Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: När bör jag byta olja?

Bilfrågan

"Serviceintervallet är 3 000 mil men jag har hört att man ska byta motorolja efter 1 500 mil. Vad tycker ni?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Jag är ägare av en Skoda Octavia TDI. Den har serviceintervall 3 000 mil men jag har hört att man ändå bör byta motorolja efter 1 500 mil. Vad är er åsikt? Har också hört att oljan inte tappas av utan sugs ut. Är detta lika effektivt?

Lennart Ryberg

SVAR:
Enligt vår mening beror det helt på hur du använder bilen. Kör du mycket och långa körsträckor kan du lugnt vänta med oljebytet till 3 000 mil. Kör du däremot inte så mycket och kortare sträckor gör du klokt i att byta olja en gång om året och efter max 1 500 mil.

Att suga ut oljan är ett effektivt sätt att göra oljebyte, om det görs på rätt sätt förstås. Risken är att man inte suger ut tillräckligt med olja. Det finns motorer som helt saknar oljeplugg och inte kan tappas på olja på annat sätt. Det är dessutom ett renare sätt med mindre risk för spill, vilket är viktigt på en verkstad.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Bör man byta motorolja oftare än föreskrivet?

Kommentarer

#1
2013-04-03 15:43

Är man rädd om sin bil bör man göra oljebyte varje år oavsett vad biltillverkaren anser. Mitt motto är att hellre byta en gång för mycket än en gång för lite.

#2
2013-04-03 15:56

Helt riktigt är det korkat att snåla på oljebyten och lika korkat att snåla på oljekvaliteten.
Oljesugar började användas redan på 1950-talet och på den tiden var det ju verkligen en enorm utveckling eftersom oljebyte rekommenderades var 150.e mil på vissa bilar.
Det fanns inte heller något oljefilter och oljorna var långt från det vi har idag.
Men jag rekommenderar alltid en konventionell avtappning via pluggen om det går.

#3
2013-04-03 16:36

det er inte fel att byte olja vaje år i vårt klimat.
selv byter jag varje 1000mil.
har suget ut oljen i flere år. der fins ingen misfargning i oljen
efter flere måneder.undantag min focus diesel som bliver svartere
redan efter et par dager.

#4
2013-04-03 17:14

Har man sett vad som samlas i botten på oljetråget, så är man inte längre intresserad av att suga ut olja, utan föredrar att tömma den med pluggen.

Det där med longlifeoljor är inte bra, och de är ju inte precis gratis heller. Byter man vid 1500 är man säker på att oljan är bra, och den oljan är heller inte onödigt dyr. I slutänden blir det inte mycket billigare att byta vid 3000.
OK, en bil som körs uteslutande långsträckor har ju ett behagligt liv, jämfört med den som går korta sträckor, men... jag skulle ändå byta vid 1500.

#5
2013-04-03 19:06

Eftersom serviceindikeringen känner av kallstarter och körsätt så kommer man sällan upp i 3000mil mellan servicetillfällena. Jag byter olja var 1000mil och hade jag varit frågeställaren skulle jag ställa om serviceindikeringen till fast indikering och byta vid 1500mil.

#6
2013-04-03 20:42

Har alltid bytt till syntetolja+ filter var 1500:e mil. Bilen en 740-89 går som klockan efter 46 300 mil. Har dessutom alltid motorvärmare på 2 tim före start, utom under juli månad. Heltokigt säger hustrun. Säkert har hon rätt.

#7
2013-04-03 22:08

Jag tycker Bengt Dieden svarat helt korrekt; det är typen av körning som är avgörande. Jag som kör långt, kommer därmed mycket ofta upp i oljetemperaturer där eventuellt vatten i oljan kokar bort. Vatten i oljan torde väl vara den enskilt mesta orsaken till "oilsludge". Således byter jag efter 3.000 mil (eller om bilen skulle larma tidigare). Har nu haft 7 bilar på raken där de har gått 3.000 mil mellan oljebytena. Inga problem.

Fruns Golf däremot, den byter jag olja på varje år (ca 500 mil). Detta p.g.a. i princip obefintlig långkörning. Oljan kommer bara undantagsvis upp i över 100 grader (mätare finns i MFD).

#8
2013-04-03 22:17

Vid begagnatköp väljer jag alla gånger den bil som fått olje och filterbyte var 1500 mil före den som har fått oljebyte var 3000 mil, oavsett om den har ett aning högre pris.
Oljebytesintervallerna ÄR avgörande om bilen ska gå 15000 eller 45000 mil utan problem som t.ex. turboras och strulande lyftare.

#9
2013-04-03 22:47

Audi om du kommer upp i oljetemperaturer där vattnet kokar bort är du nog illa ute.
Men du har helt rätt i att det är korta sträckor med mycket kallstarter som ger kondens och motiverar korta bytesintervaller.

#10
2013-04-03 23:15

saabnisse, nej jag uttryckte mig lite slarvigt. Oljan blir ca 100 grader, inte mer. Men det räcker för att "koka" bort vattnet.

#11
2013-04-04 09:11

På mina senaste Dieselbilar ( PSA ) så har oljan inte blevit svart eller förbrukat någon olja ens över 2000 mil.
Nu har serviceintervallet skruvats ner till 1500 mil vilket är irriterande samtidigt som priserna har höjts rejält. ( trots billigare olja )
Kör man då över 3000 mil om året så blir kostnaden för oljebyte dyrt. ( onödigt dyrt?)

#12
2013-04-04 09:42

Än har ingen smort sig fattig!

#13
2013-04-04 14:03

Om det är beroende på körsträcka och motortemp. borde väl bilfabrikanterna programmera när oljebyten bör ske. Dvs kör jag korta sträckor och kommer aldrig upp i temp så larmar bilen för oljebyte tidigare.
För övrigt verkar ingen ta hänsyn till vilken olja man använder. En billig olja torde klara sig sämre än en dyrare, iofs inte alltid men troligare.

#14
2013-04-04 14:08

En fråga: Om oljan blir svart borde det väl tyda på att den gör en del av sitt jobb. Förutom att minska friktionen ska den ju också bära alla lösa partiklar med sig som förhoppningsvis senare stannar i oljefiltret. Eller är det så att svart olja tyder på dåligt oljefilter?

#15
2013-04-04 17:29

Oljan i friska dieselmotorer blir sjukt svart efter bara några mil, men det är helt normalt. Sjukt!

#16
2013-04-04 17:54

Det är mycket EGR-funktion på dieslar, därav den svarta oljan!

#17
2013-04-05 10:02

Jag tycker - som vanligt - att svaret - som vanligt - är undermåligt. 3 000 mil är i det långa loppet på tok för långt för motorn även om man kör långa sträckor. I mina Mercor finns ASSYST-systemet som håller koll på när det är dags för oljebyte, och jag kommer som längst runt 1 800 mil - och då körs bilarna väldigt gynnsamt just i fråga om körsträckor. VAG har haft en del problem med de motorer som har gått just 3 000 mil mellan varje oljebyte och jag måste säga att det säger sig självt att detta inte kan vara bra.

Jag gillar heller inte Bengts formulering om att det är ett effektivt sätt att byta olja genom att suga ur oljan. Han gör tillägget "om det görs på rätt sätt förstås". Det var just det ... rätt sätt! Och om man INTE suger ur tillräckligt mycket olja (alltså ALL olja!) blir gammal olja kvar + att man måste vara extremt noggrann vid påfyllningen, eftersom överfyllning kommer att bli resultatet. Och överfyllning kan leda till svåra motorskador. Det absolut bästa och säkraste sättet att tappa ur olja är genom att skruva ur pluggen. Gör man jobbet själv låter man med fördel bilen stå en kvart med pluggen urskruvad. Och "spill" på verkstäder ... För det första hör det liksom till och för det andra har mekarna gigantiska trattar som de håller under motorn. Inget spill där, inte!
De som jag känner som har Audi byter olja själva mellan de planerade bytena varje 3 000 mil - alltså vid 1 500 mil - eftersom de inser det idiotiska i att köra 3 000 mil på samma olja. Fördelen med detta är att de här motorerna är i toppskick, medan nackdelen är att Audi felaktigt kommer att tolka detta som att det fungerar alldeles utmärkt med 3 000 mils intervall (eftersom Audi då inte är medvetet om att oljan har bytts en gång extra). Jag är lite sugen på en Audi, men inte tänker jag köra några 3 000 mil på samma olja, inte.

#18
2013-04-06 10:55

Min senaste Bmw hade 3000 mils intervall och den sålde jag vid 28000 mil och den gick då lika bra som den alltid har gjort.
Det som byttes under denna tiden var en vattenpump och en drivrem samt bromsar. ( inkl. en Abs sensor samt drivenhet )
Kanske har bilen rasat idag p.g.a för få oljebyten men jag tvivlar på detta.
Kan ju kanske bero på att bilen saknade turbo men de flesta bilar har ju idag en serviceindikator som talar om när bilen skall servas.
En del bilar ( ingen nämnd,ingen glömd ) har ju dessutom en förmåga att dricka olja varpå man måste slå på ny olja några gånger mellan service.

#19
2013-04-09 14:38

Jag noterar att de flesta här inte tittar så noga i sina serviceböcker...

Alla serviceböcker jag studerat anger TYDLIGT att service skall utföras efter X.XXX Mil eller 12 månader. Vilket som inträffar först!

Så om man jämför med att genomsnittsbilisten i Sverige sägs köra drygt 1.500 mil per år så kvittar det i praktiken ifall serviceintervallet är 1.500 mil eller 3.000 mil, då man SKALL serva bilen igen efter 12månader i vilket fall som helst!

En serviceintervall större än 1.500mil är totalt bortkastad på den Svenske genomsnittsbilisten!

Det är endast för de som verkligen kör mycket längre än så per år, som en längre intervall blir avgörande!

Lite lustigt att alla självutnämnda "experter" här totalt missat den ytterst viktiga detaljen! {;o)

Rätta mej gärna om jag har fel!

#20
2013-04-10 09:21

"WinGuider.se": Du har fel i att alla tillverkare vill att deras bilar skall servas varje år.
En del har nämligen xxxx mil eller 2 år vilket gör en stor skillnad för de som inte kör så mycket.

#21
2013-04-10 19:42

VAGs bilar har två år eller 3000mil så anse dig rättad Winguider.se. =)

#22
2013-04-15 09:21

"Mistro"

Min poäng var inte att det är just 12 månader..

Poängen var att det INTE är miltalet som är intressant i fråga om serviceintervallet.
Utan just att det är en KOMBINATION av antalet mil mot antalet månader sedan förra servicen!

I denna tråd fördes ALL diskussion baserat på ENDAST miltalet, vilket är fel!

Service skall göras efter X.XXXmil ELLER XY Månader, vilket som inträffar först!

Kör du som genomsnittsbilisten 1.500 mil om året så servar du oftare efter månadsintervallet än efter antalet körda mil!

Det var min poäng! En poäng som alla här faktiskt missat! Inte en enda tog upp månadsintervallet, förrän nu EFTER att jag skrev mitt inlägg!

;o)

#23
2016-07-12 09:14

Man skall följa serviceboken
Bilen är ju godkänd inom miljöbiten om man följer instruktionerna
Tillverkaren har registrerat att bilen klarar avgaskraven genom de som anges i serviceboken
Undan tag av VAG.s bedrägerihärva
Om inte så är det ju bedrägeri om bilverkstan rekommenderar tätare oljebyten
då bryts ju avgas kraven.

#24
2016-07-12 09:11

Som kund kan man själv välja om man vill serva vid 1500 eller 3000 mil resp 12 eller 24 månader.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.