Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Motorns tid för svalning?

Bilfrågan

"Hur lång tid tar det för en modern bilmotor i lättmetall att bli lika kall som luften omkring bilen?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag undrar hur lång tid det tar för en modern bilmotor i lättmetall att svalna och bli lika kall som luften runt omkring bilen?

Exempelvis under en normalblåsig vinterdag med fem–tio minusgrader?

Per Johansson

SVAR:
Att kyla ner hela motorn tar flera timmar även om blocket är gjutet i lättmetallegering. Ett järnblock (som i vissa dieslar) tar ännu längre tid.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2012-02-16 09:26

Tror ni att motorn har svalnat under en normal arrbetsdag (8-9h) så att den är helt kall när det är dags att åka hem? Eller pratar vi om flera timmar som i ett dygn?

Mvh
Per Johansson

#2
2012-02-16 09:33

Ursäkta mitt bryska inlägg, men den här frågan måste vara den löjligaste någonsin på ViBilägare. Och svaret är - i förhållande till frågeställarens förmodade önskemål om exakthet - helt urvattnat.

Bengt Dieden, hur kan du ta upp en sådan här "fråga"? Dagisnivå är bara förnamnet. Har ni inga vettigare frågor så avstå i stället.

#3
2012-02-16 09:53

Man märker skillnaden på den råa gången om man tar en bil som ståt ett par dagar mot en som bara stått över natten. Så det tar allt tid om den rakt igenom ska nå omgivningstemperatur.

#4
2012-02-16 13:16

Nej, det är inte alls någon fråga för oss som allmänt nyfikna och tycker att teknik är kul - snarare tvärtom! Det är en kul fråga,men OK svaret är kanske lite vagt. Jag är inte säker på att någon riktigt VET när temperasturen på insidan av cylinderväggarna/i kolven är samma som yttertemperaturen. Jag röstar för att det vid måttliga minusgrader tar betydligt längre tid än man skulle kunna tro. Jag tror att en bil som är genomvarm på kvällen fortfarande på morgonen magasinerar värme. Lätt håller den viss värme över en arbetsdag...??

#5
2012-02-16 13:17

"...inte alls någon DUM fråga..." - skall det förstås vara!

#6
2012-02-16 14:49

Jag bedömer (gränslandet mellan kunskap och gissning) att det tar:
-5-10 timmar för kolvarna att bli mindre än 5 grader varmare än ytterluften
-10-15 timmar för kolvarna att bli mindre än 1 grad varmare än ytterluften

Luftcirkulation (blåst) har stor inverkan.

#7
2012-02-18 14:46

Vad är det som skall ha svalnat? Block, cylindrar m.m. eller kylvatten och oljan? Varför ställs frågan, rör det en viss funktion eller?

#8
2012-02-19 20:32

Det finns så många variabler som påverkar, att det är klart svårt att svara.
I detta specificerade fall så tar det nog några timmar. Lyft på motorhuven och känn på motorn. Känns den varmare eller är den lika kall som omgivningen.
Testa så får du reda på svaret

#9
2012-02-20 10:20

Tack för alla svar och inspel på frågan.

Bakgrunden till frågan är enkel. Några bekanta inklusive mig själv satt och diskuterade hur ofta och när vi utsätter våra bilar för kallstart. Självklart slutade diskussionen även denna gång i hårklyverier som det så ofta gör. Vi var alla överens om att motorn fortfarande är varm efter någon/några timmars shopping på stan men sedan gick våra åsikter i sär. En kallstart och tiden det tar för motorn att svalna är givetvis två skilda saker då man utsätter bilen för en kallstart långt innan motorn svalnat till den omgivande luftens temperatur om det t.ex.är 15 grader kallt.

Någon hävdade att motorutrymmet i moderna bilar är så välisolerat att motorn behåller värmen i över att dygn och att den fortfarande är så pass varm efter en dag på jobbet att det inte handlar om en kallstart när det är dags att köra hem.

Själv gissar jag att just moderna bilar svalnar mycket snabbare då de är tillverkade att lättmetall. Efter nio timmar på jobbet borde det utan tvekan röra sig om en kallstart och efter kanske 12 timmar gissar jag att motorn är fullständigt nedkyld.

Självklart ska man använda motorvärmare om man har tillgång till det ;)

#10
2014-12-20 15:47

Med tanke på att om motorn ändå är så varm som +30° så är det att räkna som kallstart. Betänk att arbetstemperaturen är runt +80-90° på olja och vatten. Vid +30 fryser den.....

#11
2017-05-05 07:42

Om nu frågan kan anses ha någon relevans torde svaret vara att det bara kan inträffa mycket korta ögonblick,allt beroende på mätnoggrannheten. Variationen av temperaturen i motorn är långsammare än förändringen av temperaturen i omgivande luft. Motortemperaturen kommer efter viss tid att variera runt lufttemperaturen eller vice versa.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.