Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Lika bra däck?

Bilfrågan

”Däckhandlaren hävdar att de är lika bra, eftersom de har samma mönster. Det kan väl knappast stämma?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
En däckhandlare i Malmö hävdar att Goldline iGL 910 och Pirelli Cinturato P7 Blue är lika bra, eftersom de har samma mönster. Det kan väl knappast stämma och jag hittar inga tester på Goldline iGL 910? Det skiljer bara någon hundralapp i pris. Ett av bilens Pirellidäck behövde bytas eftersom det hade körts sönder. 
Jag har hört att det finns plagiatdäck på marknaden, finns det något sätt att undvika dem?
Thomas Blomgren

Svar:
Vi har tidigare testat däck som har samma eller i det närmaste identiskt mönster och då jämfört dem med det premiumdäck som man köpt eller lånat mönstret ifrån. Det händer då och då om mönstret inte skyddats eller då man sålt ett utgånget mönster när en ny version presenterats.
Goldline är uppenbarligen ett betydligt billigare däck än Pirelli vid en prisjämförelse av nätbaserade försäljare. Hos en av dem fanns exempelvis Goldline i dimension 225/45 R17 för 633 kronor, motsvarande Pirelli kostade 967 kronor.
EU-märkningen på dessa däck visar att Pirelli har betydligt bättre våtgrepp, betyget B, mot Goldlines betyg E. (A är högsta betyg, E är lägsta.) 
Även om mönstret ser likadant ut kan det finnas avgörande skillnader i konstruktionen samt i gummiblandningen. 
Vi tycker nog att man ska undvika att ha däck med sådana skillnader på samma axel och för all del även på fram- respektive bakaxel. Vi har inte testat Goldine och kan inte med säkerhet uttala oss om skillnaderna som EU-märkningen visar. Men den är en tydlig indikation om att skillnader finns, i vart fall i våtgrepp.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Kommentarer

#1
2019-05-21 10:58

Däck är mycket mer än mönster, det är gummiblandningen också som påverkar prestandan. Snåla inte på däck...

#2
2019-05-21 11:01

Den som påstår att det "skiljer bara nån hundralapp" i pris är HÄSTHANDLARE, inte däckshandlare!

#3
2019-05-21 11:36

Den däckhandlaren skulle jag inte besöka igen. Att man kan anse att däcken fungerar att använda är en sak, men likadana är de inte.

#4
2019-05-21 12:03

Det är en indikation på att däckhandlarens marginaler är högre på lågprisdäcken, så man betalar alldeles för mycket för dem.

#6
2019-05-21 14:50

Däckhandlare, bilförsäljare och andra som kränger prylar i bilbranschen är inga, och kommer aldrig att vara, några konsumentupplysare som sätter kunden i främsta hand. De är försäljare vars enda uppgift är att dra in så mycket pengar som möjligt till företaget de arbetar för och skyr oftast inga medel för att nå sitt mål. Men detta är så välkänt och självklart att det inte behöver påpekas.

#7
2019-05-21 16:03

Mattse,
I arbetet med att dra in pengar ingår att hålla kunderna både nöjda och vid liv.

#8
2019-05-21 17:25

Skojare; (

#9
2019-05-21 17:49

På bilen sitter just nu 4 st Goodyear Efficient Grip som jag är mycket nöjd med. (195/65/15)
Påstod i annat tidigare inlägg att jag betalat 2000 + mont för dem. Ljög visst lite..
Hittade fakturan på däcken (från DE) i veckan. De kostade SEK 404:-/st..(Fri frakt!)
De kostar inte 404:- i Sverige.
Ja, Sverige är ett dyrt land att äga bil i. Och värre lär det bli....
Snart kommer nog tidningren att byta namn, till "Vi lådcykelägare"..
Edit: glömde en rad. Förra bilen (beg) levererades med 4x Kina däck.
Noll våtgrepp på blöt asfalt.

#10
2019-05-21 22:57

Alla budget Kina-däck är inte dåliga. Märken som Maxxis, Landsail, Triangle - gör däck med fullt godkänt grepp, även på vått. De brister i livslängd/slitstyrka, rullmotstånd och komfort. Även om bromsgreppet är godkänt, så brister sidgreppet. (EU märkningen är endast ett bromsprov, inte sidgrepp). Men de är inte värdelösa, det finns sämre däck. Så även däcken från Kina har olika kvaliteter.

#11
2019-05-21 23:11

Pirelli Cinturato P7 Blue 225/45R-17 (hastighet V) har enligt EU-märkningen betyg B på rullmotstånd och A på våtgrepp och har placerat sig bra i olika däcktester. Goldline iGL910 225/45R-17 har betyg E, alltså ett dåligt betyg, på både rullmotstånd och våtgrepp och jag hittar inga tester på det. Varenda dimension av detta däck har dessvärre betyget E rakt över. Det märkliga är att de endast finns med hastighetsindex W, alltså godkända för upp till 270 km/tim.

Så är Goldline lika bra som däckhandlaren påstår? Nej, verkligen inte! Enda fördelen är att 225/45R-17 av Goldline bara kostar ungefär hälften i förhållande till Pirellis däck om man jämför på nätet och att de är godkända för högre hastighet (+ 30 km/ tim.).

Mitt bästa tips till frågeställaren Thomas, är att byta till ett nytt Pirelli Cinturato P7 Blue och även att byta däckhandlare.

#12
2019-05-22 00:33

Det lönar sig att betala betydligt mer för ett däck med lågt rullmotstånd. Prisskillnaden betalar sig lätt genom en lägre bränsleförbrukning.

#13
2019-05-22 08:59

Frågeställaren undrar: "finns det något sätt att undvika dem?"
Ja, det gör det. Köp dem inte! Svårare är det inte.

Och ni muppar som försvarar Kinadäck.
Fråga er då detta? Finns det några Premiumdäck som är dåliga?

#14
2019-05-22 11:26

Kinadäck är som franska bilar, man köper dom bara en gång...

#15
2019-05-22 17:33

Koogan, Pirelli ägs av kineser - av kinesiska koncernen ChemChina. Det är kinesiska däck. Det finns däck från Kina av olika kvaliteter och prestanda. Jag tycker det är fel att dra alla över en och samma kam. Visst, man ska undvika de billigaste, men de bästa Kina-däcken ligger i mellanklassen och kan absolut konkurrera med europeiska, japanska och koreanska däck i mellanklassen. Maxxis Premitra HP5 har fått bra betyg i tester för bra grepp. Det är absolut inget värdelöst däck och det har våtprestanda A enligt EUs märkning. Det som är främsta nackdelen med däcket, det är högt slitage. Det rullar inte lika långt som ett premiumdäck.

#16
2019-05-22 17:36

GRP, jag förstår inte vad du pratar om. På 25 år så har jag haft 6 franska bilar. Alldeles utmärkta bilar allihopa.

#18
2019-05-22 22:47

Koogan: jag tycker inte det är särskilt trevligt att kalla dem som inte tycker som du för muppar.
Var och en väljer det den vill, och vill man inte ha några alls varor från Kina, lär man får problem.
För att svara på din fråga: ja,det är inte självklart att premiumdäck är bäst, lite beroende på vilka egenskaper som man sätter först.

#19
2019-05-22 23:27

Raphael #15: "Koogan, Pirelli ägs av kineser - av kinesiska koncernen ChemChina. Det är kinesiska däck."

Nja, så enkelt är det inte riktigt. Pirelli är fortfarande en italiensk däcktillverkare, även om ChemChina indirekt är en stor ägare.

"ChemChina har ett indirekt ägande i Pirelli värt 2,1 miljarder euro. ChemChina är kontrollerande ägare i Pirellis största investerare, Marco Polo International, som sitter med cirka 45 procent av kapitalet i däckjätten."

Se https://borsvarlden.com/artiklar/chemchina-overvager-att-salja-i-pirelli...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.