Nästa artikel
Bilfrågan: Kvalitetsmiss av Volkswagen?
Bilfrågan

Bilfrågan: Kvalitetsmiss av Volkswagen?

Publicerad 22 september 2010 (uppdaterad 21 oktober 2010)
"Har en Volkswagen Golf som gått 7 500 mil och nu börjar det låta om framhjulslagren. Har Volkswagen sänkt sina kvalitetskrav?" Vi Bilägare svarar.
Phaeton var Volkswagens fantastiska lyxbilsprojekt, sprungen ur den förre VW-hövdingens, Ferdinand Piëch, tekniklusta. Efter två generationen har Pheaton rationaliserats bort av företagets ekonomer, men i Kina har lever dess själ vidare i lyxmodellen Phideon som lanserades nu under våren. Under huven ruvar en treliters turbosexa från Audi med 300 hästar som driver på alla fyra hjul. Den luftfjädrade femmeterssedanen finns så klart med två axelavstånd – välj mellan rymligt eller jätterymligt baksäte.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-09-28 00:56
Niklas (ej verifierad)

Självklart är det dålig kvalitet 7500 nio år, nej absolut inte.

En bil som stått stilla i 7 – 8 år då kan ett lager gå även vid låg körsträcka men inte i det här fallet, det är rena dumheterna att försvara detta.

Har en Opel som är 20 år och gått 22 000 mil, ett bakhjulslager är slut nu, DET är en rimlig siffra, acceptabelt, men allt tidigare än så är dålig kvalitet.

#2 • Uppdaterat: 2010-09-29 18:18
A Sundberg (ej verifierad)

Jag tycker VW generellt sätt har sämre kvalitet än förr, har ägt flera VW under årens lopp och varit mycket nöjd, jag har en nu Passat 2006 där jag hittills bytt dörrhandtag, backluckelås, spolarslang bak (Din Bil Göteborg fick montera lös halva bakändan=kostade multum!), nu har främre skyddslisten på min takreiling lossnat, är MYCKET missnöjd med Passat, kommer aldrig bli en sådan igen!!

#3 • Uppdaterat: 2014-08-18 22:24
Kalle2

Rent trams att det inte är exceptionellt att hjullager kan gå vid 7500 mil såvida bilen inte har stått i halvmeterdjupt saltvatten. Min gamla Volvo 940 har gått 25-tusen mil och hjullagren är som nya. Allt under 30-tusen mil är skräp. Min 940 har även original bromsar (utom belägg) och stötdämpare och det funkar bra, märker ingen onormalt gung annat än bak vid full last.

#4 • Uppdaterat: 2014-11-03 12:08
ohlmark

Kan inte undgå att studsa till inför att det ännu en gång är en VW som det är fel på.
Och argumentet att alla 9 år gamla bilar skulle ha dåliga lager för då var alla dåliga...

Det systematiska bortförklarandet av den dåliga kvaliten på VW börjar bli så irriterande att det blir svårt att inte tappa tålamodet med dessa VW älskare.
Men eftersom de flesta har VW är självklart kritik mot VW väldigt ovälkommet och mycket svårt att komma undan med utan att riskera att man får en ilsken mobb efter sig...

#5 • Uppdaterat: 2014-11-03 12:18
Mistro

"Niklas" med andra drömmare får nog tyvärr börja inse att bilarnas kvalitet inte längre är som förr och det oavsett fabrikat. Skall bli spännande att se hur många utav dagens bilar som är i trafik efter 20 år. Att köpa en bil idag som är 10 år gammal kräver en hel del tur för att man inte skall begravas i verkstadsfakturor men bilarna blir allt sämre ( hållbarhet )och min gissning är att inte många bilar framöver får uppleva sin 10 års-dag.

#6 • Uppdaterat: 2014-11-03 12:22
ohlmark

Såg just att nedan nämns fel på en Passat bl.a. bakluckelås, för inte länge sedan var det en fråga om ett trasigt bakluckelås på en Passat 2012…
Dessa lås har alltså haft dålig kvalitet under lång tid…

#7 • Uppdaterat: 2014-11-03 12:44
ohlmark

Jojo Mistro, precis vad jag misstänker.

Men bara därför behöver man väl inte bara sitta still och ta emot?
Om bara journalisterna och de dumma bilköparna ställde krav på kvalitet istället för meningslöst ploj så skulle bilarna hålla lika länge som förr.

Det är självförvållat och inte någon naturkatastrof - alltså ska man inte försöka skylla ifrån sig sitt eget ansvar.
Alla som hyllar de senaste trenderna borde få en rejäl örfil så det känns.
För de är ju inget mindre än sabotörer.

Sedan så är kvaliten naturligtvis sämre på den som tillverkar extremt höga volymer och prioriterar maximala vinster.
som VW.
Kvaliteten på Toyota sjönk ju som en sten när man började tillverka dagens volymer.

Det är rimligen kvalitetens betydelse för bilmärket som avgör hur mycket investeringar man lägger ner på kvalitet.
Säljer du bra trots massor av kritik mot kvaliteten så lär du knappast vara motiverad att lägga lika mycket på kvalitet som ett annat bilmärke som säljer sämre och där kvalitet ständigt diskuteras som en avgörande fråga.

Så att påstå att alla skulle vara lika dåliga det är nog en ifrågasättningsbar åsikt.
Ju vanligare det blir med fel på bilarna från massor av olika bilmärken desto populärare blir det självklart att hävda att det gäller alla för då kan man strunta i kritiken och ingen behöver känna sig utpekad och allt kan snyggt bortförklaras.

Nix den sagan köper vi inte.

#8 • Uppdaterat: 2015-03-27 21:41
jete

Min 740 har samma lager och skiva kvar på hö fram, men bytt lager och nav p g a skivbyte på vä sida. (alla fjädrar och stötdämpare också) Baklagren är aldrig bytta trots tung husvagn och höga hastigheter utomlands med full last. Körd 440000km. Aldrig smorda heller, lagren är ju inpackade i fett vid montering, räcker hur länge som helst och lagren bak får ju olja från bakaxeln. Det finns kvalitetsskillnader på lager beroende från vem man köper dem. En gammal erfaren konstruktör vet vad som håller och vad som gick åt pipan. Men man måste ha varit med ett tag och ha vilja att åstadkomma kvalitet! "Därom kan jag förtälja ty jag var med" :)

#9 • Uppdaterat: 2016-10-31 10:00
VW Polo 2012

Det framgår inte om Nils-Göran Andersson har köpt bilen ny, om inte så kan i värsta fall bilen varit "tävlingskörd" eller ha skruvad mätare. Eller både ok, för en vacker lack säger inte allt. Ok det var pessimistiskt men men...

#a • Uppdaterat: 2018-06-20 08:46
Ingemar Bohman

VAG koncern vet inte vad kvalité är för något.
De är ju bevisat av alla skandaler.
Har någon hört talas om Ford, Toyota, Mercedes,
BMW, Volvo m,m haft dessa enorma problem?
Nä de har du inte om du skall vara uppriktig!

Angående hjullager så har VW haft dessa problem i många år
Vad jag minns så började detta problem redan när Golfen och Passaten kom
Golfen var det vanligt med framhjulslagren och Passaten var det bakhjulslagren

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.