Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Lägre förbrukning med högre oktantal?

Bilfrågan

"Blir förbrukningen mer gynnsam om jag tankar bensin med högre oktantal och mindre inblandning av etanol?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Jag kör en Volkswagen Tiguan TSI 160 1,4-litersmotor med utlovad bränsleförbrukning 6,5 l/100 km vid landsvägskörning. Jag har gjort några resor i sommar och medelförbrukningen visade på 8,4 l/100 km.

Jag har rekommenderat lufttryck i däcken, bilen var lätt lastad, gynnsamma vindförhållande rådde samt att vägarna var i utmärkt skick. När jag frågade verkmästaren på en VAG-verkstad om den höga bränsleförbrukningen nämnde han att förbrukningen kan sjunka fram till 2 500 mil. Min bil har gått 500 mil.

En tanke som jag har är att bensinen har större inblandning av etanol än tidigare och att jag kunde få gynnsammare förbrukning om jag tankar bensin med högre oktantal?

Gunnar Gruffman

SVAR:
Detta är en återkommande fråga i Bilfrågan och vi måste återigen konstatera att EU:s körcykel för förbrukningstest är att betrakta som laboratorieprov som tyvärr har en bristande förankring i verkligheten. De körs under förhållande som vanliga bilister aldrig kan efterlikna och därför blir förbrukningen så gott som alltid lägre än vid normal körning.

Etanolinblandningen ökar förbrukningen marginellt medan bensin med högre oktantal kan sänka den.


Bränsleförbrukningstester körs oftast på bensin med oktantal som är högre än hos handelsbensin. Det är riktigt att förbrukningen kan sjunka efter inkörning. Vid förbrukningstest får bilarna ha rullat max 1 500 mil.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2012-12-18 10:14

Men... nej.

Oktantalet är bränslets förmåga att motstå självantändning. Det har inget med energiinnehållet att göra. Mängden etanol kommer göra att energiinnehållet sjunker för given volym, därmed stiger din förbrukning.
Kompressionen är konstant i din motor, därvid är den optimerad för en minimigräns av kompressionståligt bränsle. Om din bil är optimerad för 95-oktanigt bränsle så kommer den inte bli bättre av 98-oktanigt bortsett från gränslandet där du kör med plattan i mattan hela tiden. Allt du "tror" dig se i förbättring är bara önsketänkande.
Sen att bränsleförbrukningen ska sjunka är något jag inte alls tror på. Motorerna idag är inkörda och har så små toleranser, din motor kommer aldrig bli bättre än när den levereras idag. Sånt trams är bara sånt försäljare säger för att slippa se dig igen tills nybilsgarantin går ut eller tills du tröttnat på att klaga och lär dig leva med bilen.
Jag har ägt två nya dieselbilar från start och kört över 25000 mil med dem.
Ingen av dem blev bättre än när de levererades. Snarare sämre med tiden.

#2
2012-12-18 10:15

Självantändning = prematur kompressionsdetonation, så kallad knackning.

#3
2012-12-18 16:32

Skrota de teoretiska siffrorna för bränsleförbrukning och inför något närmare verkligheten. Jag väntar på den biltillverkare som har stake nog att ange verklig bränsleförbrukning! Jag blir bara upprörd när jag läser bilreklam - lögn - lögn - lögn, och ändå går folk på det fortfarande.

#4
2012-12-18 16:44

En intressant fråga är hur och av vem som gör körcykeln. Är det tillverkaren, importören eller vem? I stort sett alla klagar på förbrukningssiffrorna.
Varför jag undrar är för att jag har svårt att komma UPP till de värden som redovisas.
Hustrun har en Subaru Forester som enligt körcykeln ska dra 0,93 vid blandad körning. Den körs huvudsakligen korta sträckor där den ofta inte kommer upp i driftstemperatur men ändå ligger snittförbrukningen under 0,9. Ändå går den under vintermånaderna på fulldubbade vinterdäck.
Min egen WRX ska enligt körcykeln dra 1,04. Trots att den är mappad från original 230 hk till ca. 300 hk har jag svårt att få den över 0,9 vid normal körning. För att få förbrukningen över angiven måste jag i princip alltid köra över hastighetsbegränsningar eller göra fullgaskörningar vid alla trafikljus.
En annan intressant fråga är etanolinblandningen i bensinen. De flesta bilmodellerna är mappade för ren bensin utan etanolinblandning. I Sverige har vi jämfört med övriga Europa väldigt "skitig" bensin med lågt energiinnehåll och stor del etanolinblandning. Det är möjligt att Volvo och saligen insomnade SAAB tagit höjd för detta men hur är det med övriga tillverkare?
Ser gärna fram till kommentarer...

#5
2012-12-18 19:20

Min 1,4tsi går att köra på 0,65 utan problem. Nu är den inte lika hög som tiguanen och inte fyrhjulsdriven men ändå. 0,84 låter mycket tycker jag.

#6
2012-12-18 21:44

I Autobild körde dom en likadan Golf nära på 9l/100 km eller var det tom. över? Det var ett 100000 km test.

#7
2012-12-18 23:44

Milkylainen, lite komplettering:
Genom att variera förtändningen och framför allt laddtrycket (med turbo eller kompressor) kan man lägga sig nära knackningsgränsen för de olika bränslena. (Här var Saab tidigt ute.)
Etanol har högt oktantal och tillåter högre effekt (även det utnyttjade Saab) men lågt energiinnehåll som alltså ökar förbrukningen.

#8
2012-12-19 01:46

Energiinnehållet är 1,5 % högre i ren bensin än i bensin med 5 % Etanol.
Alltså sjunker förbrukningen med 1.5 % om man kör på 98 i stället för 95 okt.
Men 98 okt är betydligt dyrare, så det lönar sig inte.

Som Roy J skriver kan vissa motorer få högre prestanda med 98 okt och ännu högre med E85 på grund av dess högre oktantal. Men förbrukningen påverkas inte av ett högre oktantal. Vid normal landsvägskörning ligger man ändå inte i närheten av knackningsgränsen.

#9
2012-12-19 13:10

Observera att 98oktan har lägre enirgiinnehåll än 95 (men marginellt). Energiinnehåll och oktantal är i praktiken varandras motsatser: en molekyl med högt energiinnehåll är oftast lång och bräcklig i sin konstruktion (tex dieselolja). Det medför att molekylen inte tål högt tryck/högt kompressonsförhållande. Skulle man tex se hur högt OKTANtal (ej cetantal) som diesel har så ligger väl det runt 30-40 oktan. Att tanka detta i en ottomotor skulle leda till en knackning som med tur gör att motorn inte kommer gå runt. Värsta fall slå sönder kolvarna om motorn lyckas tända. Etanolmolekylen (och än mer metanol) är liten och stabil och klarar högt tryck innan den bryts sönder. Därför klarar den högre kompressionstryck och därmed högre kompressonsförhållande. I min b230f så kör jag med ett kompressionsförhållande påca 14:1 vilket kan jämföras med orginal med 10:1 (anpassad efter 91oktan). Den går bara att köra på i värsta fall E75 vågar inte testa mindre etanolhalt enligt resonemang med diesel).
Varför detta? Det är kul men med ökat kompressionsförhållande så ökar också verkningsgraden (obs teoretiskt). Bränsleförbrukningen verkar sjunka ca 10%, vilket innebär 1dl mindre per mil. Besparing ca 1500kr/år, förutom miljöbesparing! Investeringskostnad ca 1500kr. Och mycket arbete.
Teoretisk så ska effekten ökat från ca 116hk (?) till ca 137 hk.
Ett ökat oktantal kan bara utnyttjas i turboladdade motorer (utan ombyggnad) vilket SAAB tog fasta på redan för 10 år sedan.Var är resten av biltillverkarna idag?

#10
2012-12-27 16:55

enanders

Vad behöver man modifiera i motorn för att erhålla kompressionsförhållandet 14:1? Jag funderar på att verkställa detta, med min Mitsubishi Colts 1,3 - liters motor (07:a).

#11
2014-05-15 22:33

Ja! E85 %, ger högre oktan tal iaf, och sotfri och oskadliga avgaser! Ner med diesel och bensin bilar!

#12
2018-07-11 17:25

Vad var det för vits med att använda en körcykel som inte efterliknar normala förhållanden och med onormal kvalitet på bensinen?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.