Nästa artikel
Bilfrågan: Krångel trots ”premium”!
Bilfrågan

Bilfrågan: Krångel trots ”premium”!

Publicerad 27 maj 2019 (uppdaterad 6 november 2020)
”Det står inget om att man måste köra en viss sträcka varken på Audis hemsida eller i bilens instruktionsbok.” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag tycker att ni ska ta upp att nya premiumbilar måste köras en längre sträcka för att batteriet ska laddas tillräckligt av generatorn. Premiumbilar som Mercedes, Audi, BMW med flera är dyra och man kan tänka sig att köparen av dessa bilar ”köper sig fri” från bekymmer. Men om man kör korta sträckor så hinner inte batteriet att laddas och då går det inte att starta bilen.
Jag har en Audi A6 och det står inget om att man måste köra en viss sträcka varken på Audis hemsida eller i bilens instruktionsbok. Jag fick heller inte den informationen vid köpet. Jag kör cirka sex km dagligen. Detta är för kort sträcka enligt Audis återförsäljare, Möllers Bil i Örebro. De föreslår att jag köper en manick från Mekonomen som laddar bilbatteriet på natten. Jag själv vill inte ha bekymmer med bilen och trodde mig att jag köpte mig fri från krångel.
Karim Barsoum
    
Svar:
Det här är ett problem som på senare tid uppmärksammats av fler bilägare. Jag kan hålla med om att det här är en information som borde finnas i instruktionsboken, som dock inte alla läser och därför också borde lämnas muntligt, vid köpet. En lösning kanske kan vara att välja en laddhybrid eller en helelbil. Den går visserligen inte alls utan laddning, men det kanske är mer förståeligt? Här svar från Audi Sverige – ett svar som kan representera i stort sett alla bilfabrikat med bränsledrivna motorer:  
”Bilarna förbrukar ström framför allt vid start och vid användningen till exempel värmesitsar, eluppvärmd bakruta och fläktar vintertid. Det krävs därmed en viss körsträcka för att återladda batteriet, som har en begränsning i hur mycket ström det kan tillgodogöra sig vid körning. Om bilen till exempel står med tändningen, ljuset och radion på utan att generatorn laddar, exempelvis vid rödljus då start/stopp-funktionen aktiveras, krävs en längre körsträcka för att återställa batteriets laddning.
I kundens fall är det sannolikt att körsträckan inte är tillräcklig, speciellt under vintertid. Vår verkstad har även undersökt bilen utan att finna något avvikande. Vi rekommenderar därför kunden motorvärmare med extraladdare under vintertid.”

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-05-27 09:18
Raphael

Om man kör 6 km om dagen ( 3 km till jobbet, 3 km hem från jobbet ) så borde man kanske överväga en cykel istället?!

#2 • Uppdaterat: 2019-05-27 09:22
Pi

Och vilka är vi att bedöma enskilda bilägares behov och möjligheter, Raphael ?

#3 • Uppdaterat: 2019-05-27 09:31
L West

Sunda förnuftet säger att mer energi ut än in kan inte fungera i längden utan påfyllning och har knappast nåt med "premium" att göra.

#4 • Uppdaterat: 2019-05-27 09:52
Klarsynt

All onödig bling-bling drar förstås en vanvettig massa ström och då behöver bilen laddas. Satsa på ett fordon med så lite elektroniskt bling-bling som möjligt, det är ju ändå inget du lär behöva för att köra 6 km om dagen. En Dacia Duster (bensin) för 99 000 är nog optimalt för frågeställaren.

.

#5 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Vill man ha ett så bekymmersfritt ägande som möjligt så köper man en billig liten bensinbil utan en massa tillbehör förutom de basala funktionerna.

#6 • Uppdaterat: 2019-05-27 09:55
40-talisten

"Premium" är bara ett positivt värdeladdat ord. Men många tror tydligen att statusmärket (premium) betyder hög tillverkningskvalitet. Detta är tyvärr ofta inte så...

#7 • Uppdaterat: 2019-05-27 10:06
bgl

Varken bilbranschen eller media har rapporterat tydligt om dessa tillkortakommanden hos flera bilmärken. Vi är själva drabbade genom köp av en Toyota Hilux vid årsskiftet. Bilen är avsedd att användas vid olika former av skogs- och naturvård. Av arbetsmiljöskäl vid sämre väder beställdes den med bränslevärmare på samma sätt som vi haft i tidigare fordon. Försäljaren informerade inte oss som köpare om det som vi successivt fått lära den hårda vägen, fått veta från batteritillverkare och importör av värmare: bilens elsystem klarar inte kortare körsträckor och framför allt inte användning av bränslevärmare.
Förklaringen består av flera moment
1. Den "intelligenta" batteriladdningen laddar bara batteriet till ca 80% av dess kapacitet, därefter går laddningsspänningen ner till motsvarande Cteks "floatläge" dvs ca 13,5 V. Detta medför dessutom att nattladdning har begränsad verkan, bilen uppfattar då att batteriet är högre än 80% och laddar inte förrän batteriet är tillbaka nere vid 80% vilket går fort pga all elförbrukning, speciellt vintertid.
2. Laddningsspänningen är lägre än förr, nu ca 14,1 V, dessutom utan kompensering för utomhustemperatur.
3. Dagens bilar har högre viloförbrukning än förr, över 60mA/h, dessutom svagt pulsande vilket kan störa batteriet mer än jämn belastning.
4. Euro6-dieslar har mycket kraftiga glödstift, enligt uppgift för att inte förorena avgasreningskomponenter vid kallstart, i Hilux är glödstiften avsäkrade med 100A-säkring.
5. Olika komponenter i elsystemet har högre lägsta acceptabla spänningskrav än förr, diverse komponenter slutar fungera vid högre spänning än vad som skulle få startmotorn att fungera.
Här är uppmätta spänningar i vår Hilux:
Morgon 14 timmar efter senaste användning 12,5 V
Spänningen sjunker 0,1 v per dygn vid vila.
Värmarstart sänker spänningen med 0,5 V samt drift av värmare sänker spänningen med 0,1 V/ 6 minunter driftstid.
Glödstiftstart sänker spänningen med mer än 1,1V, därefter ytterligare vid glödning vid låga temperaturer.
Detta tillsammans "slår ut" elsystemet när startsystemet ska aktivera startmotorn, flipperspel på instrumentklustret och diverse relärassel framför föraren. Ibland går inte relärasslet att stoppa på annat sätt än att ta bort en batterianslutning!
Sammanfattningsvis är detta inte i första hand en fråga om batterikapacitet utan en fråga om tillgänglig spänning när startsystemet ska aktiva startmotorn. När vår Hilux står oanvänd från torsdag em till nästkommande måndag morgon går den inte att starta efter 20 min gångtid på värmaren, på samma sätt ostartbar vid paus i användning över en ledig vecka dvs. drygt 10 dagar.

#8 • Uppdaterat: 2019-05-27 10:08
Saabium

Kör 6 km om dagen? Köp en äldre bil som fungerar. Eller en cykel...

#9 • Uppdaterat: 2019-05-27 10:09
Saabium

Premium är bara ett marknadsförings-ord. Man betalar för status helt enkelt. Inte för kvalitet eller driftsäkerhet.

#a • Uppdaterat: 2019-05-27 10:24
107Carlsson

Kan i.o.f.s. hålla med PI, kanske Karim vill ha en stor och bekväm bil för långfärder ibland. För 2 ggr 3 km om dagen är det dock helt fel bil, speciellt om det är en Diesel. Hybrid / laddhybrid vore ett bättre val.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.