Nästa artikel
Bilfrågan: Hur mäts ljuset?
Bilfrågan

Bilfrågan: Hur mäts ljuset?

Publicerad 26 februari 2016 (uppdaterad 6 november 2020)
I Vi Bilägares ljustest mäts endast ljusstyrkan på stillastående bilar.
"Nu när allt fler bilar har adaptiva strålkastare som anpassar ljuskäglan efter hastighet/möte/sväng, hur går då testet till?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
I Vi Bilägares ljustester så mäter ni avstånd och ljusintensitet/styrka på hel- och halvljus. Nu när allt fler bilar har adaptiva strålkastare som anpassar ljuskäglan efter hastighet/möte/sväng, hur går då testet till? Det borde väl vara svårt att mäta längden på ljuskäglan på en bil som kör 100 km/tim, men står den still så borde programmeringen för det adaptiva ljussystemet anpassa sig efter det. Därför blir väl resultatet missvisande jämfört med samma bil i "drift"?
Tobias
 
Svar:
Vi kan enbart mäta ljusstyrkan på stillastående bilar. Då använder vi inte ”autoläge” utan det manuella grundläget. I detta läge är ljuskäglorna som kraftigast. På bilar med adaptiva strålkastare förändras ljusbilden bland annat med hastigheten. Belysningen kan exempelvis ge en bredare men kortare ljusbild i ”stadsläge” och automatiskt förlängas till en smalare och längre ljusbild vid högre hastighet än 50 km/tim, till och med skärma av ljuskäglan vid möte eller då man hinner upp andra bilar. Dessa förändringar kan vi inte registrera med vår mätutrustning och ej heller kan den ställas in för att mäta styrkan på ”svängljus”. Vår unika utrustning mäter upp bilarnas maximala hel- och halvljus, vilket gör jämförelsen rättvisande, om än inte komplett.
Marianne Sterner, Vi Bilägare

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-02-26 18:35
Peter E

Det var precis det här jag anade.
Man får inte rättvisa testresultat med adaptiva strålkastare.
Jag har mycket sällan helljuset på när bilen står still....

#2 • Uppdaterat: 2016-02-27 00:00
Roger Skagerström

Fast när bilen står still är det väl skit samma hur långt du ser :P Enda gången det är av vikt i det läget är väl om man ska svänga ut på en väg, och där ser man ju andras bilar ljus. Och hur starkt ljus man än har lyses det ju inte 90 grader åt sidorna ändå.

#3 • Uppdaterat: 2016-02-27 10:35
erikivan72

Alla tester får ju kompromissa någonstans.
En möjlighet i ljustest, skulle vara att ha en rullande landsväg med full simulering på skärmvägg.
Samtidigt skulle det bli ett otroligt dyrt test, då man inte helt enkelt kan köra en projektor på skärmväggen, utan måste ha den i form av en rejält avancerad skärm.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.