Nästa artikel
Bilfrågan: Mazda på E10?
Bilfrågan

Bilfrågan: Mazda på E10?

Publicerad 3 augusti 2011 (uppdaterad 3 augusti 2011)
"Det tar väl bara dubbelt så lång tid att fräta sönder packningarna med E5 som med E10?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje dag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag har en Mazda 626 -00. Enligt listan om vilka bilar som kan köras på E10-bensin så finns inte den med.

Har hört att det är packningsmaterialet som inte tål E10 men i så fall tål den väl inte E5-bensin heller? Det tar väl bara dubbelt så lång tid att fräta (torka) sönder packningarna med E5 som med E10? Det är väl samma etanolsort i E10 som i E5?

Eskil Andersson

SVAR:
Det är riktigt att Mazda inte godkänner din bil för användning av E10. Koncentrationen fem procent, som i vanlig 95-oktanig bensin, är däremot okej.

Den fullständiga listan på Mazdamodeller godkända för E10 följer här. Senare årsmodeller är också godkända.

Mazda 6 (GG/GY)-02
Mazda 3 (BK)-03
Mazda 2 (DY) -03
RX-8 (SE) -03
Mazda 5 (CR) -05
MX-5 (NC) -06
Mazda 2 (DE) -07
CX-7 (ER) -07
Mazda 6 -08
Mazda3 (BL) -09

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-08-03 09:57
saabnisse

Jag vet att det är mycket överdrifter med skador orsakade av E10.
Jag tror att det är som Eskil Andersson skriver här.

#2 • Uppdaterat: 2011-08-03 10:10
matda

Att det skulle bli någon skillnad att gå från E5 till E10 verkar helt osannoligt. Det handlar om så små inblandingar av etanol. Eskil kan lugnt köra sin bil på E10 och även högre inblandingar av etanol. Varför Mazda inte har med 626 i listan är förstås märkligt. Det kanske är så enkelt att Mazda inte brytt sig om att testa modellen med E10 och därför finns den inte med. Etanolens sk fräntande egenskaper är bara en myt. Motorjournalister gillade ett tag att odla den myten (liksom andra myter om biobränslen) men nu verkar en del ha tystnad. Förmodligen har även en del motorjournalister nu insett vad fel de haft. Däremot om vi framöver får inblandingar av metanol så bör man vara vaksam.

#3 • Uppdaterat: 2011-08-03 10:59
matda

Vem minns inte introduktionen av Blyfri bensin på 80-talet. Det var ju ve och fasa, men när dammet lagt sig insåg Svensson att det gick att köra bilen på det bränslet också. Problemet är ju åter våra kära motorjournalister som så gärna eldar på folks okunskap. Rädslan för det nya. De lyckades ju bra att skrämma upp folk angående E10.

#4 • Uppdaterat: 2011-08-03 11:26
Meganmannen

När den blyfria bensinen introducerades ägde jag en äldre bil och även fast tillverkaren bedyrat att motorn skulle klara sig utan bly så stämde inte detta. Med blyfri bensin fick man byta nålventil i förgasaren var 4000 mil. Inblandning av etanol har med all säkerhet samma trista följd, för en del bilägare. Något i bilen klarar det inte, vilket leder till reparationer.

#5 • Uppdaterat: 2011-08-03 13:15
KaptenOberkommando

ViBilägare har själva länkat till följande sida i en annan artikel om just användningen av E10. Jag har inte specialstuderat listan så den är kanske inte fullständig. Men bättre än inget i alla fall.

http://www.vibilagare.se/sites/default/files/vibilagare/documents/bil_sweden_e10.pdf

#6 • Uppdaterat: 2011-08-04 15:19
HP

OK,kanske några råd vad skall ägare till 20 år och äldre bilar tanka ? någon tillsats kanske ? en del gammla bilar är mycke friska och kann bli veteranbilar.

bilar i fråga; Mazda 323 1,6 AUT 1990 och Toyota Corolla CC 1,6 1992 .

#7 • Uppdaterat: 2011-08-04 16:44
FLAC

vad blir följderna rent konkret om man tankar E10 i en motor som inte godkänts för det? hur mycket har tillverkarna "tagit höjd" i frågan?

#8 • Uppdaterat: 2011-08-05 03:14
Roger Skagerström

Det "kan" nog funka. Grundtanken är väl att vid minsta tvivlel så säger tillverkaren nej - så kan man inte skylla på dom om det händer nåt - sunt tänk.

Men rent tekniskt - antar att packningar etc kan "torka". Kanske vittra sönder och sätta igen slangar och ventiler? Nåt åt det hållet om det vill sig illa.

#9 • Uppdaterat: 2011-08-05 08:03
FLAC

ok, tänkte mest på om man har en 10-15 år gammal bil. Om 98 oktan försvinner kan det ju inte vara lönt att ens försöka konvertera bilen (om det ens går) för att klara E10, utan då kör man väl tills det rasar... med tanke på att många redan idag fultankar E85 i alla möjliga bilar med som mest en konvertering av bränsletrycksregulatorn så borde ju dessa rasa långt innan den som går på E10? och det har man väl inte hört något om hittills?

#a • Uppdaterat: 2011-08-05 11:01
saabnisse

Det är som flera här varit inne på, motorjournalisterna har i många fall spätt på myten om etanolens frätande egenskaper, samma journalister som f.ö. rekommenderar en kraftig tillsats av karburatorsprit för att det inte ska bildas kondensvatten i tanken.
Den spriten består främst av just etanol.

Men det finns en förklaring till hur myten uppstått.
På en gammal bil som körts på bensin och sedan tankas med en kraftig E85-inblandning kan det vaxskikt som bensinen gett lösas upp och slangar, rostiga filter .m.m. börjar läcka.
Men det är ju bara att byta, det skulle ju ändå behövas.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.