Nästa artikel
Bilfrågan: Måste jag tanka mer?
Bilfrågan

Bilfrågan: Måste jag tanka mer?

Publicerad 3 november 2016 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställaren undrar varför bränslemätaren inte ändras vid tankning.
”Enligt verkstaden måste jag tanka kvarts tank för att få utslag. Gäller detta endast min nya bil?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Min VW Passat har en bränsletank på cirka 66 liter, varav åtta liter i reserv. När jag har körsträcka 70–75 km tänds lampan för reserv. Om jag då tankar tio liter reagerar inte mätaren utan fortsätter mot noll, trots att det finns cirka 17 liter i tanken och bränslet borde räcka cirka 20 mil. Jag har haft bilen på verkstad två gånger och felet är kvar. Enligt verkstaden måste jag tanka kvarts tank för att få utslag. Gäller detta endast min nya bil? Alla andra bilar jag ägt har gett utslag på bränslemätaren även när jag tankat fem liter.   
Anneli A   
   
Svar:
Det finns en risk att det är ett fel på mätaren. VW har en teknisk lösning som närmaste Volkswagen-verkstad bör kunna hjälpa till med. Eventuellt kan det bli aktuellt med byte av kombiinstrumentet men detta måste först undersökas av verkstaden.
Marcus Thomasfolk, Volkswagen Group Sverige
 
Diskutera: Har du varit med om något liknande?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-11-03 08:37
VW Polo 2012

Och varför tanka 5-10 liter?!

#2 • Uppdaterat: 2016-11-03 08:49
Hackenbush

Jag undrar samma sak, skall man tanka är det ju lika bra att tanka fullt.
Att tanka 5-10 L gör man ju på dunk till gräsklipparen

#3 • Uppdaterat: 2016-11-03 08:57
Simon no1

Wow, VW har en teknisk lösning så att tankmätaren funkar som den borde, trots det nekas kunden hjälp innan han skriver hit?

#4 • Uppdaterat: 2016-11-03 08:58
TonyV

Det vet väl alla att tankar man för 100:- varje gång så spelar priset ingen roll.
Lika billigt hela tiden :-)

#5 • Uppdaterat: 2016-11-03 09:33
Hackenbush

Du borde försöka titta lite utanför boxen "avgasfusk" Hubba. Det blir lite ensidigt.

#6 • Uppdaterat: 2016-11-03 10:08
VW Polo 2012

Och här ett annat sätt att få full tank. min Sons kompis bensinmätare fungerade inte alls ,så han hade för vana att tanka för 150 kr vid varje tankning och så beräkna hur långt han kom för dom pengarna . En dag när han skulle tanka fick han inte i för 150 kr för tanken var nästan full ;)

#7 • Uppdaterat: 2016-11-03 10:28
Axa

Simon
Vart står det att kunden nekas hjälp?

#8 • Uppdaterat: 2016-11-03 10:47
Simon no1

@ Axa, verkstaden anser ju att det är okej med orden "Enligt verkstaden måste jag tanka kvarts tank för att få utslag."

Så enligt verkstaden är det inget man behöver fixa alltså får han inte hjälp, trodde inte jag skulle behöva förklara :)

#9 • Uppdaterat: 2016-11-03 12:24
pinjong

Generellt så finns det nog ganska många som skvätter i 10-15 liter bränsle i tanken och sedan kör tills det är nästan tomt. De skulle ju istället kunna fylla tanken helt och sedan allteftersom skvätta i 10-15 liter på toppen istället. Det skulle ju bli samma sak utom att de då alltid skulle ha en gigantisk reservkapacitet. ;-)

#a • Uppdaterat: 2016-11-03 12:50
Jordnära

Det finns ju folk som har en reservdunk på 10 l i bilen. När soppavarningen kommer kanske man slänger i dom för att klara sig fram till önskad mack. Då vill man väl veta hur långt det räcker. Alla bor ju inte i storstäder med mackar överallt.
En del bilar har två tankar, en på var sida av kardantunneln. Då har bägge varsin mätare som ska samverka och en pump mellan dem. Fördelen är att man får större tank men nackdelen att fler delar kan krångla. Tveksamt om Passater har två tankar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.