Bild
Nästa artikel
Frågeställaren ska parkera sin Volkswagen Polo från 2002 på flygplatsen i två veckor och är orolig att den inte kommer att starta sen.

Bilfrågan: Kommer bilen att starta?

Bilfrågan

”Bilen blir stående vid flygplatsen i 15 dygn nu i höst. Kommer den att starta när jag kommer hem?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en VW Polo, 2002 års modell. Ska åka utomlands och bilen blir stående vid flygplatsen i 15 dygn nu i höst. Bilen har ett batteri som är tre år. Jag har inte haft startproblem tidigare, dock har ju bilen aldrig stått 15 dygn tidigare. Jag kör 20 mil till flygplatsen.  Kommer bilen att starta när jag kommer hem?
Leif A
 
Svar:
Det är väldigt svårt att veta om bilen kommer att starta efter 15 dygn ute. Det beror på flera saker: Hur kallt det har varit, i vilken kondition batteriet är med mera. En del flygplatsparkeringar har starthjälpsservice. Ta kontakt med det/de företag som har parkering vid ”din” flygplats och fråga om de erbjuder hjälp med trilskande bilar. För säkerhets skull bör du också lägga ett par startkablar i bagaget. Då kan du få hjälp av vem som helst.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
 

Kommentarer

#1
2017-11-17 14:21

Såpass gamla bilar fungerar säkert efter ett par veckors stillestånd bara batteriet är OK. Vår f d Mazda 323 stod emellanåt flera veckor åt gången oanvänd men startade alltid.

#2
2017-11-17 16:20

Annars är det ju bara att köpa ett batteri på Biltema och ta med sig. Behövs det inte, så är det bara att lämna tillbaka efter resan.

#3
2017-11-17 18:30

Skaffa dig en kristallkula och lär dig använda den.

#4
2017-11-17 19:47

Finns på Biltema voltmätare som man stoppar i cigarette tändare uttaget. Då ser man batteriets kondition medan man kör och är det då över 13 volt så borde det inte vara någon fara. Annars startkablar något jag alltid har vid reservhjul med andra tillbehör som punkaspray och teleskop mutterdragare. Samt lite verktyg.

#5
2017-11-17 21:05

Minimats, inte ser du batteriets status då du kör och genom att mäta spänningen i cigguttaget. Då ger generatorn ström. Möjligtvis om du kollar hur mycket spänningen sjunker då du startar bilen. Batteristatus får du mäta med andra instrument. Men ett tre år gammalt batteri lär ju inte vara slut om det inte är rejält misshandlat

#6
2017-11-17 22:13

de är väl bara att prova och agera utifrån vad som händer..

#7
2017-11-18 00:16

Gammal bil... låter inte som något större problem om batteriet är hyfsat friskt och det inte finns något som drar för mycket ström i viloläge. Exempel på sånt kan vara dålig bilstereo som drar för mycket i vila.

För en modernare bil så vete sjutton, känns som om dessa har för mycket saker som drar ström i viloläge för att man skulle låta bilen stå speciellt länge, särskilt om det är minusgrader ute. Här bör ju biltillverkaren kunna svara, kan man tycka -att köpa ett nytt batteri varje gång man skall flyga iväg och det är kallt ute låter inte som en option, så någon annan lösning borde finnas.

#8
2017-11-18 01:43

Ladda upp batteriet innan stilleståndet, är mitt bästa tips.

#9
2017-11-18 07:46

Gamla bilar har inga eltjuvar. Såvida de inte har jordfel eller något annat är förlusterna i batteriet över tid små. 2 veckor har jag alltid klarat, även med nya bilar. Så det bör vara helt okej.

#10
2017-11-18 13:09

Efter 20 mil lär batteriet vara fulladdat, och en så gammal bil som 2002 har inte en massa elektronik som ligger och suger i bakgrunden.
Jag skulle inte oroa mig.
Men, vill han garderna sig, lägg i ett par startkablar. Det finns ju alltid folk i närheten. Då kan han vara trygg.

#12
2017-11-18 18:48

hultarn +1
Vill man inte ta hjälp av andra så skaffar den orolige en liten hjälpstart i fickformat, har med sig den på resan och ser till att hålla den varm och fulladdad, men ett par startkablar i bilen känns som absolut bäst lösning, om man nu inte flyger helt själv och flygplatsen är fri från andra fordon just vid tiden för hemkomst. Taxi är ofta hjälpsamma om de finns på plats för att hjälpa till med hjälpstart.

#13
2017-11-19 11:30

Konstigt att ViB inte gav rådet att ladda batteriet innan avfärd!!! Utöver det mest självklara rådet (i alla fall för en elektronikintresserad) att ladda batteriet med en "riktig" laddare, är startkablar eller booster/hjälpstart mycket värdefulla hjälpmedel som kan lugna nerverna på flyget hem.

#14
2017-11-19 15:51

Jag har haft flertalet olika bilar stående en månad åt gången på långtidsparkering sommar som vinter och det har aldrig varit något problem, även nyare Volvo-bilar tål det uppenbarligen.
Vissa nyare tyska bilar sägs dra ur batteriet snabbare, men jag kan som tidigare talare säger aldrig tänka mig att en gammal Polo med laddat batteri i bra skick skulle vägra starta efter 15 dagar.

#15
2017-11-19 20:04

Kanske

#16
2017-11-19 20:21

Efter 20 mil är nog batteriet fulladdat när du är framme på flyget.
Är du osäker om den startar så skruva av batteripolen när du lämnar bilen och skruva tillbaka när du kommer igen.
Batteriet kommer i alla fall ha full startkraft

#17
2017-11-19 23:45

En Polo kan man väl putta igång

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.