Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Hur länge håller kopplingen?

Bilfrågan

"Hur vet man när det är dags för service/byte av koppling?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en VW Golf Sportsvan med DSG7-låda och undrar hur länge torrlamellerna håller. Det beror givetvis på körstil och om man kör stad eller land men det borde väl finnas en del statistik på detta från VW? 

I grova drag under normala förhållanden och säg 50/50 landsväg/stad, kommer lamellerna att hålla 10 000, 20 000 mil eller längre? Vad kostar det att byta kopplingspaketet? Hur vet man när det är dags för service/byte av koppling? 

Sven

Svar:
Någon statistik över hur länge olika komponenter håller går nog inte att få från någon biltillverkare. Däremot kommer du att upptäcka när det börjar bli dags att byta koppling. Då blir växlingarna hårdare och lådan kanske inte heller växlar som den har gjort tidigare. Kostnaden för att byta kopplingen ligger på runt 15 000 kronor.

Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Hur länge håller kopplingen enligt din erfarenhet?

Kommentarer

#1
2017-03-15 07:50

Ett mycket bra svar! Det finns inga trovärdiga underlag som visar på felprocent hos olika växellådor. Än mindre kan man påstå att en viss specifik tillverkare har en högre andel fel på just sina växellådor än någon annan producent. Det saknas rakt igenom sådana data som möjliggör dylika jämförelser. Då blir det väldigt spekulativt och oftast här i trådarna, dogmatiskt. MVH AL

#2
2017-03-15 08:40

Men runt 15000:- för paketet är ändå överkomligt om man jämför med kostnaden för kopplingsbyte på Opel som figurerat i en tråd på forumet.

#3
2017-03-15 08:57

A.L Det är klart att biltillverkarna inte vill lämna ut den typen av statistik. Försäkringsbolag däremot har väldigt detaljerad statistik på hur bra specifika komponenter på specifika modeller håller(Eller inte håller). Hur ska de annars kunna reglera premienivåerna? Det finns till och med försäkringsbolag som redovisar sin statistik helt öppet på nätet. http://www.reliabilityindex.com är ett exempel.

#4
2017-03-15 09:10

Tyvärr finns ingen svensk motsvarighet till brittiska reliabilityindex. Däremot får man anta att en svensk Golf går sönder på ungefär samma sätt som en Golf från England. Men man kan också studera Länsförsäkringars senaste skaderapport. http://nyhetsrum.lansforsakringar.se/wp-content/uploads/2017/01/Maskinsk...

#5
2017-03-15 10:27

Mycket slir, tidigare byte...logiskt?

#6
2017-03-15 13:55

Problemet med det underlaget tobeee är att det dels bygger på ett index, där flertalet variabler vägs samman, d.v.s det behandlar inte felfrekvensen enskilt utan bygger på summan av fel, reparationskostnad, tid på verkstaden och lite till. Det indexet duger därför inte för att svara på frågan, utan visar att en tekniskt komplicerad produkt har en högre reparationskostnad än en enklare.
Samma förhållande kan vi se hos Länsförsäkringar, där dyra bilar oftare repareras via försäkringen än billiga och mer simpla produkter ( ofta med kortare körsträckor). Där finns dessutom uppenbara insamlingsbias som stör själva mätningen.

Så för att undvika denna problematik behövs det ett oberoende underlag som tar fram felnivå i relation till körda mil och där data samlats in enligt en standardiserad metod (jmfr bilprovningen). Då kan man börja diskutera och påvisa skillnader mellan olika bilmodeller och fabrikat.

För inte så länge sedan hade vi faktiskt ett sådant underlag uppe här i trådarna, där man läst av felkoden hos hundratusentals bilar på den amerikanska marknaden. Där visade det sig att den som oftast lämnade felkod för motorfel var Toyota, medan exempelvis Hyundai, Honda och Volkswagen inte satte felkod lika frekvent.
MVH AL

#7
2017-03-15 14:02

tobee, Fakta är alltid intressant men när man läser rapporter som denna så ser jag att logiken haltar, Seat har motor problem Skoda har det inte, men de har exakt samma motorer men iofs så är de inte likadant mappade då var och en söker sin egen karaktär, krydda etc. Jag undrar lite över om det inte är ägaren typ sådan hund sådan husse, jag misstänker att SEAT körs hårdare då SEAT:s framtoning bjuder till det.
Det är min egen logik då en linje saknas, samma motorer men olika slutresultat.

Kopplingen har väl hänt på två bilar, Toyota Corolla DX runt 7000 mil men den kopplingen tog alltid väldigt högt även efter byte alltså när en koppling slirar eller manuell att kopplingen tar väldigt nära döläget.
En Ford Mondeo och då var det 11 000 på mätaren och en tidigare äldre herre till ägare.
Annars så har det aldrig hänt och jag brukar ha mina bilar om jag är nöjd till typ 14 000 mil och när jag tänker så har jag inte lagt ut mycket på dem bilarna jag varit nöjd med utan de har rullat på så snällt.
I andra hand så har det varit så med dem bilar som jag inte varit nöjd med en Toyota och en Peugeot och en KIA att de börjat djävlas omgående som nya och därpå det ena o det andra, måndags ex som det heter.

#8
2017-03-15 15:03

När bilen nästan inte driver längre och det luktar bränt, då är det dags att byta koppling ;)

#9
2017-03-15 15:45

Kan man manuellt slira på kopplingen med en DSG-låda?

#10
2017-03-15 17:51

Jodnära skrev: "Kan man manuellt slira på kopplingen med en DSG-låda?" Ja, det går utmärkt och jag har sett det otaliga gånger när jag åkt taxi. Föraren trampar inte ner bromsen, utan håller bilen stilla (när det lutar uppför lite grand) med hjälp av gasen - och därmed slirar det rejält. På så sätt kan man även kvadda en helt frisk koppling på en manuell bil mycket snabbt.

#11
2017-03-15 18:08

Audi - det är nog därför som VW var såpass snabba med att införa elektrisk handbroms/autohold när Golf 7 dök upp i slutet av 2012. Därmed borde risken minska att man "slirar sönder" DSG-lådans koppling vid lite uppförslut.

#12
2017-03-15 18:48

PI - inte helt omöjligt.

#13
2017-03-15 19:33

Jag har ägt 53 bilar av olika märken, alla inköpta i dåligt skick, renoverade körda varierande miltal mellan 2000 och 10000 mil. Jag har aldrig behövt byta koppling. Antingen har jag haft tur eller så behandlar jag kopplingen på rätt sätt, vilket jag själv vill tro efter att ha kört så många mil från körkortsförvärvet fram till nu att det skulle ta för lång tid att räkna ut.

#14
2017-03-15 19:47

Du är inte ensam om att ha saknat kopplingsproblem, Focus. Under mina snart 50 år bakom ratten i diverse olika bilar och med årliga körsträckor klart högre än "Medelsvensson" så har kopplingarna aldrig stökat. Men visst kan man slita ner kopplingar på bilar med både manuell låda eller med t ex DSG-låda - om man "anstränger" sig...:)

#15
2017-03-16 22:37

Hej Audi A5 SB, En annan grej jag sätt på våra VW Golf 7or med dsg. att när man stannar bilen som man bör för att få ett snyggt stopp, det vill säga att man släpper upp bromsen lite lätt innan bilen stannar helt. Gör man det ska man finna att i dom flesta fall om man tittar på varvräknaren att precis i stoppögonblicket så ökar varvet något lite och bilen vill driva men ytterst ytterst lite någon sekund, för bilen tror att man ska släppa bromsen helt och därför börjar driva igen. Så reagerar dom inte om man nästan glider onaturligt sakta mot stopp med ytters lite broms och inte lättar på bromsen. Jag har inga problem med detta, men ett litet skönhetsfel är det i alla fall. Och lite men lite tar det i alla fall på lamellerna om man försöker stanna snyggt utan ryck. Annars helt underbara växellådor.

#16
2017-03-18 07:46

Har köpt bilar med kaass koppling, men aldrig kört slut på en själv....

#17
2017-03-18 09:47

Jag tror att på en manuell växel låda med rätt körteknik är kopplingen i sig nästan outslitlig.
På en dsg låda kan livslängden vara mycket lång också med rätt kör teknik men där kan andra faktorer spela in som man inte råder över med nedslita eller brända lameller, som tex kärvande mecatronik inne i lådan pga oljan och an mängd andra elektriska/hydraliska faktorer.
Men jag vet att på dagens bilar fast man kör med rätt teknik så är det oftast dubbel masse svänghjulet som havererar och då byter man också kopplingen när man ändå måste ta ner hela lådan.
I stort sett alla bilar har detta svänghjul numera till skilnad mot för 20 år sedan då det var massivt och höll 100000 mil och vad jag hört mellan raderna så är alla bilmärken drabbade.
Jag har bytt ett antal sådana kompletta kopplings kit på bilar som gått 12500,17000, och några mellan 20-30000 mil.
Jag har en känsla av att det kan vara kvalitets eller fabrikations fel på dessa svänghjul på bilar tillverkade tidigare.typ 2000-2010 men det är bara en känsla och en lugn körstil kontra typ full gas växlingar kan ju påverka.

#18
2017-03-19 08:28

Bra kommentar av Mikael Solin den innehöll det mesta av vad som gälller,naturligtvis så påverkas livslängden på alla delar i en bil på handhavandet av föraren.