Nästa artikel
Bilfrågan: Krav att koppla till startbulten?
Bilfrågan

Bilfrågan: Krav att koppla till startbulten?

Publicerad 28 maj 2014 (uppdaterad 28 maj 2014)
Var man sätter minuskabeln har väl ingen betydelse så länge man inte sätter den direkt på batteriet? Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA:
Har läst frågan från Christer U angående starthjälp i ViB nr 1/2014 och svaret gör mig konfunderad. Det sägs att man ska ansluta startkabel till batteriets pluspol och minuskabeln till starthjälpsbulten. Var man sätter minuskabeln har väl ingen betydelse så länge man inte sätter den direkt på batteriet? Går man förbi viss elektronik genom att koppla in kabeln på en starthjälpsbult eller vice versa skada elektroniken om man inte kopplar in kabeln på avsedd plats? Egentligen är det väl på samma sätt om man kopplar in en batteriladdare? Inte kan det väl vara svårare än så på alla bilar!

Kjell Johansson

SVAR:
Vi har inget svar på detta och importören vill inte närmare kommentera saken. Är rekommendationen att använda starthjälpsbulten så varför inte göra det även om logiken säger att andra platser också borde fungera? Skulle ett elektronikfel uppstå äventyras alltid garantin om man inte följt föreskrifterna i instruktionsboken.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-05-28 09:05
Bortom

Starthjälpsbulten är inget annat än ett lättåtkomligt och ordentligt jordat ställe. Det spelar ingen roll huruvida den negativa kabeln är kopplad till den eller nån annanstans i motorrummet. Och med tanke på att alla moderna bilar har underhållsfria batterier (ingen knallgas) så man kan med gott samvete koppla den negativa kabeln direkt till minuspolen. Fast på många bilmärken sitter batteriet under nån kåpa eller i bagageutrymmet så starthjälpsbulten (och den motsvarade + polanslutningen) är verkligen praktiskt att ha.
Det kan tilläggas att vid starthjälp ´går man runt´ ALL elektronik så det har ingen betydelse var den negativa kabeln är ansluten till, strömmen flyter från batteri till batteri och påverkar ingen annan elektronik.
Sen finns det gamla ´sanningar´ som är svåra att bli av med (exempelvis att man inte får använda mobil på en mack) som helt saknar vetenskapligt stöd, likt det där med att starthjälp skulle störa annan elektronik. Och sån missuppfattnig kan hamna i en instruktionsbok... de som skriver dem är människor med allt vad det innebär för egna uppfattningar.

#2 • Uppdaterat: 2014-05-28 09:18
trasten

Har du batteriövervakning i bilen kan den få spader om du kopplar direkt på polerna!

#3 • Uppdaterat: 2014-05-28 13:59
joja

Det låter vettigt Bortom.
Minns när bilfabrikanter och mackägare OCH motortidningar bestämt hävdade och trodde på att man MÅSTE använda bensin från ett och samma märke varje gång. Till någon bright journalist kollade och såg att alla tankbilarna från olika märken hämtade sin bensin från samma tank. RIDÅ!
På en sekund var det slut på det snacket.
Kanske är det samma sak här.

#4 • Uppdaterat: 2014-05-28 15:28
Focus

Sannolikt en kvarleva från de gamla "öppna" batterierna där en gnistbildning kunde få katastrofala följder.
Jag vet en som lyckades med detta på en alldeles nylackerad bil, där batterisyran skvätte över hela. Han klarade det genom att spola vatten över genast och klarade lacken.

#5 • Uppdaterat: 2014-05-28 15:57
trasten

Se inlägg #2!

#6 • Uppdaterat: 2014-05-28 18:15
Bortom

@Jes_, och du har alldeles rätt i (samt flera andra)
Såvitt jag ser, ALLA bensinmackar har nåt klistermärke där det ´står´ att mobil inte får användas... medan i verkligheten är mobilanvändningen helt ofarligt (inte bara så som den är utan även ur ´explosionssynpunkt´).

#7 • Uppdaterat: 2014-05-29 07:30
Thommys

Man har alltid rekommenderat att först sätta pluskabeln på batteriet och sedan minuskabeln på en jordan punkt, just för att slippa att få en gnista där knallgasen bildas. Det är säkert detta som är anledningen till dessa rekommendationer, även om de flesta batterier inte läcker knallgas idag.

Annars har ju de flesta bilar både en minus- och plusanslutning i motorutrymmet idag, just för att batteriet sitter illa till för att kunna kopplas direkt på.

Ett par saker att tänka på vid starthjälp:

När den "tomma" bilen startat ska kablarna sitta kvar ett par minuter för att slippa generatorrusning, vilket kan skada känslig elektronik i bilen.
Det andra är att dieselbilar kräver mer ström för att dra runt startmotorn och då räcker inte de klena kablarna till, som fungerar för bensinbilar. Så har man en dieselbil gör man klokt i att skaffa egna grövre startkablar (25 mm2).

Tänk även på att ju längre kablar, desto grövre kablar ska de vara, p.g.a. spänningsfall. Det går också bra att dra dubbla klena kablar (2x 16 mm2) av samma längd parallellt till båda polerna. Och ta för guds skull inte hjälp från ett större fordon med 24 voltssystem eller en riktigt gammal bil med 6 voltssystem (veteranbilar).

Har du själv ett 24 voltsystem t ex i en stor husbil så går det bra med klenare kablar för då gör den högre spänningen (Volt) att strömmen (Amper) räcker till.

#8 • Uppdaterat: 2014-05-29 10:54
Leif Kavander

Vem tog bort mitt inlägg?
Och varför?

#9 • Uppdaterat: 2014-05-29 20:41
MickeAn

Thommys
du skriver "När den "tomma" bilen startat ska kablarna sitta kvar ett par minuter för att slippa generatorrusning, vilket kan skada känslig elektronik i bilen." - vad är generatorrusning för något?

#a • Uppdaterat: 2014-05-29 21:51
Thommys

Spänningsrusning är kanske ett bättre ord. Generatorn laddar för fullt och när man plötsligt tar bort sladdarna hinner inte laddningsregulatorn med, då kan det i ett kort ögonblick bli högre spänningen i systemet än vad finelektroniken klarar av. Båda bilarna kan råka illa ut.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.