Nästa artikel
Bilfrågan: Känsliga batterier i nya bilar?
Bilfrågan

Bilfrågan: Känsliga batterier i nya bilar?

Publicerad 25 februari 2013 (uppdaterad 25 februari 2013)
"Jag har en BMW 523 som har gått 2 000 mil. Under sommaren 2012 indikerade datorn byt batteri." Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Jag har en BMW 523 som har gått 2 000 mil. Under sommaren 2012 indikerade datorn ”byt batteri”. Jag åkte till verkstaden och de monterade in ett nytt på garantin och på min fråga varför batteriet lagt av så var svaret att jag körde för många korta sträckor. Jag förstår att moderna bilar har många komponenter som drar ström även vid stillastående, men då jag under denna tidsperiod hade fler körningar över tre mil än under tre km så borde generatorn orka ladda batteriet.

De rekommenderade då att jag skulle stödladda för att inte nästa batteri skulle gå samma väg. Nu håller jag på med laddare men tycker att det är som förr i tiden när man hade äldre bilar med ibland dåligt med ström. Min förra bil hade jag i tretton år och gjorde endast ett batteribyte. Ska det vara så här på en modern bil?

Bertil Johansson

SVAR:
För att spara bränsle laddas batteriet i din bil bara till 80 procent av sin kapacitet. Därav spänningen på 12,2 Volt efter körning. Enligt BMW ska detta, tack vare det större batteriet, innebära att någon stödladdning inte ska behövas. Därför bör din bil undersökas igen av verkstaden om felet kvarstår efter batteribytet.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-02-25 16:30
Gunnar Lindberg

För korta körsträckor tycks vara ett standardsvar när batteriet töms efter någon vecka. Min Opelverkstad lämnade samma besked men konstaterade sedan att det nästan nya batteriet inte tog laddning korrekt.

#2 • Uppdaterat: 2013-02-25 16:43
kurtw5

Ett batteri bör hålla i 10:o år om du har normala körsträckor. Många komponenter som drar ström skall ju vara bra om laddningen fungerar då får ju batteriet "motion" och det skall ju vara bra.

#3 • Uppdaterat: 2013-02-25 18:04
mcregor (ej verifierad)

Batteriet i vår "gamling" - Corsa -02 - är nu 11 år gammalt och har fungerat hela vintern även detta år utan garage och utan motorvärmare - så det får man väl betrakta som helt OK.

#4 • Uppdaterat: 2013-02-26 10:43
Tobbe04

Är det någon som vet om fler biltillverkare håller på med dessa stoller att inte ladda batteriet så nära 100% som möjligt? Mvh Tobbe

#5 • Uppdaterat: 2013-02-27 22:50
Roger Skagerström

Det här med 80%, gäller det även bilar med Brake Energy Regeneration? Eller har 523 det med kanske?

#6 • Uppdaterat: 2015-02-16 17:06
Peugo

Nutidens batterier är ju försämrade på flit så tro inte ni kommer upp till 10-15 år som förr i världen! Detta är helt klart och 100% fakta, tyvärr...

#7 • Uppdaterat: 2015-08-04 22:21
GDS

Använd batterifrånskiljare - finns flera smidiga modeller.
Skulle bilen tappa någon mjukvara under tex 3 veckors frånkoppling - byt bil!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.