Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Hur ska jag placera domkraften?

Bilfrågan

"Har en garagedomkraft som jag lärt mig använda för att lyfta egen bil. Men hur gör jag för att lyfta goda vänners bilar?"Vi Bilägare svarar.

FRÅGA:
Har en garagedomkraft som jag lärt mig använda för att lyfta egen bil.

Men hur gör jag för att lyfta goda vänners bilar?

Finns det några bra regler för var man ska placera lyftplattan för att samtidigt lyfta båda hjulen på fram- respektive bakaxel?

Den evige novisen

SVAR:
Det finns inga generella regler för hur du kan lyfta en bil. Det bestäms utifrån varje bilmodell och beror på dess konstruktion.

Moderna bilar med skyddsplåtar under chassit och avancerade multilänkbakaxlar är speciellt svåra att lyfta med något annat den medföljande domkraften.

Vad du alltid kan göra är att lyfta i de ordinare domkraftsfästena om du använder ett tryckutjämnande mellanlägg.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Har du något bra trick när du ska lyfta en bil?

Kommentarer

#1
Jägaren
2010-08-06 13:44

Det vanliga tilläggssvaret från min sida är att ALLTID titta i respektive bils instruktionsbok. vet folk inte om att det finns instruktionsböcker eller ger blanka den i att titta i dem?

#1
Jägaren
2010-08-06 13:46

Oj, vilken svenska... Lite bättre så här:
Det vanliga tilläggssvaret från min sida är att ALLTID titta i respektive bils instruktionsbok. Vet folk inte om att det finns instruktionsböcker eller ger de blanka den i att titta i dem?

#1
MX-Anders
2010-08-06 14:31

Skulle vilja tilägga att det ofta är svårt att lyfta med en garagrdomkraft på de ställen som originaldromkraften ska lyfta då garagedomkraften ofta har en betydligt större
platta som den lyfter med och ofta är det tröskeln som är i plåt.
Jag lyfter Alltid på ett ställe som är förstärkt som tex infästning av en länkarm, subframe
( framvagnsbalk ) eller bärarmsinfästning eller liknande så slipper man få några deformationsskador i karossen och domkraften glider heller inte av så lätt då heller.

#1
Al
2010-08-06 15:20

I have owned 14 cars. The manuals all instruct you how to place the on-board jack. No mentioning whatsoever of how to place a garage jack!

#1
ROFFE
2010-08-06 17:30

Ingen nämner problemet med att hitta ett BRA ställe att placera PALLlLBOCKEN som faktiskt kan rädda liv
(i alla fall om DU skall in under bilen och meka ...)

#1
Erik F
2010-08-06 18:09

Jag lyfter under framvagnsbalken fram och får upp hela framvagnen då. Använder en träkloss emellan, eftersom s.k. jack pads av gummi är för mjuka och förstör underredsmassan. Baktill lyfter jag varje hjul för sig under länkarmsinfästningarna, med samma brädbit emellan.
------------------------------------------------------
Pallbockarna ställer jag under länkarmarna fram och så även baktill.
------------------------------------------------------
Jag har konstruerat en egen ramp att köra upp på så att man inte behöver lyfta bilen för jobb som oljebyten etc., eller för att komma åt bättre med garagedomkraften, som annars är för hög för bilen. Jag har limmat och skruvat ihop tre kraftiga reglar på höjden, så att de ligger som en trappa. De kan inte kollapsa, till skillnad från de stålvarianter som biltillbehörsaffärer säljer. De garanterar ju bara 500-1000 kg/st. och vem vet när materielutmattningen sätter in... Jag har linoljat reglarna också så att de håller längre. Har även en tvärregel som "stopp" längst fram så att man inte kör av rampen längst upp.

#1
johan
2010-08-06 18:50

användar fyrpelare är rätt så enkelt att hitta plast att lyfta värre är det när det är mycket plast undertill bilen så det är svårt att se stommar osv...

#1
Inge
2010-08-07 00:06

Har en SAAB 9.5. Mailade SAAB för att få reda på var man kunde placera garagedomkraften. Fick då till svar; "Att det vet dom inte"!!! Vänd till en SAAB-verekstad.

#1
Jägaren
2010-08-07 02:15

Som jag skrev var svaret av karaktären tilläggssvar, i vilket jag framförde rekommendationen att inför varje situation alltid titta efter vad som sägs i instruktionsboken - eller vad som eventuellt INTE sägs. Jag påstod inte att allt står i instruktionsboken, men ett bra tips är att alltid börja där. Av erfarenhet vet jag att nästan ingen tittar i den - någonsin.

#1
Jes
2010-08-07 20:59

Garagedomkraften ska placeras på golvet .. hur jäv** svårt kan det vara ..
Vill man lyfta hela sidan, alltså båda hjulen måste man lyfta någonstans strax framför mitten av bilen (gäller bil med motorn fram) ..
1 meter bräda fördelar trycket på tröskellådan .. och den bilen som inte tåler detta ... ska inte lyftas utan grävas ner. ;o)

#1
Roy
2010-08-08 12:20

Roffe tar upp en viktig fråga och framför allt Erik F ger bra svar, men även JES något raljerande svar innehåller ett bra tips. AL skriver på engelska(!) och har faktiskt rätt.
Själv konstaterar jag bara lakoniskt att det var bättre förr...

#1
Rikard
2010-08-08 18:17

Vet inte hur det är på dom senaste årsmodellerna, men generellt har Japanska bilar alltid en tvärgående balk innanför främre stötfångaren med lyftpunkt, oftast finns även en luftpunkt baktill.

#1
leifer
2010-08-08 19:37

Inte konstigt att fler och fler tröttnat och hyr däckplats hos däckfirman. Nackdelen är att det sen är nästan omöjligt att få en tid att byta däcken. Alla ska byta samtidigt på höst och vår. I Stockholm är det ganska hysteriskt, varför det kan vara skönt att byta själv. Jag ska köpa dubbfria vinterdäck i höst, så slipper man vara så noga med tiderna. Numera måste ju också dubben av senast 15:e april. Man har alltså två veckor på sig att boka en tid och byta från dubbdäck till sommardäck. Sen är det lite märkligt att man börjat använda allt klenare domkraft som levererar i bilarna. I handboken friskriver sig då tillverkaren och säger att den inte ska användas höst och vår för att byta däck. Det är bara till nöds för att byta till ett reservhjul (om det nu inte är bara spray). Så ännu ett skäl att hyra däckplats...

#1
Roy
2010-08-10 18:22

Där tog Leifer upp en viktig sak!
Det är faktioskt sant att tillverkarna friskriver sig från ansvar för användningen av domkraften - annat än i nödfall - vad nu det är...
Man ska alltså använda en verkstadsdomkraft utan att ha någon instruktion om hur...
Suck!

#1
leifer
2010-08-10 21:43

ROY, sen drar ju däckfirmorna åt däcken så hårt med tryckluft att däcket är svårt för många att lossa, inte minst kvinnor.
Jag fick en spik i mitt däck före sommaren, var bara att byta till reservhjulet (faktiskt bara nödreservhjul på en volvo 940) där jag befann mig. Jag hade bytt hjul innan så det var lugnt, har en sånt där teleskopförlängd mutterdragare, så jag kan även få upp tryckluftdragna, i värsta fall få jag hoppa lite. Har man fina lättmetallfälgar så gäller det då att ha mutterhylsa som är plastat så att fälgarna inte skadas och blir fula. Det är lätt hänt. Så det är klart att spray blir vanligare och vanligare. Med alla hybridbilar som kommer, där batteri tar plats, så är nog snart reservhjul ett minne blott.

#2
\BgD
2010-12-11 21:57

Kolla nästa gång var Bilprovningen ansätter lyft. Kan ge en fingervisning.

#3
2014-06-30 10:54

En titt i instruktionsboken brukar räcka för att se vilka lyftpunkter biltillverkaren rekommenderar.
Bengts förslag om att lyfta i ordinarie lyftpunkter med tryckavlastare är inte så dumt och i vissa fall går bilens originaldomkraft att använda som sådan mellan tröskellådan och garagedomkraften.

#4
2015-02-24 06:34

Är man intresserad av att plocka med bilen, rekommenderar jag en verkstadshandbok,
där står var man placerar verkstadsdomkraften utan att skada bilen.
Tyvärr är verkstäderna de största syndarna, inte ens märkesverkstäderna har koll på / eller orkar bry sig var bilen ska lyftas. Många återbesök pga detta.
Kolla alltid underredet efter verkstadsbesök, innan du kör från verkstaden.
Undviker därför alltid verkstäder om det inte är absolut nödvändigt- bättre meka själv.
Glöm absolut inte pallbocken.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.