Bild
Nästa artikel
Subaru är känt för sina boxermotorer. Frågeställaren undrar om förslitningen på kolvarna blir ojämn, eftersom cylindrarna ligger ned.

Bilfrågan: Hur slits kolvarna?

Bilfrågan

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Hur slits kolvarna i en boxermotor? Borde inte förslitningen bli värre på ena sidan kolven, eftersom cylindrarna ligger ner?
Olle
 
Svar:
Det bilmärke som mest förknippas med boxermotorn är Subaru som introducerade den första modellen med liggande motor redan år 1966. I dag drivs alla Subarus bilar, utom de allra minsta modellerna Luca och Pleo, med boxermotor.
Den svenska generalagenten uppger att man inte noterat att kolvarna skulle slitas mera på ”undersidan” och förklarar det med att krafterna som uppstår inuti motorn under dess fyra takter förmodligen tar ut tyngdlagens eventuella påverkan på kolven.          
Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Håller du med om svaret?

Kommentarer

#1
2017-05-16 13:19

"Det bilmärke som mest förknippas med boxermotorn är Subaru som introducerade den första modellen med liggande motor redan år 1966." Kul;-) VW och Porsche då?

Frågeställningen indikerar att det ev. inte kommer in så många frågor till ViB som är intressanta......

#2
2017-05-16 13:29

VW, Porsche, DAF, Citroen, BMW.. de var alla före Subaru. Däremot var väl Subaru först med diesel-boxer, även om det funnits dieslar (fast raka) som varit installerade liggande ner långt tidigare i bussar. Jag antar att kavitationen är ett minimalt problem.

#3
2017-05-16 14:29

Hur slits kolvarna i en stjärnmotor på ett flygplan är väl typ samma fråga ;)

#4
2017-05-16 14:33

Glöm inte Alfasud och 33 med boxer...

#5
2017-05-16 15:00

Lär väl i första hand vara cylinderloppen som slits eftersom kolvarna inte är i kontakt med cylinderväggarna, utan kolvringarna. Boxer fanns även i Panhard och Jowett(redan 1906). Sedan fanns det flata motorer som t.ex Ferarri:s "boxertolva" som egentligen var en V-motor med 180 graders cylindervinkel. Det avgörande Boxer eller Flat är om motstående kolvar sitter på separat eller samma vevtapp. Vidare fanns Volvos liggande sexcylindriga dieslar i bussmodell B 58 . Känner inte till något om onormalt slitage, ovala cylinderlopp, fast många ex säkert rullade bortåt 200000 mil.

#6
2017-05-16 15:07

Man kan alltid vända allt till att se något negativt i det...
Faktum är ju att bland bilmärken idag ÄR det Subaru som har mest boxermotorer. Porsche har det i sportbilarna men inte i sina SUV-modeller, och det var väldigt längesedan någon VW med boxermotor byggdes (nu när både Mexikos tillverkning av Typ 1 och Brasiliens tillverkning av Typ 2 upphört).
Och när var det någon som såg en Alfasud eller en Alfa 33 sist? Rosten har nog krävt sin tribut där...

#7
2017-05-16 15:35

Raphael: jo, men de var inte före Subaru i detta fall. Ska man hårddra det så var Benz först ut med boxer redan 1896, i motorcyklar fanns de sedan 1907. (BMW år 1923 och fortfarande) Tucker hade boxer 1948, Chevrolet 1960, Lancia 1961... Sen har ju mängder av flygplan använt boxermotorer, redan på 30-talet var de vanliga. Så, inget nytt eller speciellt med Subaru egentligen.

#8
2017-05-16 15:46

Helt riktigt. Boxermotorn är en slitvarg som kom in stort i och med BMW r32 motorcykeln som blev mest känd i militär version och ändlöst kopierad, Ryssland, Kina, USA och GB och tillverkas som kopia ännu idag för att inte tala om motorn som står till grund i en mängd andra märkens motorcyklar.
Problemet blev när den luftkylda boxern monterades in i familjebilen, en placering enligt fordonets design inbakad i ett illa ventilerat utrymme och ett undermåligt kyl o smörjsystem på det, motorn gick het och slets ned i förtid men att det var förr det.

#9
2017-05-16 16:03

Richard, Lasse.J, Hultarn

Det är så trikigt att man alltid ska behöva läsa negativa kommentarer om frågan eller om frågeställaren. Alltid en sådan besserwisser nivå på kommentarerna. Frågeställaren hade en för honom relevant undran och ställde frågan här på forumet. Då får man slängt upp spydiga kommentarer om stjärnmotorer i flygplan och alltid en känga åt Vib, etc.
Se på Tvärnit och StefL svar, dom tillför något och det gör inte Ni andra. Bara en massa besserwissrar som ska om möjligt briljera med egna allternativa fakta och verka kunniga, sanslöst lågt. Varför ge er in och kommentera sådan när Ni bara spyr galla på frågorna och Vib? Det säger mer om er än om frågan och Vib. Försök att bidra konstruktiv och sakligt någon gång och respektera att det finns folk som undrar saker som Ni ser som självklara.

#10
2017-05-16 16:12

Diod: vaknat på fel sida idag? Du är ju den som är mest negativ... Lugna ner dig och lär dig lite om boxern istället, här finns mängder av information att ta till sig.

#11
2017-05-16 16:48

Diod.
Det är upp till dig om du vill gå ovetande livet igenom.

#12
2017-05-16 17:58

Och Subarus boxer härstammar från Lloyd!

#13
2017-05-16 19:44

För att inte tala om Ferraris Boxer-12:a som under ett antal år bidrog med ljuv musik i våra F1-öron. Glömmer aldrig det ljudet!

// Krister

#14
2017-05-16 23:08

Krister_L.
Ljuv musik, men från en "flat 180 grader V12".

#15
2017-05-17 07:40

Ja Du @saabnisse, det kom att bli en historisk konkursauktion efter LLoyd som slutade med att Subaru köpte motorn och BMW köpte resten av bilen. En bil som idag har utvekclats till 3-serien.

#16
2017-05-17 10:05

bgl inte riktigt, men nästan. Subaru tog över Lloydmotorn och vidareutvecklade den till en modern motor. BMW tog över Borgward Isabella II som f.ö. var designad delvis i Östtyskland.
Det är en intressant historia om den största privata biltillverkaren i Europa och konkursen!
Men att boxermotorn inte används mer, trots många fördelar, beror ju på att det är en oekonomisk konstruktion som kräver dyr robotutrustning vid masstillverkning jämfört med raka motorer.

#17
2017-05-17 12:13

Det var väl Volkswagen som hade första boxermotorn och Porsche...
Angånde vart kolven slits mest så håller jag nog med förgående talare. Ingen specifik slitage vart på kolven. Som han sa så har det med rörelsen och tyngdlagen att göra...

#18
2017-05-17 14:23

Håller med Diod fullständigt , alltid negativa svar i nästan alla trådar. Hade frågan varit i vilka bilar fanns/finns boxer så hade era svar varit ok.

#19
2017-05-17 14:44

Jämfört med alla andra krafter inuti en motor känns det som att egenvikten hos kolv och en del av vevstaken är att räkna som försumbara. Förhoppningsvis har man en oljefilm i loppen också.

#20
2017-05-17 15:08

Rallykalle: nu tycker jag du är negativ... ;-)

Att kommentarerna handlar om historien bakom boxermotorn är mest en reaktion på ViB's svar där Subaru framhålls som föregångare, vilka de alltså inte är.

Frågan lyder: "Håller du med om svaret?" Och som synes är det många som inte håller med om svaret och istället kommer med mer och mer rätt information. Hur man sedan kan uppfatta förbättrad information som negativt är lite udda. Du kanske inte har läst alla svaren?

#21
2017-05-17 17:17

Att se en boxer som en V-motor är en prestation.
Ett antal raka motorer är för övrigt mer eller mindre vinklade utan att ta skada.
I de fall någon kolv tagit märkbart mer skada, har det varit i änden av blocket, då p g a sämre smörjning och/eller kylning.

Fördelen med en boxer är givetvis vibrationsfriheten utan konstgrepp som balansaxlar samt den låga tyngdpunkten. Men 4WD extra lyckat, vilket Subaru brukar framhålla.
Nackdelarna är lite mer komplicerad konstruktion och fler monteringsmoment samt större kylande ytteryta, vilket ger något sämre verkningsgrad.

#22
2017-05-17 20:01

Helt riktigt Roy, även om motliggande stakar sitter på samma vevtapp på en flat motor så är det ändå fel att kalla den V-motor. Men det är lika fel att kalla den boxer, för där sitter ju motliggande stakar även på motstående vevtapp. Det vore förresten kul att veta hur en flat tvåcylindrig motor där stakarna sitter på samma tapp skulle uppföra sig, där skulle det nog bli lite vibbar!

#23
2017-05-17 20:15

Jag gissar att benämningen "boxer" mest har att göra med hur kolvarna arbetar i förhållande till varandra.

#24
2017-05-18 08:03

Universalsnillet Issigonis ville förresten ha boxermotor och framhjulsdrift i Morris Minor, men blev ålagd att använda en befintlig motor, som var en föga upphetsande sidventil rak fyra (som ersattes 1952 med en toppventilfyra som sedan hängde med ända tills Mini lades ner 2000!) Intressant nog fick Minor ändå det breda motorrummet. Han ville också ha gummifjädring och små hjul, då stora hjul tar mycket plats i karossen. Något som han fick igenom på Mini.

Jo, uttrycket "boxer" sägs härstamma från likheten med boxare som rör armarna ut och in i förhållande till varandra. Lite vrickat egentligen, då boxare inte slår ut åt sidorna... ;-)

#25
2017-05-18 08:44

Hur som helst, så borde det väl i alla fall gynna vägegenskaperna all den stund det blir lägre tyngdpunkt på bilen ;)

#26
2017-05-18 17:55

Det är nog lite marigt att placera vevstakarna exakt mitt emot varandra, saabnisse. Det blir tillräckligt bra ändå. De motriktade krafterna tar ut varandra.
Apropå boxertvåa, så sas det att BMW:s motorcyklar (som för övrigt användes av den svenska polisen och gick ovanligt tyst för sin tid) kunde ge knuffar i sidled.

#27
2017-05-23 17:09

Kolvslitaget säja vara mest på ena sidan som "tar trycket" under förbränningsfasen.
Minns inte helt men man kan kompensera bort en del genom asymmetrisk placering av kolvbulten.
Tyngdkraftens påverkan på slitaget är obefintlig i jämförelse med påverkan av förbränningstrycket.
Boxermotor förknippar fö vi åldringar nog mest med VW, när Subaru börjkade leka med boxerrova hade VW redan hållit på i över 20 år med det och hunnit sälja en och annan bil dessutom...
Tatra, mer okända här höll på ungefär samtidigt.
Polisens BMWboxer har nog helt inte med "boxer" att göra, dess små egenheter beror nog mer på gyroeffekten då vevaxeln är längsmonterad.
Ännu ett problem med gyroeffekten hade man på gamla propellerplan, där lär effekten vara mkt utpräglad, ett flygplan saknar ju "markmothåll" typ hjul...
Vilket också lär ha varit ett problem för de piloter som gick från propeller- till jetmotor. Uppförandet på planet ändrades säjs det. (Jag fullständigade själv aldrig min flygutbildning så jag märkte inget....)

#28
2017-05-23 18:11

Roy J - känslan av att en BMW "knuffar i sidled" beror snarare på kardandriften, som bidrar till att MC:n också vill rotera runt sin egen axel, ung som en propeller.