Bild
Nästa artikel
Frågeställaren har batteriproblem på sin Suabru Forester från 2014.

Bilfrågan: Klarar inte batteriet i Subaru kyla?

Bilfrågan

”En bil ska kunna stå i några dagars kyla utan att batteriet blir tomt. Är det dålig kvalitet på det eller finns det någon annan förklaring?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en Subaru Forester -14, bensinmotor och automatlåda och kör cirka 500 mil per år. Problemet är att när temperaturen sjunker under minus 20 grader och bilen står något dygn så urladdas batteriet helt. Det har hänt vid två tillfällen. Är det dålig kvalitet på batteriet eller finns det någon annan förklaring?
Upplysningen som min återförsäljare fått från Subaru är att då bilen har så lågt miltal så underhålls inte batteriet som det ska. Jag accepterar inte detta svar. Jag menar att en bil ska kunna stå i några dagars kyla utan att batteriet blir tomt.
Subarus garantier är märkliga. Batteriet byttes på garantin vid första tillfället men inte vid andra. Anledning sades vara att batterigarantin inte kan tas ut två gånger. Borde inte den treåriga nybilsgarantin gälla? Batteribytet kostade mig 4 928 kronor.
S-E A
 
Svar:
Mest troligt är det kundens sparsamma användning av bilen som är boven i detta drama.
Det som kan ha hänt någon gång är att batteriet blivit helt urladdat och då blivit skadat. Ett batteris kapacitet sjunker rejält vid kraftig kyla. För att batteriet ska tåla många minusgrader måste det var i mycket bra skick. Låter kunden sedan bilen stå en längre tid eller – ännu värre – kör korta sträckor så knäcks vilket batteri som helst. En bra lösning vid dessa omständigheter är att underhållsladda batteriet regelbundet.
Beträffande frågan om garanti så är det på följande sätt: Bilbatteriet är en av de delar i bilen som har begränsad garanti. Det har två års fabriksgaranti med obegränsad körsträcka. Skulle det under denna tid uppstå ett fel på batteriet som kan härröras till fabrikationsfel så ersätter vi självklart kostnaden för byte till ett nytt batteri. Så länge bilen är inom tvåårsgränsen så lämnar vi denna ersättning oberoende på hur många gånger batteriet gått sönder. Dock ska felet gå att härröra till fabrikationsfel eller motsvarande.
I detta fall så har vi gjort bedömningen att en årlig körsträcka på cirka 500 mil är den troliga felkällan och inte att det var ett fabrikationsfel på kundens nya batteri. När batteriet byttes på garantin hade bilen gått lite drygt 560 mil. Mest troligen berodde felet redan första gången på för kort körsträcka, men då vi har policyn att fria istället för att fälla brukar vi vara generösa vid första skadetillfället.
Det som driver upp kostnaden för ett nytt batteri är den höga specifikation batteriet måste ha eftersom bilen är utrustad med ”auto-stopp-start” (ISS).
Thomas Possling, Subaru Nordic
 
Diskutera: Håller du med om svaret?

Kommentarer

#1
2016-05-30 07:33

Med tanke på den korta körsträckan och att dagens bilar har mycket elektronik som skall underhållas så är det inte konstigt att batteriet urladdas.
Med så kort körsträcka är det nog bättre och billigare att hyra bil de gånger man behöver en.

#2
2016-05-30 07:54

Ett batteri som man missköter kan vara förbi räddning på en månad.
Ett batteri som kommit under 65% och utsätts för kyla i några dagar bottnar totalt och kan i många fall inte räddas ens med laddare med rekond.
Håll batteriet laddat!! Använd en CTEK eller montera en fast laddare och bara plugga in motorvärmarkabeln när man vill ladda. Dagens intelligenta laddare sköter resten själv!

Undrar om han även tycker att han skall få ny frys bara för att den inte håller glassen kall när han har dörren öppen i ett par dagar...

#3
2016-05-30 08:06

4 928 kronor för att få bytt batteri! Det måste vara något slags rekord! Det är ju dessutom en bensinare, så den har inte det största batteriet.

I övrigt håller jag med föregående skribenter, körsträckan är för låg, batteriet når aldrig full laddning, och med all el som nyare bilar har så slutar det med död bil.
En gammal 70-talsbil hade klarat det, men inte dagens bilar.
En laddare betalar sig snabbt.

#4
2016-05-30 08:49

Om det går att stänga av start stoppfunktionen som bilen har som ändå inte spar någott bränsle när biltidningarnas journalister testat bilarna med dessa system så spar man på batteriets kvarvarande kapacitet vid så låg användning av bilen som insändaren har.
Om man inte har någon stödladdare som Enannan Robban beskriver så måste man köra bilen länge på vintern för att ersätta den energi som man tagit ut ur batteriet vid starten/starterna av motorn då laddningen av batteriet när det är kallt sker mycket långsammare än när batteriet är varmt samtidigt som själva starten av den kalla motorn tar mycket mer energi från batteriet än vid rumstemperatur. I praktiken fungerar bara hybridbilar om man vill ha en bil som klarar att stanna och starta bensinmotorn hela tiden så då bör man välja en sådan bil vilken även kan spara bränsle på så sätt.

#5
2016-05-30 09:07

Kör 1,5 mil per dag och blir förvånad över att batteriet dör? Vissa borde inte ha bil.

#6
2016-05-30 09:45

Köpte precis ett batteri avsett för start-stopp system för 1400.

#7
2016-05-30 10:28

Jag har en Passat -13, också med bensinmotor och automatlåda (dsg), som jag kör cirka 500 mil per år. Den har stått närmare en vecka i sträng kyla men alltid startat omedelbart och utan problem. Jag stör mig mycket på svaret att felet berodde på att bilen körts för lite men att de hellre friar än fäller. Snacka om att skuldbelägga föraren! Ger de vid köpet tydlig information om hur långt man måste köra per år för att slippa betala för allehanda fel själv?

#8
2016-05-30 10:42

Men det är ju lite konstigt att bilen endast står något dygn och blir urladdat. Om det bara körs 500 mil om året så måste då varje resa vara väldigt kort om bilen körs flera gånger i veckan. Korta körningar om det är kallt ute laddar inte upp batteriet tillräckligt p.g.a. elektronik klimatkontroll avisning av rutor och kanske sätesvärme på.
Delar man 500 mil på 360 dagar och gissar att bilen körs 3 gånger i veckan så blir det totalt 4,2 mil/vecka, 1,4 mil per körning för en vecka. Knappast tillräckligt för att ett batteri skall laddas upp fullt ut, speciellt inte om man bor i norra delen av Sverige där det kan bli riktigt kallt.

#9
2016-05-30 11:15

Känner igen problemet, som fanns i släktens bilpark, dagens underdimensionerade originalbatterier och den korta körsträckan knäcker (tömmer) batteriet som aldrig får chansen att ladda ordentligt. Troligen händer samma sak även på sommaren med många korta körningar.
Med den korta körsträckan/år slänger man verkligen pengarna i sjön. Det blir mera ekonomi i att hyra bil vid behov.

#10
2016-05-30 11:42

Ja problemet är väl snarare dålig kunskap om batterier, nen det borde framgå i instruktionsboken hur ett batteri sköts. Med dagens stjärnskott på vägarna som knappt kan pumpa ett däck måste instruktionsboken vara komplett.

#11
2016-05-30 11:44

Både Benny Karlsson och Hackenbush verkar utgå ifrån att frågeställaren bor i en storstad och kan promenera över till hyrbilsfirman vid behov. Visst, är det så då kan hyrbil vara en lösning. Men Subaru Forester brukar vara en populär bil i glesbygd och då är rådet om hyrbil inte särskilt praktiskt... Bättre då att han köper en c-tec, som ex Robban föreslår och laddar sitt batteri regelbundet! Det var för övrigt ett svindyrt batteri....

Jag kör själv ca800 mil/år och behöver egen bil eftersom jag också bor där varken tunnelbana eller hyrbilsfirma finns inom promenadavstånd. Men min Volvo har fördelen av att i god tid tala om när batterinivån börjar bli låg. När "batterinivå låg" poppar upp på displayen är det bara att ladda! Kanske borde fler bilmärken införa den "finessen"...

#12
2016-05-30 11:45

Här läser man om hur lång tid det tar att ladda upp ett urladdat batteri vilket kan vara en avsevärd tid.
"Det är lätt att räkna ut hur fort man kan ladda upp ett batteri upp till 80% av fulladdat. De sista 20% beror mer på batteriets ålder och skick. Ta storleken på batteribanken, t ex 200Ah. Ta 80% av det ( 200 x 0.8 = 160Ah) Dela 160 med antalet A som laddaren ger (25A för M300) (160/25 = ca 6,5) Det tar alltså upp till 6,5 timmar att fylla från tomt upp till 80% av fulladdat. De sista 20% kan ta mellan 1-6,5 timmar till beroende på batteriets ålder och skick. Det tar alltså upp till 13 timmar att ladda från tomt till fullt. Räknar man så här så har man en maxtid. Batteriet är säkert sällan tömt helt och hållet, men det ger en fingervisning om det är rätt storlek på laddaren."
http://www.benns.se/tips-rad/fragor-till-experten-om-batteriladdare
Om man sällan kör en långtur med bilen så går det sakta men säkert utför med batterihälsan men det kan lätt åtgärdas för den med tillgång till ett eluttag med en extern laddare då och då.

#13
2016-05-30 12:06

Nja Rutger, jag bor i skåne men jag får åka tåg till närmaste stad för att hyra bil och det har jag gjort vid några tillfällen. Såg inte det som ett problem.
Om jag körde så lite som 500 mil om året så skulle jag inte ha någon bil utan åka tåg och hyra om jag behöver en bil. Man slipper då rätt mycket kostnader som ett bilägande för med sig. Det finns en gräns för när det inte är lönt att äga en bil var gränsen är kan man räkna på men jag gissar i alla fall att med 500 mil om året så är det knappast lönt att äga en bil.
Jag nöjeskör min Mc 800-1000 mil om året och denna har jag bara för skojs skull och ända kör jag det dubbla mot vad insändaren kör.

#14
2016-05-30 12:15

@Rutger. Uttryckte mig kanske lite oklart. Vad jag menade var att om man inte behöver bilen för "akuta" körningar utan kan planera lite,så kan man göra som en kamrat till mig, åka taxi och vid behov hyra bil för längre färder t.ex semester.
Han, liksom jag, är lite ekonomisk så vi tycker att "slösa" bort 4-5000 kr/månad är onödigt. (Det är dyrt att låta en ny bil stå.) Men helt klart har du en poäng.

#15
2016-05-30 12:22

Hackenbush - Ja, bor man så det finns järnvägsstation eller busshållplats i närheten så kan det naturligtvis funka med hyrbil. Sen är det ju inte alltid kostnaderna som styr. Har man råd kanske man föredrar smidigheten av att ha en egen bil som man kan åka iväg med när man behagar, utan att först ägna några timmar åt att hämta en hyrbil, kanske ett par gånger i veckan... Man kan ju behöver bilen ofta även om man kör korta sträckor. Kanske ligger exempelvis närmaste butik 1 mil bort... Jag skulle inte vilja vara utan bil trots att jag bara kör 800mil/år. Men man får ju inse då att man måste stödladda batteriet ibland.

#16
2016-05-30 12:26

Jodå, Benny Karlsson, jag förstår hur du menar. Behoven är ju olika och finns det lösningar som fungerar utan egen bil så blir naturligtvis det billigare och är det sällan man behöver bil, ex enbart till semestern, så funkar ju hyrbilslösningen bra. Ville bara poängtera att för folk i glesbygd är bilen ofta en nödvändighet, även om man inte kör 3000mil/år.

#17
2016-05-30 12:33

Det är sällan så att batterierna är underdimensionerade utan att bilen ser till att ladda minimalt när den är laddad över 85% för att resten skall komma i samband med inbromsning eller motorbroms för att spara på soppa.
Att få en modern bil att fulladda batteriet är nästa en utopi, även de som kör mycket motorväg och många mil har liknande problem just med tanke på att den inte toppladdar om man inte släpper gasen eller bromsar.
All in the name om CO2
Köp en bra laddare!

#18
2016-05-30 13:22

Visst Rutger, man väljer själv om man vill ha en ny bil trots minimal körning och vad kostnader och problem detta kan föra med sig. Själv kör jag bara 1200 mil om året med bilen och jag har varit inne på att sälja bilen ändå och endast hyra bil när det behövs men frugan säger bestämt nej till detta och eftersom hon bestämmer så....
Som jag skrev tidigare så tror jag inte att batteriet får det underhåll som behövs av så korta körsträckor som insändaren skriver om så ett nytt batteri och en bra underhållsladdare blir nog nödvändigt då.

#19
2016-05-30 13:37

Den helt onödiga start-stopp funktionen kopplas väl bort automatisk om batteriets laddning är låg eller om motor- eller kupètemperatur är låg.

#20
2016-05-30 19:27

ALLA bilägare - speciellt låg-milare (under 1000 mil/år) - bör ha en liten (0,5 A) underhålls-laddare (t.x. marknads-ledande C-TEC) inkopplad året om!
Den låga effekten gör, att man (PÅ ÄLDRE BILAR (alltså UTAN DATOR!)) inte behöver koppla från elektroniken (jord-kabeln) vid laddning.

På nyare bilar (paradoxalt nog de som har mest ström-slukande elektronik, även vid stillastående!) - är det krångligare att fylla på batteriet! Där måste man ofta först koppla bort båda batteriets poler, ladda OCH sedan berätta för bil-datorn, så att den (i bästa fall!) själv kan "kalibrera sig".
Jodå, sant! Jag trodde också först, att detta var ett dåligt skämt!

Att alltid använda elektrisk motorvärmare under 15 plus-grader C är också smart.
1/2 - 1 timme räcker vid plus-grader. Då blir även växellådans olja ljummen.
Över 3 timmar är däremot onödigt; kan även va skadligt rent av.

Dessa (INTE sååå krångliga?) rutiner gör underverk för miljön, bilens slitage och drifts-ekonomi!
Två nackdelar: 1) Garage eller ostört läge med el-uttag behövs. 2) Risk vid stress att glömma koppla bort sladdarna före start! Hehe ...
= D

Min 16 år gamla Nissan Micra har efter 16.000 mil likvärdiga mät-data som ny (samma obefintliga gifter i avgaserna, 0,62liter/mil varje år) med dessa regler - till verkstads och besiktnings förvåning.
Kompletterat med TOTAL-förbud mot resor under 10 km, är avgasrör och batteri endast bytta 1 gång (efter 10 år).
HUR?!? kan någon undra. Enkelt: kör en omväg! Eller cykla!
; }

#21
2016-05-30 21:49

5000 pix? För ett batteri? Haha. Subaru borde fan åka dit på ocker. Oavsett specifikation har batteriet aldrig i h-lvete kostat mer än 1000 pix i inköp för Subaru. Jag har köpt finfina AGMer med typ 90Ah för 1500 pix slutkundspris. Jag kan garantera att de klarar med råge Subarus lögnaktiga påståenden om "speciellt batteri". Bensinaren har inte så stort batteri ens. 1500 pix absolut max för 60 till 70ah med bra kvalisort

Sen borde kunden aldrig betala ett batteri som pajjat under garantitidens ålder. Inte för att det inte kan gå sönder utan för att det är helt uppenbart att kunden inte förstår att det måste underhållsladdas. Helt uppenbart finns det ingen varning i tid heller. Helt klart Subarus fel.

Det här är en av få svar från Subaru som gör mig riktigt sne. Inte nog med att det är deras trasiga skit (ett två år gammalt batteri överlever ett par djupurladdningar). De skyller på och skinnar kunden. Fy fn...

Ja ägaren kör på tok för lite. Man kan tom diskutera ifall han bör äga bil. Men att detta skulle vara hans fel köper jag inte.

#22
2016-05-31 07:34

Om man kör så lite så att batteriet inte hinner laddas utan att man måste koppla in en laddkabel regelbundet så kanske man kan köra elbil...
För många år sen hjälpte jag en person med en Saab 9000 att kabla igång bilen och när jag tyckte hen skulle köra åtminstone 5-6 mil innan nästa stopp fick jag kommentarer om att såna långkörningar fanns det inte tid till. Det gav mig förklaringen till varför bilen behövde kablas igång.

#23
2016-05-31 09:34

Det är nog så att vi står i en brytningstid där bilarna kräver mer än vad batterierna mäktar med eller snarare de äldre o billigare batterierna som en del tillverkare fortfarande väljer.
Vi hade en 2011 där Stop and Go aldrig fungerade därför att batteriet inte mäktade med nu så har vi en Opel med ett litet Absorbent Glass Mat (AGM) batteri och det rullar på fint-

#24
2016-05-31 10:57

500 mil/år och står några dagar mellan varven i 20-, bara att godta svaret, det är hur korrekt som helst.
Investera i batteriladdare eller en starthjälp!

#25
2016-05-31 12:34

Nej, man måste inte koppla bort batteriet på moderna bilar med batterishunt.
Man laddar den genom att koppla på plus-polen samt till minus till en jordpunkt. på så sätt mäts inkommande laddning genom batterishunten och allt är frid och fröjd.
Man skall inte koppla plus och minus direkt på batteriet för då blir det knas.

#26
2016-05-31 13:00

Jag gör precis så som Robban beskriver med min V70 T4 -13 och det fungerar fint. :)
Håller med Tvärnit. Det är mycket strömförbrukare i moderna bilar. Min förra S60 2.4 -07 behöll jag i 6år. Den behövde jag aldrig stödladda och inte heller byta batteri i. V70n behöver laddas ca3ggr/år med samma körmönster.

#27
2016-06-01 16:40

Visst kan de ha rätt - de låga miltalen är en bov i dramat.
Samtidigt... står det någonstans i garantivillkoren att batteriet bara byts en gång, eller att garantin inte gäller om man kör lite? Du har betalat en bra bit över 200 papp för en bil, och sedan fungerar den inte som den ska. Inte roligt. Ett batteri till en ny kostar 1 299 kronor (inklusive moms) till en 2014 års Subaru Forester Disel på mekonomen. Subaru har 3 års garanti. Det ger en kostnad på 3 117,60 exklusive moms (subaru får ju dra momsen på grejerna) för ett nytt batteri varje år, om du betalar fullt pris över disk på Mekonomen. En kostnad man kan tycka att en generalagent borde kunna ta. Och sedan skryta lite om det.
Kontakta konsumentombudsmannen i din kommun, och överväg att kontakta allmänna reklamationsnämnden.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.