Bild
Nästa artikel
Frågeställren undrar om biltillverkarens varning om vilken spolarvätska som ska användas ska tas på allvar.

Bilfrågan: Kan spolarvätska skära sig?

Bilfrågan

”Man måste ju kunna fylla på när som helst, vid behov, och då måste man väl rimligen kunna räkna med att det inte blir exakt samma märke varje gång.” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en VW Golf Sportscombi, från -15. I instruktionsboken står att VW enbart rekommenderar ”Scheibenklar” spolarvätska.
Dessutom står det:
”Blanda aldrig spolarvätskor som rekommenderas av Volkswagen med andra spolarvätskor. Vätskorna kan skära sig och flagorna som bildas kan leda till att det blir stopp i spolarmunstyckena.”
Enligt VW kan man alltså inte fylla på spolarvätska på en bensinmack utan att riskera att förstöra munstyckena. Om bensinmacken nu inte råkar ha märket ”Scheibenklar”...
Spolarvätska måste man ju kunna fylla på när som helst, vid behov, och då måste man väl rimligen kunna räkna med att det inte blir exakt samma märke varje gång.
Marcus
 
Svar:
Vi har i Vi Bilägares långteststall haft åtskilliga VW-bilar som fått spolarvätska av allehanda fabrikat blandad hur som helst utan att spolarmunstyckena har satts igen av flagor. Produktexperterna på OKQ8 har heller aldrig hört talas om att spolarvätska kan skära sig. Risken är nog inte överhängande, men om VW:s egen spolarvätska är så känslig för att blandas finns all anledning att inte använda den.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Har du varit med om att spolarvätska flagar sig?

Kommentarer

#1
2017-01-26 07:21

Man kan teoretiskt tänka sig att VW har en spolarvätska baserad på propylenglykol som är miljövänligare än många andra ämnen med motsvarande egenskaper. I så fall skulle samma sak kunna hända som när man blandar "vanlig" kylarvätska med propylenglykol.
Bara VW kan svara!

#2
2017-01-26 07:37

Hej Marianne Sterner, Du skriver ( om VW:s egen spolarvätska är så känslig för att blandas finns all anledning att inte använda den.) Skitbra kommentar!! Fast det var väl inte så VW hade tänk sig, med motsatt effekt. Så i stället för att sälja mer av sin egen spolarvätska, så säljer dom kanske mindre om detta blir allmänt känt.

#3
2017-01-26 08:35

Snacka om att "skjuta sig själv i foten".

#4
2017-01-26 09:18

Haha... VW förnekar sig inte -de gör verkligen allt för att lura av sina bilägare pengar.

Näe, köp någon riktig och prisvinnande spolarvätska som t ex Julas. Ta sen med den vid nästa servicetillfälle och säg till teknikern att de ABSOLUT INTE får blanda denna med något annat då Jula hälsar att det finns en överhängade risk att detta innebär att Trump kommer sitta kvar ytterligare en mandatperiod... (teknikern kommer troligen tro på detta, dessutom...).

ps. Julas kan du blanda med vad-du-vill som finns på macken...

#5
2017-01-26 09:39

Vi brukar säga till kunderna att häller du i julas spolarvätska dör tomten. Det tror DOM på!=)

#6
2017-01-26 10:03

Använder i stort sett bara Julas spolarvätska i min Golf SV utan minst problem - men jag hade ju inte ens sett denna passus i instruktionsboken...:) Mycket märkligt måste man hålla med om.

#7
2017-01-26 10:28

Viktigt att känna till är att om man använder sig av Julas spolarvätska ,eller annan icke-VW godkänd spolarvätska, så upphör bilens fabriksgaranti att gälla och ev. goodwill-åtaganden kan man glömma.
;)

#8
2017-01-26 10:38

Jag fattar inte hur man kan bygga en bil som inte tål alla typer av spolarvätska.

#9
2017-01-26 11:42

Som VAG-ägare skulle jag vara mer orolig för motor och DSG-låda =)

#10
2017-01-26 11:49

Ja häller man spolarvätskan i motorn kan det bli dyrt.

#11
2017-01-26 11:59

Är detta sant är det en världsnyhet... Stackars Volkswagenägare som måste till verkstaden för spolarvätska påfyllning

#12
2017-01-26 12:08

Nej Adzam du har missuppfattat det. Man måste inte till verkstaden för påfyllning, man kan välja själv hur man vill göra.

#13
2017-01-26 12:14

Snygg gliring av Marianne!

Och du, bgl, häll inte kylarvätska i spolarbehållaren - oavsett typ och fabrikat.
Men. skämt åsido, etanol och isopropanol kan blandas utan problem. Spolarvätska kan även tänkas innehålla en typ av glykol, men helst inte eftersom den är mer skadlig.

#14
2017-01-26 12:18

Man behöver ej åka till verkstad för påfyllning, man kan göra det själv om man gör det på ett fackmannamässigt sätt som uppfyller de kriterier koncernen fastställt.
Det viktigaste är dock att spolarvätskan är certifierad VW-original.

#15
2017-01-26 12:42

Så här kan man också tillverka spolarvätska:

https://www.youtube.com/watch?v=m8Yjw0QqXAs

#16
2017-01-26 12:46

Bara ännu ett fult knep av VW för att lura sina kunder. Blanda på som ni alltid gjort!

#17
2017-01-26 13:09

Här ett annat knep VW har för att fånga kunder. Om tex cigarettändarsäkringen brinner så står det inte i instruktionsboken vad just den säkringen sitter, utan då får man gå igenom alla säkringar för att finna rätt säkring. Men då ringer jag VW i Hammarby och vill ha en utskrift på vad respektive säkring har sin plats. Men se får jag inte, nä kom hit så byter vi säkring åt dig. Men till vilket pris? Kanske är det någon VW ägare som som vet priset. I det här fallet rör det sig om en VW Golf7 2014.

#18
2017-01-26 13:26

Vem blir förvånad över denna tillverkare.....

#19
2017-01-26 13:28

Shogun, det är likadant hos alla märken - fast då måste man öppna ögonen ...

#20
2017-01-26 13:36

Säkerhetsföreskrifterna och förbehållen till min grill säger att jag inte ska använda grillen i tätbebyggt område där människor vistas. Helst ska jag stå och grilla på en alptopp iförd kevlaroverall, astronauthjälm och med en 15 meter lång grilltång så jag är på betryggande avstånd.
Med andra ord, skit i såna där fånerier. Det är bara någon jurist som fått gå bananas. I praktiken skulle ingen bryta någon garanti för att man använt spolarvätska av annat fabrikat eller grillat i sin villaträdgård ...

#21
2017-01-26 13:42

@EisernesKreuz
Jag har inte hittat nåt om att särskild spolarvätska rekommenderas i instruktionsboken till min bil, är du säker på att alla märken skriver så?

#22
2017-01-26 13:58

Mycket bra skrivet Shogun!

#23
2017-01-26 14:06

VW Polo 2012 - likadant för flera märken - t ex Ford där jag hade en säkring till just cig.tändaruttaget som gick sönder. Det fanns en jäkla massa varianter av säkringskonfigurationer och Ford-ÅF fick leta länge innan han trodde att det var rätt för min bil - vilket det också visade sig vara. Ju mera elektronik - desto mera varianter av säkringskonfigurationer tycks det finnas. Det var enklare förr helt klart...

#24
2017-01-26 14:13

Snart måste man tvätta bilen med rätt sorts tvättsvamp,annars gäller inte garantin...lufta hjulen på märkesverkstad..

#25
2017-01-26 14:32

Allt är möjligt och det har hänt mig en gång för länge sedan på dåvarande Mondeo mk1 med stooor behållare.
Hade Q8:as i och fyllde på med nå jox ifrån Biltema som det stod att det var något miljjövänligt alternativ såg jag då när jag skulle fylla på.det luktade märkligt också men oki doki.

I jisse namn att det skar sig, det blev till kaffegrädde, rent perverst faktiskt.

Jag fick rengöra behållaren inte bara en gång och spola igenom om o om igen då smäcket bet sig kvar utav bara den.

Ja som sagt att allt är möjligt.

#26
2017-01-26 14:54

Det har hänt mig också några gånger Tvärnit men då var det inte spolarvätska jag körde in...

#27
2017-01-26 15:30

Nyare bilar från mercedes ska ha orginal spolarvätska för sköna slantar annars varnar en lampa :-)
Stollig värre.

#28
2017-01-26 16:48

Varje tillverkare vill ju att man köper deras ofta dyra produkter glykol oljor spolvätska plus div annat,vissa spolvätskor kan ge beläggningar på nivågivare som då visar låg nivå hela tiden MB, o PSA modeller bland annat men några andra fel uppstår sällan om man använder rätt specifikation av vätskorna oftast under halva priset på bil(fel)tema, nej nu slant fingret,dom har mestadels bra produkter

#29
2017-01-26 16:53

@Roy J: jag hade bara en teori, vi vet inte vilken blandning av vad som ger dessa problem, kan även vara tillsats för rengöring. Jag vet vad som till en början hände med skogsmaskiner där kylarvätskan byttes till propylenglykol och jag minns från 50 år sen att det fanns en vätska som kom i dunkar från Finland, utan etikett, och som blandades till spolarvätska. Luktade illa, var väldigt effektiv men kunde sätta igen slangar och munstycken.

#30
2017-01-26 16:58

En gång hällde jag i mitt hemkokta som jag misslyckats lite för mycket med. Fungerade bra men hade jag blivit stoppad hade jag garanterat fått blåsa! :)

#31
2017-01-26 18:47

Dessa dumheter gäller också Toyota!

Jag gör alltid en sk mellanservice på min Toyota Avensis som körs totalt runt 500 mil per år. Jag frågade då Toyota Center vilken olja jag ska ha eftersom jag låter en "vanlig" verkstad byta oljan var 6:e månad eftersom Toyota originalservice är så ruskigt dyr varefter den auktoriserade Toyota verkstaden byter oljan en gång per år och sätter en stämpel i boken. Då säger Toyotaservice jäveln att jag MÅSTE köpa Toyota "original"olja för över 300 kr litern istället för tex olja från Mekonomen för HALVA priset. Snacka om att bli grundlurad! Köper man bara olja som uppfyller motorns spec så är det ok säger Mekonomen medans även Toyota försöker blåsa oss intet ont anande bilägare. Toyota originalspolarvätska köper jag ibland då det är kampanj på den via Toyotakortet.

#32
2017-01-26 19:43

Stoor!
Köp Mobil1 0W-20 på oljemagasinet för 126 kr/Litern.

#33
2017-01-26 20:05

Länk till artikel som visar klar indikation på att det kan finnas spolarvätska innehållande etylenglykol:
http://ww2.lakartidningen.se/old/content_0319/pdf/1725_1726.pdf

#34
2017-01-26 20:15

Spolarvätska består av sprit, vatten och tensider. Ibland får den en tillsats av billig parfym för att i någon mån dölja spritlukten. Blandar man glykol i spolarvätskan blir inte resultatet något vidare, det blir en hinna på rutan och har man normal spolarvätska kvar kan det bli gegga.

Använd det recept som Stoor hänvisade till, det som Bosse bildoktorn använde, T-röd, vatten ovh diskmedel, det fungerar utmärkt och påverkar inga garantier.

#35
2017-01-26 22:15

Jag använder Svanen-märkt spolarvätska från olika tillverkare och det har aldrig varit problem med att blanda dem med varandra.

#36
2017-01-26 22:21

John, hur sjutton kan man få ett svanenmärke på utspädd sprit?

#37
2017-01-27 10:27

saabnisse, därför vanlig sprit är inte farlig för miljön. Det är etylenglykolen. Så inte alls märkligt att den är svanenmärkt.

#38
2017-01-27 16:33

Frågan är vad miljön tycker om min hemtillverkade sprit. ;) Sist vet i fan vad som hände.

#39
2017-01-27 15:36

Varför ska man ha glykol i spolarburken?
Det måste ju i alla lägen vara bättre med utspädd etylalkohol och ett par droppar diskmedel..

#40
2017-01-27 15:50

Självklart vill VW liksom andra märken sälja sitt eget, de tjänar ju så lite på sin service, stackarna.

#41
2017-01-27 19:09

Åka till VW för att köpa dyr spolarvätska är väl varken smidigt, miljövänligt, ekonomiskt eller säkert med onödig trafikvistelse.
Själva köper vi superbillig spolarvätska hos bildemonteringen, en salig blandning av vätska av alla tänkbara fabrikat, ingen vet hur det är blandat, ålder och vad för oönskade saker som gömmer sig bland detta men inte ens det skär sig!

#42
2017-01-28 13:19

Ja herregud !!!!

Här tar vi "originaldelar" in absurdum. Om en biltillverkare jobbar tio år med att nöta in hur viktigt det är med originalreservdelar så förlorar de allt nedlagt arbete på 10 minuter när de försöker få oss att gå på snacket om att "endast original spolarvätska" får användas (Hahahaha).

#43
2017-01-30 11:21

det enda underliga som jag råkat ut för var för ett par år sedan då det var längre period av minusgrader. när jag fyllde på spolarvätska från diverse mackars egna pumpar så fick jag felmeddelanden att det var tomt i spolvätskebehållaren, men det var det ju inte. detta kom/gick en tid och när jag hörde av mig till verkstan (mercedes) så sade man där att om koncentrationen av alkohol är för hög gjorde det att vätskan kan bli ledande och så kortslöts kretsen som mäter nivån. Med lägre/egenblandad koncentration så försvann detta. någon som haft samma problem?

#44
2017-01-30 13:38

Har aldrig köpt VW original spolarvätska i mina Vag-bilar utan köper där jag är när det behövs och har till och med använt Maxis spolarvätska och aldrig haft några problem.

#45
2017-01-30 15:58

Maxis här med för 10:-/L färdigblandad. Är inte det här en höna av en fjäder?