Bild
Nästa artikel
Kamkedjan på Skoda Octavia gav upp efter bara 3,5 år.

Bilfrågan: Kamkedjan höll bara 3,5 år på Octavia

Bilfrågan

"Jag köpte en Skoda Octavia med kamkedja, nu tvingas jag byta kedja och en verkstad vill ha nästan 13 000 kronor för att byta den. Jag tycker att Skoda borde hjälpa till att betala för reparationen eftersom bilen inte är äldre än 3,5 år."

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag köpte en Skoda Octavia vars motor har kamkedja, eftersom jag hört att det är så dyrt att byta en kamrem men en kedja ska hålla hela bilens livslängd. Nu tvingas jag byta kedjan, trots att bilen bara gått 5 700 mil. Kedjan är sträckt och en verkstad vill ha nästan 13 000 kronor för att byta den. Jag tycker att Skoda borde hjälpa till att betala för reparationen eftersom bilen inte är äldre än 3,5 år.
Drabbad
 
Svar:
Det är tråkigt att din bil för närvarande inte uppfyller de förväntningar du haft om ett bekymmersfritt bilägande. Men även en kamkedja kan brista eller bli förstörd så att man tvingas byta den. Det krävs att man sköter bilens service och regelbundet byter motorolja så kamkedjan har bra smörjning. Alltför gammal olja eller koks i systemet medför risk för att kamedjan kommer att rasa, vilket kostar betydligt mer än att byta kamrem. Om man får koks i oljesystemet på grund av dålig motorolja och kamkedjan börjar rassla är det viktigt att snabbt försöka åtgärda detta innan kedjan är förstörd.
Vi rekommenderar att du tar en dialog med verkstaden eftersom endast de kan fatta beslut i den här frågan.
Mikael Sandberg, Skoda Sverige

Diskutera: Har du varit med om något liknande?

Kommentarer

#1
2014-11-24 06:47

Om servicen skötts enligt Skodas rekommendationer så borde Skoda absolut ställa upp i detta fall för på den korta körsträckan skall man ju absolut inte behöva byta kamkedja.

#2
2014-11-24 06:59

3,5 år. 5700 mil. Om VAG kan stava till ordet "Goodwill" så borde väl det var en självklarhet i det här fallet. Förutsatt att inte bilen misskötts förstås.

#3
2014-11-24 07:04

Observera den formulering som Mikael Sandberg, Skoda Sverige väljer i inledningen av kommentaren. Hen talar bara en en enskilds förväntan på en Skoda. Att alla vi läsare ska kunna ha en gemensam förväntan att en Skoda ska hålla längre än 5700 mil undviker hen med stor omsorg att skriva!

#4
2014-11-24 07:07

Om Drabbad hade köpt bilen ny och om servicen skötts enl. plan - hade Drabbad sannolikt talat om det.

#5
2014-11-24 07:19

Jag kunde inte släppa detta.

Det är inte ovanligt att frågor - som indirekt är en anklagelse mot en biltillverkare/bilverkstad- har oklara fakta: ex. skött service alt. köpt beg.

Jag tycker att i dessa fall skall ViB göra en källkontroll - det är god journalistik- innan man publicerar den indirekta anklagelsen.

#6
2014-11-24 07:31

Borde det inte finnas motorförsäkring som hjälper till?

Något luktar skunk kring hela frågeställningen. Är bilen överhuvudtaget servad?

Att ViB skulle källforska kring varje insändare känns som ett orimligt krav.

#7
2014-11-24 08:43

Jag vill inte vara elak men om man har en halvförsäkring då ingår maskinskada upp till 8 år / 10.000mil (smärre avvikelser förekommer beroende på bolag).
Så frågeställaren hade inte ens en halvförsäkring... och då kommer man osökt in på vad annat denna bilägare har snålat in på. Maskinskadeförsäkringen brukar ha en självrisk på några tusen kr...

#8
2014-11-24 09:01

SiggeN: inte källforska - kontrollera källans uppgifter.
Inte alla insändare - bara dom man publicerar.
Insändare används - ibland - för att sätta press på verkstad/ tillverkare. Ibland korrekt - ibland med "vinklade" uppgifter. Det ÄR rimligt att ViB kollar.

Om man lägger ihop synpunkter från andra på denna insändare, så framgår det tydligt att insändaren sannolikt vinklat- se ex. motorskadeförsäkring.

#9
2014-11-24 09:14

Ja, onekligen luktar det "Uno" om den här insändaren.

#10
2014-11-24 10:13

Jag var tvungen att byta kedja på min Saab 9-5 -08 i "förtid" efter 13000mil.
Mitt byte med jobb och kedja gick på 4000:-. Jag tycker att V.A.G tar mycket betalt för reparationer och service överlag. men men.. V.A.G går också med mycket vinst, det gillas av många och köper sina bilar glatt från ett framgångsrikt företag.

#11
2014-11-24 10:21

Anser också att det behövs mer fakta innan man klandrar fabrikatet men samtidigt vet jag att det finns en massa bortförklaringar ifrån biltillverkarna för att slippa ta ansvar. Så många att jag själv nu funderar på hur jag skall serva mina bilar framöver. Om jag lägger ner kanske 10.000kr extra på service de närmaste tre åren så finns det en lite större chans till Goodwill än om jag inte gör det. Man vet ju aldrig hur bra en bil kommer att fungera i framtiden och även om en service känns både onödig och orimligt dyr så är det rädslan för typ motorras som gör att vi fortsätter att betala ockerpriserna.

#12
2014-11-24 11:11

Skulle tro att för att maskinskadeförsäkringen skall gälla så lär väl en faktisk skada ha inträffat först och inte heller det framgår så gissningsvis är det en stark rekommendation han fått via nån verkstad innan skadan skett. Men som många redan sagt så saknas det mycket uppgifter för att veta...

#13
2014-11-24 11:40

1.2 TSI?

#14
2014-11-24 13:57

Vilken tur att vi har en 940 med den Rätta motorn med kamrem. Skulle den brista så går motorn iallafall inte sönder för det

#15
2014-11-24 14:28

Här kommer nästa Bilfrågan:
-------------------
Hej, jag köpte en ny Lexus GS 400H. Efter bara en vecka så rasade motorn, batteriet exploderade och den tappade alla fyra hjulen .. SAMTIDIGT! Jag gick tillbaka till återförsäljaren och de bara skrattade och turades sedan om med att skalla mig rakt på näsan och säga att jag fick skylla mig själv.
Ska det verkligen behöva vara så här

/Drabbad
---------------------

#16
2014-11-24 15:45

Det måste till ett systemskifte! Det duger inte att halvfärdiga lösningar prånglas på oss konsumenter med nästan obefintlig garanti. Skoda och VW har nöjt sig med 2 års garanti vilket är direkt otillfredsställande. Varför ska jag betala när de genar i kvalitet för att spara ören? Varför ska jag betala ohemult dyr service så att bilpriset ska hållas lägre? Jag kräver ett helhetsansvar från biltillverkarna. Det är galet dyrt med bil utan att behöva slanta av ytterligare både i service och reparationer på en relativt ny bil. Tvinga på dem längre garantier och fri service så kan de ta hand som sina problem själva. Då kanske det blir lönsamt att göra hållbara bilar.....

#18
2014-11-24 16:20

Det är känt att VW haft stora problem med kvalitetsfel på sina kamaxelkedjor, så stora att man slutat tillverka dem och gått över till rem.

Ändå ifrågasätts denna fråga som om det var en självklar lögn.
Den massiva kritiken mot frågan är den som luktar skumt här…
Och varför kritik mot mest sålda bilmärket inte är populärt... är väl inte svårt att räkna ut…

Eftersom det är känt att man kan göra kamaxelkedjor som håller och inte går sönder är det endast en fråga om hur mycket pengar man vill investera i motorns kvalitet.
VW är uppenbarligen inte beredda att lägga dessa pengar – eftersom man nu valt den mycket billigare lösningen med en rem.

#19
2014-11-24 16:24

Finns det någon äldre billig bil som inte har kamkedja/kamrem? Stötstången var nog inte en så dum lösning trots allt, visst ventiljustering fick man ju göra nu och då, men motorn gick åtminstone inte sönder.

#20
2014-11-24 17:14

Vag bilar har ett gott rykte om sig att vara kvalitet. Havererade kamaxeltransmissioner, rasade växellådor,mm borgar snarare för att det är motsatsen. Tillsammans med företagets ovilja att ta ansvar för sitt skräp skulle jag rekommendera att köpa ett annat bilmärke.

#21
2014-11-24 17:16

Jag fick in en Skoda med motorras. Kedjan hade gått av och ventilerna var krökta. Bilen hade gått 10000 mil och när vi kollade historiken visade det sig att han bytt kedja vid 5000 mil för att den varit sträckt. Två kedjebyten och en topp på 10000 mil!! Bilen var fullservad! Och så klagade folk på Saab!

#22
2014-11-24 18:24

Skyller man på att kedjan sträckts måste det vara fråga om otroligt dålig kvalitet på den. Att den kan slitas i rullarna så att den blir för lång tyder ju även det på dålig kvalitet, sånt borde inte VW -koncernen befatta sig med.

#24
2014-11-24 18:38

Robert, den största anledningen till att man slutat med stötstänger är att det anses för dyrt i tillverkning.
Viket är lite underligt när man tänker på att många amerikanska järnkaminer fortfarande har stötstänger.
En sofistikerad kamaxeldrivning var den som fanns på flera brittiska motorer på 30-talet (och på Nimbus MC), en vertikal axel med vinkelväxel i båda ändarna.
Jag har skrivit om den tidigare, men förundras fortfarande varför ingen tagit upp den lösningen.
På 30-talet var den dyr i tillverkning, injustering och montering, men med den produktionsteknik som finns idag bör den bli väldigt lönsam.

#25
2014-11-24 19:07

”äldre billig bil som inte har kamkedja/kamrem?”

Då får man gå långt tillbaka.

Hur de nya motorerna med kedja som vissa nu har håller vet man inte fören om många år.
Nyligen noterades en 2002 Zafira 2.2 CDTI för 50 000 mil med den moderna typen av kamaxelkedja utan minsta problem, men.

Nästa steg är ju de gamla remmotorerna från vissa biltillverkare där en brusten rem bara leder till motorstopp och inget mer.

Därefter blir det nog Opels gamla CIH stötstångsmotorer tillverkad mellan 1965 och 1995 som är nästan unik i sin teknik genom att kombinera en högt liggande kamaxel med stötstänger.

Kamaxeln ligger något vid sidan av och aningen lägre ner i motorn än en rent överliggande, detta ger en kortare kedja och eftersom den dessutom är dubbel är den genom dessa båda egenskaper mycket stark.

Med denna motor var Opel först med hydrauliska ventiler på en vanlig standardmotor så ventiljustering slipper man.
Om man inte monterar drag och drar tunga husvagnar och båtar är denna motor en evighetsmaskin, även om de 4-cylindriga kan börja dra lite olja vid 40-50 000 mil.

Opel hade vertikalaxeldriven överliggande kamaxel och fyra ventiler på sina tävlingsmotorer från 1913 och under 20-talet, tekniken tålde enorma effekter, har alltid önskat en motor med den tekniken igen, en perfekt lösning som eliminerar alla svagheter som ens teoretiskt kan finnas.
Att inte ens super-lyxbilstillverkare har något sådant är mycket dåligt.

#26
2014-11-24 22:04

Juppe . Rödluvan och vargen??

#27
2014-11-24 23:02

Det framgår inte om bilen är servad enligt serviceshemat hos "godkänd" bilverkstad, men om så är fallet borde Skoda stå för hela kostnaden. En kamkedja borde hålla minst lika länge som en kamrem kan göra på nya bilar, alltså över 20 000 mil.

#28
2014-11-24 23:11

Vilket äckligt skrivet svar från Skoda.

Indikerar detta svar att bilägaren har slarvat med servicen eller hur ska man tolka det.

#29
2014-11-25 00:57

Här tycker jag frågeställaren måste gå in och ge oss lite bakgrundsfakta annars är det nästan en meningslös fråga. Hur ofta har bilen blivit servad? hur många ägare och så vidare. Har den haft 30 tidigare ägare, aldrig servats, varit krockad och fått en utbytesmotor från skroten med 20000 mil. förstår jag Skodas resonemang. Vad den köpt ny av frågeställaren och servad enligt föreskrift borde detta fixas på Goodwill, utan tvekan. Har självt haft Audi som dragit olja som bara den. Inte konstigt med tanke på hur sliten den måste varit med så otroligt långa serviceintervall som föreskrevs. Tror att VAG bilarna har för långa serviceintervall generellt, då händer sånt här.

#32
2014-11-25 11:52

Bilen är körd 5700 mil. Om man antar att den körts med en medelhastighet på 70 km/tim och dagligen körts under åtta timmar så har den haft en livslängd fram till kedjebrottet på ca, hundra dagar alltså lite mer än tre månader. Skulle det varit en maskin som går kontinueligt dygnet runt skulle livslängden vara ca en månad.

#33
2014-11-25 12:23

Återigen är VAG på tapeten, är det inte DSG problem så är det motorproblem. Att folk aldrig lär sig.

#34
2014-11-25 12:51

Oavsett hur bilen är körd och även om den inte ens bytts olja på ska väl för f-n kamkedjan inte behöva bytas efter 5600 mil och 3,5 år?

Sedvanligt "teflon-svar" från VAG och lika förutsägbara bortförklaringar och misstänkliggöranden som alltid från märkesfanatikerna som aldrig kan medge brister hos sina märken...

Skit är skit oavsett om det är VAG, Toyota eller PSA.

#35
2014-11-25 13:01

Ni tjatar om att maskinskadedelen i försäkringen skall ta detta men som jag tidigare påpekat så ställer jag mig tveksam till detta om inte motorn havererat. Ja - jag vet inte men försäkringsbolagen brukar inte ta på sig mera än det absolut nödvändigaste så att reparera nåt i förebyggande syfte är jag tveksam till att dom gör. Men är det nån som vet säkert - och inte bara tror - så berätta gärna.

#36
2014-11-25 16:28

Det or klart att kedjan slits om bilen inte får ny olja efter föreskriven tid på max 2 år oavsett om bilen går på longlife eller tid service/milservice.

Kedjan smörjs av motoroljan. Skulle tro att kedjan lider mer än motorn av dålig / för lite olja.

Med tanke på svaret från VW så har nog ägaren inte servat bilen enligt instruktion.

#37
2014-11-25 16:34

Lutar åt ett handhavandefel ...

#38
2014-11-25 16:35

Min trasiga, felkonstruerade bränslepump tog Aktsam på maskinskadeförsäkringen iallafall.

#41
2014-11-25 20:34

Roger - det är skillnad på något som faktiskt är trasigt och nåt som inte riktigt nått "trasig-nivån" ännu vilket kan vara fallet med denna kamkedja. Men tyvärr är ju felbeskrivningen inte speciellt omfattande...

#42
2014-11-26 06:56

Kommentarer har raderats då författarna misslyckats med att följa våra diskussionsregler. http://www.vibilagare.se/community/forumregler

#43
2014-11-26 10:49

Använd maskinskadeförsäkringen!

#44
2014-11-29 23:33

Efter att alltid haft VW, Audi, Skoda i familjen, och det är ett stort antal (med en del strul), har vi nu bytt ut familjens bilar mot annat märke. Detta på grund av VW koncernens brist på kundvård. Det är en sak att sälja undermåliga produkter men när man sedan blånekar och mörkar problemen ska man faktiskt slippa sälja överhuvudtaget.
Senaste Fabian 1,2 TSI skulle longlife servas, alltså 3000, 6000 mil etc.
För att slippa strul på grund av långa serviceintervall bytte jag till helsyntetolja vid 650,1500 och 3000 mil.
Vid 4300!!! mil blev det kamkedjebyte.
Om man läser skodas svar ovan vill det påskinas att det är slarv med oljebyten som är problemet.
Alltså vill man lägga över ansvaret av en undermålig produkt på bilens ägare.
Vi har haft många VW både på företaget och många kunders bilar som kamkedjorna strulat.
Senast i veckan var jag och hämtade en kundbil med kass kamkedja, en Passat 1,4 TSI ecofuel som servats vid 3000 mil och precis servats vid 6000 mil.
Det rullar bilar där det är samma ägare sen bilen var ny, servade på VW, och kamkedja är bytt både två och tre gånger. Känner man sig lurad då?
Tänk er när alla dessa bilar köps begagnade av vanliga människor som upptäcker att kamkedjan ska bytas vid varje 4000 mil och kopplingen på DSG lådan ska bytas vid varje 3000 mil och Hela DSG lådan bytas vid 12000 mil,turbo,dubbelmassesvänghjul, etc,etc. Och detta efter maskinskadeförsäkringen slutat gälla!
Förstår att bilfabrikanter idag inte vill bygga någon ny "Volvo 740" som håller länge men tycker nog att VWs inbyggda planerade livslängd är lite väl snål.
Snacka om att VWs bilar blir iskalla om det skulle vara så att planerad livslängd är strax över 10000 mil.
För det kan väl inte vara så att kompetensen hos konstruktörerna är snålt tilltagen?

#45
2014-11-30 21:53

Knut-Ove 2014-11-29 23:33

Vilken viskositet på oljan användes ?

#46
2014-12-04 13:31

På brorsans jobb åker de bara VAG som tjänstebilar - alltså skoda, audi och Vw. Och som deras bilar går sönder! Det är helt sanslöst att biltidningarna inte skriver mer om hur illa det är ställt med kvalitén inom VAG-koncernen.

#47
2014-12-10 13:55

@Jes_ Ja handhavandefel från vw-gruppens optimeringsavdelning. Titta på delningen på kedjan så förstår du nog varför. Jämför även med en äldre duplex kedja från en SAAB 99/90/900, som håller än idag om de sköts, så blir det tydligt att man snålat med materialet...

#48
2014-12-20 02:01

Om man gräver ordentligt i denna feltyp på nätet finner man en en möjlig förklaring i att man feldesignat kedjespännaren genom att glömma att motorn kan utsättas för ett litet ryck baklänges när man ex parkerar med växel i i lite backe . Om man tittar på hur designen ser ut med en enorm spännskena i plast och en liten klen spännare som får en snyting om motorn vrids bakåt en liten vinkel så..... Historien (med bilder) man kan finna säger att man kämpade tappert och försökte förbättra den klena spännaren i omgångar men man gav upp och gick tillbaka till remdrivet ? Kolla villkoren i märkesförsäkringen . Dyr! självrisk. Jag kommer att byta bolag.

#49
2014-12-20 02:16

Pi - bilen gick fortfarande. Gav dock felkoder och ger ner i limp home mode både nu och då. Ringde dom och sa som det var - att BMWs värdelösa felkonstuerade bensinpump håller på att skära och den måste bytas. Fick inget ifrågasättande från deras sida. Det var det första tipset jag fick av kundmottagaren på BMW så det är nog ett vanligt förfarande.

#50
2014-12-22 08:45

Har en annan fundering angående tändstiftsbyte. Dammsuger "bilverkstäderna" runt tändstiften innan demontering, Inte hälsosamt för motorn om det ramlar ner partiklar i förbränningsrummet.

#51
2015-04-28 08:55

Min fråga är?
Hur kommer det sig att folk köper dessa undermåliga VAG-bilar
Jag tröttnade på VAG bytte märke och sen dess har jag bara varit nöjd

#52
2017-10-12 19:33

Men är det inte deras verkstäder man egentligen är less på, dessa vansinniga priser. Min Skoda är min första VAG bil, och antagligen den sista pga service priserna och märkesverkstäder som roffar en på pengar. Min Skoda Octavia är fortfarande felfri efter 7500 mil och 3,5 år. Hoppas givetvis på det dubbla innan det börja hända saker och ting.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.