Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Kan jag få rätt mot fartkameran?

Bilfrågan

"En fartkamera påstås ha fotograferat mig i 98 km/tim när jag hade farthållaren på 95 och GPS:en visade 92. Hur är det möjligt?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag ska inom kort ska förhöras angående en fartkamera som påstås ha fotograferat mig i 98 km/tim, när jag hade farthållaren inställd på 95 (och GPS:en visade runt 92).

Givetvis har jag förnekat och hänvisat till felvisning – rätt ska vara rätt. Bilen var en Peugeot 307 SW -05, känner ni till grova felvisningar hos den modellen?

Orolig bilist

SVAR:
Vad hastighetsmätarens felvisning beträffar finns detta med som en certifieringsbestämmelse för nya bilar. Mätaren får inte visa för låg fart.

Detta kommer tillverkarna runt genom att låta den visa lite för hög fart för att ha marginal för felvisning som olika däcktyper kan ge upphov till. Att farthållaren var inställd på 95 km/tim håller tyvärr inte som bevis i rätten.

Det behövs bara en utförsbacke så kan farten öka över den inställda. Hastighetsangivelsen i GPS: en är nog att betrakta som korrekt information, frågan är bara hur du ska bevisa att den visade det den gjorde och när.

Bilden tas nära kamerastolpen men farten mäts längre ifrån. Har en kamera fotograferat dig i en viss fart så går rätten praktiskt taget alltid på detta. Säkerheten i den mätmetod som används av trafiksäkerhetskamerorna är "utom allt tvivel", som juristerna säger.


En bra bild på en identifierad förare har hittills varit lika med "skyldig". Jag ser ingen möjlighet att du kan bevisa att din mätutrustning skulle vara mer tillförlitlig än polisens. Att din modell av Peugeot skulle ha större missvisning än andra bilar är inget vi känner till.

Möjligen har bilen reparerats på något sätt så att givare eller någon annan del av hastighetsmätaren inte fått rätt reservdel. Dessvärre är inte heller detta något som rätten bryr sig om, säger erfarenheten.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2010-10-14 08:20

Alltid tråkigt när tekniken inte är tillförlitlig. Jag har alltid varit skeptisk till fartkamerornas noggranhet. Det absolut säkraste för att slippa böter både från kameror och laserpistoler är att hålla 10-20 km/h under hastighetsbegränsningen. Då är man garderad från att mätfelen i instrumenten av misstag bötfäller. Dessutom skulle vi få ett lugnare och säkrare trafikklimat om alla tog det lite lugnare. Mitt råd är att lätta på gasen, den eventuella tidsbesparingen är trots allt marginell.

#2
Jägaren
2010-10-14 08:39

Gösta: Snälla, kan du sluta vara så förjordat präktig. Men nu uppstår två märkliga förhållanden:
--
1) Har du tänkt på vilken irritation du skapar bakom dig när du kör så sakta? När köerna växer och omkörningarna blir allt våghalsigare?
2) Du påstod ju i artikeln om vinterdäcken att du var en laglydig medborgare som alltid håller skyltad hastighet (och att dina lågbudgetdäck från typ Kina därför inte hade någon betydelse för trafiksäkerheten [suck!]). Nu helt plötsligt kör du 10-20 km/h saktare än skyltad hastighet? Nu uppstår två frågor:
--
A) Kan du bestämma dig någon gång? Hur kör du nu då?
B) Om du nu trots allt kör 10-20 km/h saktare än skyltad hastighet, beror det då på att du vet att dina lågbudgetdäck förbjuder dig att köra i skyltad hastighet?
--
Gösta, du gör bort dig gång på gång.

#3
Raymond K
2010-10-14 09:30

Det finns faktiskt de som håller hastigheten 10-20 km/h under den tillåtna och gissa om det är irriterande. Skall man köra från A-B och det är typ 20 mil vill man inte direkt ligga och såsa, då vill man i alla fall hålla den högsta tillåtna hastigheten om väglag och trafikintensiteten tillåter det. Det Gösta förespråkar kommer bara att orsaka irritation i trafikrytmen.

#4
smack
2010-10-14 10:13

Gubbe i hatt i en 240 har inte bråttom någonstans... passa tiden till fotvården är inga problem då han åker minst en timme tidigare så han kan puttra på i sitt eget tempo, och undra varför alla har så bråttom när de försöker hinna till och från jobb, dagis, träningar, musikskolan osv. Ändå trängs de på apoteket på lördagförmiddagarna när alla andra som jobbar i veckorna har tid att gå dit... märkligt...

#5
2010-10-14 10:28

Att fastna på en bild från en fartkamera tyder på slarv.
Ta på burkan eller tomteskägget och håll den hastighet du vill och strunta i dessa fåniga dumheter.

#6
2010-10-14 11:02

Varför irritera sig undrar jag... Du körde för fort. Deal with it. Sätt farthållaren på en korrekt hastighet nästa gång eller 5km under så ska du se att det går bättre nästa gång. Av alla mätinstrument du hade så är gps'en den du ska lita minst på med dess felmarginaler.

#7
Jägaren
2010-10-14 11:33

GPS:erna är faktiskt väldigt exakta. Nu vet jag inte vad "orolig bilist" har för bil, men det är exakt samma förhållande för mig (jag har varit ute och testat för säkerhets skull): När min bils hastighetsmätare visar 95 km/h visar även min Navigon 92 km/h! Om ovannämnda signatur talar sanning är det surt att bli klockad för en hastighet som är HÖGRE än BÅDE bilens hastighetsmätare OCH GPS:en.
--
Och som jag alltid säger: Vi bilister är totalt rättslösa mot staten. Fy fan!

#8
2010-10-14 12:11

Gösta >> Om jag åker från Sundsvall till Borås (Jag bor i Sundsvall och min flickvän i Borås så den sträckan avverkas ganska ofta) så är det en sträcka på 77 mil eller 770 km.
Avverkar jag den sträckan med en medelhastighet på 70km/h så tar det mig 11 timmar att nå min eftertraktade destination.
Om jag istället kan öka min medelhastighet till 90km/h så tar det mig 8,5 timmar att nå samma plats - om jag lägger på ett kol och lägger medelhastigheten på 110km/h (ganska högt för en medelhastighet förvisso, men merparten av vägen är motorväg med separerade körbanor och man får förstås köra lite olagligt.) så är jag där på 7 timmar.

Man kan ju kalla det en marginell skillnad men om jag reser över en helg så innebär det totalt 8 timmar mer som jag kan spendera med min flickvän - det är en hel arbtsdag det och jag tycker väl att en arbetsdag är mer än marginell.

#9
Peter Sandberg
2010-10-14 13:11

GPS visar inte rätt rätt om du kör i Norges bergsområde..25-30km/h vs hastighetsmätaren men för övrigt på plan väg rätt ok.

#10
Jägaren
2010-10-14 13:24

Jocke 3: Men det är så här att Gösta åker ju bara de 6 kilometerna från bostaden till Konsum - och det klart, då gör det ju ingen större skillnad tidsmässigt. Men om nu Gösta skulle våga sig ut de 77 milen från Sundsvall till Borås förstår han inte vilken frustration han skapar hos medtrafikanterna när han ligger dår och bromskör.

#11
jarl s
2010-10-14 14:27

Jocke, dumpa tjejen och skaffa en i samma stad!

#12
smack
2010-10-14 14:43

Jägaren: nja, det stämmer faktiskt inte riktigt... en gång i veckan åker han till fotvården också, men då är han ute i god tid så han kan njuta av färden i sakta mak. En 240 går ju som bäst i ca 30km/h.

#13
Bumler1
2010-10-14 16:47

Jag har ett par tips som jag brukar praktisera:
Höj stolen till max möjd
Ner med båda solskydden
Klistra ett reflex band längs ner på solskydden
Sen är det bara att gasa:))))

#14
2010-10-14 17:02

Här har vi en person som nekar trots att han medvetet bryter mot hastighetsförseskrifterna. Om jag inte tar fel, har han rapporterts för 98 km tim på en 90 väg. Men han sätter fatthållaren på 95. Då borde man väl vara medveten om att man ligger i riskzonen.
Ska sådana här rättshaverister få fortsätta att ta tid från domstolarna, när det i stället borde vara så att vederbörande borde stå för vad han gjort!
Jag är ingen väglus, slarvar själv med att hålla en för hög hastighet. Man dras med av alla andra som kör för fort. Avsaknaden av kontroller utaför tätorter bidrar ju även det till att det går allt fortare på våra vägar.
Men Jag STÅR för vad jag gjort, om jag mot förmodan åker dit.

#15
Jägaren
2010-10-14 17:18

Men Gunnar 44: Mig veterligen finns inga bilar som visar för LÅG hastighet. Om nu den här bilistens hastighetsmätare visar för låg hastighet och han sätter farthållaren på 95 och GPS:en visar 92 (vilken på plan, normal väg visar tämligen exakt) är det ju ändå märkligt att kameran tar honom. Vi har ju många gånger kunnat läsa om fartkameror och laserpistoler som faktiskt visar fel hastighet och som till och med kan störas av fälgrotationen, virvlande löv etc.
Hade nu personen i fråga ställt in farthållaren på exakt 90 och GPS:en hade visat typ 87-88 hade ju kameran kunnat ta honom för 93 km/h - även det att i så fall att betrakta som "grovt brottsligt".
Om personen talar sanning och alla siffror stämmer är ju det här rent ut sagt för j-vligt.

#16
2010-10-14 17:21

Det är märkligt att så många har så bråttom att de inte anser sig kunna köra i lagstadgad hastighet, men över de vägbulor som finns vågar man inte köra utan att gå ner till nästan stillastående för att man är rädd om underredet.

#17
2010-10-14 21:58

Min Peugeot 307 kombi visar ibland någon kilometer högre hastighet än min GPS på slät väg med originalfälg och rätt dimenstion på däcken. Borde den ju inte göra, enligt artikeln.

#18
08Harry
2010-10-15 01:39

Det framgår inte vilken hastighet som gällde, men om det var 90, varför inte hålla nittio då? Hur kan man tro att man över huvudtaget tjänar något på att ligga en eller ett par kilometer över gällande bestämmelse? Det är ju befängt. Varför är det så viktigt att inte hålla hastigheten? Som normalt funtad människa får man ju då stå sitt kast. Leker man med reglerna får man finna sig i konsekvenserna. Det är bara att bita ihop och gilla läget.
Jag tror i min enfald att hastighetsbestämmelserna kom till för att en del plattskallar inte kunde behärska sig utan var tvungna att köra ihjäl sig och/ eller andra. Eftersom vi inte själva kan visa den hänsyn och det omdöme som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna, alltså vad som krävs för att förebygga och förhindra olyckor i trafiken så får vi dras med hastighetsbestämmelser i evighet. Jag tycker det är dumdristig prestige att alltid köra för fort. Men till tröst kan jag ju säga av egen erfarenhet att inte ens poliserna själva klarar av att hålla gällande hastigheter då de åker privat och utgör därmed inget bättre föredöme.
Det är faktiskt inte så farligt att hålla sig till reglerna. Jag upplever det faktiskt som en njutning. Men så är jag väl lite knäpp...

#19
Raymond K
2010-10-15 09:26

Alla hastighetsmätare visar för mycket, Att hålla 90 enligt mätaren innebär att man håller kanske 85.
Jag brukar ställa min farthållare på 95 och då kan jag köra förbi poliser med lazerkontroll utan att bli stoppad. Min mätare visar alltså ca 5 kilometer för mycket vid 90. Det fina med att ställa farthållaren på 95 är att jag kan lungt åka förbi alla kameror med utan att oroa mig. Det blir en lugn och behaglig resa.
Kanske måste förklara att detta gäller där det är 90 som högsta hastighet.

#20
Konservator
2010-10-15 11:59

Hej "Orolig bilist"! Står det t.ex. "90" i svart på en gul-röd, rund skylt i vägkanten så betyder det att det är olagligt och straffbart att köra snabbare än just 90 km/h fr.o.m. där skylten är placerad. Nej, du får inte köra i 98. Inte heller 92. Nej, inte ens 90,01. 90 och allt därunder är det som gäller. Detta torde ha berörts relativt tidigt under din körkortsutbildning.

Din försvarsstrategi, att erkänna både brottet och att det var medvetet, ter sig därmed lätt underlig.

Nej, jag är ingen moraliserande hycklare. Jag kör också olovligt fort ibland. Jag är emellertid medveten om att jag då gör ett straffbart fel, och skriver inte till tidningen och gnäller ifall mitt lagbrott upptäcks.

Ställ farthållaren på 90. Då kommer du sannolikt inte att åka fortare än 90 km/h (men det är ju fortfarande DITT ansvar att hålla koll på hur DU kör bilen). Om farthållaren då får dig att i verkligheten åka i 88 km/h så är det faktiskt helt betydelselöst såvida du inte tänker köra Jorden runt. Att ligga ett par km/h under max tillåten hastighet är dessutom inte en prestigeförlust eller personlig kränkning.

Tôcket fôlk det finns!

#21
jarl s
2010-10-15 15:40

Franska bilar har sällan rätta värden =)

#22
S-E S
2010-10-15 17:55

Jag svarar så här: Det är ganska sannolikt att du kan ha rätt, men du får sällan möjlighet att visa det. Sätt upp 50 fartkameror efter varandra och kör ett fordon som går i exakt 90 km/t (rälsstyrt). Det är mycket troligt att du finner 2-3 kameror som har den felvisning som du påstår. Tyvärr lär det vara ganska svårt att få ut resultaten från spridningsmätningar som Polisen av rättssäkerhetsskäl borde göra, men sannolikt inte gör, liksom den bokförda ändring över tid som ska göras vid kalibrering och noteras i respektive kameras kalibreringsprotokoll. En annan intressant aspekt är om en fartkamera vid kalibrering visar 10 km/t fel. Hur agerar Polisen då? Betalas böterna tillbaka till de som bötfällts sedan senaste kalibrering? Jag utgår att kamerorna kalibreras mot internationell standard vid varje tillfälle och att kalibreringsverksamheten är godkänd av och revideras årligen av SVEDAC. Annars är varje fartsbot ett Justitiemord!

#23
smack
2010-10-16 00:14

jarl: du har aldrig rätta värden... ta dina mediciner nu.

#24
Raphael
2010-10-16 18:56

Jarl S - franska bilar brukar faktiskt ha mer rättvisande mätare än flertalet konkurrenter, detta har visats i tester många gånger där man listar mätarens visning mot uppmätt fart.

#25
spliff
2010-10-16 22:15

jämförde mätaren på min Megane III mot gps:en, låste farthållaren på 100 på jämn rak väg och då visade GPS:en 97-98 km/h. En ganska liten avvikelse, eller hur Jarl...?

#26
2010-10-18 00:15

Jag vill påpeka en sak, nämligen att risken för fel mätresultat är minimal. För det första görs funktionskontroller före varje mätning. För det andra så tas mätinstrumenten in för översyn och kontroll årligen. (Statens provningsanstalt). Radarn (kamerorna) visar alltid ca 1,5 km tim mindre än verklig hastighet, dessutom görs ett säkerhetsavdrag på 1 km/tim.
Någon risk för påverkan utifrån finns inte, eftersom just denna radar är fast monterad.
Det förhåller sig på samma sätt med Lazern, som är så säker, att endast ett säkerhetsavdrag på 1,5 km görs.
Det enda man kan angripa, är handhavandet. Att vederbörande polis mätt rätt bil. Men säg mig ärligt, vad finns det för anledning till att misstänka det, om stoppet sker av samma polis som mätt, eller på samma plats. Däremot om stopplatsen är belägen en bit från mätaren.
Det är såvitt jag kan se, den enda chans att det blir fel.

#27
Lennart.s
2010-10-18 14:43

Hm!
Om du blir fotograferad i 98 km/h torde du ju färdas på 90-väg (eller därunder). Om du ställt farthållaren på 95 km/h och GPS:en visar 92 så har du ju medvetet valt att köra fortare än tillåtet, eller hur?

#28
Jägaren
2010-10-18 17:33

Lennart.s: Inte heller du tycks förstå vad som gäller. OM nu den aktuella bilisten verkligen har ställt in 95 km/h och GPS:en visar 92 och han/hon ÄNDÅ blir klockad i 98 km/h är det ju något fel. Jag skulle föreslå bilisten att täcka över skylten och göra om körningen. Blir resultatet det samma torde nästa steg bli att ta med en polis/tjänsteman ut och visa att kameran är defekt.
--
Gunnar 44: Det har bevisats flera gånger att kamerorna faktiskt kan ta en för hög hastighet, påverkade av roterande fälgar eller mot kameran i hög fart flygande föremål som t.ex. löv i kraftig vind. Jag har själv råkat ut för denna situation, i vilken jag vet att jag INTE körde i de xx km/h som kameran "påstod" på den aktuella 50-sträckan. Som tur var var kortet på mig så dåligt att jag helt sonika vägrade erkänna och ärendet lades ner. Vid tillfället blåste det kuling med massor av löv som virvlade runt.
Det har också visat sig att laserpistolerna är felaktigt kalibrerade och att tusentals bilister kan ha åkt fast för ingenting.
Jag oroqar mig för att du är väldigt naiv, Gunnar, som tycks tro allt gott om allt och alla.

#29
2010-10-18 21:08

Nej jar är inte naiv, för jag känner mycket väl till tekniken. Det är helt nonsens att påstå att flygande löv kan påverka, liksom roterande fälgar.
Dessutom sitter radarn vid kamerorna så pass högt att de felkällor som kunde förekomma med gamla radarn som polisen använde tidigare, inte existerar.
Vid de manuella kontrollerna fanns det en viss risk att man ibland fick spegelreflex från en mötande lastbil. Hastigheten som då anges har - tecken före aniven hastighet. Likaså kunde en för lågt ställd radar avspeglas. Jag har arbetat med dopplerradarn både militärt och civilt, så jag vill påstå, att det är endast den mänskliga faktorn som kan inverka.
Dessutom är det så, att om det skulle visa sig att en Lazer eller radar har otillfredsställande mätresultat vid kontroll hos statens provningsanstalt, kommer samtliga som åkt dit före kontrollen att frias.
Detta är mycket ovanligt, och jag känner till bara ett fall.
Håll hastighetsfränserna så slipper ni fundera över det här så mycket. Är det så att ni åker dit har ni er själva att skylla. Och kom ihåg att båda mätmetoderna visar mindre hastighet än den verkliga.
Dessutom mäts hastigheten på en sträcka på 14-45 meter före kameran. Hur sjutton kan man på den korta sträckan både notera hastighet på mätaren och den lilla hastighetsangivelse som finns på färddatorn. P.s. Jag lånade en Peugeot, (körskolebil) häromdagen. Farthållaren på den var hopplös,. Det skiljde mellan 4 och 6 km/tim.

#30
Jägaren
2010-10-18 23:24

Gunnar 44 har tydligen missat de ganska många förstasidorsrubriker i diverse tidningar i år som har handlat om just felkalibrerade kameror och lasrar och kameror som kan påverkas av andra objekt än själva bilen.

#31
gunnar44
2010-10-24 14:22

Nej jägarn, jag har inte missat artiklarna. Men jag tror inte för ett enda ögonblick på de fall som nämns. Självklart vill ju de som klagar försöka att rädda sitt eget skinn, och talar i egen sak.
Inget av de fel som artiklarna bygger på, kan uppträda vid en automatisk kontroll.
Nej, utrustningen kan man lita till 100% på. Den visar rätt, förutsatt att den handhas på rätt sätt.
Men den mänskliga faktorn spelar en större roll. Särskilt nu när alla poliser ska hålla på med allting. Det är inte längre experter som arbetar varje dag med Lazer eller Radar. De poliser som använder denna utrustning i dag, kanske inte själv använt utrustningen på flera veckor, kanske månader.
I de fall någon frikänts, har det sin största förklaring i det vittnesmål den kanske ovane polisen gjort inför sittande rätt.
Jag tror mer på det senare än på felande utrustning, med den kunskap jag har om dessa instrument.

#32
S-E S
2010-10-27 17:02

Det är flera saker som gör att jag tvivlar på att vi får rättvisande resultat vid fartkontroller med radar/laser. Jag påstår att:
1. Utrustningen kalibreras inte på plats och kan därför ändra inställning under transport/montage.
2. Den kalibreringsutrustning som det kalibreras mot kan vara okalibrerad/felaktig.
3. Mätutrustningen kalibreras inte tillräckligt ofta och kalibreringen har inte skett under de olika förhållanden som kan komma att gälla under den framtida mätperioden.
4. Personalen har för ytlig utbildning för att kunna hantera och kalibrera utrustningen. Osäker och okunnig.
5. Godtagbara och godkända kalibreringsrutiner saknas.
6.Kalibreringsprotokoll för varje mätinstrument saknas
och så vidare och så vidare.

Om SWEDAC inte gör minst en uppföljning av samtliga rutiner, protokoll och mätresultat årligen och sålunda certifierar verksamheten enligt t ex ISO 9001,
så är varje bötfällning ett justitiemord. Ett fel på ett av de 6 punkterna ovan är oacceptabelt ur rättsäkerhetssynpunkt vid bötfällning.

Man måste kräva att polisen har samma koll på sin utrustning som en normal Svensk verkstad.

#33
gunnar44
2010-10-27 21:08

Nej och åter nej beträffande instrumentens tillförlitlighet. Men som S-e.s påpekar är det själva handhavandet som kan vara boven i dramat. Mätutrustningen kan INTE ändra sig, men att kalibrering sker är jätteviktigt.
Sedan är det inte så enkelt som att mätutrustningen skulle fallera. Lazern har sitt givna värde och förutsatt att kalibrering sker, blir det inga fel. Om ett fel skulle visa sig, vilket har hänt, återkallas samtliga bot efter senaste godkända kalibrering. Detta trots att man kunnat konstatera att rätt hastighet mätts! Det bör påpekas att även polisen vid kalibrering funnit att det varit något som varit fel med apparaten. Men provningsanstalten har inte funnit att mätaren kunnat visa fel hastighet.
Man ska här ha i åtanke, att det är en massa värden som sammanställs och vägs emot varandra. Om jag inte missminner mig är det ett flertal mätningar som sker oberoende av varandra. Om något inte stämmer kommer "fail" upp Dessutom uppskattas hastigheten av den mätande polisen.
När det gäller stolparna som artikeln egentligen handlar om, sker montering och mätning på exakt samma sätt på alla platser. Det kan därför ALDRIG bli några fel där. Däremot tillfälliga kameror kan liksom m anuella kontroller med radar ge felkällor.
Men observera, inga felkällor av den art som artikeln belyser. Det är nämligen helt andra saker som kan spela in, vilket klargörs under polisernas utbildning.
Men jag håller med ses om att många poliser är dåligt utbildade, har bristande vana.
Jag vidhåller att det är den mänskliga faktorn som kan spela roll och inte mätutrustningen. De domar jag gått igenom och tittat på, ger vid handen att i de fall någon friats, har vederbörande polisman gjort ett dåligt vittnesmål. Eller så kan det vara en kombilnation av en dåligt insatt åklagare eller en skicklig advokat.

#34
Dan__
2010-10-31 16:05

du åkte ju för fort vilket som, de va väll bara 90kmh? skyll dig själv för fan

#35
2010-11-06 12:27

I Saab 9-5 Aero Sportcombi-2007 låser jag min farthållare på 100 km/h då visar min GPS 95-96 km/h med mina 18 tums däck/fälgar 225/40 R18,även med 17 tums fälgar/däck 235/45 R17 ...så det verkar ju gå att lita på.

#36
jörkky
2010-11-15 21:00

nu borde polisens kamera stämma i finland dras åtminstone -3km h i timmen bort så de e bara å betala

#37
2014-09-17 06:59

Jag kör för det mesta lagligt = ca 5% mer än vad som står på hastighetsmätaren, men Gösta vill jag inte ligga bakom., där går gränsen.

#38
2015-06-13 19:04

Och så undrar många varför jag SAKTAR NED när jag passerar en kamera. Och drar ned solskydd och kepsen. Fundera en stund på det ni!

#38
2015-06-13 19:04

Och så undrar många varför jag SAKTAR NED när jag passerar en kamera. Och drar ned solskydd och kepsen. Fundera en stund på det ni!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.