Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Kan gammal olja orsaka haveri?

Bilfrågan

”Kamkedjan har rappat av, på grund av för gammal olja. Kan det vara så?”

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Vi har en Kia Rio, 2012 som gått 11.000 mil, är servad nio gånger, senast i april 2017. Nu har den drabbats av motorhaveri. Kamkedjan har rappat av, på grund av för gammal olja. Kan det vara så?
Robert Å

Svar:
Vi bad Kia Sverige att kolla hur det förhåller sig med just din bil med hjälp av registreringsnumret. Vi fick då följande svar: 
”I samband med service i april 2017 utfärdades bifogat intyg av Kia Motors Sweden som kunden fått via sin verkstad. Den var då inne för Service nr 6 vilket enligt kundbrevet är senaste service.
Då konstaterades att bilen servats väldigt sent vid två tillfällen (Service 3 och Service 6).
Detta resulterade i beskedet ”bibehållen garanti med undantag för fel relaterade till sen Service 3 och 6”.
‘Rappande’ kamkedja är en direkt följd av uttröttad, gammal olja och därmed att se som fel relaterat till upprepat sen service.
I samma intyg från april -17 poängteras även vikten av att följa korrekt intervall. 
Idag skriver vi oktober 2018 vilket är långt över 1 år från senaste service (april -17).”

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Kommentarer

#1
2019-01-17 09:28

Säger inte mycket hur sen servicen gjordes. Ett sätt för Kia att lättvindigt smita undan med detta "kryp hål". Hur många mil överskreds de sena servicarna med? Bilen har ju ändå servats och hos Kia får man förmoda, (men det framgår inte)och då tycker man att Kia kunde vara lite smidigare mot kunden om bilen fått auktoriserad service hos Kia, så han väljer en Kia igen vid nästa bilbyte. Får han ändå inte goodwill så väljer kunden ett annat märke nästa gång. Svårt att tro att det beror på oljan att kedjan rappat. Den har ändå servats 9ggr på 11000mil, så dålig kan ändå inte oljan bli på dessa intrevall. Skulle som sagt vara intressant att veta hur mycket de båda servicearna överskreds med i miltal innan bilen servades.

#2
2019-01-17 09:54

Ännu en blåst märkeskund. Undra hur många tusen dom bränt på 9 servicetillfällen.

#3
2019-01-17 10:32

Servad 9 ggr på 11.000 mil, kan knappast anses vara "utsliten" olja. De flesta bilar rullar runt 1.500 mellan oljebytena utan att vara ens i närheten av riskzonen.

#4
2019-01-17 10:55

Bensinversionen ska ha service var 1500mil/1år, det som först inträffar och diesel var 3000mil/2år, så då utgår jag från att det rör sig om en bensinare. Av Kias svar drar jag slutsatsen att haveriet skett i oktober 2018. Nu vet vi inte när bilen är uttagen, men 11000mil på 6år gör ca 1800mil/år. Är det då 1,5år sen senaste service har Robert alltså kört ca2700mil sen senaste service och tydligen har något liknande skett vid ytterligare två tillfällen, vid service 3 och 6. Så jag vet inte jag... Hur mycket ska man tillåtas få missköta en bil och ändå förvänta sig få den lagad gratis?

#5
2019-01-17 15:09

Det är väl stor skillnad på oljekvaliteten efter en period med många kallstarter och korta sträckor, jämfört med få kallstarter och långa sträckor. Själva körsträckan kan vara likvärdig i båda scenarion.

Så själva körsträckan ger ju inte hela sanningen. Och en småbil torde ju användas till många små sträckor (och många kallstarter), snarare än långa landsvägsåkningar. Även om det inte behöver vara så, förstås. Men sannolikt är det så. Och då behöver man byta olja oftare.

Mitt heta tips är att byta olja och alla filter före varje vinter så det finns ren och fin och mjuk och go olja när kylan kommer. Men det behöver inte göras på en dyr märkesverkstad, förstås.

.

#6
2019-01-17 12:29

Om man nu ser till det faktum att ägaren har varit sen med servicen vid 2 tillfällen och kanske som mest överskridit 1 års intervallen med säg 1200mil vilket är en del i och för sig men det är väl högst osannoligt att en kamkedja skall gå av för det?
Tänk förr när man körde en gammal Saab 900-T16 årsmodell 1984 och kanske slarvade med oljebytet vid mer än ett tillfälle när man var väldigt ung och i början av sin bilkarriär, inte fasen gick det av några kamkedjor? Det är på senare år som det fenomenet har börjat dyka upp i hög omfattning. Det är helt enkelt dåliga komponenter och eventuellt dåliga konstruktioner det handlar om. Se WV och deras ökända kamkedjeproblem inkl Audi´s 6cyl motorer. Man sparar på materialet och även om man byter olja som en vettvilling så kommer dom förhållandevis låga milen ändå äta upp kamkedjan.

#7
2019-01-17 13:11

Från en som är obekant med verkstadsslang, vad inner det att kedjan "rappat av"? Har den gått av, halkat av, slirat eller vad? En googling på rappa ger inget svar mer än slå till eller skynda på förutom att man har talsjungit.
,

#8
2019-01-17 13:56

Rappa över = kedjan hoppas över ett eller fler kugg vilket kan göra att ventilerna slår i kolvarna om man har otur.

Förhoppningsvis går bilen bara illa p.g.a. att kaminställningarna inte stämmer längre och det räcker med ett byta av kedja, drev m.m.

Även om jag tycker det tyder på lite halvtaskig kvalité på grejorna så är min uppfattning att om man kör mer än 1000-1500mil på samma olja så är man dumsnål. Billigast motorförsäkringen som finns.

#9
2019-01-17 16:50

Att biltillverkaren ställer motkrav, om garantin skall gälla är väl inte så konstigt? Att sköta servicen är väl ganska grundläggande om man vill slippa problem..

#10
2019-01-17 17:47

Öhh...svaret på rubriken är....JA!

#11
2019-01-17 18:42

På rubriken definitivt ja.

Men med dom 9 ggr oljebyten på 11000 mil som han bytt olja är det ändå otroligt konstigt att det blivit problem.
Jag skulle säga att det verkar vara underdimensionerad kedja och konstruktion.
Det kan vara en risk motor om 10 tusen mil till.
Men det lär väl framtiden utvisa. P

#12
2019-01-17 19:06

Varje verkstad där bilmärke säljs nya har personal som gått avancerade kurser i att snacka bort uppdykande fel och hur man skall komma ifrån garantireparationer, så även Kia.

#13
2019-01-17 20:20

Alla sorters konstruktörer, vare sig det gäller elektronik eller som i detta fall bilmotorer och motoroljor har med åren tillägnat sig en allt mer obehaglig förmåga att inte göra sin produkt ett dugg bättre än mionimikravet. (hemskt lång mening).
Sannolikheten för att något går fel när man trampar över gränsen är numera långt större än på den gamla goda tiden.

#14
2019-01-17 20:26

Urk.

#15
2019-01-17 20:25

Motorjournalister har alltid påpekat kamkedjans fördelar mot kamremmen. Trots att remmarna idag går 20 000 mil och inte är beroende av täta oljebyten. Dags att sluta tjata om kedjans förträfflighet. Det handlar alltid om konstruktionskvalitet.

#16
2019-01-19 21:42

bgl, du har helt fel i din uppfattning om konstruktörer!
En konstruktör strävar alltid efter bästa möjliga utförande till bästa rimliga kostnad, men ekonomerna strävar alltid efter lägsta rimliga utförande till lägsta möjliga kostnad.
Konstruktörer och ekonomer har alltid kämpat mot varandra, på gott och ont.

#17
2019-01-20 07:51

Alldeles rätt @saabnisse, ekonomerna är beslutande!
Jag har inte påstått att konstruktörer gör så frivilligt, men de är oftast underordnade makten.
Intressant att du väljer order ´kämpat´, den centrala person som jag närmast citerade uttryckte det som att "kampen mellan ekonomer och konstruktörer är över" med brasklapp om politikers ofta irrationella inhopp.

#18
2019-01-21 13:29

@Saabnisse, Jag jobbar som konstruktör och är inne på mitt 21år och har jobbat på Volvo Cars som konsult och åt underleverantörer till Volvo och BMW. Jag har jobbat inom "vanlig" mekanisk verkstadsindustri som konstruktör. Nu jobbar jag inom flygbranchen sedan 10år med konstruktion och jag kan ta gift på att om man konstuerar något bra inom t.ex. bilbranchen som underleverantör så kommer i detta fallet en komponentansvarig på Volvo och säger att det blir för dyrt, gör om så att det blir billigara.
Eller så skall dom återanvända komponenter sk. "Carry over" mellan modellerna men då måste man göra konstuktionskompromisser för att det skall passa som helt klart försämrar komponenterna för att dom skall spara 3kr/per bil. Sedan efter 1-2år börjar något som kallas "Cost reduction race" där vi som underleverantörer skall sänka priset ytterligare på komponenterna. Antingen får man ta av sin egna lilla vinst eller så får man börja karva i komponenterna för att göra det billigare, t.ex. tunna ut godset i en plastartikel vilket medför att clips kan gå av på sikt när plasten relaxerar. Kamkedjor går av för godset är för tunnt, etc. Biltillverkarna testar inte vissa komponenter tillräckligt heller. Man har accelerade åldringstester som skall efterlikna vissa klimat och körcykler, t.ec. man kör in bilen i en solkammare där man kör på en typ av solarielysrör som skall efterlikna solen i Kalifornien och så åldrar man inredningen, lacken samt gummidetaljer. Liknande är det på motorsidan där motorn skall gå vissa körcykler på viss belastning en viss tid, etc. Volvo är extremt bra på det på motorsidan.
Så som konstrutör inom bilbranchen är det alltid ekonomin som styr i slutändan och visst kan inte bilen få kosta hur mycket som helst. Skillnad var det med BMW där man blev inkallad och fick förklara sig varför produkten blev lite dyrare och vad det tillförde till BMW. Dom förstod och höll dom med om det man sa och man kunde bevisa det så sa dom i 95% av fallen, okej kör på. Inom flyget är det skillnad där får saker kosta nästan löjligt mycket. En M12 "close tolerant" bult i materialet inconell kostar 100 US dollar styck....men det är väl viktigt att en flygmotor inte stannar i luften så vi har ett stort ansvar och saker får kosta lite. Jag kan tycka att priset för en korrekt konstruerad kamkedja inte skall få förorsaka "bad will" för ett bilföretag. Det går snabbt att rasera ett bra rykte och det tar lång tid att bygga upp igen. Därför är jag synnerligen förvånad att folk fortfarande väljer att köpa VW skräpbilar och att svenska företag väljer att ha dom som leasingbilar m.a.p. deras miljöbedrägeri genom att installera fuskmjukvara i bilarna. Det måste finnas moraliska aspekter av sitt bilköpande också.
Nej! Kamkedjan skall inte rappa över/av vid något missat sketet oljebyte och det innan bilen ens har gått 10 000mil.

#19
2019-01-21 20:04

Diod
Intressant det du skriver.
Dock blir det lite beklämmande när du avslutar med att det påpeka att det ska finnas moraliska aspekter av ens bilköp.
Då undrar jag, vad finns det för moral hos konstruktörer som går med på att underdimensionera och ha bristfälliga konstruktioner?

#20
2019-01-22 08:46

Axa,
Du behöver inte bli beklämd då jag fortfarande tycker att man som konsument skall ta någon form av ansvar gentemot tillverkare av undermåliga produkter och ytters tveksam miljöhänsyn när man nu vet det m.a.p. all mediabevakning och vad som är känt gällande VW.
Angående din kommentar om moralen hos konstruktörer så visst kan man diskutera det men vi som konstruktörer jobbar mot en uppställd kravbild som kommer från egenskapsansvariga och har man då fått en felaktiv kravbild som man konstruerar mot så blir det galet i slutändan tyvärr och det kan man inte klandra konstruktören för. Upptäcker man som konstruktör att detta inte kommer att fungera självklart så lyfter man det men att som konstruktör upptäcka ett felaktigt driftfall som det här med svag kamkedja kan bli svårt. Man konstruerar och dimensionerar mot en uppställd kravbild. Sedan är det viktigt att man gör en grundorsaksanalys av vad felet verkligen är med kamkedjor som går av. Kan vara en underleverantör som slarvat med egenskaper gällande materialet i kedjan, felaktig kontroll under tillverkningen, etc.
Biltillverkarenn har ett stort ansvar här och med den långa erfarenheten man har inom bilbranchen med kamkedjor så skall man kunna konstruera och tillverka en kedja som håller i det närmaste hela bilens livslängd. Kamkedjor har funnits sedan Jesus gick i kortbyxor. Eller så tillverkar man motorer med kamrem som man byter så blir det inget snack.

#21
2019-01-22 23:17

Som gammal konstruktör är det ett sant nöje att läsa vad "Diod" skriver. 100% rätt. Kamkedjorna förr höll hela bilens livslängd. Minns inte om det ens fanns kedjespännare förr. Och då menar jag för 50-60 år sedan då oljorna var lite sämre än nu. Däremot var också oljebytena tätare förr. Att klaga på oljebytena nuförtiden är bara ett kryphål. Konstruktionen är helt enkelt undermålig.

#22
2019-01-23 12:14

Det finns tydligen flera tillverkare som tummar på kvaliteten på kamkedjor Kia,VW,BMW,Mercedes, vad beror det på,är det nya både konstruktörer och nya räknenissar som gör om gamla misstag att tumma på kvaliteten på motordelar som orsakar haverier

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.