Nästa artikel
Bilfrågan: Longlife- eller syntetolja?
Bilfrågan

Bilfrågan: Longlife- eller syntetolja?

Publicerad 1 juni 2011 (uppdaterad 1 juni 2011)
"Ska jag välja dyr longlifeolja eller den billigare syntetoljan till min Skoda Octavia?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Har en Skoda Octavia 2,0 TDI körd 5 600 mil och snart fem år gammal. Vilken motorolja ska jag välja?. Vill gärna veta er opartiska åsikt om detta.

Longlifeoljan kostar cirka 200 kr/l. Om syntetolja fungerar lika bra och dessutom inte är skadlig är det ju bättre att använda den. Dessutom är den mycket billigare.

Lennart Rydberg

SVAR:
Du måste konsultera bilens instruktionsbok och där se vad tillverkaren föreskriver för olja till din bil. I detta fall är säkert kravet att du använder en olja som uppfyller normerna VW 50400 och/eller VW 50700 eftersom bilen har partikelfilter.

Dessa oljor är dyra men variationer förekommer naturligtvis mellan olika leverantörer. Hade det varit en äldre bil hade olja enligt normen VW 50500 varit möjlig att använda vilket breddar utbudet och sänker priset.

Bengt Dieden, Vi BIlägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-06-01 09:38
Granlund (ej verifierad)

Longlife olja innehåller lösningsmedel så inte oljan ska bli tjock efter många mil, därav sämre smörjegenskaper och större motorslitage (oljeförbrukning bland annat). Helsyntetolja med skyddsadditiv för partikelfiltret och byte var 1500mil är bäst för motorn

#2 • Uppdaterat: 2011-06-01 11:12
zant

Återigen ett "svar" från bilfrågan som inte är ett klart svar på frågan.

#3 • Uppdaterat: 2011-06-01 15:44
KaptenOberkommando

Här är ett exempel för Audi Q7, utgåva 5.06 (och observera hur petigt det är!):

Om LongLife Service står:

Inom ramen för Audi LongLife Service / / har speciella oljor utvecklats.
Dessa oljor är förutsättningen för de längre serviceintervallen i LongLife Service och MÅSTE därför användas.
Undvik att blanda LongLife-oljorna med oljor för fasta serviceintervall eftersom förutsättningen för det förlängda serviceintervallet då inte längre uppfylls.
Det är bara i undantagsfall / / som du endast en gång får fylla på upp till 0,5 liter med en olja för FASTA SERVICEINTERVALL.

Om fasta serviceintervall står:

Om LongLife Service inte är aktuellt för din bil får du använda oljor för FASTA SERVICEINTERVALL.
Det är bara i undantagsfall / / som du endast en gång får fylla på upp till 0,5 liter med en olja enligt specifikationen ACEA A2 eller ACEA A3 (bensinmotorer) resp. ACEA B3 eller ACEA B4 (dieselmotorer).

Om bilar med dieselpartikelfilter står:

Bilar med dieselpartikelfilter får ENDAST köras på oljan VW 507 00. Denna olja täcker flexibla serviceintervall (LongLife Service) och fasta serviceintervall.
Undvik att blanda med andra oljor.
Det är bara i undantagsfall / / som du endast en gång får fylla på upp till 0,5 liter med en olja enligt specifikationen VW 506 00 resp. VW 506 01 eller VW 505 00 resp. VW 505 01 eller ACEA B3 resp. ACEA B4.

Det är således meningslöst av frågeställaren Lennart Rydberg att fråga redaktionen på ViBilägare om detta eftersom svaret på frågan alltid återfinns i instruktionsboken (eller om det möjligen kan stå på oljeförpackningen att oljan är godkänd av Audi). Men om Lennart Rydberg vill kunna åberopa eventuell garanti, goodwill eller även maskinskadeförsäkringen MÅSTE han följa direktiven i instruktionsboken. Det är till och med så petigt idag att olika material i olika motorer kräver olika typer av motoroljor och fel olja kan vara rent förödande. Nu kan inte jag svära på att det inte skulle fungera med andra oljor eller att Audi (i mitt exempel) har skrämt kunderna till att slaviskt använda deras oljor fastän det eventuellt skulle gå lika bra med andra oljor, men vem vill/vågar chansa?! Personligen tycker jag att om man i alla fall kör med fast serviceintervall så borde ju Mobil 1 helsyntet eller motsvarande Castrol fungera alldeles utmärkt, men det lär bli upp till kunden att ta reda på detta och i så fall ta risken. Men läser man ovan under fasta serviceintervall så blir man ju onekligen lite rädd när man läser ”varningsformuleringen”.
Det bästa redaktionen kan göra i sådana här frågor är att enbart hänvisa till instruktionsboken och INTE ge sig in i eventuella spekulationer.

#4 • Uppdaterat: 2011-06-02 19:32
Onehp

Vanlig syntetolja gör att det bildas aska i partikelfiltret, som leder till att den lägger av i förtid. Använd alltså rätt olja!
(vill ni veta mer, googla "SAPS motorolja")

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.