Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Hur motverkar jag geggan?

Bilfrågan

"Varför bildas en gråvit gegga vid locket för oljepåfyllning? Vad kan göras för att fixa problemet?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA:
Skoda Octavia 1,6 -04. Ständigt återkommande gråvit gegga under oljepåfyllningslocket trots oljebyte med syntetolja av kända fabrikat var 800:e mil. Bilen körs varierande med 20 mils ”långresor” ganska ofta och det förekommer inget kylarvattenläckage in i oljan! Märkesverkstadens filosofi att vi byter oljan och du betalar cirka 2 500 kronor verkar inte seriös.

Finns det på VAG-motorerna någon slang, filter eller ventil som måste rengöras eller bytas för att fixa problemet?

E Skuhrstad

SVAR:
Den gråvita geggan i motorn består av en emulsion som bildas när motoroljan kommer i kontakt med kondensvatten som bildas i motorn. Vilken motorolja du använder ska inte påverka uppkomsten av emulsionen. Normalt sett försvinner den när oljan blir varm men i ditt fall har den tydligen blivit kvar. Tyder på att oljetemperaturen är för låg.

Geggan är i sig själv inte skadlig men kan bli det om den fryser och då täpper igen till exempel vevhusventilationen. Du bör rådgöra med din verkstad hur du ska bli av med den. Kanske ett kylarskydd måste monteras under den kalla årstiden.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2014-02-10 12:09

Varför visar ni en bil på den turboladdade 1.8TSI när det är en sugmotor, 1.6l som frågan gäller? Är ni i vanlig ordning fulla under dagtid på redaktionen? Hittar ni inte en bild på motorn kan ni väl sätta in bilen i fråga?
Varför inte visa en bild på en tårta? Eller en fin V-12:a från Ferrari? Ungefär samma relevans.

Kolla om geggan sitter kvar efter 20 mils lite mer aktiv körning. Då har du svaret på din fråga.

#2
2014-02-10 12:32

Milkylainen:
Tack för påpekandet! Du har givetvis helt rätt. Nu är bilden utbytt.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#3
2014-02-10 12:36

För Korta körningar i stadstrafik är orsaken, speciellt tydlig under den kalla årstiden ;-)

#4
2014-02-10 12:36

1.6:an är en otroligt driftsäker maskin. Torka bort kladdet med en trasa, fast gör du inte det kommer inget ändå att hända.
Jag byter olja var 1500e mil på 1.6:a, och då passar jag på att torka om det nu skulle ha blivit något kladd.

#5
2014-02-10 12:56

1,6 16v driftsäker? nej aldrig! den drar olja så man inte ens hinner köra 1500 mil, tysk skräp som vanligt.

#6
2014-02-10 13:01

Är Skodan tysk nu? Trodde den var tjeckisk.

#7
2014-02-10 13:43

@Leif Larsson
Vad 'true believer' menar, är nog att under den 'tjeckiska' karossen är ju bilen en helt vanlig VW Golf.

VAG:s utbud:
Skoda = Fattigmans * VW *
VW = Medel-Fritz * VW *
AUDI = Rikemans * VW *

#8
2014-02-10 13:53

Motorerna på Skoda är märkta med VW och Audi även om de sätts i bilen i Tjeckien

#9
2014-02-10 14:11

Jo det är sant, men lite mindre skräp är det väl när den sätts ihop i Tjeckien.

#10
2014-02-10 15:53

Precis som flera andra tillverkare, tex BMW har denna motor undermålig vevhusventilation, därav problemet.
Min granne åkte dagligen 4 mil enkel resa med sin Golf, och alltid med motorvärmare vintertid, ändå var det gegga under oljelocket.

#11
2014-02-10 16:32

Är det så på alla bilar?

Jag hade en Renault Megane II förut som fick enormt med vit gegga i motorn, som rabiesfradga nästan, men sen bytte jag olja och oljefilter ordentligt och problemet kom inte tillbaka.

Den bilen hade många andra fel, dock. Skräpbil. Jag sålde den så fort jag kunde.

#12
2014-02-10 17:12

Oomkullrunkelig@ Nej det är bra bil :-) men det var tur att du sålde den för de är omöjliga att bli av med ?

#13
2014-02-10 17:27

true believer: Jag sålde Renutten med vinst ett par år senare. Alltså för mer än jag hade givit för den. Andrahandsvärde, vettu! :)

#14
2014-02-10 20:21

1,6 l VAG-rovan finns även som 8V - kanske nån skillnad jfr 16V ? Har haft just 8V-versionen utan minsta problem och heller ingen oljeförbrukning.

#15
2014-02-11 08:41

True believer: Här är det "vanliga" 1.6 l som det talas om. Den octavia vi har har gått 15000mil och inga problem och ingen oljeförbrukning.

#16
2014-02-11 11:37

Vanliga 8v -04 är katastrof med en sådan gammal teknik. 16v drar olja! och denna octavia på bilden är katastrof kvalitetsmässigt! Jag ser folk med octavia med motorhuven öppna undrande var olja tagit vägen, att ni inte har problem har ingen betydelse! tjeckisk/tysk skräp!

#17
2014-02-11 12:41

!,4 8V i samma motorfamilj sitter i polo b.la. låter som en diesel redan efter några tusen mil vanligt fel!

#18
2014-02-11 13:47

"true believer" - om tekniken är gammal eller ej har nog inte så stor betydelse om resultatet ändå är väl fungerande - vilket det visat sig vara i de 2 bilar vi haft med den motorn. VW hade både 16V och 8V parallellt så dom utvecklade nog 8V-motorn också. Vill dessutom minns att jag läst att det är något märke som är på gång tillbaka till färre ventiler i motorerna - kanske beroende på friktionsförluster när man hela tiden måste pressa ner förbrukningen... Ja, jag har inte svaret - det var bara en spekulation - precis som många av dina tvärsäkra påståenden nog också får betraktas som....

#19
2014-02-11 16:15

Ja du,
du har en otät topplockspackning där kylvatten slipprar in i motoroljan.
Allt snack om kondensvatten och för låg oljetemperatur är dumheter (oljetempen är nämligen alltid lite högre än kylvattentempen, och om du kör 20 mil då är allt genomvarmt... så herr Dieden vet återigen inte vad han snackar om)
Sorry att göra dig ledsen, men så är det. Byt topplockspackning.
(om det skulle bero på kondensvatten då skulle ALLA bilar i Sverige dras med samma problem som du (det är ju rätt kallt halva året) ... men det är ju inte så trots kondens i alla kalla motorer.)

#20
2014-02-11 19:14

SVAR TILL JOCKE-A ! Om kostnad: Min Fattigmans *VW * kostade för något år sedan 435000:- Det hade jag fått en ganska bra Audi för om jag önskat så.

#21
2014-02-11 21:08

@bortom På min Skoda Octavia RS -06 (Octavia nr 3 i familjen) stiger oljetemperaturen långsammare än både motortempen (motor out) och kylartempen (cooler). När motorn uppnått normal temperatur skiljer endast nån enstaka grad. Jag har också grå smet på oljepåfyllningslocket, minns inte att jag skulle fyllt på kylarvätska i nån av dom Skoda jag haft så att topplockspackningen skulle läcka verkar inte troligt. Kör för övrigt mest korta sträckor året om.

#22
2014-02-11 23:35

@Alfie
Läs mitt tidigare inlägg igen! Skrev inget om "Fattigmans *VW *"
(Hade du läsglasögonen på?)

#23
2014-02-12 09:34

Att vag har problem med moterna å blundar för dem är väl inget nytt.
att dom dessutom drar 30-50% mer än vad dom sj har deklarerat i förbrukning är ju ett stort ????

Varför köpa nåt som kostar peppar då det går sönder!!!

#24
2014-02-12 10:14

Det här är ett problem som drabbar de flesta motorer som går korta körningar utan att motorn når arbetstemperatur.
För länge sedan var det en motorprofet som gav rådet att aldrig stänga av motorn förrän den nått arbetstemperatur, inte ens sommartid.
Och det här var ändå på den tiden som alla bilar hade öppen vevhusventilation och oilsludge var ett okänt problem trots dålig olja.

Men det räcker inte med att torka bort "geggan" utan man bör demontera slangen och ventilen till vevhusventilationen och göra rent dem.

Men det är många motortillverkare som då och då får problem med det här.
främst då på bilar som går korta sträckor.
Inte ens våra svenska biltillverkare klarar sig, många Volvoägare råkade ut för det här och för Saab tog det hela sju år innan man löst problemet.
Det som gjorde det svårt var ju att inte alla bilar drabbades.

Men det bästa rådet är nog ändå, stäng aldrig av en kall motor!

#25
2014-02-12 11:22

Glasögon eller ej. Leif läs själv din egen kommentar, där står under
VAG:s utbud:
Skoda = Fattigmans * VW * osv. eller ? Skärp dej och streck i debatten.

#26
2014-02-13 14:01

Det där var inte min kommentar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.