Bild
Nästa artikel
Signaturen Rolle har en Subaru Impreza från 2013 och har upptäckt att däcken slits ojämnt.

Bilfrågan: Hur slits däcken?

Bilfrågan

”De hade slitits olika mycket. Hur kan det komma sig? Permanent fyrhjulsdrift borde väl slita alla däck likadant?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag kör en Subaru Impreza från 2013. När jag kollade på däcken nyligen såg jag att de hade slitits olika mycket. Hur kan det komma sig? Subaru, som ju har permanent fyrhjulsdrift, borde väl slita alla däck likadant?
Rolle
 
Svar:
Att däcken slits olika kan bero på att du kanske inte har kollat lufttrycket så ofta utan att det varierat mellan däcken. Det kan också vara fel på hjulinställningen. Låt en verkstad kolla hjulvinklarna. En justering kostar från cirka 600 kronor till en knapp tusenlapp men det är ju billigare än att köpa nya däck.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Vad tror du att det ojämna däckslitaget kan bero på?
 

Kommentarer

#1
2017-10-27 08:23

600-1000 kr för hjulinställning? Haha! Glöm det!

Verkligheten är att det kostar minst 1500. Över 2000 kr på märkesverkstad. Har för mig dom tog lite över 2k på BMW senast.

#2
2017-10-27 08:59

Kan inte hjulen slitas olika för att de fortfarande trots fyrhjulsdrift har olika uppgifter? Framhjulen styr, det gör inte bakhjulen...

#3
2017-10-27 09:56

Framförallt bromsar framhjulen mycket mer än bakhjulen.

#4
2017-10-27 12:16

Bra svar av Marianne.... Hahaha herregud. Hur kan man jobba som motorjournalist och inte veta bättre?

En fyrhjulsdriven bil sliter i stort sett alltid mer framhjul än bakhjul. Det är fysiska orsaker och det är inget som helst fel.

Ge bättre svar i fortsättningen.

#5
2017-10-27 12:39

I vanliga fall sliter Subaru däcken otroligt lite och väldigt jämnt. Men just XV verkar ha felinställda hjulinställningar i stora mängder. Möjligen samma med din Impreza? Jag hade kollat hjulinställningen. Men det går inte att få det gjort för 600 utan snarare minist det dubbla.

#6
2017-10-27 13:20

Nästan alla nya bilar från fabrik behöver en hjulinställning efter ett par tusen mil.
Det är dock väldigt få som gör det. Inte ens över en livstid på en bil.
Borde ingå gratis i första 3000-mila servicen.

#7
2017-10-27 13:40

Däck slits mest där vikten är högre, normalfallet fram på en bil. Motorcykel slits bakdäck snabbare. Däckdimension och hur mjukt däck man har spelar också roll. Fyrhjulsdrift är bra men tyvärr ställer det större krav på att hjulinställning är rätt. Kontrollera detta och viktigt att man kör med rätt däcktryck, hellre mer än för lite luft i däcken. Kör du mc så är det viktigt att öka trycket om du lastar för långfärd med mycket last, det står oftast specat på enkel svingen bak.

#8
2017-10-27 18:20

Mr.Wheeler och johnkommentar har redan skrivit det jag själv tänkte skriva, men kan tillägga att de flesta bilar är konstruerade för att vara något understyrda. 4WD må utjämna skillnaderna något men kan inte eliminera dem.

#9
2017-10-27 21:25

Som Wheeler, john och Roy, samt undertecknat vill förstå.
Framdäcken vill alltid belastas mer vid bromsning, oavsett drivlina.
Märkligt att Vib's svar inte tydliggör detta faktum.

#10
2017-10-27 23:10

Skall byta till nya vinterdäck på gammelbilen på måndag. Passar på att få en hjulinställning gjord eftersom ett par däck var snedslitna. Kostar 850 kr och görs med hjälp av en mycket avancerad datastyrd laserrigg. Volvoverkstan tar 1050 kr för samma jobb. Det har sina fördelar att bo i en landsortsstad. (Karlstad).

#11
2017-10-27 23:18

Skulle va soltimmar då

#12
2017-10-28 01:21

Sliter själv väldigt lite däck men att jag har hört även förr att just Subaru käkar.
Kan det bero på hur som de bilarna körs? Kör man en bil hårt med driv så kan bilen tendera att vid stark acceleration byta fot om och om igen.
Drar man ofta tungt, samma sak där om att man driver bilen hårt, systemet går in och korrigerar.
Det enda som ger jämnt det är differentialspärrad axel.

#13
2017-10-28 07:38

Sedan får man inte glömma att vi har högertrafik, kör du mycket i rondeller/dylikt så kan du räkna med mer slitage på höger sida. På det om du inte haft rätt pumpade däck så kan det vara svaret på din fråga om hjulinställningen är korrekt.

#14
2017-10-28 10:25

Ska tilläggas att jag gjorde en fyrhjulsinställing hos lokala däckmånglaren för 700 kr så priset beror nog på vem man går till. Mazda skulle ha nåt mellan 1000-1500 - minns inte riktigt. Det känns dock inte heller SÅ galet med tanke på tid och utrustning. Men 700 var mindre :P

#15
2017-10-28 11:59

Eftersom jag/vi åker Forester och Outback, så kan jag tala om att det är minimal skillnad i slitag med Subarus fyrhjulsdrift. Ingen av våra Subaru sliter ojämt, så min gissning är att det behövs en hjulinställning. Ring runt och kolla priserna för det skiljer mycket och över 800 kr. ska man inte behöva betala.

#16
2017-10-28 12:38

Om man nu KÖR sina bilar och inte bara ÅKER, så slits framdäcken mer än bakdäcken. Det är inte något fel, det är ett resultat av körning.

#17
2017-10-28 13:45

milkylainen, ingenting är gratis i bilvärlden.

#18
2017-10-28 19:34

AudiS4
Inte slets framdäcken mer på min bakhjulsdrivna BMW när jag "körde" den.
På min fyrhjulsdrivna slets dom väldigt lika, förutom en bakhjulsvinkel som åt upp insidan på ena bakdäcket. Men det gick att fixa.
Men kör man i grunden framhjulsdrivet så slits ju framhjulen mer. Min gamla Saab 9000 Turbo, gillade att käka framdäck

#19
2017-10-28 20:55

Ja du Guran. Nu är det fyrhjulsdrivna bilar vi pratar om här, såååååå....

Ja då åker du med din fyrhjulsdrivna bil, precis som jag skrev. Fortsätt puttra på du.

#20
2017-10-28 23:18

Nä då AudiS4 jag har aldrig åkt bil
Allt för kul att köra, därför har jag ingen Skoda Octavia 1,0t . Men så klart du sliter väl framhjul på din i grunden framhjulsdrivna Audi. Är väl ändå drivhjulen som slits, förutom vid stor del stadskörning då styrande hjulen slites mer. Men sånt där onormalt slitage som tråden handlar om är 100% felaktiga hjulvinklar. Räcker att åka i ett potthål eller svänga mot en trottoarkant för att dom skall bli fel.

#21
2017-10-29 12:03

Du vet uppenbarligen inte hur fyrhjulsdriften på min Audi eller många fyrhjulsdrivna bilar fungerar. Inte lönt att fortsätta diskutera med dig.

Varför du tror att tråden handlar om onormalt slitage, när den handlar om att en fyrhjulsdriven bil sliter mer framdäck, är högst besynnerligt.

#22
2017-10-29 17:08

Guran sa du 1,0 :) Även med en 1,0 får man bara hava livslängden på framhjulen.

#23
2017-10-29 23:19

Audi S4
Om jag nu inte vet så får du väl förklara hur din bils fyrhjulsdrift fungerar.
Om inte så kan jag väl försöka förklara hur jag tror, då jag tydligen inte vet.
Min BMW med Xdrive var i alla fall 40/60 i fördelning fram/bak. Sen har BMW nu mer ett enklare Haldex (eller är väl Borg Warner som äger dom nu) på dom framhjulsdrivna modellerna. Dom kan jag hålla med om med största sannolikhet sliter mer framhjul, Även Audi har väl minst två olika fyrhjulsdriftssystem som alla heter quattro. Har inte koll på vilket system i vilken modell.
Men permanent fyrhjulsdrivna, som på BMW, utom 2 GT och nya X1, Subaru, stora Audi modeller och Mercedes kan ju fördela kraften fullt ut till där den behövs och har en grundinställning för att bilens körkänsla skall vara mörkestypisk. Det är väl ändå det som är riktig fyrhjulsdrift. Sen har du det stora flertalet som i grunden är framhjulsdrivna och kan pytsa ut upp till 50% drivkraft till bakhjulen. Å visst då sliter det väl självklart mer framhjul då den bara använder driften bak då det behövs och framförallt inte har samma framkomlighet. Å tråden handlade om en Subaru som har permanent symmetrisk fyrhjulsdrift, ganska unikt i bilvärlden nu med allt fokus på minimering av utsläpp
Men Audi S4 så varför sliter en Subaru mer framdäck?
Frågeställaren frågade om olikt slitna däck, inget framgår om det är fram eller bak eller snedslitna. Men min erfarenhet av fyrhjulsdrivet (xDrive) var att dom slets väldigt jämnt. Förutom då en hjulvinkel var 2,5 grader fel.

#24
2017-10-29 23:37

I frågan ovan står det följande: "När jag kollade på däcken nyligen såg jag att de hade slitits olika mycket".

Jag tolkar det som att alla fyra däcken just slitits olika mycket och inte det vanliga att framdäcken slitits mer än bakdäcken. Det verkar behövas en hjulinställning runt om och självklart en kontroll av lufttrycket.

#25
2017-10-30 13:41

Varför modererar ni inlägg, utan att meddela den ni raderar? Snacka om att missbruka sin moderatroll.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.