Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Kan jag köpa lågprisdäck till leasingbilen?

Bilfrågan

”Kan jag köpa budgetdäck med samma dimension och tekniska specifikationer vid återlämnandet, istället för ett premiumdäck?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har ett privatleasing-kontrakt på en Skoda från 2016. Jag kommer att återlämna bilen senast i maj 2019. Leasing- tid tre år och 6.000 mil max.
I kontraktet står det att däcken måste ha minst 5 mm vid återlämnandet, vilket innebär att jag måste köpa nya däck. Däremot anges inte i kontraktet vilket fabrikat det måste vara på däcken. Jag förstår naturligtvis att däcken måste ha samma dimension och andra tekniska specifikationer. På bilen sitter nu Pirelli Cinturato  P7 235/45 R 18 94W.
Frågan är om jag kan köpa budget- eller lågprisdäck med samma dimension och tekniska specifikationer vid återlämnandet, istället för ett premiumdäck?
E Persson

Svar:
Vi tog kontakt med en större Skoda-återförsäljare i Stockholmsområdet. Där ville man inte svara på frågan utan rekommenderade att leasingtagaren själv kontrollerar med den återförsäljare där bilen leasats. Detta gjordes också. Återförsäljaren där bilen leasats uppgav då att däcken skulle vara av samma eller motsvarande kvalitet, det vill säga ett premiumdäck förutom kravet på samma dimension och övriga tekniska prestanda. Det förvånade leasingtagaren eftersom det i kontraktet endast nämndes maximalt tillåtet slitage. Sommardäcken i fråga höll vid kontroll godkänt mönsterdjup, varför sommardäcken byttes till vinterdäck, vilka bilen kommer att rulla på tills den ska återlämnas, meddelar leasingtagaren!
Erik Rönnblom, Vi Bilägare


Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Kommentarer

#1
2018-12-07 08:57

Snålheten bedrar visheten.

#2
2018-12-07 09:15

Lurigt om kontraktet säger en sak och säljaren något annat. Känns inte ärligt.

#3
2018-12-07 09:49

Begreppen premiumdäck/lågprisdäck finns väl egentligen inte. Med det menar jag inte att alla däck är lika bra, men det finns inte definierat vad som skulle avses med premium. Jag tror att leasingtagaren lugnt kan köpa billigaste godkända däcket.

#4
2018-12-07 09:52

Relevant fråga för vem vill i "onödan" ge leasingföretaget nya premiumdäck som sista, dyrbara present innan man överlämnar den hyrda bilen ? Och 5 mm är ju rätt mycket mönster för att vara ett minimikrav.

#5
2018-12-07 10:34

Ja det är ju dumt att betala för sig. Då får man väl köpa nya skitdäck när man tar ut bilen, montera dessa och köra på dom tills man lämnar tillbaka bilen och montera på de riktiga.

#6
2018-12-07 10:51

Betala för sig ? Det har man rimligen gjort genom den månatliga hyreskostnaden och så länge mönsterdjupet håller sig inom lagens råmärken så borde ju även däckslitaget ingå i hyreskostnaden kan man tycka. Man betalar ju för en viss körsträcka och om den rimligen resulterar i mera slitage än de 5 mm som man vill ha vid återlämnandet så borde kostnaden för däckslitage ingå i hyreskostnaden. Och krav på 5 mm mönsterdjup är rätt hårt efter typ 4500--6000 mils körning under de normala 3 åren och att nya däck håller runt 8 mm mönsterdjup.

#7
2018-12-07 10:52

Däck ingår väl inte i hyreskostnaden?

#8
2018-12-07 13:41

Om man nu vill ha med däckslige utöver det som ingår i lockpriset för privatleasingen så för man väl endera sätta av en summa varje månad eller se till att få med det i avtalet. Är väl samma som när man hur bil. Välja att lämna med full tank eller betala mer och lämna med tom tank eller att uthyraren fakturerat att fylla upp tanken.
Leasingpriset är självklart baserat på ett kalkylerar restvärde på bilen inklusive fräscha däck med minst 5mm mönsterdjup.

#9
2018-12-07 14:02

Regel nr. 1: Fråga ALDRIG (läs: Väck ej den björn som sover)!
Regel nr. 2: Följd det som står i avtalet - här gällde minst 5 millimeters mönsterdjup OCH INGET ANNAT!

#10
2018-12-07 17:07

Håller med notariuspub. Det är avtalet som gäller, det är undertecknat från båda parter. Finns det ingen annan gällande överenskommelse mellan parterna så kan man sätt på vilka däck som helst, med samma mått. Där har bilfirman inget att hämta. Att en säljare tycker saker är en helt annan sak. Köparen/leasingtagaren kan också tycka en massa saker men det är i avtalet det står vad som gäller.

#11
2018-12-07 17:22

Roger S - menar du att man hyr bilen för ett antal tusenlappar i månaden UTAN däck ?
Nä - nog måste man väl anta att däck med normalt slitage under hyresperioden ingår i summan man betalar varje månad. Men står det klart i avtalet att det skall vara minst 5 mm mönsterdjup vid återlämnandet, vilket bilföretaget borde se till att påpeka vid ingången av hyresavtalet liksom andra friskrivningar, så är det bara att acceptera och i det fallet håller jag med notarius helt i hans tolkning.
Sen är det väl högst troligt att det är ett finansierings-institut som äger avtalet och inte bilföretaget.

#12
2018-12-07 17:21

.

#13
2018-12-07 17:49

Leasa en Audi A4 och lämna tillbaka en Skoda Octavia efter 36 månader. Det spelar väl ingen roll... Nötter!

#14
2018-12-07 18:46

Väck inte en björn som sover! Om du sätter på ett par Landsail och lämnar tillbaka bilen så finns det med största sannolikhet ingenting ÅF kan göra om det inte uttryckligen står i avtalet.

#15
2018-12-07 19:29

Förstås skall ett normal slitage av däck ingå i leasingsavgiften. Meningen med villkoren är att komma bort från buskörningar. Det som är ologiskt i sammanhanget är att villkoren är skriven för 1500 mil/år och inte 2000mil/år. Betalar man extra för körsträckan skall mer slitage ingå i avtalet vilket som inte gör. Närmare bestämt 33% mer slitage. Sen finns det skurkar på båda sidan. Försäljare som vill sko sig på varenda repa och prick på bilen å andra sidan brukare som eldar bilen för att inte betala för extra mil. Det är på tiden att man lagstadgar en tydlighet i extra kostnader och en checklista gällande dessa. Vi fick leasingsbilen först, skrev under avtal som vi inte kunde se (på iPad) efteråt och fick avtalsvillkoren senare. Där hänvisades till fullständig vilkor på nätet som inte finns. Tills jag mailade och begärde villkoren i helhet. Där fanns det mycket lurt och otydligheter. Ändå är det företaget bland de tydligaste av alla.

#16
2018-12-07 19:52

Är väl ganska dumt att be om det detaljerade avtalet efter man skrivit på det. Har man skrivit på så är man ju juridiskt bunden till avtalet. Hur svårt kan det vara att be om alla avtalsvillkor innan man signerar kontraktet????

#17
2018-12-07 19:32

Ja det är både dumt och korkat!

#18
2018-12-07 19:33

Men vill man komma ifrån detta avtalstrams är det väl bättre att köpa bilen med fianasiering. Då kan man göra sina egna avtal med sig själv om man vill. T.ex sälja bilen med däck med 2mm mönsterdjup. Eller skodd med Kinadäck
Blir nog inte heller nått dyrare per körda mil.

#19
2018-12-07 21:01

Nr 16 & 17, många fattar inte avtalet och första räkningen med allt lurt som finns i dem efter hundra gångers läsning. Jag känner faktisk flera personer med tiotals leasingbilar (privat och företag) som har inte den blekaste aningen om villkoren. De betalar bara räkningen. Många vet inte ens hur mycket. Det är det som visa leasingsgivare utnyttjar. Vem orkar läsa 20 sidor avtalsvillkor bara för leasingbil, och 100 sidor till för iPhonen, och 2000 till för Facebook, 10000000 sidor för...... Många har varken lika mycket tid eller är lika kloka som ni två. Ändå är de framgångsrika, artiga och trevliga människor. Jag trivs med att äga min bil själv. Inte för att jag gillar ägandet i sig. Jag föredrar att behålla friheten över bestämmandet hos mig. Å andra sidan finns det folk som upplever leasingen som en frihet. Man bara Kör och betalar. Har ingen aning om hur mycket de kör, hur mycket bilen förbrukar, vad är vinterdäck, vad är service, vad är lufttryck, vad är bromskloss,... De blir oroliga att tänka på så många detaljer . Ni förstår, att läsa avtalsvillkor ligger inte i deras gener!!! I värsta fall betalar de lite extra i slutet. De föredrar det, de har råd med det. Alla transaktioner med omvärlden är reglerade av avtal. Hur många av er läser avtal när ni köper tv, skor, chips, resor, .. eller bor på ett hotell, tecknar en mobilabonnemang,...?

#20
2018-12-07 20:12

Med en egenägd bil är det väl oxå bara att betala och köra. Och du behöver inte funder på några extrakostnader som tillkommer baserat på nån finstilt avtalstext.
Och avtalstexter brukar väl inte vara så konstiga, brukar oftast vara skrivna på svenska, men man kanske får läsa dom ett par gånger i alla fall, om man nu ids det.

#21
2018-12-07 22:32

Sluta snåla på däck, det är förbjudet :-)

#22
2018-12-08 11:43

K_Klabbe, det finns däck i olika prisklasser och man brukar räkna med att det finns tre klasser av däck: Premium, mellanklass och budget/lågpris.

Och flera däcktillverkare har däck i alla klasserna. T ex Continental-gruppen: Continental (Premium), Gislaved/Semperit (Mellanklass) och Minerva (Budget/lågpris). Goodyear-gruppen: GoodYear/Dunlop (Premium), Fulda (Mellanklass), Debica/Sava (Budget/Lågpris). Michelin-gruppen: Michelin (Premium), Klébér/BF Goodrich (Menlanklass) och Tigar/Strial/Komorran (Budget/lågpris).

De flesta Kina-däck ligger i Budget/lågpris kategorin. Korea-däcken ligger i Mellanklass - Nexen och Kuhmo. Hankook är på gränsen till premium, definitivt premium på sommardäck men mellanklass på vinterdäcken. Japanare har Bridgestone som Premium, och Yokohama, Toyo, Falken som Mellanklass även fast dessa tangerar premium med flera modeller men priserna ligger under Bridgestone.

#23
2018-12-08 11:58

Raphael, du närmast bevisar det jag sade, iom att hälften av märkena du radade upp tangerade annan klass etc. Jag vet att man ofta gör den här uppdelningen, men det är inte något som finns definierat och därigenom går det inte att kräva en viss klass i ett avtal. Då får varje avtal definiera exakt vilka däck som är ok, men det saknades ju i frågeställarens avtal.

#24
2018-12-08 12:03

Gillar du inte attityden hos bilföretaget?
Köp begagnade däck på skroten. Se till att de har 5,5 mm djup och samma storlek. Se även till att det är fyra olika fabrikat.

Djävlas bilbolaget med dig, så kan du alltid djävlas tillbaka.

#25
2018-12-08 12:50

Kanske, du behöver inte ens åka till skroten för att köpa däck (där tar man ofta ganska bra betalt). Åk och titta hos några lokala däcksfirmor vad de har liggande i stora högar utanför verkstaden. Där hittar man förbluffande ofta riktigt bra däck. Fråga om du får köpa fyra stycken för ett par hundralappar till kaffekassan. Själv har jag försett många släpkärror med däck på det viset genom åren - märkesdäck med minst hälften av mönsterdjupet kvar för en hundralapp för två däck.

#26
2018-12-08 20:09

K_Klabbe, jag förstår inte hur du räknar. Jag räknade upp 21 märken, av dessa märken var 5 stycken Premium, 6 stycken budget/lågpris och resten Mellanklass. Av Mellanklass nämnde jag bara Hankook som mellan Premium och Mellanklass. Hankook vill vara Premium, men prismässigt är de fortfarande Mellanklass även om de har flera däck med Premium-egenskaper. Dock ligger Hankook högre i pris än Nexen och Kuhmo som är Mellanklass. Jag räknade även upp tre japanska Mellanklassare, som alla ligger lägre i pris än Bridgestone och som har i sutt utbud däck som har Premium-egenskaper men märkesstatusen är fortfarande Mellanklass. De räknas fortfarande som Mellanklass.

Så egentligen var det bara Hankook av de jag räknade upp som ligger mellan Premium och Melanklass, i pris, kvalitet och märkesstatus. Man kan kalla Hankook för ”Premium light”, typ som Dunlop. Dunlop är ett premiumdäck men säljs till lägre pris än GoodYear och ändå dyrare än mellanklassarna.

Hankook var lågpris som blev mellan och nu aspirerar på premium, de är definitivt den bästa koreanen på däck och har tydligt kört om sina koreanska konkurrenter, och tävlar med ”the big boys” fast till lägre priser.

#27
2018-12-10 10:35

Vad har folk för moral egentligen? Man hyr någon annans egendom, som kommer med en viss klass av utrustning. Man sliter ut det och tänker ersätta det med billigast möjliga skit? Vad ska nästkommande ägare göra? Köra vidare på skitdäcken eller tvinga uthyraren att sätta dig vettiga? Vem ska stå för det?

Undrar om ni skulle uppskatta om nån gjorde så mot er. Men nä just det när det handlar om företag går det att bete sig hur fan som helst för de luras ju bara och är bara ute efter era pengar. Kom ihåg att ni troligen får er lön från ett företag med.

#28
2018-12-10 13:38

Roger. I detta fall så hyr man en bil i tre år med mellan 1000-1500 mil per år. Efter tre år är rimligen däcken slut. De är ju en slitvara som man betalar för i hyran. Att då hyresbolaget vill ha "nya" däck på bilen är orimligt.

Tänk tanken att du köper en ny bil. Efter tre år och 4500 mil säljer du den. Endera med nya "billiga" däck eller de dåliga som sitter på. Det är du och köparen som skall komma överens. Gör ni inte det så blir det ingen affär.

Med privatleasing så står allt i avtalet och du behöver inte komma överens med hyresbolaget. Står det 5 mm i avtalet och inget mer så är det det som gäller. När hyresbolaget sedan vill sälja bilen vidare så måste köparen acceptera de däcken som sitter på. Gör han/hon inte det så blir det ingen affär.
Det är inte den första användarens ansvar vad som händer i andra eller tredje hand. Ansvaret för den som privatleasar/hyr bilen först styrs av avtalet och ingen moral.

Sedan kanske du missat, Roger, att det handlar om bilhandlare. Du och de flesta har nog upplevt att moralen bland dessa är mycket låg. De gillar bland annat att ljuga om årsmodell. När du vill sälja din Volvo av modellår 2010 men tillverkningsår 2009 då är de väldigt tydliga med att bilen är en 2009. När du efter en vecka tittar i bilhallen på din gamla bil så står den skyltad 2010.

Enklast är att man följer avtalet och inte blandar in moral.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.