Bild
Nästa artikel
Vilken glykol som ska användas motorn är angivet på kylsystemets expansionskärl och det står också i instruktionsboken.

Bilfrågan: Kan glykolen skada?

Bilfrågan

"Jag har fyllt min VW Touran med glykol som jag köpt från Biltema. Nu undrar jag om det kan skada motorn?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har fyllt min VW Touran 1,6 från 2003 med "Glykol-standard 3KG" som jag köpt från Biltema. Nu undrar jag om det kan skada motorn? 
Sami
 
Svar:
Det finns många olika glykolblandningar och säkrast är att hålla sig till det som bilfabrikanten rekommenderar. VW avråder bestämt från att blanda Biltemas blå glykol med det rekommenderade frostskyddet som betecknas G12 eller G13 och är rödfärgat.
Vilken glykol som ska användas i din motor är angivet på kylsystemets expansionskärl och det står också i instruktionsboken. Om du blandar ihop fel slags glykol kan kemikalierna reagera med varandra, glykolens rostskyddande egenskaper förstöras, metallen i motorn frätas och det kan också bildas en sörja som sätter igen kylsystemet.
Åk till en verkstad och kolla.
Där kan du också få hjälp att spola rent kylsystemet om det värsta skulle ha hänt.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Vad tycker du att frågeställaren bör göra?

Kommentarer

#1
2015-11-20 08:45

Ja, glykolen kan skada motorn om man häller den i oljepåfyllningsröret.

#2
2015-11-20 09:47

Det här har diskuterats ganska omfattande tidigare. Måste finnas med i Webarkivet!

#3
2015-11-20 15:14

Och den kan skada lacken om du häller den i spolarbehållaren.

#4
2015-11-20 15:42

Inte bara motorn! Den hoppar säkert ut i någon ectoplasma-form och käkar upp frågeställaren och alla i bilen. Helt säkert! Jag lovar!
Skämt åsido. Ibland undrar man hur svårt det kan vara att följa någon enkel standardrekommendation. Alla såna här svar på den här nivån brukar ju finnas som första googleträff vanligtvis.

#5
2015-11-20 19:16

Visst är det skillnad. beroende på om man har aluminium i block och topp, eller om allt är gjutjärn. Eller gjutjärnsblock med topp av aluminium. Så det är av stor vikt vilken typ av glykol man använder.

#6
2015-11-20 20:57

Även om det är lockande - drick den inte!

#7
2015-11-20 23:20

En fundering... vad är det som går åt pipan om man använder fel färg på glykolen? Extrem korrosion? Kan inte påminna mig att ha sett några skador alls genom åren.

#8
2015-11-21 08:58

LeifV, håller med, jag har inte heller sett några skador, men det beror kanske på att det tar lång tid för dem att uppstå.
Jag hittade f.ö. den artikel i ViB som jag skrev om tidigare: http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-vilken-glykol-ska-jag-ta

#10
2015-11-21 10:51

Brut, det är inte så svårt. Man häller först en skvätt ur den ena dunken och sedan en skvätt ur den andra!
Det behöver ju inte ske samtidigt, det kan ju ta år mellan och då kanske den första dunken blivit tömd och slängd för länge sedan!

#11
2015-11-21 12:05

Re "sabbnisse" och skador... Precis, jag har nog känslan av att ev skador pga "fel" glykol uppenbarar sig långt efter att normalbilen fått resan över regnbågsbron till bilkyrkogården.

Att välja "rätt" glykol handlar nog mer om att biltillverkaren vill tjäna lite extra pengar på att sälja "sin" glykol, under skenbara hoten av att allt annat är helt förkastligt och skapar STORA skador...

Kanske extremnyttjade fordon, typ taxi, kan se någon skillnad, men för normalbilen har jag svårt att se att det spelar någon roll alls. Huvudsaken är att det inte fryser när det är kallt...

#12
2015-11-21 18:06

Glykoler ÄR extremt korrosiva. För att skydda metaller måste man tillsätta korrosionsinhibitorer för de metaller som i finns i de system som skall skyddas. Olika tillverkare har dock sina egna blandningar, och därvidlag är biltillverkarna lite bättre i och med att de utvecklat någon slags standard på vilka specifikationer som är blandbara eller inte. De billiga glykolerna som anges som "blandbara med alla fabrikat" innehåller ofta inga additiv alls, så då får man förlita sig på att den befintliga glykolen har friska tillsatser...
Har man otur så är glykolernas additiv inte kompatibla, och då kan de problem som Marianne skrev uppstå.

Glykoler används även i fastighetsteknik, och det ledde till diverse problem. Därför forskade Byggforskningsrådet lite i saken och slutsatsen var:

Studier visar att felaktigt, eller icke
inhiberad glykol bryts ned i fem or-
ganiska syror - glykolsyra, glyoxyl-
syra, myrsyra, kolsyra och oxalsyra.
Nedbrytningen påverkas av fakto-
rer så som värme, syre och vanligt
förekommande metaller som kop-
par, stål och aluminium.
Koppar och aluminium i kombina-
tion med felaktigt inhiberad etylen-
glykol fungerar som katalysatorer.
Dessa organiska syror kommer se-
dan att omvandlas till koldioxid vil-
ket kan angripa och bryta ner me-
tallen på så kort tid som tre veckor
under extrema förhållanden.
Resultatet leder till slambildning,
beläggningar och läckage, vilket i
sin tur kan leda till igensättning av
rör, pumpar, ventiler, etc.
Nedbrytning av glykoler
Lars Cedheim,
Byggforskningsrådet

#13
2015-11-21 19:56

Kom just ihåg en av mina tidigare bilar, en saknad Chevrolet Master DeLuxe1937, som trots endast ca 9000 mil, ändå läckte kylarvätska kontinuerligt. Den vanligaste metoden för kylartätning var en sorts flytande kitt som tillsammans med rödsprit utgjorde tätning och frysskydd. Nackdelen med spriten var att motorn kokade väldigt lätt och den behövde alltså återfyllas kontinuerligt. Jag fick tio liter glykol av en kompis, ofärgad och av okänt ursprung. Jag tömde ut spriten och fyllde i glykolen som alla bättre vetande visste skulle rinna ut omedelbart ur den läckande kylaren.
Nix, den blev helt tät, inget läckage, ingen kokning och äntligen en fantastiskt bra värme i bilen när motorn blivit varm. Det var aldrig något snack om blandning av glykol av olika färg.

#14
2015-11-21 20:26

Kylarvätskan förr i tiden var nitritbaserad om jag minns rätt,iallafall så var Volvos och SAABs samma förutom färgen.

#15
2015-11-23 07:25

Här kommer lite mer fakta i målet....
www.exx.se/techinfo/glykol/index.html

#16
2015-11-23 11:07

@Rafael Ospino, glykoler är en typ av socker och de är inte alls korrosiva. När de bryts ner bildas dock korrosiva substanser men kylarglykol innehåller inhibitors. Koldioxid angriper inte koppar, aluminium o.d.
Det bör tilläggas att glykol och kylarvätska INTE är samma sak!
Glykoler av samma typ (oorganiska, IAT) kan blandas (grön, blå eller gul (i USA) ´glykol´).
Kylarvätska av organisk typ (OAT) är också blandbar med IAT men då försvinner en del av OATs långsiktiga skyddseffekt.
I extremfall kan blandningen göra att vissa tillsatser fälls ut och därmed kan vattencirkulationen försämras.
Märk väl att kylarvätskans färg är bara en indikator, glykol i sig är genomskinlig (ser ut som vatten).
Sammanfattningsvis: etylen- och polypropylenglykol kan blandas precis hur som helst, däremot bör man följa tillverkarens rekommendationer när kylarvätskan är gul, orange eller rosa färgad. Ty dessa är oftast organiska kylvätskor speciellt utvecklade till aluminium delar, medan om bilen är äldre och har kopparkylare får de inte användas (typ för att få längre bytesintervall). Koppar tycker inte om OAT (korroderas sönder rätt snabbt).

#17
2015-11-24 20:20

Bortom - jag är ledsen, det var inte många rätt i ditt inlägg, Nej, de har inget med socker att göra annat än att de är söta. De enklare etandiol och propandiol (de som vanligtvis används som frysskydd under namnen etylen- och propylenglykol,) är tvåvärda alkoholer OCH MYCKET KORROSIVA! De är i råform visserligen blandbara, men inhibierade dioler kan "krocka" med varandra om inte inhibitorpaketen är fullständigt kompatibla. De förstärker inte heller frysskyddet. Blandar du dessa vet du inte vilket frysskydd du har om du inte provar genom att ställa ett prov i frysen. Vare sig specifik vikt eller en refraktormätning kan ge svar på fryspunkt.
Observera att det citat jag listade i spaltform inte var mina ord, utan från en forskningsrapport från Byggforskningsinstitutet.
Jag har diagram över hur korrosiva glykoler är. ,men det går tyvärr inte att lägga upp bilder här.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.