Bild
Nästa artikel
Frågeställaren undrar om det är värt att satsa på en dieselbil eller om de snart kommer att bli ointressanta och andra drivsätt tar över. Illustration: Johan Isaksson.

Bilfrågan: Lever dieseln om tio år?

Bilfrågan

”Är diesel utdöd efter fem eller tio år? Hur siar ni om framtiden och tidsperspektivet?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Är på gång att köpa en Volkswagen Passat Alltrack 2016 190 hk diesel 4WD Euro6. Bor på landsbygd (Gotland) och kör max storstad en till två gånger per år. Har hästar så jag behöver ordentlig dragbil. Min vånda är som för många andra drivmedelsalternativen. Hur ser det ut, är diesel utdöd efter fem eller tio år? Hur siar ni om framtiden och tidsperspektivet? 
Thomas 

Svar:
Intresset för eldrivna bilar är stort. Men det återstår en hel del innan alla kan ha en elbil. Priset och möjligheten att ladda är effektiva bromsar. De flesta bedömningar pekar mot att vi under ganska lång tid kommer att ha en mix av olika drivmedel och elhybrider. Vätgas ser ut att ha en stor utvecklingspotential, även om det för närvarande verkar aningen perifert. Moderna bilar som i dag körs på fossilt bränsle blir betydligt bättre med biobränslen i tanken. Ett exempel är dieselbilar med AdBlue, SRC-rening och biobränslen som HVO100. 
Frågan är om tillgången på alternativa bränslen är tillräcklig? Produktionen av elektricitet måste ju dessutom ske på ett sätt som inte ökar utsläppen. En omställning är nödvändig av miljöskäl men styrs också av ekonomi och av vad som är tekniskt möjligt.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2019-02-13 08:19

Frågan är väl snarare: Lever blodsbatteribilarna om tio år?

.

#2
2019-02-13 08:31

Svaret på det är ja, bakåtsträvande farbröder kan inte stoppa utvecklingen ;-)

#3
2019-02-13 09:03

Jag tror att biobränslen kommer att göra att dagens fossildrivna bilar får ett andra liv. Men också att elbilar kommer bli bättre dragbilar framöver ;)
Sen hoppas jag att folk ser över sitt behov, som insändaren så klokt gjort, och inte skaffar något som vida överstiger ens behov (dvs skaffar en amg, s-eller m-modell).

#4
2019-02-13 09:12

Disel finns kvar om 10 år utan bekymmer.

#5
2019-02-13 09:27

Det enkla svaret är: Allt det går att tjäna pengar på är kvar, batterier, blodsbatterier, stål, blodstår, blodsolja etc. är det lönsamt så kommer det att finnas och generera pengar. Att diesel som bränsle skulle vara borta om 10 år är inte sannolikt, priset är en annan sak, möjligt att man kommer att skatta bort det på lätt trafik, men tungtrafik kommer inte att kunna vara oberoende av diesel så snabbt, sjöfart lika så.

#6
2019-02-13 09:48

Trots vad alla "experter" här säger så är diesel en död häst som inte är värd att satsa på. Efterfrågan på diesel bland privatbilister minskar kraftigt redan idag och värre blir det framöver. Avancerad avgasrening eller biobränslen kommer inte att kunna bromsa/vända utvecklingen. Diesel som drivmedel har under de senaste åren fått en väldigt negativ klang i folks medvetande och de allra flesta väljer ett annat alternativ.
Med mindre efterfrågan på diesel minskar även utbudet av vanliga mackar. Den tunga fordonsindustrin kommer att kunna tanka sina fordon vid bränsledepåer men för privatpersoner blir det en mack-död framöver med långa avstånd till närmaste dieselpump. Då blir det ännu mindre efterfrågan på diesel och värdet på de dieselbilar som finns på marknaden rasar ännu mer, för att till slut helt fasas ut.

Köp gärna diesel idag och kör den några år framöver om behovet finns. Men räkna inte med att göra en bra investering utan var beredd på att ta en rejäl värdeminskning med ett restvärde som är noll kr om 5-7 år.

#7
2019-02-13 10:20

Dieseln kommer att vara betydligt attraktivare om 10 år än idag, dieselandelen kommer att vara större om 10 år än idag! Varför? Därför att dieselmotorn har betydligt lägre utsläpp av co2 än bensinmotorn dvs av klimatskäl kommer dieselmotorn att bli riktigt ”het” inom en mycket snar framtid.

#8
2019-02-13 10:34

Diesel som bränsle liksom bensin sjunger på sista versen men kommer att behöva finnas minst 15 år framåt och förmodligen mycket längre. Bränslena kommer att blandas ut med mer och mer förnybart och vill man vara riktigt säker på att kunna tanka bilen så är det ingen nackdel att den redan nu är godkänd för biodrivmedel. Vi har gott om råvara för att tillverka biodrivmedel i Sverige men politikerna velar och vill inte ta fel beslut. De är lika rådvilla som allmänheten när det gäller framtiden.

#9
2019-02-13 11:07

Kommer ihåg att Kristdemokraterna hade tidigare ett förslag/krav om att inga fossildrivna bilar skulle få säljas efter 2015. Det är de tyst om idag. Det blir ungefär samma sak med diesel, den typen av motorer har vi kvar i hundra år till. Men om miljöpartiet får bestämma, vilket jag ännu inte kan tro på, så kommer vi inte ha några bilar alls, bara cyklar samt häst och vagn.

#10
2019-02-13 11:39

Både ja och nej.
Dagens eu6 bör vara körbara men det kostar säkert stor skatt och kanske än högre literpris i framtiden.
Diesel är väl det enda vettiga när tyngd bakom kulan skall på där bak.

#11
2019-02-13 11:46

Stoor, denna gång.

Nu är det nog dags att du öppnar och jämför vad en dieselmotor från valfri tillverkare i samma klass släpper ut i Co2 jämfört med en hybrid som nya Toyota Rav4 hybrid. Jämför gärna alla andra utsläpp också. Då kommer du inse vad det är som är "hett" redan nu. Sluta stoppa huvudet i sanden om vem som släpper ut minst!

#12
2019-02-13 12:12

Jag tror det kommer att svänga till dieselns fördel. Det har svängt i alla år, fram och tillbaka. En period har bensinbilarna tagit överhand, då hittar politikerna på något, då har det svängt. Sedan har diesel blivit för vanligt, staten har förlorat pengar, man inför nya pålagor, opinionen svänger. Vi har sett det over and over again. Nu straffar man allt som inte drivs av el, man lockar med bonus till elektrifierat likt en pedofil med godispåse. Vad tror ni skrivs i historieböckerna om 5-10 år? Kommer en elbil vara lika iskall som isen i Novosibirsk? Ett elpris på 4-5kr/kwh parat med en kilometerskatt gör fossilbilarna starkt eftertraktade då tillräckligt många åkt i fällan och tillgången på drivmedel ökat?

#13
2019-02-13 12:35

Shogun:
Du är ta mig 17 nästan hopplöst obildbar! Lär dig att skilja på två simpla begrepp, klimat och miljö. Klimat är ekvivalent med jorden / Tellus i stort dvs ur ett makroperspektiv medan miljö betyder utsläpp som påverkar närmiljön dvs människor och djur lokalt.

Dieselmotorn påverkade t i d i g a r e miljön mer negativt än bensinaren med avseende på försurande nox utsläpp samtidigt som bensinmotorn släpper ut avsevärda mängder cancerogen bensen bland mycket annat.

Dieselmotorn idag har låga och till och med lägre utsläpp av nox än motsvarande bensinmotor pga införandet av effektiv om än dyr sk SCR avgasrening som betalas av dieselbilköparen genom ett högre bilpris.

Dieselmotorn har dels en högre verkningsgrad än bensinaren ca 25% effektivare. Till detta innehåller i princip all diesel ca 40% ända upp till 100% biobränsleandel medan bensinen innehåller endast 5% biobränsle i form av etanol.

- Hur påverkar detta miljön resp klimatet?

Dieselmotorn är lika ren eller renare än bensinaren samtidigt som den har betydligt lägre co2 utsläpp pga den höga inblandningen av biobränsle, upp till 100%. Av detta följer att dieselmotorn av dagens snitt är väsentligt mycket bättre både för miljön och klimatet vilket kommer att accentueras i framtida miljö och klimatdebatter till dieselmotorns favör, betyder fördel, Shogun.

I framtiden kommer dock det att finnas mängder av motorslag utöver el, gas, etanol, diesel och bensinbilar där andelen dieseldrivna fordon kommer att öka markant på bensinarnas, tack och liv, bekostnad.

Till detta ska tilläggas att för att man ska raffinerad bensin bildas med nödvändighet dieselbränslet några steg innan bensinen så utan diesel blir det ingen oljeprocessad bensin...

Så framtiden för dieselmotorn är ljus, mycket ljus!

#14
2019-02-13 13:08

Om man studerar IEA:s prognoser kommer både diesel, gas och bensin att leva kvar också år 2040 - dessutom i oförändrad skala. Det enda som väntas minska är kolkraft.

MVH AL

#15
2019-02-13 13:20

"Sen hoppas jag att folk ser över sitt behov, som insändaren så klokt gjort, och inte skaffar något som vida överstiger ens behov (dvs skaffar en amg, s-eller m-modell)."

Vem har behov av en AMG eller M-modell? Och är AMG-modeller över huvudtaget något problem? Kryllar inte direkt av AMG-mercor på vägarna. Jante är stark i Sverige. Antar att en Tesla P100D är ok, enligt dig? Hur många som nu har behov av en sådan.

#16
2019-02-13 15:23

Satsa absolut på dieselbil tycker jag. Dieselbränsle kommer att finnas även om 20 år, fast kanske i mer biologiskt utförande.
El-bilar kommer nog aldrig att bli ett alternativ, förutom om du vill betala 1 miljon kronor eller om du klarar dig på korta körsträckor, speciellt på vintern. Surfa om USA och el-bilar och vinter så ser man.
El-bilen Detroit Electric kom för över 100 år sedan och den klarar 5 mil knappt. En vanlig el-bil som man har råd med idag klarar 10-20 mil ungefär beroende på säsong och hastighet. Inte mkt har hänt på 100 år och det kommer inte att hända något stort på i alla fall 20 år.

Men köp inte just den Passat modellen. DSG växellåda tycker jag är kass. Den är ryckig och det går knappt att växla med gaspedalen så som autiomatlådorna förr.
Kolla om det finns manuell växellåda istället, mitt tips. Mkt vid drag och framkomlighet.

#17
2019-02-13 16:36

Stoor.

Jämför med hybrid, inte bensin. Kolla nu upp vad de släpper ut. Jämför en Xc60 med en Rav4 hybrid, Rav4 hybrid har mycket lägre utsläpp. Sluta stoppa huvudet i sanden, jämför skatten betydligt högre på XC60 pga högre utsläpp i allt. Dieselförsäljningen sjunker som en sten helt naturligt med de höga utsläppen och kostnader som följer med.

#18
2019-02-13 16:48

Shogun:
En toyota röv4:a är inte jämförbar med en Volvo XC60 utan möjligen en Volvo XC40 eller BMW X1.

Det är fullt möjligt att jag i viss mån har lite sand i mitt hår efter att ha stoppat huvudet i sanden MEN det är ju tyvärr så illa att du och dina argument är sanden ; D ))

#19
2019-02-13 17:02

Stoor.

Saken är ju att du saknar argument för din sak i sak. Du bemödar dig inte ens att titta efter, utan stoppar huvudet i sanden inför fakta hur det ligger till vad gäller vad bilarna släpper ut i jämförelse och i förbrukning. Men visst svider sanningen, då beter man sig som du gör när argument saknas.

#20
2019-02-13 17:53

https://www.miljofordon.se/ekonomi/drivmedelskalkyl/?petrol=100&dies...

Så slipper ni bråka. Diesel och bensin är relativt lika.. så det gäller att ha lägre förbrukning om man vill vara miljövänlig.

#21
2019-02-13 18:04

En bra begagnad märkesdiesel av senare årsmodell är och kommer att förbli eftertraktad inget att tveka på. .
Köper man en ny bil däremot se till att det är en hybridbil först och främst . Avvakta med elbil några år till de är inte tillräckligt bra än och alldeles för dyra och är inte bra i Norrland om det är kallt på vintern då räckviden minskar rejält i kyla Räkna med kilometerskatt på alla bilar om kanske 5 år Det kommer att slå hårt på alla dyra elbilar då försvinner dagens fördelar med driftskostnaderna och ladda hemma Se på vad som händer i Norge Själv följer brorsans erfarenheter av en e-Niro närmare https://wp.me/p1IAXy-7la

#22
2019-02-13 19:21

Det blandas ganska friskt med fakta och alternativ fakta här. Det går inte att skilja mellan klimatet och miljö. Låt mig förklara så att alla här kan förstå.
Det går inte skilja mellan klimat och miljö för de är sammnkopplade precis som munnen och rövhålet. Men det finns också en annan koppling när det gäller vissa här '' All that comes out of those are shit"

#23
2019-02-13 19:48

Visst kommer dieseln att leva om 10år. Om än i en väldigt tynande tillvaro och dyrt bränslepris pga hårdare utsläppsregler etc. Hybrider är betydligt mer gångbara om 10år. Så svarar jag på frågan.

#24
2019-02-13 21:19

Här har ni effekten av en storskalig användning av hybrider från Toyota:

https://mesh.kib.ki.se/term/D001554/benzene

En ökad koncentration av ett högcancerogent ämne, där det dessutom saknas nedre gränsvärden.

Nej tack. Då är det nog bättre med diesel trots allt;-)

MVH AL

#25
2019-02-14 09:16

Titta på försäljningen av bilar... Visst ökar Hybrid försäljning till privat personer men är LÅNGT ifrån försäljningen av Disel.
Visst att gapet minskar men skillnaden är flera flera år kvar att ens vara i närheten av varandra.

#26
2019-02-14 15:54

En dieselbil kommer vara lika lättsåld som en tjock TV om 10år. Enda vettiga är isåfall att lesa den, så man slipper stå där med svarte petter sen..

#27
2019-02-14 18:46

Patrik ö. Jag tror på en stark ökning av phev när fler fabrikat levererar phev.
Inbillar mig att diesel kommer att minska.
Småbilar fortsätter med bensin.

#28
2019-02-15 10:09

Som jag skrivit i många träder nu... En spännande framtid har vi som vi skall gå tillmötes när det gäller drivmedels utveckling och annat i bilcirkusens värld.

#29
2019-02-15 11:02

Dieseln kommer som sagt leva kvar, precis som bensin. Det enda som förväntas minska i omfattning är kol (till år 2040). Resterande delar av fossil energi kommer omsättas på ett eller annat sätt.

MVH AL

#30
2019-02-15 12:02

Scania, ni vet de där stora tunga lastbilarna som alla säger måste gå på diesel, tror på en snabb omställning till el för lastbilstransporter inom städerna.

– Om fem-tio år kommer alla transporter att vara eldrivna, säger Ulf Ceder som arbetar med framtida transportlösningar på Scania.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/nattliga-transporter-ska-ge-...

#31
2019-02-15 12:56

A.L, du tycker bensin är dåligt tack vare bensen, men vad tror du diesel innehåller? Är det blommor som kommer ur avgasröret på en diesel? Båda är i princip lika dåliga... pest eller kolera!? Just nu är koldioxid det största problemet... storstäders luft går att göra renare enkelt, förbjud trafiken och lös transporterna på andra sätt (elbilar mm).

#32
2019-02-16 11:29

Jag tror det är svårt att helt pricksäkert förutspå ett drivmedels framtid. Det var säkert ingen som kunde föreställa sig att etanolen så snabbt skulle tappa i efterfrågan.
Nu sitter väl dieseln och bensinen mer säkert än etanolen men man vet aldrig. Det är många variabler som spelar in...

#33
2019-02-17 10:53

Dieselbilsägare kommer få ökad möjlighet att se en större del av landsbygden när fler städer i Europa tillåts att ha förbud mot att dieselbilar att rulla på dess gator framöver.
BMW, Volkswagen och Peugeot/Citroën har startat kampanjer med bra inbytespris till alla som vill byta en äldre dieselbil mot en bil med bensinmotor.
På lastbilssidan så kommer batterilastbilar dominera kortare transporter och vätgaslastbilar längre transporter enligt Europas större lastbilstillverkare.
Hyundai har redan beställning på 1000 vätgaslastbilar till Schweiz som redan börjar levereras i år.

#34
2019-02-17 20:23

Vargen. Både diesel och bensin har sina för - respektive nackdelar. Bensin ger högre utsläpp av koldioxid och övriga kolväten medan dieseln har en problematik när man höjer förbränningstemperaturen genom att de ökar andelen nox. Detta senare finns det dock tekniska lösningar på.

Vad som sedan är att föredra beror på många fler faktorer än bränsleslaget. Dit hör övriga utsläppskällor, hur gaturummet är utformat, trafikarbetets omfattning och sammansättning, vägbanans konstruktion, befolkningskoncentration och dess åldersfördelning samt meteorologi och den allmänna hälsostatusen. Förenklade och kategoriskt påståenden liknande dem som stundtals förs i dessa trådar är alltså i princip bara substanslös tyckande utan vare sig empirisk eller vetenskaplig grund.

Bensen är sedan inget stort bekymmer i svensk tätort trafik idag. Det är heller inte NOx. Det enda som överskrids är slitagepartiklar, även känt som PM10. Och dessa kommer inte att sjunka med elbilar. Det enda som kan påverka dem är trafikintensiteten vilken lämpligen justeras med hjälp av trängselskatten.

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.