Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Hur många ljus får man ha framtill?

Bilfrågan

”Varför ser man numera dagligen bilar med både ordinarie halvljus samt dim- eller extra ledljus tända?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Vid bilkörning får ju endast två lampor vara tända framtill när man inte har möte och använder helljus. Varför ser man numera dagligen bilar med både ordinarie halvljus samt dim- eller extra ledljus tända?
Och vad gäller för långtradare som kan ha en massa lampor tända samtidigt framtill vid dagskörning?
Anders
 
Svar:
Förutom två halvljusstrålkastare ELLER två dimljusstrålkastare ELLER två varsellyktor (på nyare bilar av LED-typ) får man vid färd i dagsljus eller vid färd i mörker då helljus inte får användas även ha sina positionslyktor/parkeringslyktor tända. Dessa är normalt två stycken enligt ECE reglemente 48, men om bilen är äldre än 2005 och istället gamla nationella regler kan tillämpas får man förse bilen med extra positionslyktor om dessa placeras rätt. Det innebär max 400 mm från bilens sida, lägst 350 mm och högst 1500 mm.
Lastbilar och bussar, även nya, får om fordonsbredden är över 2,1 m, utöver positionslyktorna ha två breddmarkeringslyktor på hyttaket, ytterligare två på skåpet om man har skåppåbyggnad.
Dessutom får lastbilar och bussar ha tre identifieringslyktor på hyttaket. Breddmarkeringslyktor och identifieringslyktor ser ju ut som vanliga parkeringslyktor så utöver halvljusets två ljuspunkter kan det bli för en lastbil minst sju (kanske nio vid skåppåbyggnad) ytterligare lyktor, även om det är en nyare bil där ECE R 48 ska tillämpas.
Bo Göingberg, Transportstyrelsen

Kommentarer

#1
2017-02-17 09:35

Oj, det var ett krångligt svar. Men vad som kan konstateras är att många med extraljus där extraljusen också har en liten ledlampa för att det ser häftigt ut, kör omkring olagligt.

#2
2017-02-17 10:20

Idag är det uppenbarligen OK med fler riktiga ljuspunkter på halvljus än två; Alla nya MB, BMW, Passat osv med LED-ljus har 4 riktiga ljuspunkter igång på halvljus.
Sedan, hur räkas Audi med Matrix-ljus och Volvo x90 med flera aktiva LED:ar?
Alla dessa bilar är homologiserade på detta viset.

#3
2017-02-17 10:52

Är det inte bättre att ViB svarar på frågor, än att Transportstyrelsen byråkrater gör det? Deras svar från lagboken gör ju knappast någon klokare...

#4
2017-02-17 12:01

Det är obegripligt att så många kör med dimljus fram i mörker vid vanlig sikt, man har ingen som hellst nytta av den korta räckvidd som det ger, spec inte i farter över 30-40km enda resultatet är en något högre energiförbrukning

#5
2017-02-17 12:10

Hans, håller med dig till fullo, det drar bara blicken till fel plats, för nära bilen

#6
2017-02-17 13:35

En del vet nog inte om att dimljusen är på, och andra, yngre män, tycker att det ser tufft ut.

#7
2017-02-17 13:42

När det gäller belysning är det många som inte har en aning om någonting, de har nog fullt schå att hitta hem varje dag

#8
2017-02-17 15:57

Det dummaste av allt, fullt batteri med lampor fram och kolsvart bak!! Tillåtet enl. EU!
Korkat i kubik!

#9
2017-02-17 17:55

Det är upp till polisen att bötfälla alla som har fel ljussättning om dom orkar.. Bara folk slår av helljus vid möte är jag nöjd

#10
2017-02-17 18:34

Har fått böter och ombesiktning för 2 lamprelaterade saker, som idag är lag/lagligt.
Första gången var med en Opel Manta där jag hade monterat dubbla H4 insatser och körde med 4 halvljus.
Andra gången var när jag monterat dimljus på en Honda Accord och använde dom dagtid utan att bakljusen lös.

#11
2017-02-17 18:58

Så adzam, sköt dig själv och skit i andra är din paroll, bara jag inte bländar dig med helljusen... OK bra, då vet vi.

#12
2017-02-17 19:17

Vad kan jag göra om folk kör med fel ljussättningen... Tuta, blinka med helljus.. hjälper föga någon blir förbannad å tutar/ blinkar tillbaka..

#13
2017-02-17 19:37

Rikard det var helt enligt lagen.
Bilar före 2011 måste ha varselljus antingen bestående av halvljus (och parkeringsljus) alternativt godkända varselljus (och parkeringsljus) samt bakljus.
Efter 2011 har det genom ett EU-beslut ordnats så vist att alla fordon inom EU ska ha varselljus.
Men endast fram och då måste ju vi i Sverige finna oss i det och därför behövs inte ljus bak på bilar registrerade efter 2011.
Slutsatsen blir alltså att bakifrån syns nya bilar så bra att de inte behöver ljus, men gamla vrak från 2011 och äldre är osynliga utan bakljus!
Märklig tanke.

#14
2017-02-17 19:51

Adzam, om de har helljus då, som du inte är nöjd att möta bilar med vad gör du då om de inte bländar av?

#15
2017-02-18 01:32

Enstaka bilister stänger av dimljusen (tända ihop med halvljuset) när jag helljusblinkar på dem. Många verkar inte förstå hur man får använda dimljus eller så bryr de sig inte.

#16
2017-02-18 11:06

Dimljusen på min bil fungerar även som kurvljus med ganska kraftig belysning. En del av min pendlarväg går på smal slingrig skogsväg och då slår jag på dimljusen. Brukar även slå på dimljusen när jag hämtar upp vid skolan. Olagligt? Ja, men de är till stor hjälp att uppfatta djur och barn långt vid sidan av vägen.

Sedan stör det mig mer när folk kör omkring halvblinda med ljus som slocknat på ena sidan. Att bilar har flera ljus tända samtidigt stör inte särskilt, det har ju lastbilar kört med länge. Att hävda att dimljus skulle blända är trams. Helljus och dåligt inställda halvljus bländar.

#17
2017-02-18 12:34

Dimljus vid blött väglag i mörker kan absolut blända, men den mest intressanta fråga är: Vad gör de för nytta i farter över 40? Jag har aldrig fått något vettigt svar av någon på den frågan...

#18
2017-02-18 13:52

Robban
I mitt fall lyser det upp åt sidan, det är nyttan.
hur menar du att dimljusen inte har nytta i farter över 40? För jag antar att du då låter bli att slå på dimljusen vid kraftig dimma på motorväg?

#19
2017-02-18 15:52

"Robban
I mitt fall lyser det upp åt sidan, det är nyttan.
hur menar du att dimljusen inte har nytta i farter över 40? För jag antar att du då låter bli att slå på dimljusen vid kraftig dimma på motorväg?"

Läs vad Robban skrev Axa och TÄNK en gång till.
Spelar väl ingen roll att du ser när det ändå är försent att bromsa.

#20
2017-02-18 16:54

Robban du lär inte få nåt svar på din fråga heller för dom fyller ingen funktion, är dom rätt inställda lyser några meter på sidorna och några meter framåt. Som de har nämnts tidigare så tycker nog dom som kör med dimljusen på att dom är balla och vill visa att dom har sådana,kanske kan bero på okunskap naturligtvis.

#21
2017-02-19 00:35

Christer och crylen
Jag är för gammal för att åka runt med dimljus för att det är coolt. Ni kanske borde ta en titt på mina dimljus innan ni uttalat er. Som jag skrev, de funkar ju även som kurvljus så det lyser upp ganska så bra åt sidorna. Åker jag skogsvägen så håller jag runt 60 och visst är det väl så att man inte hinner helt stanna för djur som galopperar in. Men lyckas jag bromsa ner till 40-50 så är jag nöjd.

#22
2017-02-20 14:42

Dimljus kan visst blända. Ofta är de så starka att de kan tävla med halvljuset i bländningsrisk. Dessutom så står det inte dig fritt att strunta i lagen, vill du använda dimljus och halvljus samtidigt så skall du lobba för att de ändrar lagen. Tills dess så får du vackert lyda lagen, eller både bli häcklad och i förekommande fall straffas för det.

#23
2017-02-20 14:42

Det är inte bara unga män som åker runt med dimljus, möter ofta många äldre som definitivt inte av misstag slagit på dimljuset.

Men som påpekats ovan så är det mest irriterande enögda bilar, otroligt många som kör runt med trasig belysning nu på vinterhalvåret.

#24
2017-02-20 15:04

Ett annat problem som ingen hittills nämnt i tråden är att med fyra ljuspunkter ökar svårigheten för mötande att korrekt bedöma avståndet till det mötande fordonet. Det gäller inte minst vid skymning och mörker och särskilt för den som börjat bli lite ålderssynt.
Personligen brukar jag inte helljusblinka utan blinka med mina egna dimljus till de som kör med dimljus tända tillsammans med halvljus. Osäkert om det hjälper men man kan ju alltid hoppas att en på 20 fattar i alla fall.
Skulle önska att vi hade fler trafikpoliser som kunde ta tag i såväl detta oskick som en mängd andra trafikfarliga beteenden man ser alldeles för mycket av.

#25
2017-02-20 15:20

När man möter en bil med dimljus och halvljus under mörkerkörning på vått väglag, då är det 8 ljuspunkter istället för 4 som bländar en. Det känns inte så coolt. Förresten så är coolheten svår att motivera då de som tycker det ser coolt ut oftast sitter på insidan av sin egen bil. Det är också svårt att se vem som äger/kör den coola bilen, så jag tror ingen någonsin har tänkt "wow, där kommer den där coola personen vars bil ser så cool ut med dimljusen på!".
Dimljus som slås på ensidigt i hastigheter under 40km/h är OK, dimljus som kompensation för tillfällig enögdhet är OK, men ni andra som kör med dimljus+halvljus, skärp er!

#26
2017-02-20 15:21

Men är den ursprungliga frågan besvarad? Halvljus plus olika LED-kombinationer, är de lagliga? Är alltså DRL/LED att betrakta som positions-/parkerlingsljus?

#27
2017-02-20 19:22

Många hakar upp sig på att dimljusen är på. Det finns väl statistik från bilprovningen på andel felinställda halvljus, det är ett större problem tycker jag.
Jag störs inte av dimljus och jag använder dem inte i vanliga fall förutom den ordentligt slingriga skogsvägen jag kör varje dag. Finns det polis som vill stoppa mig, visst jag tar ansvaret och betalar. Hellre det än att krocka med ett rådjur.
Förresten så har jag märkt att en sliten framruta förstärker bländningseffekten genom alla smårepor. Har en äldre bil med ordentligt sliten framruta och en nyare bil. Upplever att jag blir betydligt mer bländad i den äldre bilen oavsett den mötande trafikens ljusuppsättning.

#28
2017-02-20 19:29

Vadå felinställda dimljus? Finns det över huvudet taget några integrerade dimljus som går att ställa in?
Nä, troligtvis inte, så det är bara att tända helljuset på dessa idioter som kör med halvljus + STORA dimljus. Thats it!

#29
2017-02-21 09:15

@riolux: DRL/LED dämpas i effekt då halvljuset slås på och betraktas som positions/parkeringsljus.

@christer_1: På alla bilar jag haft med integrerade dimljus har de gått att justera och ljusinställningen kollas vid besiktningen.

#30
2017-02-21 13:28

Personligen har jag oavsett tid på dygnet aldrig blivit bländad av nån med dimljus + halvljus mer än jag blir av vanliga halvljus - vilket kan vara rätt rejält om man möter nån på ett krön i regnrusk. Men det är knappast så att några dimljus skulle göra till eller från.

Själv har jag endast dimljus på i utseendesyfte på dagen. Aldrig varit med om att man sett bättre i dimma. Visst - man ser vad som är på vägbanan typ 15-20 meter framför bilen. Men för att det ska göra nån nytta ska man väl åka i 30 kanske - och i 30 går det att åka med halvljus i dimma med...

Det som irriterar mig mest ljusmässigt är folk som inte kan vänta till efter de passerat (möte) innan de dra på helljuset. Då är det nästan bättre att de inte bländar av alls - än att dra på helljuset på 5 meters avstånd innan mötet. Är de mörkrädda eller vad är felet? Kanske bara är arroganta som alla andra som anammar "säkerhet" för att var allmänt ivägen.

#31
2017-02-24 16:13

Håller faktiskt med om det underliga i att det på många nyare bilar tycks vara tillåtet med fler än två "strålkastare" framåt. Positionljus undantaget. De nya "intelligenta" ledstrålkastarna kan verkligen blända. Säkert "bra halvljus" enligt tesen; Starkast vinner! Kurvljus som tänds när man svänger är en rätt bra idé men även det irriterar en del för mötande. När vi, i forntiden, började montera varselljus på våra bilar var det faktiskt tillåtet utan bakljus. När nu resten av Europa kommit på DRL så missade man uppenbarligen det där med bakljus. Resultatet ser vi, i bästa fall, varje dag när det mörknar; nedsläckta bakdelar på nästan nya bilar med alla möjliga fiffiga säkerhetslösningar. Allt utom bakljus då. Och blinkers, förståss........