Bild
Nästa artikel
Frågeställaren upplever att de som kör automatväxlade bilar kör lugnare och tycker att den som kört upp för automatlåda även borde få köra manuellt växlade bilar.

Bilfrågan: Kör förare med automatväxlad bil lugnare?

Bilfrågan

"Om förstahandsalternativet var automatlåda så borde det väl gynna en lugnare trafikrytm?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Min uppfattning är att många som kör bil med automatlåda kör i ett lugnare tempo. Jag har läst att det i dag säljs fler bilar med automatlåda än med manuell växellåda.
Är det snart inte dags att man ändrar på regelverket så att personer som kört upp för körkort för automatlåda även får köra bil med manuell växellåda? Jag har automatlåda och har övningskört med ett av mina barnbarn. Hon kör jättesäkert och bra men vill inte köra upp eftersom hon vill ha ett körkort som gäller för alla personbilar.
Om förstahandsalternativet var automatlåda så borde det väl gynna en lugnare trafikrytm? Vad säger Trafikverket? Att köra bil med manuell låda kan man väl lära sig när den dan kommer?
Hans Ragneskog

Svar:
Den som har ett B-körkort med villkor Automat, villkorskod 78 (självvalt villkor, ej av medicinska skäl) och vill att villkoret ska hävas får beställa tid hos Trafikverket för ett körprov med en manuellt växlad bil. Man behöver inte söka körkortstillstånd för att få göra ett sådant körprov.
Om man skulle köra en manuellt växlad bil med ett körkort som har villkor Automat, kod 78, gör man sig skyldig till olovlig körning, förvisso inte av det grövsta slaget, men ändå kan man dömas till dagsböter.
Bo Göingberg, Transportstyrelsen


Svar:
Det är kanske inte helt problemfritt att börja köra en manuellt växlad bil för den som tidigare bara kört automat. Manuell växling kräver en del att tänka på: vilket varv ska motorn ha vid start, vid vilket varvtal ska en högre/lägre växel läggas i, var ligger växellägena, med mera. Det kräver övning. Förare med körkort för manuell växellåda har bevisligen fått lära sig hur man gör.
Den som ger sig ut i trafiken oövad och osäker kan ställa till det och det kan man inte godkänna.            
Marianne Sterner, Vi Bilägare


Diskutera: Håller du med frågeställaren?

 

Kommentarer

#1
2018-03-06 07:42

Ja, det är min egen erfarenhet att man kör lugnare och mer avslappnat.

#2
2018-03-06 08:04

Kört 20 år med manuell och de senaste 8 åren med automatisk. Kan nog inte påstå att det beror på växellådan, snarare stigande ålder gör att man kör lugnare och stressar mindre. Tror man inser till slut att man tjänar inte mycket tid på att köra snabbt, risken ökar också att en olycka sker. Jag kör mer ansvarsfullt idag än när jag var ung.

#4
2018-03-06 08:08

Varför kör inte barnbarnet upp med manuell växellåda så är saken klar? Hur svårt kan det vara?

#5
2018-03-06 08:17

Med dagens "sportiga" bilar med många växlar och paddlar på ratten, triggas en mer aktiv körning än tidigare med automatväxlade bilar. Det är min teori.

Jag kör lugnare med automat själv, det är skönt att bara glida fram.

Jag såg nån siffra nånstans om att det är 15% av de som tar körkort idag, som tar för enbart automat. Verkar korkat, då man gör det svårt för sig själv den dag man måste köra en manuell.
Så avancerat är det ju inte att lära sig växla. Men, dagens ungdomar är nog mer teoretiska än förr kanske?

#6
2018-03-06 08:29

Att det inte skall vara tillåtet att köra manuell med automat-körkort är rimligt; att växla manuellt är trots allt en teknik som behöver nötas in och man bör inte vara ute i trafiken utan att vara hyfsat bra på det.

Ungdomen i frågan kan väl köra upp för automat, och sedan ev komplettera som sägs i svaret? Jag tycker att man klarar sig bra med automat nuförtiden; även små bilar finns med automat. På sikt kommer manuella lådor förmodligen att bli mindre vanliga, när allt fler bilar är helt eller delvis eldrivna (dvs hybrider av olika slag) och då alltid har automatlåda (eller ingen låda alls!).

#7
2018-03-06 09:24

Jaha, nu har den här ogenomtänkta frågeställningen letat sig fram till ViB's Bilfråga.
Tror man att framtiden är automat och att manuellt är på väg bort - övningskör och kör upp med en automatbil.
Tycker man att manuellt är en baggis och borde "ingå" i automatkörkortet - kör då upp med en manuell bil även om vederbörande endast övningskört automat. Det kan ju inte vara några problem, enligt frågeställaren.

#8
2018-03-06 09:58

@Swemba: andra halvan av din kommentar kan jag hålla med om, men vad talar för att manuella lådor kommer att vara vanliga framöver, låt säga om 5-10 år? I nya bilar alltså.

#9
2018-03-06 10:41

På frågan om jag kör lugnare med automat är svaret ja. Min Auris HSD är den mest lättkörda och behagliga bil jag haft under 50 års bilkörande så det bidrar till en mer avslappad körstil. Nu kommer förstås BMW ägare som anser att gasen i botten är normalläge att anföra att det beror på att Toyota är så jävulskt tråkiga att köra att det beror på det, men så är det inte.
Beträffande automatkörkort så tycker jag inte att man skall uppmuntra ungdomar till det. Att ha körkort kan göra det lättare att få jobb och även om automatbilar ökar i antal är det fortfarande så att de flesta servicebilar, hantverkarbilar, hemtjänstbilar, budbilar osv är manuella.

#10
2018-03-06 11:47

Jag tror inte att automaten har särskilt mycket med hur man kör att göra. Jag åkte automat på jobbet när jag var ung. Och jag kan inte påstå att jag körde lugnt. Har haft ett antal bilar med både automat och manuell, och hur jag kört dem har berott mer på om man växt upp och mognat eller inte. Samt, naturligtvis, om man råkat känna för att leka lite.

#11
2018-03-06 11:51

Nja jag tycker nog inte jag kör lugnare med Automat. Däremot blir grymt irriterad av "gummibandseffekten" så jag kör nog snarare något mer aggressivt då automaten gör omkörningen snabb säker och enkel men då det är mycket trafik låter jag adaptiva farthållaren anpassa hastigheten till kön och man strässar ner.

#12
2018-03-06 12:26

En sak som jag ofta lägger märke till är att man ligger bakom typ Toyota Hsd bilar med cvt automat som sniglar iväg vid trafik ljusen.
Jag har en känsla av att köper man en bil med hsd/cvt så blir det undermedvetet en snålare sekigare körstil för många och lite eller mycket irriterade för andra.

#13
2018-03-06 12:48

@mso 1000
I bilar med HSD sitter det e-cvt lådor. Dom vanliga bensinarna har cvt, eller mds som Toyota kallar dom för.

e-cvt lådan skiljer sig en hel del från en vanlig cvt låda.

#14
2018-03-06 12:47

Mitt svar är absolut ja. Jag kör mycket lugnare med automatlåda.
Jag upplever också att jag är mindre vaken i trafiken med automatlåda, mer avslappnad och mindre på spänn. Antagligen också sämre reaktionstid.
Allt blir såsigare med automatlåda. Bäst tycker jag nog en manuell låda är, om man kan hålla sig lugn.

#15
2018-03-06 12:54

Här går att läsa om skillnaden mellan cvt, och e-cvt. Som är en hel del.

http://prius.ecrostech.com/original/Understanding/ContinuouslyVariableTr...

#16
2018-03-06 12:59

NEJ, det är verkligen inte dags att ändra regelverket, till att låta folk som inte kan köra, få fler rättigheter att framföra fordon.

#17
2018-03-06 12:59

NEJ, det är verkligen inte dags att ändra regelverket, till att låta folk som inte kan köra, få fler rättigheter att framföra fordon.

#18
2018-03-06 16:24

Inte tror jag det är nån skillnad på hur lugnt man kör med automat eller manuell låda. Apropå att köra upp med manuell låda så lärde jag dottern att köra bil med vår automatlådebil. Helgen innan hon skulle köra upp hyrde vi en manuellt växlad bil som hon fick träna sig på. Vi har en lång uppförsbacke i närheten och där fick hon lära sig att starta utan handbroms utan att rulla bakåt. Sen gick uppkörningen som en dans så hon fick ett "riktigt" körkort. Man vet ju aldrig om man hamnar i en gammaldags med manuell låda. Till de som säger att vi inte fick använda en hyrbil för att övningsköra så visst jag vet det men detta är preskriberat.

#19
2018-03-06 16:29

Håller med att manuell låda är (förhoppningsvis) på väg ut.. Varför behövs den när nästan alla automatare idag även har paddlar? Om man själv vill växla, så är det bara att paddla, annars låt bilen bestämma. Det sliter nog mindre på både bil och högerarm och så kan ju alla förare hålla i ratten med båda händerna - alltid - nu när mobilen är bannlyst.
Ett strul är när man ska köra upp för tyngre släp, då måste man ha manuellt växlad dragbil om ditt körkortet säger så.. Jag gick över till automatare för flera år sedan och måste nu låna en manuellt växlad bil om jag vill kunna köra tungt släp med min automatare.. Korkat enligt min åsikt..

#20
2018-03-06 18:21

Med tanke på hur illa folk kör idag så skulle det vara bra om det ställdes ännu högre krav på kunskap på nya körkortstagare

#21
2018-03-06 19:26

Hm, jag tror att kör man aggressivt med manuell så kör man aggressivt med automat.
Så det beror nog mer på hur man är som förare än växellåda. Sedan kan det nog vara så att det kan bli inbjudande till sportig körning med en snabb dubbelkopplingslåda.

#22
2018-03-06 22:06

Helt klart så kör jag lugnare i stadstrafik.
Automaten kommer verkligen till sin rätt när det knökat ihop sig och köerna växer.

#23
2018-03-07 15:28

Jag minns första gången jag började köra bil, i körskolan, manuell växellåda (kuriosa: det var en guldbeige-färgad Nissan Stanza med beige plysh och plast, japans främsta konkurrent till Opel Ascona, men mjukare fjädring. Åh Nissan kan ni inte göra såna bilar igen istället för dagens hårdsträngade?). Första försöken att komma iväg så stannade motorn. :) Det är nog rätt vanligt... Det var en rätt rolig nyhetshändelse ett tag sen, från USA givetvis (där de flesta bilar har automatlåda): en rånare ska stjäla en flyktbil (han tvingar in sig i en bil) men den har manuell låda så han lyckas inte köra den, då hotar han med pistol ägaren till bilen och vill att ägaren visar hur man gör.. det går inte så bra och sen flyr han till fots men då har polisen hunnit fram till platsen så de kan haffa honom. :).

Så nej, bara för man kan köra automat så kan man inte köra manuell. Automat-tillståndet gäller de som av olika skäl inte kan köra manuell (t ex funktionshinder) och därför inte kan köra upp med manuell låda.

#24
2018-03-07 20:42

Man kanske också skulle slippa krav på att kunna fickparkera, avståndsbedömning, uppsikt i backspeglarna, bromsberedskap etc
för " jag ska bara köra bilar som sköter dessa funktionerna åt mig " annars får jag väl lära mig när den dan kommer.....

#25
2018-03-09 13:43

Axa jag håller helt med dej, jag har en bil som jag kan köra både som automat och manuellt,och precis som du skriver, ibland är det så gott att växla manuellt, och låta motorn varva ut rejält.

#26
2018-04-13 15:24

Manuell växling kräver mer av föraren än automatlåda så det är givetvis viktigt att man i ett körprov visar sig kunna hantera det, därför ska man inte ge automatiskt tillstånd till manuellt bara för att man kan köra automat.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.