Nästa artikel
Bilfrågan: Ladda utan kabel?
Bilfrågan

Bilfrågan: Ladda utan kabel?

Publicerad 13 maj 2015 (uppdaterad 13 maj 2015)
Än så länge måste man handskas med smutsiga laddkablar, men snart kan det bli aktuellt med magnetfältsladdning.
"Har man kommit på nåt sätt att ladda elbilar utan kabel?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
I nr 1 2015 har ni ett test av tre elbilar men det som inte behandlas är laddningen av batterierna. På Opel Ampera är ju enligt er den smutsiga laddningskabeln i stort sett det enda problemet med bilen.
Nu undrar jag om man kommit på något revolutionerande sätt att ladda dessa senast testade elbilar utan kabel? Eller är det så att man får använda en smutsig laddningskabel även på dessa?
Pierre Bülow
 
Svar:
Dessvärre finns inget sätt att slippa trassla med laddkabeln på dagens elbilar. Men i framtiden finns gott hopp att bilägarna ska kunna ladda sina fordon på ett bekvämare sätt. Det pågår en intensiv utveckling av induktionsladdning där bilen parkeras ovanför en platta som genererar ett magnetfält och trådlöst fyller på kraft i batteriet. Volvo tillhör dem som kommit långt med tekniken. Toyota gör också försök med kabellös magnetresonansladdning och har sedan något år en testflotta i trafik.
Marianne Sterner

Diskutera: Vilken kabel eller sladd irriterar du dig på till vardags?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-05-13 11:23
Grosser

Vattenfall i Sverige är med och testar/utvecklar tekniken för induktiv laddning.
http://corporate.vattenfall.se/press-och-media/pressmeddelanden/2015/sverige-forst-i-europa-att-testa-tradlos-laddning-av-elbilar/

#2 • Uppdaterat: 2015-05-13 15:38
RobertSt2

Jag tror inte att vi behöver fler fält än vad vi har. Men någon borde komma på något smartare sätt än att fippla manuellt med en elkabel/kontakt!

#3 • Uppdaterat: 2015-05-13 15:52
PREVIA

RobertSt2: nu på verkas vi sällan av magnetfälten då vi inte kommer att sitta i bilen som laddas över natten.
Man utsätts för mycket högre magnetfält när man åker i tåget var dag , strömmarna och spänningen är mycket högre än i laddningen och körningen av bilen som kan köras eldriven.
Nu kommer flera biltillverkare med sladdlös laddning av våra bilar med batteridrift.
http://youtu.be/FNeWaVcDKEE
En del kommer att ha induktion överföring av elektriciteten andra med magnetisk resonansladdning så som Toyota Prius får till hösten 2016.
http://blog.caranddriver.com/toyota-licenses-wireless-charging-technology-for-evs-and-plug-ins/

#4 • Uppdaterat: 2015-05-15 16:51
Roy J

Problemet är den låga verkningsgraden vid induktiv överföring. Det går väl an när man laddar eltandborsten, men redan om man använder en laddplatta till smartfånen märks att skillnanden mot direktkontakt är mycket stor.
Magnetisk resonansladdning är en utveckling av den induktiva laddningen som kan vara en framkomlig väg.
Teslas batteribytesstationer är den idag i särklass effektivaste och snabbaste metoden - om den får någon spridning.

#5 • Uppdaterat: 2015-05-15 22:54
RobertSt2

'PREVIA': Jag sade inget om hur vi påverkas av fälten. Att tågen utsätter folk för mycket fält, det vet jag redan. Därför kanske diesel-elektriska tåg vore bättre? De släpper ut sin skit på ort och ställe istället för som nu vid elproducenten. Dessutom skulle vi slippa eländet med nerrivna kontaktledningar....
Sen är ju det en annan fråga hur effektiva inducerande laddlösningar är. En Apple Watch induktionsladdning tar ju 5-8 timmar att ladda, kopplar man in den via sidokontakten på boetten så laddar den fullt på 1-2 timmar... Och då snackar vi ju bara om en klocka! Tänk då på hur mycket energi som skall överföras till en bil!

#6 • Uppdaterat: 2015-05-19 21:17
PREVIA

Nu finns det redan många elektriska bussar som laddas induktivt med över 100 kW så effekten är nog inga problem. http://www.emoss.biz/nl/nieuws-nl/first-12-meter-electric-bus-with-wireless-inductive-charging
Vi i Sverige har bara inte legat i framkant när det gäller induktiv laddning av bussar ser man om man söker på .
inductive charging for busses
Dieseltåg istället för tåg som drivs av el är ingen framkomlig väg vet vi som kör tågen, och även i dieseltåg drivs hjulen av elmotorer som får sin ström från generatorer som i sin tur drivs av dieselmotorer, seriehybrider. Dieselmotorer som i effekt motsvarar elmotorers effekt blir mycket utrymmeskrävande och tunga, och för oss som nästan uteslutande produserar elen från förnyelsebara källor vore dieseldrivna tåg ingen bra lösning för vår miljö.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.