Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Ingår lampbyte i fabriksgarantin?

Bilfrågan

"Efter sju månader gick vänster halvljuslampa sönder. Ingår kostnadsfritt byte i fabriksgarantin?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag köpte min Toyota Verso i september 2009, fabriksny. Pris med utrustning 299 800 kronor. Efter sju månader gick vänster halvljuslampa sönder, efter elva månader gick den högra sönder.

Ingår kostnadsfritt byte i fabriksgarantin, eller får jag betala själv?

Anders Gunnarsson

SVAR:
Tyvärr omfattas inte glödlampor av nybilsgarantin. Normalt sett håller en lampa betydligt längre än så här. Svårt att ge ett genomsnitt men tre–fyra år bör den hålla vid normal användning anser vi. Högt slitage på glödlampor beror ofta på för hög spänning i elsystemet. Detta minskar glödlampornas livslängd dramatiskt.

Låt därför en verkstad mäta spänningen i elsystemet. Skulle den vara för hög måste reglersystemet för spänningen bytas och det går på garantin.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
Gert Andersson
2011-04-20 07:48

Byt själv så fort den går sönder.

Enligt lagen så är det förarens skyldighet att hålla sitt fordon i trafiksäkert skick t ex bra däck och bra lampor.

Klarar du inte detta själv, varför köpte du bilen? T o m kinesiska bilar är det lätt att byta lampor i, nyare Volvo by Geely har bara några snäppfästen!

Bytte lampa i sonens lilla nyare Swift igår, går det i en så liten och avancerad bil klarar du det själv i en "stor" Toyota! Visst, större motor men ändå mer plats måste det vara under huven.

Så sälj bilen då du inte klarar av att ha den i trafiksäkert skick.

#2
2011-04-20 08:40

Gert.
Nu var det ju inte direkt detta som frågan gällde.
Det står ju inte någonstans något om bilägaren inte kan byta lampor.
Nu står det ju heller inget om vad det gäller för typ av lampor, men vad jag vet rekommenderas alltid byte av strålkastarlampor på verkstad när det gäller xenonlampor beroende på högspänningen.
Nu går det ju oftast att byta även dessa lampor själv om man inte är så korkad att man byter med spänningen påslagen.

#3
Gert Andersson
2011-04-20 08:45

Jo. När ja bytte på Avensisen så undvek jag dessutom att ta på glaset. Inget bra sägs det...

Ska man gå efter lagen är ägaren skyldig att sälja bilen då denna inte klarar av att hela tiden hålla den i trafiksäkert skick. Ersättnig borde ägaren dessutom få av Toyota.

#4
2011-04-20 09:22

Ja, alltså, visst kan man orda om att föraren ska hålla bilen i trafikdugligt skick, MEN - jag minns när jag bytte lampa på min gamla A2... det tog 45 minuters jävla pillande, för det var stört omöjligt att komma åt på något vettigt vis! Min Honda Accord '09 som jag har, kan jag bara byta helljuset på själv (det funkar rätt bra) men halvljuset kräver en ganska stor operation...

Titta på de flesta moderna bilar idag, så ser du att man nästan måste in till verkstaden för att det är så jäkla mycket att ta bort innan man kommer åt att byta. Det är faktiskt nästan så att man borde stämma bilfabrikanterna för att de INTE underlättar att hålla bilen trafikduglig då... dvs. om man nu får böter för sin enögdhet...

#5
2011-04-20 10:42

Tycker hela insändaren verkar lite märklig......
Personen har alltså bytt lampa på en bil från --09 två gånger inom ett år, frågar man inte detta vid bytet...?

Om man vill veta om det ingår i garantin så frågar man väl försäljaren/vekstaden istället för att skriva brev till en motortidning.....?

Hmm......

#6
2011-04-20 12:02

Naturligtvis borde Toyota ta detta som goodwill. Annars är dom lika dumsnåla som vissa andra importörer. Och jag tror inte dom är det. Toyota lever liksom på ryktet om sin generösa "eftermarknad", (eller vad det heter.)

#7
2011-04-20 12:06

Re Pender, jag håller med dig och har svårt att tro något annat, men det verkar ju fortfarande som om denne bilägare kör runt med sina två trasiga lampor eftersom han inte vet om det ingår eller inte i garantin....?

#8
Storknut
2011-04-20 12:41

Jag skulle vara glad om Toyota bara har trasiga lampor... I detta exempel handlar det ju om Toyota!

#9
2011-04-20 14:38

Re storknut

Du har tydligen aldrig ägt nån om man ska döma efter vad du skriver....:)

#10
Storknut
2011-04-20 16:25

Simon:
Jag äger personligen en Toyota som snart är 4 år gammal och kan verkligen säga att fruns VW Golf Multifuel är bättre på de flesta vis frånsett att den är mindre än Avensisen.

#11
Gert Andersson
2011-04-20 16:59

Jag skulle vara glad om Toyota bara har trasiga lampor... I detta exempel handlar det ju om Toyota!

#12
2011-04-20 17:44

Re storknut

tycker du inte det är lite märkligt om man är ägare och haft en bil i fyra år att man skriver elakheter om egna märket, du verkar ju trots allt nöjd med bilen för annars hadde du säkert inte haft kvar den i fyra år....?

Hur många lampor har du bytt på din bil förresten....?

#13
Gert Andersson
2011-04-20 18:29

Jag har ägt min Avensis i fyra år men när jag satte ut den på Blocket hörde ingen av sig. Kanske har Storknut samma problem.

Jag har bytt lampor 3-4 gånger på min Avensis.

#16
2011-04-20 23:36

Hade det varit Xenon hade garanterat insändaren skrivit det.

Verkar vara bilmodeller idag som "äter" lampor. Speciellt H7'or. Vet inte om H7 är en vekare lamptyp eller om det är nåt annat.

#17
2011-04-21 09:21

Jag påminner återigen att vi diskuterar sak och inte person här i artikelkommentarerna. Jag har tagit bort några inlägg som in uppfyller det kravet.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#18
2011-04-21 09:37

Pender.

Det stämmer det du säger det är inte första gången det förnekas att man använder sig av flera olika namn. Men har avslöjats tidigare med byxorna nere. Så vad är skillnaden denna gång........;o) Bytt ip-nummer,enkelt....eller dator...enkelt. I ett enda syfte att svartmåla ett japanskt bilmärke. Trovärdigt? Not!

Kan även berätta att jag har fått bytt xenonlamporna på våran Toyota Auris 2,2 diesel. Men här bytte Toyota på garantin. Fabrikat på lamporna var/är Philips,Made in Germany! Min uppfattning är att tidigare på japanska bilar när de uteslutande var tillverkade i Japan och använde sig av japantillverkade strålkastarlampor orginalmonterade så håller de längst. För att sedan när du väl bytt glödlamporna till andrafabrikat på eftermarknaden så håller de sämre. Orsaken till detta är enligt mig att japanska bilar laddar med starkare ström än europeiska. Detta tål de japantillverkade orginallamporna bättre för att de är dimentionerade för detta. Medan de lamporna på eftermarknaden här i Europa inte är det för den strömstyrka i japanska bilar laddar med. De är dimentionerade för den strömstyrka europeiska bilar laddar med,därför håller de sämre i japanska bilar och man då får byta oftare,tyvärr.

Kan ju också nämna att på Lexus jag haft med xenonlampor och även vanliga glödlampor så har lamporna varat så länge jag haft bilen. Dvs över 20000mil! Dessa är enbart tillverkade i Japan med japanska delar. Det är skillnad i kvalitet helt klart.

#19
2011-04-21 11:22

Mitt favoritobjekt chefens gamla C4 G. Picasso åt också glödlampor som om det vore godis. Även många Volvobilar verkar förbruka dom då man ofta ser enögda.

#20
Storknut
2011-04-21 11:23

Shogun:
Jag tror faktiskt att du är paranoid. Vem 17 byter dator etc för att dölja sig? Sök hjälp! Vad gäller lampor etc är det åtminstone i min värld självklart att dessa ska ingå i garantierna under åtminstone 2 år som nybilsgarantierna gäller. Men tydligen gäller det ej Toyota eftersom ägaren i fråga äger just en Toyota av 2009 årsmodell och förefaller vara missnöjd med sin Toyota. Mycket ynkligt!

#21
2011-04-21 12:09

Re storknut, ägaren har ju inte ens frågat....!

#22
2011-04-21 13:34

Det framgår inte hur långt bilen gått och hur den körts.
Ponera att bilägaren bor i nån ytterförort till Stockholm och jobbar i centrala stan, han har bara 2 mils resväg, men denna tar 1,5 timmar att åka/köa.
Bilen går då dagligen 4 mil villket normalt tar 30 min, men strålkastarna har varit tända i 3 timmar, på 8 månader har då lamporna varit tända i 684 timmar.

#23
2011-04-21 14:14

Storknut=789 mfl namn.

Som Simon säger så frågar ju Anders Gunnarsson VIB vad det är som gäller för glödlampor. Han har uppenbarligen inte frågat Toyota eller också kan han ha gjort det och fått nej. För att sedan fråga VIB hur deras syn på saken är och vad som brukar gälla. Hur missnöjd han är med bilen framgår inte. Men bara för att du har en agenda mot ETT enda bilmärke så tolkar du det fritt så att de är fallet med Anders att han är missnöjd med bilen. För mig bytte Toyota kostnadsfritt bägge xenonlamporna fram,så jag är nöjd med det bemötandet och sättet man hanterade det på.
Det jag tycker är märkligt är hur man så systematiskt kan klanka ner på ett märke hela tiden samt att försöka dölja detta genom att byta namn här på saiten ideligen. Att byta dator menade jag att hoppa till en annan dator naturligtvis,mycket enkelt. Eller att sitta och skriva på bankkontoretsdator under arbetstid......för att sedan byta till en annan hemmavid,svårt? Att sedan 789 försvunnit är också märkligt och att Storknut dök upp efter det med samma agenda och samma retorik. Kanske bara ett sammanträffande,ja ja vi säger det och den som tror på det får göra det. Men mig lurar du inte! Nu får du anmäla mig till Fredrik Ditts Vikström igen och föra honom bakom ljuset igen.......

#24
1 Tysken
2011-04-21 20:54

Jo, det finns många här som smutskastar olika märken, vad man vinner på detta kan man undra, det måste vara något komplex man måste ge uttryck för.
MEN du "Shugun" har ju inte gjort annat än smutskastat alla andra märken än Toyota i varenda forum du skrivit i under olika "nic".
Så snacka om att kasta sten i glashus.

#25
2011-04-22 00:52

Vad är det som är självklart med att lampor ska ingå i garantin!? Det är förslitningsdelar. Isåfall skulle man ju lika gärna kunna kräva att däck och torkarblad också skulle gå på garantin?

#26
2011-04-22 09:43

Roger, om däck eller torkarblad går sönder under bilens garantitd skulle jag förvänta mej gratis byte. Men om jag slitit ut dem betalar jag själv. (Om jag kört många tusen mil på kort tid, så blir lampbytet en förslitningsfråga.)
Det luriga med glödlampor, är att bytesarbetet kan kosta. Ett torkarblad byter man lätt själv.

#27
2011-04-22 10:57

Tysken 1.

Jag har inte smutskastat andra märken. Däremot har jag berättat vilkea märken som varit mest bekymmersfria för oss! Och det tål ju inte tyskbilsägare främst att höra att en Lexus är en betydligt bättre bil i längden än tex en BMW. Och tillmed en Toyota är bättre/felfri än en BMW i längden,eller varför inte en Honda. Du är tydligen en som blivit drabbad av mina erfarenheter och inte tål det! Men jag har fortfarande BMW så jag vet hur de är,och jag byter märken hela tiden för att få en egen uppfattning om hur de är att äga. Just nu skulle jag vilja prova Peugeot 508 eller nya Hyundai i40. Och är jag inte nöjd med Toyota tex vår senaste Auris så skriver jag det och har också berättat om det här ett flertal gånger vad jag anser är fel etc.

Att jag har haft olika namn på olika forum stämmer till viss del. Men jag byter inte namn systematiskt hela tiden på en och samma sait tex VIB för att försöka ge sken av att det är olika personer som skriver.

#29
2011-04-23 14:02

Jo det är en stor utgiftspost dom där lamporna, nu när Priusen är tio år har redan en halvljuslampan slocknat och när jag i dagarna skulle besiktiga bilen lyste inte ena skylltlampan bak, men det var bara oxid så man slapp byta lampan ,puhh. Besiktningskillen sa att nu var det nog dags att byta bromsbelägg bak då rostiga skivor nöter bort beläggen fort ( tio år). Fram är nybilsbeläggen fortfarande tjocka och behöver kanske inte bytas ut än på många år än.
Man har svårt att förstå varför bilen behöver besiktigas för, dyraste utgiftsposten efter bensin och försäkring och skatt.

#30
2011-04-25 00:30

Ja 'PREVIA', Det är fördj*vligt!

:-)

#31
2011-04-25 03:15

Kan inte annat än hålla med Previa, Dock är den klart dyraste utgiften för mig hitills nya alufälgar och däck men det var ju lite självförvållat eftersom jag ville ha lite snyggare fälgar och kännde att jag väl kunde kosta på den det..
Men i stället har jag ännu inte fått smaka på den hårda utgiftsposten med fordonsskatten på Priusen än på 360kr/år eftersom min ännu inte riktigt hunnit bli 5 år och är skattefri några månader till... :)

#32
2011-04-25 11:17

Det är sannerligen en ganska ovanlig bil PREVIA har. Som kostar mer i besiktning är service. Kan det vara så att han får ombesiktiga flera gånger varje år? Kanske i kombination med att han servar själv? Och byter olja/filter bara när det blivit en seg gegga på stickan. Bromsvätska behöver man ju inte byta. Den syns ju inte.

#33
2014-09-28 09:49

Kul att läsa tre år gamla kommentar.

Samma gäng som maler på sina mantra Leifer, Shogun, Previa och Hanzzon.

Där ser man hur mycket dessa grabbar utvecklas.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.