Nästa artikel
Bilfrågan: Hur länge håller oljan?
Bilfrågan

Bilfrågan: Hur länge håller oljan?

Publicerad 27 januari 2012 (uppdaterad 27 januari 2012)
"Jag har samlat på mig motorolja som nu fått stå fyra-fem år. Kan jag fortfarande använda den?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Vid någon priskampanj samlade jag på mig motorolja som nu har fått stå fyra–fem år. Det är helsyntetisk olja 5W-40 i fyraliters obrutna plastdunkar av kända fabrikat (Mobil, Castrol).

Förvaringen har varit i förråd med utomhustemperatur. Nu undrar jag om den fortfarande kan användas till motorn B230FK i en Volvo 945 -96.

Tomas

SVAR:
Motorolja i sluten förpackning är mycket lagringsstabil, så visst kan du använda den. Vad man ska tänka på är att oljan inte försämras över tiden men den blir heller inte bättre. Den har de specifikationer den hade vid inköpet.

Vissa nya motorer kan kräva modernare oljor men så är knappast fallet med din Volvo 945.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-01-28 08:58
a128

Råvaran till vedebörande produkt har ju lagrats i 100-talet miljoner år så 4-5 år borde ej vara några problem

#2 • Uppdaterat: 2012-01-28 12:17
snabb95

Intressantare är hur länge oljan håller i motorn? Jag tror att det är bättre att byta olja ofta än att använda den dyra longlife oljan och köra 3000 mil mellan byten.

Vatten, sura förbränningsrester, sot och oxider mm måste vara bra att få bort så ofta som möjligt, eller? Många haverier och oljesludge beror nog på dessa idiotiskt långa bytesintervall.

Detta gäller i ännu högre grad Dieselmotorer där oljan blir svart som sot (troligen av sot) efter kort tid och där regenerering av partikelfilter (som för Dieselbilägaren är en mycket dålig uppfinning) förorsakar att bränsle späder ut smörjoljan. Dagens onödigt tunna (och därmed dyra) motorsmörjoljor blir därmed ännu tunnare med sämre smörjförmåga som följd.

#3 • Uppdaterat: 2012-01-29 16:40
saabnisse

Det är ju helt riktig t att råvaran lagrats i många miljoner år, men det är ju inte den vi häller i motorn.
Men på en standardbil som 945 spelar det ju ingen roll egentligen vilken olja som används, dels är ju inte motorn särskilt känslig för oljekvalitén, dels är den ju väldigt billig att renovera även om dålig olja skulle ha använts.
Däremot tycker jag, precis som snabb skriver, att det är riktigt att byta olja oftare än vad som föreskrivs även om man kör på longlife oljor.
3000 mil mellan byten kan nog gå bra för taxiåkarna som alltid har varma motorer och som klarar detta på några månader, men absolut inte för Svensson som kör 1500-2000 mil om året.

#4 • Uppdaterat: 2012-01-29 23:56
snabb95

När jag var ung hade man bytt olja och filter minst 10 ggr vid 3000 mil, man hade även bytt tändstift och justerat ventilerna några gånger vid den körsträckan. Med många kallstarter (motorvärmare var inte uppfunnet) var det dags att byta kolvringar vid 4000 mil eller ett varv runt jorden.

#5 • Uppdaterat: 2012-01-30 22:39
Stig Klem

En av de få saker med god kvalitet som Biltema säljer är just motorolja. Jag sällar mig till de tidigare inläggen. Byt ofta även om det inte sägs vara nödvändigt. Temperaturväxlingar ger kondens i motorn t.ex. Kallstarter spär oljan. Det kostar lite att spara mycket.

#6 • Uppdaterat: 2016-04-15 13:50
VW Polo 2012

Min svärfar köpte en ny Ford Granada för "hundra" år sedan, han servade den aldrig fyllde bara på oljan i motor när det fattades, efter 10 år 11000 mil sålda han den. Men det som syntes vara fel på bilen var att den var fruktansvärt rostig. Motorn var nog inte heller så juste skulle jag tro, men den gick. Stackars den som köpte den bilen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.