Nästa artikel
Bilfrågan: Ingen broms trots dubbla kretsar?
Bilfrågan

Bilfrågan: Ingen broms trots dubbla kretsar?

Publicerad 20 december 2012 (uppdaterad 20 december 2012)
"Ena bromskretsen gick sönder och efter några pedaltryck försvann all bromsverkan. Har ni stött på problemet?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Jag för just nu en diskussion med Ford om de dubbla diagonala bromskretsarna som det står om i instruktionsboken. Det tycks vara lite si och så med den saken.

Ett rör i den ena kretsen gick sönder och efter några pedaltryck försvann all bromsverkan. Det verkar som om båda kretsarna har samma oljebehållare. De båda kretsarna är således inte oberoende av varandra.

I ett av svaren från Ford sägs att 50 procent av bromsverkan är kvar trots att pedalen gått i botten. Hur detta kan vara möjligt tekniskt redogör man inte för. Är detta ett problem som ni stött på?

Ove Danielsson, Västerås

SVAR:
Om den ena bromskretsen sätts ur funktion, genom att ett bromsrör börjar läcka, då ska den andra kretsen fortfarande kunna bromsa bilen. Det blir en förändring i pedalväg, pedalkraft och naturligtvis också i bromsverkan.

Helt utan bromsar ska bilen dock inte bli. Behållaren för bromsvätskan har visserligen samma påfyllning men består sedan av två separata kärl som måste vara fyllda för att bromsarna ska fungera.

Kanske din bil haft läckage på bägge kretsarna, i så fall upphör all bromsverkan.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-12-20 14:29
Hackenbush

Vad är oddsen för att bägge kretsarna skall lägga av samtidigt?
Borde det inte finnas en varning för felande bromssystem?
1 varningslampa för vart och ett system? Detta kunde ju gått riktigt illa om bilföraren hade haft otur.

#2 • Uppdaterat: 2012-12-20 20:05
Focus

Ett rör skall bara inte få gå sönder, möjligen rosta sönder. Skulle det ändå gå sönder i den ena kretsen skall givetvis den andra fungera. Har detta hänt med en nyare bil, bör väl Ford kalla in samtliga bilar i den serien för undersökning. 2-krets-system har på vissa bilar funnits sedan tidigt 60-tal och inte ens Ford skall kunna undgå att få detta system att fungera.

#3 • Uppdaterat: 2012-12-20 23:01
saabnisse

Naturligtvis finns en varningslampa.
Men det kanske var väldigt lite bromsvätska redan innan röret började läcka.
Det inträffade verkar faktiskt lite underligt.

Men en kuriositet är att gamle Henry aldrig litade på nymodigheter som hydrauliska bromsar, Ford fick hydrauliska bromsar först på 1940 års modeller, (trots att Chrysler haft det sedan 1927, och Volvo sedan 1930) och innan han tillät det fanns något som kallades "hydromekaniska bromsar" som bara var kablar med vajrar.
Men de hade smörjkoppar!

#4 • Uppdaterat: 2012-12-23 13:32
Boc

Jag tror att det är fullt möjligt att han förlorade bromsverkan på båda kretsarna. för det är säkert en gemensam burk till båda kretsarna . jag har varit med om det på en golf 4. där var det en gemensam burk utan några mellan väggar till båda kretsarna.

#5 • Uppdaterat: 2013-05-05 18:03
297964

dom fleste abs bromssystem har ingen tokreds bromssystem.
når lampen låg bromsvädskenivå ljyser gäller det att skaffe
mera bromsolja altså direkt till verkstad.eller bjärgning

kör aldrig om varningslampen lyser.

#6 • Uppdaterat: 2015-01-26 22:43
Janne G

Råkade ut för samma fenomen på en Volvo för några år sedan. Meken på lokala verkstaden var inte förvånad, utan menade att huvudbromscylindern nog slitits med åren så att de båda kretsarna har kontakt med varandra. Då ska väl påpekas att bilen vid tillfället var cirka 35 år gammal och rullat närmre 30000 mil, men det är väl inte omöjligt att samma sak även skulle kunna hända på en nyare bil.

#7 • Uppdaterat: 2019-05-16 21:59
Henrik-Andersson

Om frågeställaren läser detta skulle jag vilja ha mer detaljer om var bromsröret som gick sönder satt, när bilen fick service och bromsvätska bytt senast (samt hur gammal bilen är och antal mil). "Ett rör i den ena kretsen" som fallerar borde definitivt inte slå ut bromsarna helt på något fabrikat. Nu råkade detta vara en Ford, men samtliga bilfabrikanter har i princip likadana delar från ett fåtal dominerande underleverantörer.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.