Bild
Nästa artikel
Frågeställaren vill själv kunna släcka meddelandet om service i sin Volkswagen Golf Plus från 2014.

Bilfrågan: Kan jag släcka meddelandet?

Bilfrågan

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
Kan jag själv släcka ned kravet på inspektion inom X antal dagar i min VW Golf+ från 2014? 
A-G Svahn

Svar:
Nej det ska inte gå numera. Jag vet att det funnits diverse tricks tidigare. Men nu hävdar VW att släcka ner bilens uppmaning om inspektion inte är möjligt utan att verkstaden fått utföra de kontroller som ska göras. Det här handlar om ordinarie årsservice och måste göras i rätt tid för att garantier ska gälla. Du får nog leva med en påminnelse vid start, sedan slocknar ju informationen efter en viss tid.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?
 

Kommentarer

#1
2018-11-26 07:53

Vettigt. Det skall inte vara enkelt att nolla service indikatorn.

Jag bytte olja åt en kille som kört 1200 mil extra på oljan och det är inget ovanligt senarium.

Det finns så många idioter som inte fattar eller bryr sig.

Den som köper sig en obd läsare fixar nollstälningen och lägger man ut den slanten får man hoppas på att man också byter oljan för samma slant.

#2
2018-11-26 07:54

Det går alltid...
https://www.youtube.com/watch?v=8Uh-rtWz5Mg
Nu var det ju inte oljeservice utan inspektion, som det frågades om, självklart bör man byta olja enligt rek. eller oftare om man bor i ett land med stora temp.variationer, som vi gör:)
I länken beskrivs hur både oljeservice och inspektion reset'as.

#3
2018-11-26 08:56

Jag försökte resetta serviceindikatorn på en bekants Audi av nyare modell med min VAG-obdläsare men det gick inte. Men det finns ju oftast nåt trick precis som skraj länkade till. :) Och på min Octavia -06 krävs att motorhuven är öppen innan jag kan resetta/justera service intervallet. Tog lite tid innan jag upptäckte detta...

#4
2018-11-26 10:46

Och vad händer när garantin gått ut?
Kan man själv göra det nödvändiga då och släcka lampan?
Nej, det kan man säkert inte.
Så det där argumentet om garantin är bra dumt, det handlar om att låsa alla kunder till märkesverkstaden för att öka inkomsterna och inget annat.

#5
2018-11-26 11:31

N-iklas
Nja, Meca servade min Polo sist och släckte indikatorn.

#6
2018-11-26 12:42

Inspektion kunde jag låta en verkstad ta bort när jag gjorde en vanlig service. Inspektion är bortkastade pengar, två tusen eller mer för att de gör en liten mer utförlig kontroll än besiktningen är inte värt pengarna. Mest ett trix för att skinna kunderna.

#7
2018-11-26 12:47

Jag byter olja vart 1500 mil, fast intervall är 2 år eller 3000 mil. Det handlar om så lite pengar om man undviker märkesverkstäder och tar med sig egen olja köpt på nätet. Min verkstad debiterar miljöavgift, oljefilter, plugg och 30 min jobb. Så billigt att jag inte kunnat göra det bättre själv om jag ens försökt.

#8
2018-11-26 14:43

Naturligtvis ska man själv kunna släcka meddelanden när någon annan än verkstaden har gjort det som behövs. Helt klart ett fall för KO.

#9
2018-11-26 15:29

Läser ni inte föregående inlägg?
skarj har ju länkat till en sida som visar hur det går till.

#10
2018-11-26 19:23

Bedrövliga VAG!
En del av modellerna går inte byta glödlampor, ljustra ljuset som ingår bilsäkerheten och ändra instrumentbelysningen ljusstyrka.
Utan man måste lämna in skiten för att gå in i systemet och tala om att det är åtgärdat
Detta borde åtalas för förhinder för säkerheten
En usel utveckling!
Tyvärr så finns det flera bilmärken som har brister med att kunna återställa egna åtgärder.
Ett ytterligare är en Mercedez modell som man måste ha original spolarvätska i behållaren
om inte så får du meddelande att spolar burken är tom!

#11
2018-11-26 19:57

Har själv en MB, den kan larma på spolarvätskan om man fyller på "för ren", den känner av ledningsförmågan, leder inte vätskan, typ destillerat vatten, så får man larm. Lösning, blanda i lite varmvatten, brukar vara lite extra joner. Löste problemet för mig den enda gången jag fått larmet, kör för övrigt med Julas spolarvätska:) (färdigblandad, lat som man är).
Sen så ser väl inte jag heller finessen med denna jämfört med vanlig nivåmätning, alternativt att man märker när spolarvätskan slutar spruta på rutan=dags att fylla.

#12
2018-11-26 22:06

Audi, du verkar onekligen vara helt opartisk och med stort kunnande av VAG bilar... Not!

#13
2018-11-27 08:30

När man kollar tummarna som man får här
Så ser det ut som de flesta tycker att det är helt riktigt att endast verkstäder skall kunna släcka
meddelandena

#14
2018-11-27 09:53

Serviceindikation borde självklart enkelt gå att återställa när man gör den själv. När man köper en bil så kan man ju kontrollera om den är gjord på verkstad i serviceboken, och då bortfaller ju behovet av en ej av ägaren återställbar indikator. Men man vill ju driva folk till verkstäder så att de kan pungslå folk på pengar

#15
2018-11-27 10:09

På min VW Golf 2015 har jag släckt inspektion- och oljebyte-påminnelse!
https://www.youtube.com/watch?v=8Uh-rtWz5Mg

#16
2018-11-27 12:47

@stone
Alltid bra med lite repetition:)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.