Senaste aktivitet

"Lason1" har svarat på foruminlägget "Flyktingar"1 min 4 sekunder sedan

Primära flikar

Bilfrågan: Kan rengöring skada lyktglasen?

Bilfrågan

"Jag har hört att rengöringsmedel kan skada lyktglas så de blir matta. Hur ska jag undvika detta på min bil?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag har hört att rengöringsmedel kan skada lyktglas så de blir matta. Finns det någon information om vad och på vilket sätt det sker? Hur ska jag undvika detta på min bil?

Kent

SVAR:
Moderna lyktglas är inte längre tillverkade av glas utan av olika plastmaterial. De är därför inte lika motståndskraftiga mot repor eller starka lösningsmedel. Det finns ingen varudeklaration om detta utan sunt förnuft får gälla.

Undvik starka lösningsmedel som aceton och thinner. Normala biltvättmdel ska inte vara något problem att använda. Vanligt flytande diskmedel är annars ett av de bästa.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#14
2011-10-09 12:47

Framlamporna har klarat sig på min Mazda, men baklamporna, den halva av dom som sitter på bakluckan, har börjat så smått att krackelera i vissa hörn. Enligt Mazda något som beror på petroliumbaserade avfettningsmedel. Jag har bara använt sån avfettning man köper på macken. Kanske nåt som BVS använt?

#13
Håkan A
2011-10-08 16:17

Jag bytte "glas" på frugans Avensis idag. Känns inte ekonomiskt eller miljövänligt med plast, får bytas då och då. Dessutom ser det billigt och jävligt ut, framförallt när de blir småslitna. Och klarplast verkar dra åt sig kondens på insidan, inte snyggt eller säkert alls.

Lada Niva har glas. Känns mer premium än nya Lexusar.

#12
2011-10-08 12:45

Håkan A: nu jämför du äpplen och päron... 240 hade väl "glas" av glas eller åtminstone inte den moderna varianten av plast som benämns klarglas. de hade väl slipningen för assymetrin i yttersta glaset och inte i reflektorn?

#11
Håkan A
2011-10-07 20:30

Skitsnack!

Grannens 240 är 29 år och har rullat 31 000 mil och lykglasen är skitfina trots allt de varit med om. Blir de dåliga går det att byta billigt. Bra glas är viktigt för dig och dina medtrafikanter!

#10
2011-10-06 18:36

Jag har en V70 2,5T -05 som gått ca 13500 mil. Den har "strålkastarglas" av klar plast. Jag har lagt märke till att på ovansidan av glaset har det blivit grå knottriga fläckar som om det blivit blästrat av sand el dyl. Framför reflektorerna är glaset nästan helt oskadat Har någon annan märkt av detta?

#9
Vis
2011-10-06 00:02

Det finns olika typer av plast, acryl är vanligast, de flesta tål inte solljus och får då ett uv skyddande lager på utsidan, nöt bort det så blir de mjölk vita efter några månader
Allt beror egentligen på hur bra uv skydd plasten har

#8
2011-10-05 19:26

Ack ja, jag minns när jag som grabb såg Merca med stående strålkastare. Jag tyckte att det var så korkat med blinkers inne i samma lykthus. Vad dyrt det måste bli att behöva byta rubbet. Att placera blinkersen i stötfångarna, som på dåvarande Golf, var i och för sig inte heller smart.
Dessa enorma plastsjok som innehåller en hel drös med belysningar - hur smart är det? På grund av plasten så kan inte längre strålkastartorkare användas, utan endast vatten, vilket är mindre effektivt trots att det går åt större mängder. Ja, jag vet att dessa torkare ofta gick sönder - men inte alla! Det fanns bra konstruktioner.

Nu när LED är på väg in på allvar även i strålkastare, så kan man inte längre skylla på att temperatur växlingarna skulle få glaset att spricka så kanske det är dags att gå tillbaka till lite mer återhållsamma mått. Projektionsstrålkastare tar ju mindre yta än vad de gamla strålkastarna gjorde.
Jag längtar tillbaka till Saab-andan, då innovationer användes på allvar. Släng ut alla flamsiga designnissar!

#7
2011-10-05 15:41

Sitter och kör buss och deras lyktglas måste spolas med kallt vatten innan man kan lägga på avfettningsmedel. Detta enligt Volvo. Med andra ord kör Du in i tvätten så får man stå där och spola med kallvattnet. Man kan ju ställa sig den enkla frågan, kan detta vara vettigt?

#6
2011-10-05 14:50

Det som skadar mest är spolarvätskan! Man kan tydligt se på moderna bilar som spolar med tryck på lyktglasen (plasten) att skadorna följer sprutmönstret ganska exakt. Såklart gör solens UV sitt till under sommaren också.
Är plasten repig och matt så löser ni det på detta sätt:
- Våtslipning med fina papper
- Spraya på ny klarlack som måste vara 2-komponentslack.

#5
2011-10-05 11:40

Det finns ju gott om bilar där särskilt bakljusglasen (..plasten... har fått ett matt och blekt ytskikt, tydligen finns det vissa autobiltvättar som använder för starkt tvättmedel. Plasten torkar ut.
Det finns ett alternativ för att få bilen genom SBP, och det är att stryka på olja (funkar med oliv..)

Men, när det gäller de främre tycks det mer vara solstrålningen som tar död på plasten, än tvättmedel. Man ser ju bilarna nere vid medelhavet...

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera