Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Lämna företräde till cyklister?

Bilfrågan

När ska man som bilist lämna företräde åt cyklister? Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje dag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:

Jag befinner mig i en cirkulationsplats med min bil och ska ut ur densamma. På cykelbana runt rondellen kommer en cyklist. Ska jag lämna företräde till denna?

Om jag närmar mig en huvudled med cykelbana, ska jag lämna företräde till en cyklist som befinner sig på cykelbanan?

Om jag ska svänga av en väg, ska jag lämna företräde till cyklister och gäller det från bägge hållen (på cykelbanor kör ofta cyklister åt bägge hållen!).

Hans Wickberg, Danderyd

SVAR:
2014 bytte befintliga cykelöverfarter namn till cykelpassager. Begreppet cykelöverfart försvann dock inte, utan fick istället en ny betydelse. Cyklister och förare av moped klass II som kommer från en cykelbana har väjningsplikt när de korsar en väg via en cykelpassage. Det finns dock ett undantag då bilisterna även ska släppa fram cyklisterna även på en cykelpassage: när bilisten ska ut från en rondell eller i samband med en sväng.
Så här står det i Trafikförordningen kapitel 3 paragraf 61:

”En förare som ska köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning ska passera en obevakad cykelpassage ska köra med låg hastighet och lämna cyklande och mopedförare som är ute på eller just ska färdas ut på cykelpassagen tillfälle att passera. Förordning (2014:1035).”
Vid en cykelöverfart har en förare väjningsplikt mot cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just ska färdas ut på cykelöverfarten. Förordning (2014:1035).”


Vi Bilägare

 

Kommentarer

#1
Krister
2010-01-22 11:00

Kan man få ett mer luddigt och diffust svar?

#1
pg
2010-01-22 12:53

Luddiga regler det är det enda som Transportstyrelsen är bra på! Nu vill man införa väjningsplikt mot cyklister överallt där en cykelbana korsar vägar, aven huvudleder! Hur fasen tror man att en bilist som färdas på en huvudled med kanske 70 km/tim, ska hinna stanna vör en plötsligt uppdykande cyklist. Särskilt som alla bilister har skyldighet att lämna företräde i anslutande korsningar!
Vafrör kan inte Sverige titta på Cyekelöverfarterna i Tex Tyskland. Där finns Väjningspliktskylt på cykelvbanan före varje korsning, även i rondeller. Cyklisterna har alltså alltid väjningsplikt. Det borde vara en självklarhet även i Sverige.

#1
Berra
2010-01-22 14:38

Cyklister i Stockholm är i allmänhet bara en massa jävla miljömuppar med fula krukor på knoppen. Det enda raka vore att göra ett hägn för dem på Skansen, för där hör de hemma. Cyklister som är ute och vinglar i trafiken borde ha förbjudits för länge sen. En del har t o m den dåliga smaken att hävda att högerregeln skulle gälla. I Stockholm har vi sedan länge avskaffat högerregeln (i praktiken). Lantisar som irrar sig hit bör ta detta i beaktande och anpassa sig till rådande sed.
BMW-Berra i Bromma

#1
OSS
2010-01-22 15:15

I praktiken har det numera blivit så att vill man inte ha cyklistens liv på sitt samvete (och otrevliga skador på bilen) så gäller det att väja för alla cyklister oavsett var de cyklar och varifrån de kommer. Hänsynslösheten från cyklisternas sida är så stor att de kallt räknar med att alla bilar stannar. Det gäller t.o.m. cyklister utan ljus när det är mörkt och regnigt! Och som cyklar mot rött ljus.
Här borde polisen göra en insats. När såg vi senast polisen bry sig om trafiken i våra städer? I Malmö sänker man nu hastigheten (enligt skyltarna) till 40 km/h. Till vilken nytta när unga män i låga bilar kör väl över 100? Jag har aldrig sett någon fartkontroll i stan.

#1
Kjell-Åke
2010-01-22 20:01

Viken barnslig argumentation mot cyklister. Vi är alla trafikanter och bör behandlas därefter. Det är inte vidare civiliserat att när man sitter i en bil kasta skit efter cyklisterna och när samma person sitter på en cykel kasta skit efter bilisterna. Försök samsas i trafiken till allas bästa.

#1
Lasse
2010-01-22 20:17

Märkligt man tar ju bort övergångsställen nu därför att det har skapat fler olyckor.Vad tror dom ska hända nu? Det blir ju etter värre när cyklisterna inte behöver se sig för det minsta, bara åka rätt ut i körbanan. Jobbar inte förslagsställarna på samma ställe. Läser de inte PM?

#1
Håkan
2010-01-22 22:27

Om man läser lagen så finns det regler även för gående som skall ut på övergångsställe.....
borde hålla i en rättegång om olyckan är framme..
Trafikförordning (1998:1276)
7 kap. Bestämmelser för gående på väg.
4 § Gående som skall gå ut på ett övergångsställe skall ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos de fordon som närmar sig övergångsstället. Utanför ett övergångsställe får gående korsa vägen endast om det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken.

#1
Skanör
2010-01-23 11:38

Cyklister är ett underligt släkte som kämpar för att bli änglar - dock inte i trafiken.
Tyskland har gjort rätt med väjningspliktsskyltar på cykelbanor. Det räddar liv och är vettigt.Trots allt är det lättare att stanna med en cykel än en bil.

#1
tva
2010-01-23 15:36

> Hur fasen tror man att en bilist som färdas på en huvudled med kanske
> 70 km/tim, ska hinna stanna vör en plötsligt uppdykande cyklist.
Om det är cykelbanor eller annat som korsar en väg och man kör 70km/h och inte hinner stanna om det behövs så bör man bli körkortslös oavsett om det kommer någon cykel eller ej.
Rent generellt gäller att man får inte ha högre fart än man kan klara av förutsebara situationer.
Så man förstår varför cornflakes är poppis bland PG och gelikar.

#1
Eget ansvar kollras bort i Sverige.
2010-01-23 17:18

Första och sista styckena i svar motsäger sig själva.
Det sjukaste som hittats på är skyldighet vid övergångsställena(fotgängare)fler olyckor, givetvis.
Gäller ju eget ansvar vid passering över väg, precis som man går över en landsväg utan zebrastrecken.
Vad är ömtåligast mot kollision?
Ska loken stanna för bilarna vid en oövervakad övergång, lika dålig regel?
Många är faktiskt duktiga på att stanna men tycker regeln är fel ändå.
Vissa tittar inte ens vid passering av ö-stället, fattar inget.
Vi är överbeskyddade i detta land, så är det bara.

#1
pg
2010-01-23 18:47

Men inse logiken i det hela. Du kör på en huvudled som har 70km/tim som hastighet. Du vet att all trafik har väjningsplikt. Ett övergångsställe är oftast inte utmärkt med skyltning om att det även finns en cykelöverfart, endast punkter i vägbanan som inte syns på vintern. En gående hinner du se på lång väg för att lämna denne företräde. En cyklist hinner ju på samma stund minst 3 gånger längre. Cyklisten har skyldighet att anpassa sitt fördsätt så att trafiken inte onödigtvis hindras.

#1
pg
2010-01-23 18:50

Cyklisterna tar sig rättigheter som de inte har med andra ord. Jag hoppas att transportstyrelsen tar sitt folk till Tyskland eller ut i övriga europa.
Där har cyklisterna på cykelbanor väjningsplikt i alla situationer.

#1
sVen
2010-01-25 10:05

Trafikförordningen (1998:1276)
http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19981276.htm
Det är den texten en trafikant ska förhålla sig till. För att, så här 237 dagar före valet, kanske påverka innehållet i t.f. kan man gå till www.riksdagen.se, "Ledamöter & partier", "Ledamöterna", "Sorterade efter utskott och nämnd", "Trafikutskottet".

#1
Bilmecken
2010-04-01 16:58

Förbjud cykling annat än i inhängnat område

#2
2015-05-05 10:46

Jag har sett många ungdomar som cyklar på övergångställen och tittar inte åt sidorna utan bara rakt fram, ska dom ha företräde ska dom väll hoppa av cykeln !

#3
2016-04-29 19:15

I Spanien har cyklisterna fått stopplikt vid korsande väg. Trafikmärken visar detta vid varje överfart. I praktiken så jämkar vi och samsas, men huvudregeln är att cyklisten skall stanna. Känns ganska tryggt för båda parter. Jag kör både och. (Däremot cyklar vi förbi alla rödljus som förut)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.