Bild
Nästa artikel
Frågeställaren äger en Toyota Verso och undrar om det är korrekt att man manuellt måste koppla på lyset när det är dags att köra med släp.

Bilfrågan: Manuell ljuständning?

Bilfrågan

”Normalt kör jag med auto, men när jag kopplar på ett släp, så måste jag ändra manuellt. Är detta verkligen rätt?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har köpt en Toyota Verso för cirka ett år sedan med monterad dragkrok. Normalt kör jag med ljusreglaget på auto. Men när jag kopplar på ett släp, så måste jag ändra manuellt för att få släpvagnens ljus att tändas. Jag har påpekat detta hos säljaren, men där påstås det att det är korrekt. Är detta verkligen rätt?
L A


Svar:
Det stämmer att man manuellt behöver vrida om ljusläget till halvljus vid tillkoppling av släpvagn. Bakgrunden och anledningen är att EU-typgodkända bilar omfattas av ett undantag i den svenska trafikförordningen, som gör att de kan köra med tända varselljus fram och släckta bakljus under dagtid, vilket sköts automatiskt med ljusreglaget i auto-läge. 
Undantaget omfattar dock inte släpvagnar som därmed alltid måste ha bakljusen tända enligt svenska regler – och därför måste föraren manuellt ställa om ljusreglaget.
Erik Gustafsson, Toyota Sverige

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Kommentarer

#1
2018-11-08 07:57

Väldigt många asien-bilar verkar inte ha någon ljus-automatik. De åker helt enkelt med små lysande ledlampor fram och inget ljus bak.

#2
1
2018-11-08 08:12

Det är just så automatiken ska fungera.

#3
2018-11-08 08:38

Inga fördomar, men det verkar ju inte bara vara yngre förmågor som totalt litar på ordet automatik.

#4
2018-11-08 09:05

1.
Nä, det gäller dygnet runt, ljust eller mörkt.
Det är inte så det fungerar med automatik.
Tidigare hade t.ex. Subaru ett läge på ljusvredet där det stod AUTO fast med inte fanns någon som helst automatik.
Renault verkar också sakna automatik i många bilar.

#5
2018-11-08 09:12

Hålller med McTar. Har stött på väldigt många Kior med släckta bakljus vid skymning. Antingen har de inget skymningsrelä eller så är de felprogrammerade.

#6
2018-11-08 09:54

Eftersom även halvljuset slås av och på via tändningen så kör jag alltid med reglaget i läget "halvljus" - då har man ju garanterat också ett fungerande bakljus i alla situationer.

#7
2018-11-08 10:19

Anledningen till att bilar kör med släckta bakljus kanske kan vara att den s.k. "automatiken" inte fungerar så magiskt perfekt som vissa tror, "Min bil fungerar alltid fantastiskt med "automatiken
Även om "din" bil skulle fungera bra - om det är så att instrumentbelysningen är kopplad till automatiken på samtliga bilar? annars kanske det är lite svårt att hålla reda på varje av och på? är det tokigt att tro att det måste gälla för samtliga andra också.

Automatik är idiotiskt, släckta bakljus är idiotiskt, det ser man ute på vägen.

När något inte fungerar ska man acceptera att det är så och inse att en ändring måste till och inte fanatisk fortsätta basunera ut hur fantastiskt det är som bevisligen inte fungerar i praktiken.
Man borde ändra svenska bilar så bakljusen brinner med DRL, det är extremt enkelt när det är en dator som sköter ljuset, ren lättja från generalagenternas sida.

#8
2018-11-08 11:25

Pi, den lösningen tycker jag är den bästa. Så fungerade det även på mina senaste Volvo. Min nuvarande Toyota har autoläge och det fungerar riktigt bra. Det räcker att jag i dagsljus kör in i carporten så tänds halvljuset redan när bilen är halvvägs inne. Men jag har också noterat att både Kia och Hyundai ofta är mörklagda bak även i mörker. Vad gäller körning med släp fungerar Toyotan sämre. Då måste man, som sägs ovan, manuellt slå på halvljuset för att släpets belysning ska fungera. Problemet är att Toyota saknar halvljusautomatik, så när man stannar och öppnar dörren ljuder bara en signal för att uppmärksamma en på att man glömt halvljuset på. Det måste man slå av manuellt... När man sen ska åka vidare gäller det att komma ihåg att manuellt slå på det igen. Vilket är lätt att glömma om man tidigare i många år ägt bilar med halvljusautomatik... Har Toyota inte hört talas om denna förträffliga lösning?

#9
2018-11-08 11:46

Men visst är detta intressant... Vi har ett regelverk inom EU som säger att bilar får köras i dagsljus utan bakljus. Okej då...
Men reglerna säger också att ett tillkopplat släp SKALL ha ljuset tänt. Då borde släpinkopplingen vara att det alltid ligger ström på belysningen ut på släputtaget när bilen är igång.
Alternativt så gör man som allt för många stolps... bilförare, man slår om till parkeringsljus när man drar släp... då lyser det ju både bak och fram... lite mindre fram och lite mer bak :-(

#10
1
2018-11-08 12:43

Automatik fungerar mycket bra, rätt ljus i alla lägen.
Alltid ljus framåt.
Ljus bakåt när det behövs.
Aldrig något dimljus som bländar.
Hel- och halvljus i rätt tid.

#11
2018-11-08 13:13

På mina bilar en Volvo och en Opel så är det DRL fram och tända lysen bak alltid,OM det är tillräckligt ljust, annars tänder skymningssensorn halvljuset. Och då står ljusomkopplaren i AUTO läge. Det kallar jag Automatisk belysning som aldrig kan bli fel, så man åker med släckta bakljus fastän det är mörkt ute. Detta borde ju som N-icklas säger vara extremt lätt att fixa med en dator på serviceverkstaden, bara man vill.

#12
2018-11-08 13:50

@1: Hur fungerar det i dimma under dagtid eller i snörök under dagtid?

#13
2018-11-08 14:34

1: Hur fungerar det med släp?

#14
1
2018-11-08 16:01

Som sagt, funkar perfekt. Hur det funkar med kärra besvaras ju i ”Bilfrågan” ovan. Kommentarer om bakljus och övrig automatik har jag besvarat.

#15
2018-11-08 16:22

Min Mazda6 från 2008 hade ett Auto-läge på spaken - men då automatik enligt säljaren inte var godkänt i Sverige så var det bara det vanliga halvljusläget. Antar att det var så att eftersom vi hade halvljuslagen hade den automatiken ingen funktion här.

#16
2018-11-08 16:26

Majoritet som tyvärr ej ställer in autoläget utan mixtrar runt m annat utan att ta sig tid att ta reda på vad som händer m bakljuset. Lånebilarna på jobbet står alltid fel när man hämtar. Problemet är stort. Låg senast i helgen i långa köer utanför Sthlm i mörkret. Minst 10% släckta bak och de fattar inte att tända trots att man ligger bakom och blinkar.....oroväckande låga kunskaper på sina håll

#17
2018-11-08 17:15

Automatik på äldre bikar kopplar om mellan inget ljus och halvljus, i Sverige kör den halvljus hela tiden det enda auto är instrumentbelysningen som justeras beroende på omgivningen.

Modernare bilar med varselljus kopplar däremot om mellan varselljus och halvljus. Och läget varselljus är utan att bakljusen lyser, men undantag finns.

#18
2018-11-08 18:38

Det mesta i dåraväg är ju att inte baklyset fungerar i dagsljus speciellt i Novemberdagsljuset....Otroligt idiotiskt beslut av EU....

#19
2018-11-08 19:17

Som ni förstår på vissa kommentarer här så verkar inte vissa förstå vad Autoläge skall innebära när ljusomkopplaren står i läge Auto. Dom tror att det innebär DRL eller halvljus fram, vad som sker med bakljusen har dom ingen aning om. För det man inte ser är väl inget viktigt?!?!

#20
2018-11-08 19:24

På min octavia fungerar det alltid i på autoläget.
Det räcker med en riktigt mulen dag för att ljus sensorn tänder upp halvljuset och bakljusen.
Några regnstänk på vidrutan tänder också upp halvljus och bakljus.
Släpvagn ingen skillnad.

Det är beklämmande med hur många som inte fattar att dom kör omkring med halvmörk bil på sena kvällarna.
Koreaner, japaner företrädesvis.

#21
2018-11-08 19:46

Mso: Det är just så som det skall fungera. Men... Mitt på dagen, en solig dag, med slävagn påkopplad så lyser inte bakljusen på släpvagnen. Då måste man tvinga bakljusen att lysa manuellt. Släpvagnens ljus lyder bakljusen på bilen.

#22
2018-11-09 08:28

Ja vad är poängen med att bakljusen, som numera är LED, ska vara släckta? Så korkat...

#23
2018-11-09 20:39

Jag fattar inte vad folk hakar upp sig på att bakljusen är mörka på soliga dagen.
Om led ljusen bak är mörka vad är det att haka upp sig på när ljus sensorn tänder upp dom i autoläget och dimrar ner skärm och instrument när det blir mörkt ute.
Antagligen håller led lampan 20 år istället för 10 om dom brinner hela tiden.
Bättre och haka upp sig på dom 75% av Toyota bilarna som kör svart där bak även på sena natten

#24
2018-11-09 20:43

Jo när EU tog beslut om DRL, något som vi i Sverige haft sedan 1977, var det några muppar som påpekade det viktiga att det skulle höja bränsleförbrukningen och därför nöjde man sig med framljusen.
Att Led bak ger en omätbar ökning kände man inte till och Led var inte vanligt heller på alla bilar.
Och det är ju inte första gången dumheten fått råda!

#25
2018-11-09 21:02

Problemet skidoo 1238 är när INTE sensorn tänder upp bakljusen när det blir mörkt utan vissa bilmärken förblir svarta trots att mörkret infallit. Är det så svårt att FATTA?

#26
2018-11-11 10:19

bakljus som inte lyser under dagtid är inget brott. men fortkörning som dom allra flesta bilister håller på med, det är ett brott

#27
2018-11-11 11:06

Om bakljusen inte tänds vid mörker så har troligen föraren helt enkelt ljusreglaget felkopplat, alternativt att just den versionen inte har ett Auto-läge. Men för det mesta är det handhavandefel hos föraren.

#28
2018-11-12 09:54

På bilar som inte har ett autoläge så brukar instrumentbelysningen lysa maximalt när man har dagsläget på. Det brukar göra att i alla fall jag ställt om till halvljusläge för att slippa bli bländad. Men ja, man ser många med DRL-ljusen på även på kvällstid, körde förbi en Nissan Qasqai på E4 häromveckan som hade en kisande förare i förarsätet och endast ledljusen på kl 19 på kvällen. Förundrad över att personen inte reagerar!

Annars brukar autoläget fungera OK är min erfarenhet, även på Subaru som jag själv kör.

#29
2018-11-13 12:11

Tillverkarna lägger pengar på att "designa" märkligt formade bakljus och sedan kör man omkring med dem släckta... bortkastad möda.
Någon svensk myndighet borde föra en "dialog" med branschen för att få till en ändring då denna röra där alla tycker si eller så är ohållbar.

#30
2018-11-13 17:01

N-iklas: I Sveriges bor mindre än 2% av EU:s befolkning och har bilmarknade därefter. Varför skulle branschen lyssna på denna lilla del av marknade?

#31
2018-11-14 11:43

Enda som stör mig med autoljusen är väl att instrumentbelysningen dimmas ner samtidigt. Iallafall på min Mazderati. Separat ljussensor för instrument och exteriör vore önskvärt. Inte sällan får man då manuellt vrida upp instrument/skärmljuset. Sen nästa gång gång man åker och det är mörkt på riktigt står belysningen kvar på full effekt och man får dimma ner. Kanske finns dubbla sensorer på dyrare åkdon?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.