Nästa artikel
Bilfrågan: Hur säker är V40?
Bilfrågan

Bilfrågan: Hur säker är V40?

Publicerad 9 november 2015 (uppdaterad 10 november 2020)
Första generationen Volvo V40 var en av de säkraste bilarna på sin tid. Men med 12 år på nacken känns vissa säkerhetssystem föråldrade.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Hur pass bra är en Volvo V40 -03 i dagens läge vad gäller krocksäkerhet? Har tiden runnit förbi?
Sven W
 
Svar:
Som ny var en 2003 års Volvo V40 en av de krocksäkraste bilarna. Den hade full uppsättning krockkuddar, sidokollisionsskyddet SIPS och stolar med skydd mot whiplashskador. Som extra utrustning gick att få ett antispinnsystem som kallades DSA (Dynamic Stability Assistance).
Hos både Euro NCAP och Folksam har den aktuella V40-modellen fått fyra stjärnor för krockskyddet. Men några moderna förarhjälpmedel som autobroms, döda vinkel-varnare och filhållarassistans hade den inte, ens som tillval. En tolv år gammal bil kan också vara lite försvagad av rost, även om 2003 års modell var ganska bra rostskyddsbehandlad från fabriken.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Har du någon erfarenhet av Volvo V40 från 2003?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-11-09 08:53
Bortom

@Antifeministen, frågan är hur man definierar krocksäkerhet. Endast som ett resultat av själva krocken eller tar man helhetsbilden och räknar in faktorer som gör att krocken i sig blir mindre våldsam? (här kommer all elektronisk bling-bling in i bilden).

#2 • Uppdaterat: 2015-11-09 09:02
Hackenbush

Krocksäkerheten skall ju mätas på lika villkor. Alltså, vad händer med bilen och de åkande vid en kollision vid exempelvis 50km/h, hur stora blir skadorna.
Krocksäkerheten kan inte mätas på vad man eller bilen hinner göra innan krocken sker då förutsättningarna kan skilja.
Autombroms kan minska personskador vid en krock det är sant men det betyder inte att själva bilen är "krocksäker" i sig.

#3 • Uppdaterat: 2015-11-09 09:25
Deeds

En airbag kan väl också fallera eller? Innebär det att bilar med airbag INTE skall betraktas ha högre krocksäkerhet än bilar utan airbag enligt dig Antifeministen?

#4 • Uppdaterat: 2015-11-09 11:02
Hackenbush

Att räkna bort skydd som kan fallera vid en krock är inte något som kan säkerställa krockskyddet.
De skydd som aktiveras i själva krockögonblicket är de som skall avgöra hur krocksäker bilen är. Därmed inte sagt att de skydd som aktiveras innan krocken skall räknas in då de inte avgör hur det ser ut i jämförelsen mellan två bilar som krockar i t.ex. 50km/h.
Autobroms får nog mest ses som en bonus för att mildra skador inför en olycka och utanför själva krockskyddet.

#5 • Uppdaterat: 2015-11-09 09:29
Deeds

Förstår vad du menar Hacken och håller med i sak.. Men min fråga är ändå befogad när man anser att elektronisk säkerhet är falsk säkerhet.. Airbagen utlöses av en elektronisk impuls. Alltså något som kan fallera på elektronisk väg.

#6 • Uppdaterat: 2015-11-09 11:27
Deeds

Om autobroms hade använts vid krocktest så hade krocken med all sannolikhet inte blivit av. Man måste ju testa med hjälpsystem av för att se hur själva krocken ter sig. MEn att autobroms ska ge poäng ur säkerhetssynpunkt tycker jag är självklart. Nästa bil jag köper skall ha autobroms och det är inte för att jag ska kunna sitta med mobilen och slappa utan för att jag vill ha en extra säkerhet om den mänskliga faktorn gör att jag, eller min fru, tappar fokus av någon outgrundlig anledning. . Det kan hända den bästa.
Jag är övertygad att alla dessa nya "säkerhets-påhitt" är av godo och inte för att föraren skall kunna "tänka på annat"

#7 • Uppdaterat: 2015-11-09 11:36
Hackenbush

Deeds skrev
"Nästa bil jag köper skall ha autobroms och det är inte för att jag ska kunna sitta med mobilen och slappa utan för att jag vill ha en extra säkerhet om den mänskliga faktorn gör att jag, eller min fru, tappar fokus av någon outgrundlig anledning. . Det kan hända den bästa."

Japp detta håller jag klart med om.

#8 • Uppdaterat: 2015-11-09 11:49
duccedriver

2003 var den en av de säkraste bilarna, borde räcka som svar.....
Som den billigaste volvon ändå bättre än merparten konkurrenter i mellanklassen.
Att det inte finns prylar som knappt var i bruk 2003, om ens uppfunna, behöver det nämnas......
Vill man vara säker fullt ut, bör man ju köpa en modell med 5 stjärnor 2015, om 12 år kommer den också vara medelmåttig......
Bilen känns säker, väghållningen är suverän, också en parameter för att undvika krock.
Sen är det väl så med ncap, att den krockas i en barriär, så mäts passiv säkerhet, förekomsten av aktiva system höjer antalet stjärnor.
En bil utan diverse system kan inte få 5 stjärnor, oavsett hur kapslad man sitter.....
Så har jag fattat det.

#9 • Uppdaterat: 2015-11-09 15:29
Gunnar Lindberg

Den här diskussionen om krocksäkerhet är delvis larvig. Somliga hänger upp sig på termen krocksäker och vill inte inkludera system som hjälper föraren att undvika eller minska skadorna vid en krock. Klokt nog så tar Ncaps med sådana hjälpsystem i sin helhetsbedömning av krocksäkerhet. Att inte räkna med autobroms mm skulle vara ett svek mot bilköpare som söker en bil med låg risk att de åkande skadas i trafiken eller att oskyddade trafikanter skadas vid en krock. Sedan spelar det ingen roll om de inte är till nytta i alla tänkbara situationer.

#a • Uppdaterat: 2015-11-09 15:40
S-E S

I begreppet krocksäkerhet bör definitivt fordonets storlek och tyngd ingå. Möts en Micra och en "tvåtonnare" front mot front i 90 km/t så fortsätter Micran baklänges i 45 km/t. Då är det bra med krockkuddar, speciellt i Micran, medan den i 2-tonnaren troligen klarar sig även om denna glömt säkerhetsbältet. Det löjliga i sammanhangen är att båda fordonen kan ha fått samma "säkerhetsbetyg" av "krockbyråkraterna".
Vad gäller Volvo V40 så ägde jag en 2003 T4. trevlig bil, men jag krockade aldrig så det gör det svårt att "ha en åsikt om säkerheten".
Byråkraterna tänker precis som i boxningen, man låter inte "viktsklassarna" mötas i "några ronder" av hänsyn till de mindres välbefinnande och varaktiga men.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.