Bild
Nästa artikel
Kan man bromsa bort rost på bakre bromsskivorna om bilen har elektrisk parkeringsbroms?

Bilfrågan: Möjlig bromsmotion?

Bilfrågan

Kan man bromsa bort rost på bakre bromsskivorna med elektrisk parkeringsbroms? Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA:
Jag kör en VW Tiguan TSI 160 -12 som rullat 1 600 mil Någon gång under hösten 2013 upptäckte jag att bromsklossarna bak inte hade tagit mer än på halva bromsskivan, med rejält rostangrepp som följd på båda bakre skivorna. Nu undrar jag om man kan motionera de bakre bromsarna i sakta rullning, med den elektriska parkeringsbromsen aktiverad? Kan ovan beskrivna fel omfattas av nybilsgarantin?

Gunnar Gruffman

SVAR:
Bromsar är förbrukningsvaror som normalt sett inte omfattas av garantin. Mest problemfria är underhållsfria trumbromsar bak men de anses inte ha tillräckligt bra bromsprestanda för en bil med de fartresurser din bil har. Man måste kunna bromsa tillfredsställande från bilens toppfart och då krävs skivbromsar. Dessa är inte gjorda vare sig för svenskt körsätt eller klimat och därför uppstår de problem du beskriver. Att försöka rengöra dem med parkeringsbromsen avråder vi ifrån. Se bromsskivorna som det de är, en förbrukningsvara.

Bengt Dieden, Vi bilägare

Diskutera: Hur hade du svarat på frågan?

Kommentarer

#1
2014-08-27 10:04

Bättre trampa lite på färdbromsen i 10 sek då och då när du kör. Men å andra sidan är det något fel på bakbromsarna om de ser ut som de gör. Vid normal körning bromsas bilen även av bromsarna bak. Det verkar som om kolvarna i oken har satt sig och i så fall måste det vara ett garantiärende.

#2
2014-08-27 10:12

Rostiga och ojämnt slitna bromsskivor efter 1600 mil brukar alltid åtgärdas på garantin.

#3
2014-08-27 10:37

Att använda fotbromsen rejält då och då fungerar för att detta inte skall uppstå från början. Att lägga foten på bromsen i 10sek gör att du helt stannat, då du inte kan gasa och bromsa samtidigt. 1600mil på två-tre år är en väldigt kort körsträcka, då står nog bilen ganska många dagar i sträck alt. at den körs korta sträckor. Då är det ännu viktigare att bromsa, ofta och mycket... Har rosten fått grepp om skivorna så kan man svarva bort rosten och återmontera med nya klossar.

#4
2014-08-27 10:38

Err.. Hur kan bromsklotsarna tagit på halva skivorna utan att det märks vid normal körning?
Både vibrerande och ojämn bromsprestanda lär märkas i såna fall.

#5
2014-08-27 11:15

Rostiga bromsskivor är ett onödigt problem. Om bilen bromsade endast med bakhjulen vid lätta inbromsningar i låg fart så skulle skivorna där bak klara sig.

#6
2014-08-27 12:01

Det är väldigt svårt att komma tillrätta med det här. Gunnar Lindbergs förslag vore ju bra, men så funkar det inte idag. Vid normal bromsning är det praktiskt taget bara frambromsarna som jobbar, bromsar man hårdare kommer något mer kraft bak men ändå blir det allra mesta på framhjulen. Ett tips jag fick vara att lasta ner bilen mycket bak och göra kraftiga inbromsningar, men det är en jobbig metod. Men jag håller med om att 1600 mil är väl kort sträcka.

Milkylainen, halva skivorna rostiga och det bör ge vibrationer, menar du att skivorna är rena mellan kl12 och 6 och rostiga mellan 6 och 12? Då blir det säkert vibrationer! ;-)

#7
2014-08-27 12:54

Bromsskivans yta, dvs om belägget bara tar på en del av skivan påverkar inte märkbart hur mycket det bromsar, men om det finns en rostrand som är tjockare än själva skivan kan bromsverkan minska, men detta sker gradvis och en normalbilist har svårt att märka om bakbromsarna tar något sämre. Genom att ta bort hjulen och knacka bort rost som svällt, kommer bromsverkan att bli nästan som med nya skivor och när det är dags att byta belägg bör man byta även rostiga bromsskivor.

#8
2014-08-27 14:27

Bakbromsarnas andel av den totala bromsverkan vid normal körning varierar kraftigt mellan olika bilmärken (och tydligen också mellan olika modeller hos samma tillverkare). Vore god konsumentupplysning om ViB kunde ta reda på vilka bilar, utöver vissa BMW-modeller, som belastar bakbromsarna tillräckligt mycket för att undvika denna typ av bromsskiveproblem.

#9
2014-08-27 15:41

Jag har en likadan bil av samma årsmodell, men den har gått drygt 10.000 mil och det har aldrig varit något problem med bromsskivorna. För övrigt den bästa bil jag har haft hittills när det gäller effektiva och lättrampade bromsar. (Min V70 däremot hade ständiga bromsproblem efter varje vinter beroende på vägsalt enligt Volvo). Det går inte att lägga i den elektriska handbromsen i sakta rullning utan att det blir tvärnit på bakhjulen, det är "allt eller inget". Trampa gasen i botten och bromsa med vänsterfoten ibland så bör rosten kunna förebyggas.

#10
2014-08-27 21:05

Som flera redan sagt, så används knappt bakbromsarna vid vanlig och ekonomisk körninge, undantag är tungt lastade bilar, med släp och bakhjulsdrivna bilar. Där är fördelningen lite annorlunda.

Vägsaltet tar död på bakbromsarna, de flesta kör kortare sträckor och då hinner aldrig bromsarna bak bli rena och slipade. Att göra "dagens tvärnit" brukar mest slita på däck och bromsar fram, bak gör det liten skillnad.
Kör man längre sträckor brukar även bakbromsarna klara sig hyfsat mot saltet.
Så, problemet lär kvarstå på frågeställarens bil.

#11
2014-08-27 23:03

Vår Megane 2009 stod oanvänd hela vintern (7 mån) och alla skivor blev röda som räven, men efter några mils körning var de blanka och fina igen. Det var bara att sätta sig i och köra som vanligt, så fixade det sig. De hade ju förvisso sluppit saltet helt.
På vår Golf 2003 hade hela ytskiktet på bakskivorna rostat bort genom åren så vi var tvungna att byta dem. Rostiga skivor i sig är inget problem så länge som bilprovningen godkänner retardationen bak. Man behöver inte ha blanka skivor. Håller med om att trumbromsar ger bättre skydd.

#12
2014-08-28 09:38

Min nya Volvo V40 har bromsskivor i aluminium som sägs vara "världsnyhet" och som ska hålla hela bilens livslängd (!) - undrar om det kommer stämma :)
http://www.skovdenyheter.se/artikel/16248/lattare-v40-med-bromsskiva-fra...

#13
2014-08-28 18:55

Med gamla "hederliga" bromsar så ska man nog inte räkna med så mycket mer än 20 procent på bakhjulen - och det spelar ingen roll om bilen är fram- eller bakhjulsdriven. Med moderna ESP-system så bromsas bakhjulen mer.
Att bromsa hårt har visst effekt på bakbromsarna. Det är endast då de får något bromstryck att tala om. Ökad tyngd bak hjälper förstås också till, men är en klumpig lösning, som saabnisse påpekar.

En bil bör inte stå oanvänd, helt enkelt. Och en hård inbromsning emellanåt är inte fel. (I det sammanhanget.)

#16
2014-09-26 12:58

Jag har aldrig provat följande själv; det är min bror som har gjort det i flera år på sin gamla Almera.
Han tar en vända på småvägar och tvärnitar upprepade gånger från hög fart. Och då menar jag tvärnitar - med pedalen i botten från 100 +. Av någon anledning fungerar det tillräckligt bra för att gå igenom besiktningen. Däremot anser jag det vara rena tortyren mot bilen i övrigt, men det är bara min åsikt.
Jag har dock hört folk som säger att rostiga bromsskivor beror på att folk inte bromsar ordentligt lite nu och då.
Själv brukar jag få byta bromsskivor samtidigt med klossarna på mina bilar.

#17
2014-11-25 10:29

Jag hade Toyota innan, de monterade alltid av bakhjulen och smorde upp bromsarna bak. Det ingick i den vanliga servicen de gjorde. Jag vet dock inte om Toyota verkstäderna gör detta över hela landet, men detta var en liten verkstad utanför storstadsregionen (lägre pris på service). Nu har jag VW och antagligen kommer också jag att drabbas. Mitt tips är att ibland på en enslig väg när du är ensam på vägen att bromsa hårt så att ABS systemet går in och jobbar. Upprepa inbromsningen ifrån 80-90 km/h ner till noll ett par gånger. I vardagstrafiken kan man om det inte ligger någon nära bakom bromsa in senare och låta bromsarna jobba lite hårdare för att undvika att de rostar fast. Att använda bilen dagligen botar det mesta, bilar som körs sällan och endast kortare sträckor får antagligen problem fortare med denna typen av problem.

#18
2015-05-16 16:02

"...underhållsfria trumbromsar bak men de anses inte ha tillräckligt bra bromsprestanda för en bil med de fartresurser din bil har..."
Pah! Det finns trumbromsar som spöar vilken skivbroms som helst alla dagar i veckan! Men de kostar mera att tillverka och ser inte så 'flashiga' ut! Dessutom har trumbromsar en 'inbyggd' servoverkan som gör att trycket i ledningen inte behöver förstärkas. Ytterligare så är de inte heller lika 'känsliga' för värmealstring så att bromsvätskan kan koka. Varför har så gott som alla tyngre fordon trumbromsar?
Skivbromsar i den högre skolan typ 'Brembo' med kolfiber (eller vad de nu har för special material) belägg kan nog få stopp på det mesta, men det är sådant som normalbilisten inte behöver. Och definitivt inte som bakbroms!

#18
2015-05-16 16:02

"...underhållsfria trumbromsar bak men de anses inte ha tillräckligt bra bromsprestanda för en bil med de fartresurser din bil har..."
Pah! Det finns trumbromsar som spöar vilken skivbroms som helst alla dagar i veckan! Men de kostar mera att tillverka och ser inte så 'flashiga' ut! Dessutom har trumbromsar en 'inbyggd' servoverkan som gör att trycket i ledningen inte behöver förstärkas. Ytterligare så är de inte heller lika 'känsliga' för värmealstring så att bromsvätskan kan koka. Varför har så gott som alla tyngre fordon trumbromsar?
Skivbromsar i den högre skolan typ 'Brembo' med kolfiber (eller vad de nu har för special material) belägg kan nog få stopp på det mesta, men det är sådant som normalbilisten inte behöver. Och definitivt inte som bakbroms!

#19
2015-07-03 23:27

Bästa sättet att motionera bakbromsarna är klassiskt.

Bromsa fullt från 90 till 0 en gång varannan månad så håller sig bakre bromsskivorna blanka. Är bara att åka ut på en väg där det är tomt på trafik och sedan..............tryck satan på bromsen.

Som ren bonus får man känsla för bilens bromsar och hur den beter sig vid extremt kraftig inbromsning. Drar den till exempel snett så betyder det att ena oket inte tar som det ska.

#20
2015-10-07 14:42

Torde väl vara lättast att hålla bakbromsarna rena på vintern (åtminstone här i norr). Då är det lätt att få ABS-en att jobba. Särskilt i en bra utförsbacke! (Förstås ännu bättre om man då backar utför backen, hehe).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.