Nästa artikel
Bilfrågan: Kan jag byta fälgar?
Bilfrågan

Bilfrågan: Kan jag byta fälgar?

Publicerad 10 mars 2015 (uppdaterad 10 mars 2015)
Kan jag byta från stora fälgar till mindre för att öka komforten i min Mercedes-Benz? Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Många bilmodeller
är i standardutförande utrustade med olika fälgdimensioner beroende på bland annat motoreffekt. För exempelvis olika typer av Mercedes B-klass finns 15-, 16- eller 17-tumsfälgar. Jag lägger själv stor vikt vid komfort och har läst att däck på 15-tumsfälg ger en mjukare och mindre stötig gång än däck på 16- och 17-tums fälgar. Min fråga är därför om det är okej att byta från 17- till 16-tumsfälgar på en Mercedes B 200 CDI 4-matic. Det gäller både sommar- och vinterhjul. Är det vidare att föredra att gå ner i bredd på vinterdäcken?

KGK

Svar:
Om det ska gå att byta till 16-tumsfälgar på din bil beror lite på vilken utrustning den har. Men om bara bromsoken får plats går det att byta till mindre fälgar och du får då däck med dimensionen 205/55 16, vilket är både smalare och högre än dina nuvarande standarddäck (225/45 17). Det borde göra din bil lite tystare och gången mjukare. Styrresponsen kan bli en aning långsammare men vid vardagskörning märks det säkert inte alls. Lite smalare vinterdäck har lättare att tränga igenom slask och modd. Rådgör med en däckverkstad vilken dimension som är lämplig för din bil.     

Marianne Sterner

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-03-10 08:58
Swemba

Jag tycker man överdriver däckprofilens betydelse för komforten. Visst, med låg profil så känner man skarvar och små ojämnheter mer, men det är ju framförallt chassiet och fjädringen som avgör om gången är hård, mjuk, struttig eller följsam.

#2 • Uppdaterat: 2015-03-10 09:21
muskorv

Det är knappast värt pengarna att köpa nya uppsättningar däck och fälgar för att öka komforten. Har 225/45 R17 på sommaren och 205/55 R16 på vintern och tycker inte att någon komfortskillnad är märkbar.

#3 • Uppdaterat: 2015-03-10 10:26
VW Polo 2012

Rätt där av VIB, försök även att få ner fartkoden på dom nya däcken så mycket du kan, dock måste däcket klara minst bilens toppfart för att vara lagliga. (gäller ej vinterhjulen) Ju lägre fartkod ju mjukare gummi= som regel mindre stötiga och lägre ljud.

Q 160km/h V 240km/h
S 180km/h W 270km/h
T 190km/h Y 300 km/h
H 210 km/h ZR över 300 km/h

#4 • Uppdaterat: 2015-03-10 10:30
VW Polo 2012

Hej muskorv Har precis samma dimensioner på mina hjul på min VW Golf 7a GT som du har, och jag känner och hör enorm skillnad, mina vinterdäck är dock dubbfria och har fartkod Q 160 km vilket jag inte vet om dina däck har.

mvh VW Polo 2012

#6 • Uppdaterat: 2015-03-10 19:18
muskorv

Jag har också dubbfria vinterdäck. Något lägre buller än sommardäcken och klart sämre stabilitet, men när det gäller stötigheten kan jag inte känna någon märkbar skillnad. Kanske hjälper att jag har adaptiva stötdämpare som jag normalt har inställda i komfortläge.

Vill man ha bättre komfort är IMHO bättre att byta bil än att köpa nya uppsättningar däck och fälgar.

#7 • Uppdaterat: 2015-03-10 23:34
Axelman

Bredare däck ger mer buller och högre rullmotstånd.

#8 • Uppdaterat: 2015-03-10 23:36
Axelman

Med dagens däckutveckling är 16" det normala. 17" lite mer sportigt och 18" väl mycket sport. Jag skulle inte välja 15".

#9 • Uppdaterat: 2015-03-11 06:26
VW Polo 2012

Hej igen muskorv Vad hände med dina däck egentligen ! I första kommentaren märkte du ingen skillnad. I andra kommentaren blev det lägre buller än sommardäcken och klart sämre stabilitet ;)

mvh VW Polo 2012

#a • Uppdaterat: 2015-03-11 06:45
muskorv

Det jag menade med komfort i första inlägget gällde framförallt stötdämpande komfort vid ojämnt underlag. Ljudnivå är förstås också en komfortfråga, men där är det i mitt fall svårt att avgöra om skillnaden beror på däckdimensionen eller att de odubbade vinterdäcken går tystare. När det gäller stabiliteten är det det mjuka gummit i vinterdäcken som är den största boven.

Håller fast vid att det knappast är ekonomiskt försvarbart att byta ut däck och fälg. Att den komfortinriktade välja bort lågprofildäck vid nybilsköp är dock en annan femma. Då blir den eventuella komfortskillnaden inte någon större ekonomisk fråga.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.