Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Liten bil som får dra tungt?

Bilfrågan

"Jag ska byta ut min Suzuki Swift mot en bil som får dra minst 1 500 kg, med E-kort. Har ni något förslag?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Jag har en Suzuki Swift Exclusive -11. Nu har jag haft den i över ett år och har kört cirka 2 500 mil. Blev mer än vad jag hade tänkt mig men nu har jag funderat på att köpa en diesel som har automatlåda helst ska man få dra minst
1 500 kg med E-kortet. Har ni något förslag på bilbyte?

Simon Johansson

SVAR:
Det är mycket svårt att finna bilar i småbilsklassen som får dra mer än 1 500 kg. Om du gillar Suzuki får vi närmast tipsa om fyrhjulsdrivna Grand Vitara vars dieselmotor 1,9 DDiS tillåter en släpvagnsvikt på 2 000 kg. Bensinaren på 1,6 liter har en tillåten släpvagnsvikt på 1 600 kg.

Boo Wennerberg, Vi Bilägare

Diskutera: Har skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2012-09-25 11:08

Sen beror det ju också lite på vad man menar med liten bil.
I klassen Swift finns det ingen bil med Diesel och automat som får dra 1500Kg.

Grand Vitara är en bra bil men nog tror jag att ekonomin också spelar en viss roll?
En klass upp ( "Golfklassen" ) finner man Volvo C30 och den får dra 1500kg liksom Golf GT.
Audi A3 får dra 1600Kg men detta är också dyra bilar och jag undrar om det verkligen är så dyra bilar som frågeställaren letar efter?

Det sägs inget om bilen skulle vara ny eller om det gick bra med en äldre för i så fall ökar ju möjligheterna och samtidigt få ner priset.

Här nedan ett par bilar som kan fungera dock utan både automat och Diesel men med fokus på priset.

http://www.blocket.se/vasterbotten/Lada_Niva_42775031.htm?ca=23_15&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_Grand_Vitara_3D_1_6_Comfort_SUPERPRIS_41476191.htm?ca=23_15&w=3

#3
2012-09-25 13:18

Subaru Impreza
En bättre liten dragbil får du nog leta länge efter.
1600kg får du dra med den.

#4
2012-09-25 14:23

Bah. Sluta dra släp som väger mer än bilen. Helt vansinnigt. Redan hälften av bilens vikt är lagom.

#5
2012-09-25 15:52

Trams milkylainen.

#6
2012-09-25 21:33

Det är inte så många nya bilar som faktiskt får dra mer än vad bilen väger då det gäller så pass lätta bilar som vi pratar om här.
Man behöver alltså därför oftast en bil som väger ca 1500kg för att få lov att dra denna vikt vilket alltså är betydligt mer än vad en småbil väger.

Minns att gamla C3 Hdi med 110Hk fick dra 1240Kg men det är mycket för denna klassen redan det.
Nya C3 får inte dra så mycket.
Swift med 4x4 får dra 1000Kg t.e.x

#7
2012-09-26 15:15

Hade en Mazda 323 från tidigt 90 tal med 1,6 liters motor, automat och en tjänstevikt på 1140 kg.

Den fick dra 1600 !!!!

#8
2012-09-26 21:47

Mazda Power ;-) Stackars bil om nån utnyttjade dragvikten ;)

#9
2012-09-27 08:53

Ja det var vanligt förr att bilar fick dra betydligt mycket mer,..inte minst då Japanska modeller.
Såg ett ekipage igår ....En Volvo 745 med ett biltranportsläp med en nyare Passat lastad. ( över 2000kg )

Inget som någon höjer på ögonbryna åt eller som är särskilt ovanligt men hur trafiksäkert är detta?
Ja ja,du har E-kort,..då kan du köra igen blir Polisens kommentar vid en kontroll.

Idag är det åt det andra hållet,..när en V70 bara får dra 1200Kg på B-kort.
Man får alltså inte dra sin husvagn med en ny V70 ( utan E-kort ) men om man istället inhandlar en gammal skrutt ifrån -80 eller -90 talet så går det bra ... ;)

#10
2012-09-29 16:28

Citroen C4 1.6 HDi EGS är en storlek större än Swift men får dra 1550kg på E-kort. Gör det dessutom stadigt och bra.

#11
2012-09-30 19:37

Mistro: exakt vad jag reagerat på. Med den gamla vingliga skroven är det inga problem, men med den nya och säkrare - är det stopp!

OK, man kan skaffa ett 4250-kort om man gör ett manöverprov, men vad är det smarta med det provet om man redan kört med släp i 25 år?
Förutom att dra in pengar....

#12
2012-10-01 09:13

Ett mycket bra tips utav "edmund" som inte jag tänkt på som fungerar oavsett årsmodell. ( mellan 1540-1560Kg )
Det här är dessutom en miljöbil som är billigare att köra än Swiften men inte så mycket tyngre. ( om det är viktigt )
Bilen är också billigare än andra bilar i klassen som förutom att de är tyngre också är dyrare. ( t.e.x Golf,Impreza,308 mfl )

Märkligt dock att Picasson bara får dra 1050Kg ?

En helt ny bil mycket prisvärt:

http://www.blocket.se/goteborg/Citroen_C4_e_Hdi110_Egs_Seduction_Miljobil_42790187.htm?ca=23_15&w=3

En lågmilare med 3 år på nacken:

http://www.blocket.se/jamtland/Citroen_C4_E_Hdi_110_42481627.htm?ca=23_15&w=3

Manuella lådor på dessa bilar är utav många att föredra,..en del årsmodeller får då också dra ännu mer...upp till 1630kg utav vad jag har sett. :)

#13
2015-02-04 15:46

Nya Volvo V40 med D3 motor verkar få dra 1500 kg. Grejjen är nog att bilen måste väga en hel del för att få dra 1500 kg släp och även motorstorlek spelar in. Volvo gör tunga bilar traditionellt sätt. Annars Skoda Octavia gen III med 140 hkr motorn får dra 1500 kg men då är det en hyfsat stor bil, men samtidigt smidig och praktisk.

#14
2015-02-04 15:55

Mistro: Nya Volvo bilar idag, typ V70 väger uppåt 1800 kg. Vikten på bilarna har dragit iväg över årtionden, därför är det inte ovanligt att äldre bilar får dra mer vikt. När bilen börjar väga uppåt 2000 kg minskar samtidigt marginalerna på andra sidan, dvs släpet får inte väga för mycket. Jag tror även att husvagnar har dragits med samma problem, idag väger de minsta husvagnarna typ 1500 kg och det ställer större krav på större dragbilar. Men vi har nog oss själva att skylla, alla vill bara ha större och tyngre bilar. Bara titta ut på gatan, folk byter sina V40/V50/V70 bilar mot Crossover/SUV modeller som XC eller MPV's som VW Sharan, Alla dessa nya bilar väger 1800 kg och uppåt.

#15
2015-07-30 10:08

En oerhört viktig aspekt som sällan diskuteras, det är säkerhetsmarginalen med släp. Visst vi kan prata om maxvikter vad en bil får dra, men bara för att den får dra det så innebär det inte att det är säkert. Låt mig ge ett exempel: Suzuki Vitara nya modellen (2015 års modell) med Fiats dieselmotor. Den har en tjänstevikt på 1 295 kg och får dra 1 500 kg. Vad händer nu när släpet väger mer än bilen när du gör en undanmanöver? Jo släpet kommer att ta över när det hamnar i obalans, det är ren fysik. Föraren tappar kontrollen över sitt fordon och det kan bli så att bilen hamnar på taket och släpvagnen välter.

Så istället för att tänka på dragvikt, hur ska man tänka? Jo man ska tänka att släpets vikt inte överstiger 85 procent av bilens tjänstevikt. I fallet med Suzukin så blir den praktiska maxvikten på släpet alltså 1100 kg istället för 1500 kg. Men helst bör släpet vara ännu lättare än så för att ge en säker framfart, detta är ju gränsvärdet och man bör gärna ligga lite under.

#16
2015-08-14 09:52

Jag letar också dragbil och har problem att välja. Mycket av det som diskuteras här är vikten på bilen kontra släpets vikt. Jag gillar Suzuki Vitara i tredörrarsversion pga storleken på själva bilen men samtidigt tvekar jag inför om en 1,6:a med 106hk verkligen pallar med en fullastad släp om det skulle bli lite motlut.

#17
2015-08-14 10:32

Håller nog med Raphael, en bra dragbil är stor, typ suv...
Hög vikt, lång hjulbas och 4wd, så har man oddsen på sin sida.
Sen beror det på släpvagnen, en treaxlad godslåda till grus osv. är lättare att hantera än en 7-meters husvagn, såna kan bli svajiga....
Men grand vitara, som rekommenderas, är nog tillracklig, den är ju hyfsat fullvuxen....
Saknar min ford explorer när det ska dras, den var dimensionerad för uppgiften, stadig som ett lokomotiv!
Att gamla volvo, mercor mfl fick dra mycket, berodde till en del på bakhjulsdriften.
Kriterierna för godkännande av dragvikt var bla att den utan problem skulle gå att starta i 10% uppförlutning, och där är bakhjulsdriften bra.....

#18
2016-05-03 09:03

Jaha - nu la man ut en snart 4 år gammal artikel/fråga igen.... Har ViB ont om nya frågor eller artiklar ? Men skall vi ändå kommentera detta så tycker även jag att Raphael har en hel del sanning i sitt inlägg #15. Sen beror det ju på om man skall använda dragförmågan mycket - typ åka med husvagn hela sommaren - eller om man bara behöver maxvikten ett par gånger om året - t ex när man skall dra båtsläpet. I sistnämnda fallet kan man nog tumma på "Raphael-regeln" men inte i det första.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.