Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Hur länge håller batterierna i TPMS-sensorerna?

Bilfrågan

"Har hört att bilprovningen inte bryr sig? Det är ju en onödig kostnad med detta system!" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Hur länge håller batterierna i TPMS-sensorerna på fälgarna? Om jag köper nya däck, men inte monterar däcksensorer också i dem och sätter en svart tejp över varningslampan har jag hört att Bilprovning inte bryr sig? Det är ju en onödig kostnad med detta system!
J Danielsson

Svar:
Det finns en hel del irritation bland bilägare beroende på TPMS. Det gäller inte minst länder som Sverige där man skiftar hjul efter säsong och med andra ord behöver en dubbel uppsättning sensorer. Det går heller inte att skifta hjulen bak till fram och fram till bak på samma sida, vilket är en vanlig metod för att få jämnt slitage. Då behövs initiering hos verkstad eller gummihandlare. Vissa bilar har ett smartare system utan sensorer och som främst reagerar för förändringar som sker hos ett hjul vars däck har lägre tryck än de tre andra. EU:s mål med TPMS var att komma tillrätta med att så många inte kontrollerar däcktrycket, vilket ökar olycksrisken och emissionerna. Sverige har mycket riktigt ett undantag. Bilar tillverkade från och med 1 november 2014 måste ha TPMS-systemet, men i Sverige finns inget krav på att de måste fungera. Batteriernas livslängd uppges till tre till fem år. 
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om TPMS? 
 

Kommentarer

#1
2018-06-01 07:45

Vad jag tycker? Jag tycker att det suger, förstås. Ännu ett helt galet politiskt beslut, bland många.

.

#2
2018-06-01 09:37

En av många smådetaljer man bör kolla i egenskap av bilköpare. För det finns ju rätt många bilmodeller som löst det lite smartare för oss bilköpare... Och då kan man utan problem skifta däcken fram/bak eller hur man vill.

#3
2018-06-01 09:44

Vicket vansinne.
Tur man kör rätt bil.

#4
2018-06-01 10:28

Hur miljövänligt är det med att tvingas på en massa nya prylar med batterier o skit?
Galet. Men politiker är ju inte direkt kända för att ta logiska beslut

#5
2018-06-01 10:40

Skrota TPMS i sverige. Finns ingen anledning att ha det. Ett beslut som saknar förankring i verkligheten och krånglar till det och fördyrar bilägandet för oss.

#6
2018-06-01 10:46

Skifta däck mellan bak och fram kan man absolut göra. Jag märker inte upp däcken och har aldrig haft något problem. Tvivlar på att jag har sån "tur" att jag lyckas sätta dem på samma plats varje år ...

#7
2018-06-01 10:56

Inga pengar då det bara är nån hundring eller två men besväret och fara till verkstan för kodning och väntetid etc etc..
Klart olämpligt för ett vinterland som Sverige helt enkelt och man har ju oftast några hg mindre luft i bakdäcken vilket rör till det.

Tur att man kör en helförnuftig octavia :)

#8
2018-06-01 11:38

Swemba - då har du antagligen liksom jag en bil som inte har sensorer i fälgarna - t ex en VAG-bil. Men det finns åtskilliga flera märken som valt den lösningen.

#9
2018-06-01 12:16

Jag blir helt ointresserad av en bil ifall den har sensorerna i däcken istället för genom ABS, även om bilen i övrigt är intressant.

#10
2018-06-01 13:04

Vilka bilmärken har sensorerna i fälgarna då, undrar man...?

#11
2018-06-01 15:20

Sensorerna kom först i fägarna och dom är dom absolut exaktaste och skulle säkert kunna tänka mej att dom även i fortsättningen skulle sitta i tex. sportbilar? Senare kom det andra billigare lösningar och vad jag vet så har typ alla tillverkare den här andra lösningen men den är helt tydligt inte så exakt och kan ställa till det för chaufförer som inte förstår sej på ifall bilen tjuter i onödan någon gång att det inte då alltid är någon livsfara i fråga. Hörde själv detta av en Honda ägare som hade läst instruktionsboken(!) och kört direkt till service men det var då frågan endast om ett tillfälligt "fel".

#12
2018-06-01 15:34

@Pi, jag åsyftar så klart den bil som har just sensorer i fälgarna - en BMW.
Min Audi använder ABS-systemet. BMW'n anger exakt lufttryck i varje däck. Audin talar bara om att något av däcken har ett lägre tryck ...
Kan tycka att ABS-varianten är en smartare lösning och mindre strul.

#13
2018-06-01 17:23

Mera strul ifall man inte helt kan lita på ABS-varianten? Man måste ju i varje fall kolla trycket ifall sensorn ropar? Hoppas det blir bättre med tiden, ett batteri som håller några år är heller inget kul...

#14
2018-06-01 17:56

Peugo
Jag vet inte hur du menar att det är strul att kolla lufttrycket? Den erfarenhet jag har är att när ABS-varianten varnar så är det befogat med kontroll av trycket.

#15
2018-06-01 18:57

Jag har haft ABS varianten på 3 bilar och över 15000 mil och det fungerar klockrent bra.
Några punkteringar och några smygisar och det larmar på mindre än 1/2 hg.
Om man stannar bilen kan man resetta på knappen och köra vidare.
Återkommer larmet bör man fundera på att svänga in på macken omg.
Jag har även använt punkteringssprayen 3ggroch helt klart smidigt och snabbt motför att dynga ber sig och byta hjul.

#16
2018-06-01 19:12

En utav mina bilar har TPMS med sensorer och det har aldrig varit ett problem att skifta hjul bak och fram. Bilen ifråga är absolut att betrakta som en VAG produkt.
Lösningen genom mätning via ABS-kransen är naturligvis mindre problematisk men också mindre exakt.

#17
2018-06-01 20:07

Toyota har den sämsta lösningen, de har sensorer som är dyra men visar inte trycket!
Verkstaden lyckades nästan alltid göra fel vid växling med återbesök som följd dessutom.

Min Kia och min Ford har också batterisensorer men visar trycket.

#18
2018-06-01 21:41

Enbart Lexus har gett oss bekymmer med TPMS. Ett, bland andra irriterande fel som krävde mängder av verkstadsbesök.

#19
2018-06-02 00:24

Btw, senast förra helgen larmade ABS-TPMS i min Seat. Det visade sig att majvärmen även påverkat däcktrycket med resultatet ca 0,3 bar för mycket luft.

#20
2018-06-02 14:35

Några bilmärken som har enbart ABS eller TPMS för "Däcktrycksövervakningen".
ABS är bästa val som slipper att gå till verkstad efter gör det själv däckbyte.
TPMS är sämsta val som måste att gå till verkstad efter gör det själv däckbyte blir dyrare men lite billigare att låta verkstad för byte däck och kalibrerar däcktryck från OBD programmet. Kan bli dyrt ca 5000 kr för material och verkstad alla 4 batteri från TPMS sensor hålla inom 3 - 5 år.
Däcktrycksövervakningen och har läst Skoda Fabia instruktionsbok och talar om att det går bra för gör det själv att byta däck och slipper att åka dit till verkstad för kontroll "Däcktrycksövervakningen"

#21
2018-06-02 14:43

Axa det var väl konstigt, larmade den på alla däcken då eller?
Vad gjorde du då, kvitterade du bara bort larmet eller?
Jag har aldrig råkat ut för detta med min ABS övervakning.

#22
2018-06-02 17:46

Det gäller som sagt att kolla vad de bilar man är intresserade av har för lösning. Väldigt många har fortfarande s k dTPMS (sensorer) men bl a nyare VAG och Volvo samt Peugeot (och antagligen Citroen) har iTPMS (ABS-baserat).

#23
2018-06-03 02:43

Ja vilka fabrikat bryr sig om lilla Sverige.
Tpms skit och skippad strålkastarspolning mm.
Ingen bakåtsikt och skitig backkamera i 4 månader.

Fytusan det är konstigt att folk köper sådana bilar.

#24
2018-06-03 19:20

Skidoo
Jag har haft ett antal punkteringar genom åren så jag vet ju hur bilen beter sig utan luft i något av däcken. Även omständigheterna var så att jag misstänkte att värmen höjt trycket i däcken. Därför gjorde jag ingen åtgärd på en gång.

Jag lät varningen ligga kvar, åkte till en mack och kontrollerade trycket, justerade och sedan nollställde.

Hade systemet inte varnar hade jag ju förmodligen åkte omkring med fel däcktryck ett tag. Jag har med åren blivit slarvigare att kolla däcktryck. Såvida inte systemet varnar naturligtvis.

#25
2018-06-06 21:15

Helt idiotiskt system, har dagens chaufförer blivit så slöa att de inte kan/orkar kolla lufttrycket i sina däck när de tankar bilen.

#26
2018-06-06 22:44

Systemetbolaget
Systemet funkar ju uppenbarligen, iallafall med ABS-varianten som jag har erfarenhet av.
Är det isåfall inte lika idiotiskt att ha en bränslemätare som varnar när bensinen håller på att ta slut?

#27
2018-06-07 14:44

Jag jobbar med detta och kan meddela ett par fel i Vi Bilägares svar -
1. Batteriliv på 3-5 år gäller inte i Sverige, tillverkarna ger de siffror baserat på länder utan vinterhjul. Dvs. där man kör med samma hjul året runt. Blir närmare det dubbla här.
2. Att inte kunna skifta fram/bak gäller möjligtvis nån äldre generation privatimport från USA.
3. Många bilmärke med sensorer är självlärande så att man t.ex. kör i 20 minuter för att lära in nya sensorer efter byte till vinterhjul. Toyota bilar är inte självlärande men från 2016 har minne till 8-hjul, samma för Mitsubishi, så att det är bara verkstadsbesök första gången när man köper hjulen. De bättre däckverkstäder idag har även utrustning så man behöver inte åka till originalverkstad.

Som allt annat har tyvärr bägge sorts system fördelar och nackdelar. ABS systemet är billigare och enklare men också beroende av att användaren kalibrerar om med korrekt lufttryck i däcken. ABS systemet kan också ta upp till 15 minuter att reagera, sensorer i däcken reagerar direkt. De flesta nya bilar med sensorer i däcken visar exakt däcktrycket i displayen så det går lätt att se om däcket är strax under gränsvärdet eller om man behöver stanna omedelbart.

#28
2018-06-13 22:19

"Kör med för lågt tryck". Har man inte fått en spik i däcket så försvinner inte trycket på många år. Kollar ändå ibland, men det är alltid fullt tryck, år efter år och i mina olika bilar. Väldigt problemfritt med dagens däck!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.