Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Kräver DSG-lådan speciell körstil?

Bilfrågan

"Hur ska man köra för att inte lådan ska slitas ut i förtid?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en ganska ny Skoda Superb med DSG-låda. Vi bor på en ganska lång gata och längs med den bor många barnfamiljer, så krypkörning är ett måste. Det händer ibland att fläktkylningen går igång när man kommit hem, är det någon fara? Hur ska man köra för att inte lådan ska slitas ut i förtid? Om jag till exempel kör med släp eller bogserar, är det något speciellt jag ska tänka på?
Johan B

Svar:
Det vore märkligt om du skulle vara tvungen att köra på ett speciellt sätt för att växellådan i din nya Superb inte ska slitas ut i förtid. Den svaghet som tidigare gav problem med främst den sjuväxlade DSG:n som hade torrlameller drabbade oftast taxi och i viss mån körskolor. Din Superb har kopplingar i oljebad. DSG-lådor har i och för sig vissa egenheter. Vi har noterat att DSG vid långsam krypkörning kan hamna i ett läge då de ”växlar i och växlar ur” vid små fartändringar. Det är ett sätt att undvika slirning. Ingreppet vid start kan också kännas lite mer abrupt. Och som med alla automatlådor bör man trycka ner bromspedalen när man stannar. Håll inte bilen still eller kryp sakta framåt i uppförsbacke med hjälp av tomgångsvartal i läge D. Stå still med nedtryckt bromspedal! Det gäller alla automatlådor. Bogsering, eller körning med släpvagn, bör inte betyda ökat slitage om man kör normalt och precis som med andra automatväxellådor inte orsakar onormal ”slirning” i kraftöverföringen. Att fläkten surrar visar att kylningen fungerar. Om bilen inte blir onormalt varm vid körning är det inget fel.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Har du några erfarenheter av DSG-låda?  
 

Kommentarer

#1
2018-05-03 08:10

Om Superben är relativt ny så skulle jag tro att den har elhandbroms med Autohold och har man den funktionen aktiverad och bromsar till stopp så kan man släppa bromspedalen för då är bromsen ändå aktiverad. Att VW/VAG var såpass snabba (2012/2013) med att införa elhandbroms även på mindre bilar (Golf) kanske hade att göra med DSG-lådan - min gissning i alla fall.

#2
2018-05-03 09:43

Lite roligt svar: "Det vore märkligt om du skulle vara tvungen att köra på ett speciellt sätt" sen följer en lång rad med råd om hur man ska köra... :)

Personligen gillar jag inte lådan då den som sagt är ryckig och svår att smyga med

#3
2018-05-03 10:08

Ute på vägen så upplever jag nuvarande generation av DSG som mycket behaglig. Enda tillfället när den möjligen kan betraktas som ryckig är när man vill göra en väldigt kort förflyttning - t ex typ 1 dm inne i ett garage. Där fungerar en momentomvandlarlåda, eller givetvis en manuell låda klart bättre.

#4
2018-05-03 10:20

Simon, lång rad med råd hur man skall köra? Det enda jag ser är ett råd om att trampa på bromsen för att stanna och stå still. Övrig text är beskrivning av DSG-lådans egenheter.

#5
2018-05-03 10:33

Har haft en Superb med DS-låda och där var man tvungen att köra i manuellt läge i vissa kraftiga uppförslut och låsa den till 1:ans växel. Annars så försökte den slira sig upp på 2:an med vibrationer som följd. Min bil var dock från 2010 så förhoppningsvis har VAG fixat till detta nu. Nu har jag ZF:s utmärkta 8-växlade automat och saknar inte DSG-7:an ett dugg. Och jag håller inte med Erik Rönnblom att man inte kan krypa sakta i uppförsbacke med en vanlig automat. Det går alldeles utmärkt, kan dock vara döden för en DSG-låda. I DSG-lådan så kommer det sliras konstant på kopplingen, medan det som händer i den vanliga automaten möjligtvis är att oljan i momentomvandlaren blir lite varmare. Tror det var en av orsakerna till att Taxi fick så mycket problem. Förarna var vana vid vanliga automater och använde samma körstil på DSG:n, vilket ledde till att kopplingarna slets ut i förtid.

#6
2018-05-03 11:05

Så sent som 2014 havererade DSG-lådan i Vi Bilägares långtest-Skoda.

#7
2018-05-03 11:43

DSG-låda skulle jag inte våga använda i mitt trånga parkeringsgarage, med pelare obehagligt nära på flera håll. Som Pi noterar, funkar en automat med momentomvandlare bättre. Sam naturligtvis den steglösa CVT-lådan!

#8
2018-05-03 11:58

Den 7-stegade våtlamells DSG-låda som jag har i min Golf -17 2,0 TDI beter sig precis som en momentomvandlarlåda och jag upplever inga ryckigheter alls. Tidigare har jag haft den kritiserade torrlamellslådan och där var man tvungen är vara lätt på foten för att det inte skulle rycka vid krypkörning. Dessutom hade den en aning för lång fördröjning innan den började driva när man släppte bromsen.

#9
2018-05-03 12:15

Jag tror att man tänker på tidigare barnsjukdomar som dsg hade.

Jag har kört 3000 mil med min 2018 dsg7 torr låda och den växlar helt obemärkt i alla lägen.
Inga problem alls utan det enda är att den har en halv sekunds fördröjning när man skall iväg från stopp i korsning.
Och helt exemplarisk vid fickparkering då man aldrig rör gasen utan doserar centimeter för centimeter med bromspedalen och helt ryckfritt.

Betydligt bättre än när jag testade för 5 år sedan och dessutom är den en fröjd vid minus 28 grader vilket man inte kan säga om vissa andra automatlådor.

#10
2018-05-03 12:16

Kort tid med DSG men min erfarenhet var att lådan upplevdes fungera bra i alla situationerna jag var med om. Inga ryckigheter eller nåt.

#11
2018-05-03 12:28

En ryckig transmission skulle inte fungera i mitt garage där det behövs centimeterprecision. Jag gissar att DSG i alla former faller bort.
https://www.youtube.com/watch?v=AV1LzTMF92E

#12
2018-05-03 12:28

kører rykfrit sålænge bilen er rimelig ny, men mange problemer har folkevogn haft med disse gear kasser desværre..

#13
2018-05-03 13:06

Vi har vår andra bil med DSG-låda och aldrig behövt kört på något speciellt sätt. Ett sätt att slippa ett något nervöst beteende vid låga farter är att lägga väljaren i "manuellt" läge. Att fläkten snurrar ett tag efter körning kan vara den periodvisa regenereringen av partikelfiltret, då kan det dessutom lukta lite. Om du har en diesel vill säga.

#14
2018-05-03 13:17

Det är stor skillnad på DSG-lådor och DSG-lådor. Med rätt låda kan man absolut precisionsparkera på centimetern, det gör jag själv dagligen med vår nya Ford med DSG-låda. Den lådan är lika körbar som en vanlig automat vid precision. Däremot har jag haft äldre VW med DSG som ryckt. Ford har den bästa DSG jag kört, alltid rätt växel, übersnabba växlingar, tvekar aldrig, rycker aldrig. 10 poäng av 10 möjliga.

#15
2018-05-03 14:07

Där har jag en helt annan upplevelse än Oskar. Min V70 hade ju Fords "DSG", dvs PowerShift och den var väldigt ryckig i låg fart. Möjligen sämre implementering på Volvo? Har inte kört nån Ford med samma låda... Har däremot kört både nya Tiguan och Golf Alltrack med DSG och båda växlade mycket mjukare än min V70. Nu kör jag en Avensis med CVT och den är fullständigt ryckfri och väldigt skön. Däremot funkar ju en DSG bättre i fart, då den växlar blixtsnabbt och omärkligt. Som helhet föredrar jag ändå CVT av komfortskäl.

#16
2018-05-03 14:22

Rutger, Mondeo har PowerShift och den är helt ryckfri, växlar lika bra som S90 och båda växlar nästan som min gammelSaab med momentomvandlare.

#17
2018-05-03 14:30

saabnisse - Min V70 hade också PowerShift, eftersom Ford ägde Volvo då, och min V70 var inte ryckfri. Men den skulle vara så sa verkstaden... "En egenskap"... Volvo idag och S90 har en momentomvandlarlåda från Aisin. Men PowerShift såväl som DSG utvecklas väl hela tiden och blir bättre. Min V70 var tillverkad 2013. Mycket kan ha skett sen dess...

#18
2018-05-03 17:20

Har aldrig kört automat innan. Just nu en Scout 2018 Dsg låda. Trångt garage.
Självklart gäller det att vara extremt försiktig på gas och sedan krypköra med foten på bromsen.
Efter nu tre veckor så har man börjat lära sig att köra med denna låda.
Ryckigheten tror jag i mitt fall ligger på "handhavandes fel sida".

EDIT Glömde skriva att en kant påverkar när man skall in i garaget samt lite uppför

#19
2018-05-03 17:00

Med min dsg rör jag aldrig gasen vid parkerings körning.
Motorn dra iväg bilen ändå och när farten är jätte låg doserar jag med bromsen.
Inga problem alls vid mm precisions parkering.
En underbar låda som håller ner varvtalet i alla lägen

#20
2018-05-03 17:02

Har kört 25000 mil med DSG och upplevde inte ryckighet eller svårighet att köra dem.
Efter ett par Volvo med Aisin-8 så saknar jag DSG-lådan! Volvo-lådan är inget fel på men en dsg är mer exakt och i konstant ingrepp så fort bilen rör sig.

#21
2018-05-03 18:28

Håller med dig Robban.
Volvos 8-stegare är ok, men lite för mycket slirande för min smak. Särkilt tydligt innan den blir riktigt varm. Byts körlägena till sport eller eco så tar den en stund innan den anpassar sig.

#22
2018-05-03 18:46

Min fd Ford Fiesta 1.0T Powershift upptäckte ryckningar om varför fråga jag till verkstad? Det är inte så fara för det är likadant alla Fiesta och Focus. Jag säger Mondeo rycker då? Mondeo rycker inte för det är annan beteckning större med samma Powershift.

#23
2018-05-03 21:49

PowerShift lådan är gjord av Getrag och finns i lite olika varianter. Och Renault EDC görs av Getrag och utgår från PowerShift-lådan. Även Nissan och Mitsubishi har köpt från Getrag. Sen har vi Fiat-Chrysler-gruppen som har sin DCT som har grundtekniken från Borg-Warner (som leverar DSG till VW-gruppen) men som har egna styrenheter från Magneti Marelli.

#24
2018-05-03 21:51

Getrags låda i senaste version (Renault EDC) sägs vara ovanligt snabb på nedväxling. Normalt är en dubbelkopplingslåda snabbare på uppväxling eftersom ”nästa växel” redan ligger förberedd, redo att kopplas över till. Det gör att det normalt kan finnas en kortare tvekan vid nedväxling jämfört med uppväxling.

#25
1
2018-05-03 23:16

"Hur ska man köra för att inte lådan ska slitas ut i förtid?"
- Kör till närmsta skrot, haha!

#26
2018-05-04 12:35

Har en DSG6 i jobbbilen och - visst - den är lite ryckig och seg när den är kall. Backa i uppförsbacke vid kallstart slirar rätt mycket.

Men när man kört bilen typ 2 gånger så lär man sig det.

#27
2018-05-04 15:49

Roger. Dsg 6 är våt lamell och den blir tydligen lite seg som konversonella automater blir när det är kyla.
Jag har bara provat våt dsg nån gång men på min torra dsg7 smyger den sig fram och blir det en sten eller trotoar kant ivägen så segar den sig upp mm för mm utan att jag rör gasen.
Är det så på din jobb bil.

#28
2018-05-04 17:12

Vad är det för skillnad mellan DSG och ETG växellåda ?

#29
2018-05-04 17:37

mso 1000 : Har aldrig tänkt på det på Caddyn faktiskt. Tror nog man får gasa på rätt bra. Upp på trottoaren kommer man ju, men det får sliras en del. Dock bara när den är kall som sagt, annars tycker jag den beteer sig som en vanlig automat. Nu har den 4motion med så den är kanske inte lika känslig för sånt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.