Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Ingen tid hos BMW?

Bilfrågan

"Har en krånglande BMW. När jag ringde kunde de inte erbjuda någon verkstadstid förrän tre veckor senare, när garantin redan gått ut".

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA:
Har en BMW med krånglande parkeringssensorer.  Garantin gick ut i månadsskiftet september-oktober. Jag ringde BMW Stockholm omkring 15 september och beskrev felet.  De kunde inte erbjuda någon verkstadstid förrän i oktober, det vill säga när garantin inte gäller längre.

Kundmottagaren upplyste kallt men artigt att felet måste vara konstaterat av auktoriserad BMW-verkstad för att garantin ska gälla; inom garantitiden. Att jag talade om att det tjuter av och till utan anledning men att det ibland tycks fungera hjälpte inte. Och någon tid kunde inte erbjudas på någon BMW-verkstad på tre veckor. Så var det med den garantin. Är det okej? Fin bil men hur är det med kundmottagandet?

Förvånad BMW-ägare

SVAR:
Du ger oss ingen information om vilken bil det gäller eller vilken verkstad du kontaktat, därför kan vi bara ge dig ett allmänt svar. Det ges här av importören av BMW.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

SVAR:
En reklamation som görs strax före utgången av nybilsgarantin ska prioriteras av återförsäljaren. Om bilen inte kan åtgärdas inom garantitiden, utan först strax efter utgången av den, skulle man kunna betrakta telefonsamtalet läsaren hade med kundmottagaren som det tillfälle som felet påtalades.


Vi vill passa på att påpeka att ett fel ska påtalas till återförsäljaren av köparen inom skälig tid, normalt inom två månader efter att det upptäckts. Så anges det i garantivillkoren. Man bör alltså inte vänta med att påtala ett fel, utan göra det så snart det upptäckts, om man vill åberopa garantin. Ett fel som inte åtgärdas kan ju bli allvarligare eller orsaka andra fel.

Michael De Geer, BMW Groupe Sverige

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2014-03-04 08:40

Där ser man. Ytterligare ett skäl till att avstå från att köpa en BMW.

#2
2014-03-04 08:59

Njae, jag tror inte att det står i Konsumentköplagen att felet måste vara konstaterat inom garantitiden av auktoriserad BMW-verkstad för att garantin ska gälla. Precis som BMW svarar så ska man kunna betrakta telefonsamtalet som kunden hade med kundmottagaren som starttid för reklamationen. Det här är ett enkelt fall.
Vad som däremot är ett betydligt svårare fall att reda ut är varför Leif Larsson hyser sådana uppdämda aggressioner mot BMW. Tänk att en sådan här bagatell kan få folk att börja slå på stora trumman och slänga sig med kaxigheter av typen "Där ser man. Ytterligare ett skäl till att avstå från att köpa en BMW."

#3
2014-03-04 09:14

Det är nog inget större fel på bilen - däremot skulle kundmottagaren behöva ett kokstryk!

#4
2014-03-04 09:16

Det är nog bara risigt morgonhumör som talar, det löser sig efter lunch och Semla.
Tror inte nogon nykter person skulle avstå att köpa en bil för en bagatell som denna.

En bakfull ohjälpsam kundmottagare gör ju inte att ett helt märke suger

#5
2014-03-04 09:40

Jag håller med pastor Benny!

#6
2014-03-04 12:38

Det är väl bara att låte kunden passera förbi verkstaden, läsa av koderna och skapa ett " case "! Sen kan han återkomma för vidare felsökning och reparation! Hur svårt kan det vara?

#7
2014-03-04 15:18

Dåligt svar av Bengt Dieden! Kan inte vara något problem för BMWGroup Sweden att utifrån ställd fråga identifiera både ägare och fordon då reparationen torde vara utförd.

#8
2014-03-04 15:21

Ingen bil är bättre än sin verkstad.
Särskilt "i början", då garantin fortf gäller..
Tänker ändå inte köpa en BMW, har väl bott för länge i Sthlms v:a förorter och Botkyrka..

#9
2014-03-04 15:48

Vissa av BMW's verkstäder har personal som är nonchalanta och okunniga, men så är det med de flesta märken men det verkar onekligen som att BMW anställer fler av dessa personer än andra märken. Slipat munläder men vet inte åt vilket håll de ska hålla skiftnyckeln och hittar inte fel om det inte kommer ett felmeddelande på datorn. Är det bristande kvalitet på servicesidan är det tyvärr ofta bristande kvalitet i övriga organisationen också.

// f.d. BMW-ägare som numera kör brittiskt :)

#10
2014-03-04 15:50

"Ingen kedja är starkare än dess svagaste länk".
Service är BMW:s svaga länk, det vet vi som har råkat ut för det.

#12
2014-03-04 20:01

Det är nog inte helt rätt att hävda att BMW har sämre service än andra bara för att någon enstaka verkstad inte sköter sig.
Jag har en BMW och har alltid blivit korrekt bemött. (Bor i Västra Götaland)
Hur man blir bemött på verkstaden är en managementfråga

#13
2014-03-05 10:16

Hahaha 328i - träffade någon en sanslöst öm tå? ;)

#15
2014-03-05 11:47

Om bara toyota gjorde bilar med högre kvalitet så behövde de inte återkalla och byta delar i smyg stup i kvarten...

#17
2014-03-05 22:04

Ligger nog en del i det Leifer skriver. Finns ju ett märke/koncern till som är än mer känt för sina dåliga verkstäder. Är ju inte helt orimligt att tro att verkstäderna i själva verket inte alls är så dåliga, utan att de helt enkelt har för mycket att göra. Har man för hög arbetsbelastning så är det rätt svårt att göra ett bra jobb. Speciellt om det gäller krångliga fel som kräver mycket felsökning.

Hört att VAG i Linköping kör nattskift tex. Det känns som ett tecken på att man har lite väl mycket att göra :P

#18
2014-03-06 06:11

Nu handlade det inte om kvalitetsbrister utan om en parkeringssensor som ger felsignal. Det kan bero på många olika saker.

#19
2014-03-06 12:55

Det finns säkert verkstäder hos alla märken som är bättre eller sämre, precis som enskilda medarbetare.
Här känns det som kundmottagaren var den svaga länken, fel man på fel plats, eller en dålig dag?
Nattskift har man kört på större lastbilsverkstäder länge, ett sätt att ge bättre service, kunderna kan lämna på kvällen och hämta på morgonen.
Mekarna får arbetsro att utföra rutinjobb som service och liknande och man nyttjar lokalerna en större del av dygnet.
Alla får väl allt högre krav på sig, idag är det vinstoptimering som gäller, oavsett bransch.

#20
2014-07-31 13:20

Det här felet borde de kunna åtgärda utan någon större diskussioner tom. efter garantin om detta fel påpekats innan. SJ lämnade jag min accord 2007 disel på reparation, spricka på grenröret, pris 11500 att byta med arbetskostnaden.
Efter lite undersökning och mailande till Honda Sverige så visade sig att det fanns förlängd garanti på detta del. 7 år eller 20000 mil pga felkonstruktin på grenröret.
Det fixas utan kostnad och tjafs, bilen är snart 7 år och har gått 15000 mil.
Det borde vara i allas intresse att ha nöjda kunder.
BMW säljer som aldrig förr samma gäller wv och det känns att de inte bryr sig om kunder direkt.
Känner en kompis som jobbar på besvara i Stockholm, många nya bilar servas och repareras, x5 som är helt sönderrivna för att lagas osv.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.