Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Mjukare fjädring på Volvo XC60?

Bilfrågan

"Jag tycker att min Volvo XC60 är väl hård i fjädringen på dåliga vägar. Finns något mjukare alternativ?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Jag ska byta min Volvo XC60 (D5 summum 2011). Den jag har tycker jag är väl hård i fjädringen på dåliga vägar och jag undrar då om Comfort-läget i Four-C-systemet är mjukare än standardfjädringen?

Min nuvarande bil har inte Four-C-chassit. Är det systemet värt pengarna?

"XC60"

SVAR:
Comfortläget i Four-C är betydligt mjukare än standardfjädringen. Att välja detta kan därför vara idé om man önskar extra hög åkkomfort.

Priset är 16 000 kr och du måste själv avgöra om du tycker det är värt dessa pengar eller ej.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2012-11-07 10:38

Jag tycker att systemet är värt pengarna. Ett väldigt smart system...

#2
2012-11-07 16:28

Du har köpt fel bil, Citroen C5 skulle du köpt, med hydrofjädring, du nmåste
vara Volvo fantast?

#3
2012-11-07 19:19

Just det; du har köpt fel bil!
En Landrover med luftfjädring slår alla aktiva chassin som finns i komfort på dåliga vägar. Och jämfört med en xc60 har en discovery rena vrakpriset! Jag menar, i engelsmannens fall betalar man för att få lite nöje när man ändå sitter i bilen. I Volvons fall betalar man för att dö av tristress så fort man ens tänker på att ta bilen.

#4
2012-11-08 12:12

Vad är det för svammel om fel bil? Det är inget fel på Volvo XC60. En väldigt bra bil och när det gäller åkkkomfort så är det ett väldigt personligt begrepp.

Vi har alla rätt att välja vilken bil vi vill och för honom/henne här kändes en XC60 rätt. Sluta med propagandan om vilken bil man ska och inte ska köra, det enda ni vill få fram är hur otroligt smart ni själva valt bil. Visst den passar er som handen i handsken, grattis! Men vi är alla olika.

Olle, du måste vara Citroën fantast?

#5
2012-11-08 13:39

Jo Tobbe, det kan mycket väl vara fel bil och visst finns det fel på XC60, det finns fel på alla bilar fast alla inte vill erkänna det eller bryr sig om det.

Men visst är det riktigt att alla ska ha rätt att välja sin bil och det är ju säkert så som du skriver att just XC60 känns rätt här och vi vet ju inte och har inte med att göra vilka kriterier som styrde just det valet.

Sedan finns det, och kommer förhoppningsvis, alltid att finnas dom som anser att det finns betydligt bättre bilar oavsett vilken bil det än gäller.

#6
2012-11-08 16:41

Håller fullständigt med Olle, äger själv en C5:a den är KOMFORT.

#7
2012-11-08 21:21

Man kan väl knappast köpa en Suv och sedan bli förvånad om inte fjädringen är mjuk? En Suv måste ha en hårdare fjädring eftersom de är lite högre byggda och skall de då klara av en undanmanöver eller skarp kurva så måste de göra fjädringen på dem lite styvare.

#8
2012-11-08 21:24

Verklig komfort hittar du i Citroen ID och DS dvs. "Paddan" som kom 1955. En bil som var före sin tid och där man verkligen kan man tala om försprång genom teknik!

#9
2012-11-10 13:22

Citroën 2CV måste ju anses vara en föregångare i lilla SUV-klassen, givetvis inte att jämföra med XC60, men ändå påstås det att grundkravet vid konstruktionen var att det skulle gå att transportera en korg ägg över en plöjd åker utan att de gick sönder
Den var ju långt före DS19 i historien, men det visar ändå på Citroëns överlägsenhet när det gäller fjädringskomfort.
Något som tyvärr inte längre finns på alla Citroëns modeller och fått en del av dessa att bli lika omoderna och obekväma som de flesta andra bilar.

Men för att återgå till det artikeln handlar om så måste det ju vara en struntsumma att lägga till dessa 16000:- när man köper en ny XC60!

#10
Uno L
2012-11-10 19:01

Jag är som sagt helnöjd med min Avensis.

Men på slitna, gropiga, öjämna vägar och grov asfalt saknar jag vår Volvo 244 med sin höga fjädring och tjocka "ballongdäck". Lättrullat, mjukt och med tanke på bilens åldre, tyst.

Är själv besviken på XC70. Borde inte en sådan bil vara bättre än en tvåhjulsdriven bil av vanligt grundutförande bil från 70-talet?

#11
2014-12-05 11:07

Hackenbush, du fick fram en viktigt sak i ditt svar. Terränggående fordon behöver ha mjuk fjädring, alla minns väl 11 bilarna i lumpen med bladfjädrar och svajiga som fasen att köra i högre farter. Med SUV/Crossover vill man förena terrängegenskaperna med god komfort i alla lägen och går inte, det trotsar alla naturlagar för annars hade vi sett Jeepar köra omkring på racerbanan...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.