Nästa artikel
Bilfrågan: Kalibreras mätarna?
Bilfrågan

Bilfrågan: Kalibreras mätarna?

Publicerad 15 juni 2016 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställaren undrar om mackarnas däcktrycksutrustning kontrolleras regelbundet.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Ofta på bensinmackarna, när man ska kolla lufttrycket i däcken, ser man att tryckmätaren är ganska misshandlad.
Känner ni till om de någonsin kalibrerar dessa mätare?
Torbjörn Eriksson
 
Svar:
De mackar som vi slumpvis kontaktat låter inte kalibrera mätarna. Däremot byts de ut regelbundet, just därför att de misshandlas. På många mackar finns numera fast monterade lufttrycksanläggningar där man ställer in önskat tryck på en digital panel. Dessa visar säkert alltid mer korrekt tryck än de lösa luftklockorna.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Litar du på lufttrycksuppgifterna från bensinmackens utrustning?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-06-15 07:20
DasAutos

Blev en del pumpande förra året när jag hade problem med däcken och reklamation. Kan säga att pumparna visar helt olika beroende på vilken station man var på. Så nej de varken kalibreras eller byts ut. Pumpade på en statoilmack 3.1bar som senare visade sig vara 3.6 vilket är tok på för mycket även i 265/30/20

#2 • Uppdaterat: 2016-06-15 09:10
LennartJ

Det är som vanligt när det inte är ens egna saker, folk bryr sig inte att vara rädda om dessa. Sedan kan dom gnälla på att de inte fungerar. Tänk om alla kunde vara rädda även om andras saker, ”någon” måste betala för att ersätta trasig utrustning. Denna ”någon” är du och jag.
Själv har jag egen kompressor.

#3 • Uppdaterat: 2016-06-15 15:57
S-E S

Köp en tryckmätare i en tillbehörsaffär. Även om den inte visar helt rätt så lär du dig i längden vilket tryck den ska visa för att du ska bli nöjd.

#4 • Uppdaterat: 2016-06-16 12:51
Roy J

S-ES, hur lär man sig detta?
Genom att däcken slitits extra mycket? Genom att bilen gick väldigt mjukt och behagligt men var omöjlig att styra undan från den där krocken?
Förklara gärna.

#5 • Uppdaterat: 2016-06-16 14:50
S-E S

Man lär inte detta, utan man kommer fram till, gärna med vänners hjälp, vad mätaren ska visa för att bilen i de situationer du prioriterar ska bete sig som du önskar. Ungefär som med bilkörning. Med tid och erfarenhet kan du bli en hyfsad förare.
Alternativet är att köpa en kalibreringsbar mätare för några tusen. Du kan även köra in till en däckfirma och se vad de erbjuder och justera upp eller ner från det läget.

#6 • Uppdaterat: 2016-06-16 16:34
bgl

Det är både lite hårt och ovanligt att en kommentar utsätts för mer än 10 "tummennerbromsningar".
I går drabbades sign Mazda av detta öde, trots att sign i grund och botten har alldeles rätt i kommentaren!
Utgå från ett önskat däckstryck på 3,0 Mäter man med en mätare som visar 0.5 fel blir resultatet 3,5 eller 2,5 beroende på åt vilket håll felvisningen sker. Detta har begränsad betydelse, men om man använder 2 olika mätare med 0,5 i felvisning åt var sitt håll kan man få några däck på bilen med 2,5 i tryck och andra däck med 3,5 i tryck. Detta senare fall blir självklart ett större problem för bilens körbarhet än i det första.

#7 • Uppdaterat: 2016-06-16 21:17
PNI

Själv är bästa dräng.
Köp en egen mätare .
Själv pumpar jag bara hemma.
Byter du till nya däck brukar de ha småskåror på någon halvmillimeter på slitbanan. Det syns snabbt om inte slitaget är jämt. Men hur många bryr sig om att ändra trycket efter last i bilen? Tyvärr väldigt få.

#8 • Uppdaterat: 2016-06-21 09:04
hans.antnas

Som alltid man får det man betalar för Biltemas pumpmustycke för en hundring kan variera upp till 0,4-0,5kg medan luftpåfyllaren för 349 krhar hyfsad noggranhet +- 0,1bar

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.