Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Lönar det sig att stänga av motorn?

Bilfrågan

"Lönar det sig att stänga av motorn vid olika stopp i trafiken? Hur långt stopp ska det i så fall vara?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Lönar det sig att stänga av motorn vid olika stopp i trafiken med en "vanlig" bil? Hur långt stopp ska det i så fall vara? Kommer startmotor och tillhörande detaljer att klara den extra påfrestningen?

Kommer startfunktioner i bränsleinsprutningen att förorsaka högre bränsleåtgång? I bilar med stopp/start-system är väl dessa detaljer förstärkta och förändrade?

Hasse Norrgård

SVAR:
För en bensinmotor kan det löna sig att stänga av motorn om stoppet är mer än låt oss säga en minut. För en diesel är vinsten inte lika stor eftersom den drar betydligt mindre bränsle på tomgång.

Då motorn är varm inträder inte insprutningens berikning och förbrukningen blir därför inte högre. Det är riktigt att bilar med stopp/start-system har förstärkt startapparat för att tåla det större antalet starter.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
msdn
2010-12-10 10:09

Andra sidan släpper dieselmotorn ut betydligt mer hälsofarliga avgaser än ottomotorn. Det är argument för att dieselmotorn bör stängas av vid stopp i stadsmiljö.

#2
2010-12-10 10:19

VIB:s test med Kia Ceed visade om jag inte missminner mig att Start/Stopp funktionen i princip inte minskade förbrukningen alls.

#3
2010-12-10 10:36

Läs vårt test av stopp/start-system här: http://www.vibilagare.se/reportage/stoppstart-inte-sa-smart-1560

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#4
Svenne .
2010-12-10 13:36

Start&Stop funktionen är bara en sälj gimmick för de biltilverkare som inte kan bygga hybrider

#5
Svenne .
2010-12-10 13:38

ett l försvann, bäst att påtala det annars får man väl bannor för det :-)

#6
2010-12-10 14:58

Jag tror inte heller på att stänga av motorn vid t.ex. rödljus.
Däremot för jag alltid växelväljaren till neutralläge, men inte för att spara bränsle utan för att inte behöva hålla bromsen nere jämt och så tror jag att jag sparar lådan..

#7
Svenneman
2010-12-10 14:59

På cert.cykeln är start/stop effektivt... Om man själv tjänar på det är givetvis ytterst relativt.
Väldigt grov estimering (2s crank, återladdning under dålig BSFC, std generator, tomgångsförbrukning normal 2l bensinare, sommartemperaturer) ger ett break-even efter ca 5-7.5s. Struntar man i återladdning genom ex. bromsåtervinning blir varje stopp ren vinst. Om mängden sparad soppa är liten i förhållande till övrig mängd är som sagt relativt hur man kör... Man ska dock komma ihåg att förbränningsmotorn är som sämst just under tomgång (om det inte är värme man vill ha).

#8
Anders Ericsson
2010-12-10 18:03

Min VW påstår att den drar 1,2 l/h när jag står still. Det betyder 2 cl i minuten, eller i pengar ca 27 öre per minut. På krogen kostar en 6:a Famous Grouse runt 100 kr. Om du skippar denna kan du stå på tomgång i drygt 6 timmar. Frågan man måste ställa sig är alltså hur man värderar vätskan och vad den tillför för ögonblicket.

#9
kallepåspången
2010-12-10 18:25

Nuppe!
Du pratar om ålderdomliga atomatlådor som fanns redan på 1940-talet, med momentomvandlare. Med dagens teknik (DSG) förekommer inga förluster med växel (D) ilagd också med gammalmodiga lådor är kostnaden för energiförbrukning mindre än mekaniskt slitage i dessa planet-momentomvandlar-växellådor?????

#10
devils
2010-12-10 19:23

Förstärkt startknapp...jissses..jag tror jag dööör....
Du Anders E....jag kunde inte sagt det bättre själv..kompis :)

#11
Svenneman
2010-12-10 23:01

Kallepåspången, den slutsatsen är nog lite långt dragen. All tomgångskörning är att elda för kråkorna, oavsett växellåda. Visst, en gammal automat utan neutral-idle är extra dålig att tomgångsköra och då är iläggning av neutral (relativt sett) en vettig åtgärd. En dubbelkopplingslåda (DCT) gör inte tomgång gratis direkt. Några procent bättre men inte noll... (Särskilt inte en våtlamellhistoria med mekanisk pump).

#12
2010-12-11 12:22

kallepåspången.
För det första lägger jag inte i N för att spara bränsle utan för att spara lådan och hålla ner bromsen, som jag också skrev tidigare.
För det andra har jag en modern datorstyrd låda med lock-up på de tre högsta växlarna och givetvis med momentomvandiare.
För det tredje gillar jag inte de DSG-lådor som finns för närvarande.
Där kommer jag säkert att ändra uppfattning, men de måste bli betydligt bättre än de är nu.

#13
2010-12-11 14:03

Några kommentarer till kommentarerna...
Svenne, ditt misssade "l" var inte direkt uppenbart och vem som helst kan göra nedslagsmissar - men däremot inte särskrivningar.
Vad det är för förstärkt startknapp devils har hakat upp sig på, vet jag inte. Eller är det läsförmågan som brister? I slutet av artikeln nämns förstärkt startapparat. Kan det vara den som menas?
-
Nuppe resonerar vettigt och sansat - vore bra om fler gjorde det. (Ingen fara i den här tråden, dock.) Däremot kan man fråga sig hur mycket slitage man undviker genom att lägga i neutralläget. Förvisso blir det väl lite friktionsvärme i oljebadet och den dragkraft man känner kan kanske ses som ett litet exempel på vilken energi som går bort helt i onödan - vare sig momentomvandlaren är inkopplad eller inte. Den största slitageskillnaden står nog den ökade nötningen av spaklängaget för...
Givetvis är en DSG-låda effektivare, men jag gillar den inte heller - än.

#14
lubos
2010-12-11 16:54

Det sliter mycket mer på motor-startmotor-transmission att stänga av för korta stopp! Väg detta mot minskad bränsleförbrukning, minskade utsläpp mm i varje siuation! I Aten är det säkert alltid önskvärt att stänga av, däremot knappast i Kiruna!

#15
2010-12-11 17:16

Roy J, det är nog riktigt, man sparar nog inte mycket energi, men slitage på växellänkaget är nog försumbart, det har jag aldrig haft problem med på mina automatväxlade bilar och en del har gått lååångt.

#16
hr.Spitzenficker
2010-12-11 22:46

Är det bara "lubos" som har alla hästar hemma?
Roy J: Må vi aldrig hamna på samma middag, då begår jag harakiri..

#17
Stalledrängen Staffan
2010-12-11 23:36

Det tycks inte vara hr.Spitzenficker som har riktigt alla pållarna i stallet, möjligen att lössen står där.
Möjligen har red. raderat inlägg för jag ser inte heller var -förstärkt startknapp- nämns ..
Kunde vara kul att se Roy J och Hr.Spitzenficker mötas över en middag med harakiri som avslut på en oviktig diskussion gällande -start/stopp funktion-
:o)

#18
Mattias Goldmann Gröna Bilister
2010-12-12 05:30

Konstigt att alla bara diskuterar pengar här. Flertalet korta stopp är i stadstrafik, ofta vid rödljus. Det betyder att det ofta finns fotgängare i närheten, med barn i avgasrörshöjd, kanske cyklister alldeles bakom bilen. För mig är det självklart att stänga av motorn i en sådan situation.

#19
S-E S
2010-12-12 12:06

Mattias Goldman, den redaktionella frågan var: lönar det sig att - - -. Inte konstigt att man då diskuterar pengar då? Eller - - ?
Vid vissa tillfällen lönar det sig ur de flesta synpunkter att stänga av motorn, vid andra tillfällen inte. Konklusion: Skit samma vad du gör eller tror, i det långa loppet jämnar det ut sig så varför skaffa sig flera bekymmer än vad man har?

#20
Nithin01
2010-12-13 22:13

Skrivet av Mattias "Goldmann Gröna Bilister"

"Det betyder att det ofta finns fotgängare i närheten, med barn i avgasrörshöjd, kanske cyklister alldeles bakom bilen. För mig är det självklart att stänga av motorn i en sådan situation."

Det måste vara korta barn där du bor.
Och kort kan man konstatera att du läst motorsågsförsöket.
Bra tänkt. Stäng av bilen illa kvickt om du kör med etanol.
Man vill ju inte att folk i sin närhet ska må dåligt?

Pengar?

"Konstigt att alla bara diskuterar pengar här?"

Ja, inför istället lite extra beskattning på etanolbilar.
Det är förare som vet vad dom vill ha oavsett vad det kostar.
Lägg på 20 tkr istället.
Och punkt beskatta etanolen då det saknar betydelse för dessa herrar...

Nej, vilken planet kommer du ifrån?

#21
2011-01-14 19:01

Katalysatorn svalnar fortare vid tomgång än med motorn avtängd, men det är fler saker än tomgång som ger för höga utsläppsvärden kan man läsa om här.
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article2402.ece
Det enda allmänna rådet är att "köra med ett ägg på gaspedalen", det vill säga inte trycka för hårt på pedalen.

#22
2015-03-20 16:43

Bäste herr Goldman, om du inte har en bil som är särskilt anpassad för start/stopp-funktion, så kan det i slutänden bli fruktansvärt dyrt att reparera bilen som förslitits på fel sätt . Som andra skriver, det krävs vissa anpassningar för att start/stopp-tekniken ska fungera. Med en vanlig motor skulle jag nog vara försiktig, med en dieselmotor ännu mer, med tanke på diverse partikelfilter som kan påverkas av en sådan åtgärd.

#23
2015-03-20 16:58

Detta j-vla dravel om avstängning av motorer vid rödljus...Om tomgång är så förorenande så se till att varvtalet då ligger vid 2000 och njut av alla rivstarter Ssssss.
Mycket dösnack för lite skit.....

#24
2016-08-26 17:41

Start och Stop. Fy Fan. Jag har en Dacia Duster 1.2lit bensin turbo och om jag glömmer att stänga av denna funktion när jag startar så upplever jag all skit som övningsbilist. Vid rödljus stängs motorn ner och om stoppet blir bara någon sekund innan gröna ljuset tänds har jag ett s.k. käringstopp. När jag trycker ner kopplingen startar motorn och jag räknar med att åka i väg men motorn går på tomgång och jag lättar på kopplingen så vill ju inte bilen iväg. Visserligen korta moment men djäkligt enerverande för en gubbe med bakgrund som yrkesbilist. Va tycker ni andra ?. Hur mycket bränsle spar jag om motorn stängs av i 30 sekunder och när jag på färddatorn utläser att motorn drar 00.00 i stillastående. ( OK med viss felmarginal ) men Bilen förbrukar vid jämn fart 110 km 5.1 liter / 100 km. Så VARFÖR detta duttande i Sverige med våra avstånd. Som icke politiker förstår jag inte detta. Johan i Borlänge.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.