Nästa artikel
Bilfrågan: Måste partikelfiltret bytas på Mini?
Bilfrågan

Bilfrågan: Måste partikelfiltret bytas på Mini?

Publicerad 5 januari 2015
Finns det underhållsfria partikelfilter och hur mycket påverkar körvanorna slitaget på filtret?
"På senare tid har jag läst om att underhållsfria partikelfilter kan behöva bytas när bilen rullat lite längre. Hur påverkar körningen belastningen i partikelfiltret?"
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en Mini Cooper SD -12 som gått 8 000 mil. På senare tid har jag läst allt mer om att så kallat underhållsfria partikelfilter kan behöva bytas när bilen rullat lite längre. Kommer partikelfiltret att behöva bytas ut i min bil framöver? Hur påverkar körningen belastningen i partikelfiltret? Själv kör jag nästan uteslutande längre sträckor.
Jacob
 
Svar:
Vi kallar inte partikelfiltren i våra bilar för underhållsfria. Vid cirka 20 000 mil får man räkna med att det måste bytas. Kör man i huvudsak längre sträckor, är detta positivt för partikelfiltrets arbetsförhållanden och bytet kan ske senare än om man mest gör korta körningar. En auktoriserad Mini-verkstad kan, med hjälp av sin diagnosutrustning, göra en uppskattning av återstående livslängd hos partikelfiltret.
Michael de Geer, BMW Group

Diskutera: Avskräcker eventuellt behov av partikelfilterbyte dig från att köpa beg. dieselbil?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-01-05 08:51
Lason1

Lär ju gå att få loss en dieselbil med "nära filterbyte" till ett riktigt bra pris.

#2 • Uppdaterat: 2015-01-05 17:58
S-E S

Inte avskräcker ett filterbyte mer än när man köper en begagnad bil med behov av nya s+v däck + service.

#3 • Uppdaterat: 2015-01-05 18:10
JorgenE

Går förhållandevis enkelt att kontrollera partikelfiltrets kondition (bl.a. mottryck ) med märkesspecifik diagnos.
Jag hade en BMW 525d -09 som hade rullat 28000 mil och filtret hade fortfarande finfina värden.
Min Peugeot 308 e-HDI har rullat 11000 mil och har minst lika mycket kvar innan byte eller rengöring.
Fyll ALLTID rätt motorolja enligt rekommendation och kör inte alltid kortkörningar, då håller det bra. Men monterar man däremot en så kallad trimbox, då får man skylla sig själv när filtret ger upp.
Det man måste vara uppmärksam är kostnaden när det blir dags för ett byte.
Tycks minnas att BMW:ns filter skulle kosta närmare 26000:-, medan filtret till Peugeoten kostar runt 3000:-

#4 • Uppdaterat: 2015-01-09 09:40
Peppe

Man bör kunna göra som med bussar och lastbilar. Man öppnar filtret med en vinkelslip eller liknande och notera vilket håll filtret sitter, därefter skakar man ur det mesta av sotet och byter håll på filtret. Då är filtret som nytt igen då det inte finns något sot på andra sidan.

#5 • Uppdaterat: 2015-01-09 09:43
Peppe

Glömde säga att man måste svetsa ihop filterburken igen men det märker man väl. :)

#6 • Uppdaterat: 2015-06-03 17:46
Raphael

PSA-gruppen (Peugeot, Citroën och DS) rengör och renoverar filter, det innebär att istället för att byta till ett nytt filter så byter de till ett rengjort filter - det är halva priset i jämförelse och innebär ingen försämrad livslängd eller sämre kvalitet. Detta är även bättre för miljön då det inte går åt lika många nya filter.

#7 • Uppdaterat: 2015-06-03 18:06
hultarn

De flesta märken har väl utbytes? Och de borde isf inte kosta mer än 3-4000 kr. Plus ev. arbete.

#8 • Uppdaterat: 2015-06-03 18:07
Reverend Benny

Är det en PSA Diesel i Mini SD?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.