Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Hur lång garanti?

Bilfrågan

"I biltester redovisar ni garantitider vid nyköp, tre till tolv år. Men ibland anges två år. Hur stämmer det med konsumentköplagen?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
I biltester redovisar ni de garantitider som säljaren lämnar vid nyköp, vanligen tre till tolv år.

Men ibland anges två års garanti, som i nr 15/09 för Skoda Yeti.

Hur stämmer det med konsumentköplagens och konsumenttjänstlagens bestämmelse på tre års garanti som är tvingande bestämmelser?

Krister Olausson, Tyresö

SVAR:
Det finns en skillnad mellan garanti och lagstadgad reklamationsrätt. En garanti lämnas av säljaren och omfattar utbyte av den felaktiga delen inklusive arbete.

En reklamerad vara ska repareras gratis - om felet fanns från början.

Under de första sex månaderna är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Efter det måste du bevisa att det fanns från början.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
Raphael
2010-05-11 10:12

Den lagstadgade garantin för bilar är 2 år. Det är minimum, över 2 år är frivilligt. Sen har du reklamationsrätt i tre år, det är reklamationsrätten som Bengt Dieden pratar om.

#1
johan tiger
2010-05-11 12:54

Jag bytte bort min nästan nya skoda octavia diesel till en Kia ceed miljöbilsdiesel. Detta på grund av KIA s sjuåriga garanti. Tycker att det är svagt av VAG och andra märken att bara erbjuda två års garanti på sina produkter. Vem vill stå med en trasig klimatro eller annat om ca 2 år efter nybilsköp, inte jag i varje fall och då blev det en KIA.

#1
mctar
2010-05-11 13:22

Johan: Man kan iof hålla med dig med VAGs korta garantier. Men å andra sidan får du betala dyrt för den "garantin" hos KIA (via dyrar service). Jämför gärna servicekrona per mil kia och skoda.

#1
Jarl-sno-inte-mitt-nick
2010-05-11 13:27

KIA's 7-åriga garanti är ett skämt, och gäller bara om du servar den på KIA för dyra pengar. Smart sätt att lura folk på.

#1
Flac
2010-05-11 14:10

Ett vanligt fel som många gör är att blanda ihop garanti och reklamationsrätt. En garanti är frivillig och tex företagskunder har i lagen ingen rätt till garanti öht. de flesta företag lämnar dock garanti till näringsidkare på samma premisser som till privatkunder. Om bilbranschen har några egna regler vet jag inte, men detta gäller åtminstone hemelektronikbranschen.

#1
Raphael
2010-05-11 16:50

Lagen säger 2 års garanti, definierad av konsumentköplagen. Den var 1 år, men ändrades 2002 till 2 år, och det är samma i hela EU.
Kias garantipaket har många begränsningar, om man läser det finstilta... Men visst låter det bra med 7 år. Jojo.

#1
Raphael
2010-05-11 16:53

Det bör tilläggas att Kia har kortare serviceintervall än de flesta andra, vilket gör att servicen på Kia är dyrare än för andra märken eftersom bilen måste in oftare på service.

#1
Gösta
2010-05-11 17:56

RAPHAEL: Vad menar du? KIA har ju 3000 mils serviceintervall på sina dieslar. Det anser jag är bra. Vilka andra bilmärken har längre intervaller än så?

#1
Wille
2010-05-11 19:57

Garantin gäller inte slitage och jag tror KIAs kunder får problem med detta efter ett tag. Om inte så lär alla tillverkare följa efter och det blir långa garantier på samtliga märken. Samma sak om KIA kommer få fortsätta köra garanti om enbart servad på egen verkstad, då kommer övriga tillverkare följa efter så blir det bye,bye Mekonomen.
Johan Tiger, en trasig klima på de flesta märken som går efter 2 år lär gå på goodwill om du servar auktoriserat. Dessutom har du maskinskada upp till 8 år vid rätt försäkringsbolag så en service du gjort så även om klimaten går & du betalar 3000 i självrisk så förlorar du på KIAn som måste servas varje år. Du har förlorat 12000 under 7 årsperioden trots klimaten. Hur många fel har du på en bil under 7 år som inte är slitage? Jag har inte haft ett fel på någon av mina bilar (förutom Renaulten) av varierande märken som inte är slitage efter nybilsgarantitiden, avgasåtagande etc gått ut.

#1
iq
2010-05-11 20:06

Vågar franska skit märkerna lämna 7 års garanti ??? eller tyska "premium " märkerna ??hee..he..he.. NEJ ! 8 års beg garanti från toyota! Asiater KAN !snart Volvo lämnar oxo 7-8 års garanti när kineserna börjar bygga skiten !

#1
flac
2010-05-11 22:27

Raphael: du har tyvärr fel om lagen. den reglerar reklamationsrätt, garanti är ett frivilligt åtagande från säljarens sida. Vad gäller bilar ställs garantin ut av generalagenten. se detta: http://www.konsumentverket.se/Svar-fran-radgivarna/Sok-bland-fragor-och-svar/Sok-bland-fragor-och-svar/Garanti-bil/ Om du har exempel på en lagtext som reglerar GARANTI är jag beredd att ompröva min åsikt, men jag hittade inget om det.

#1
Jarl
2010-05-12 00:25

RE: IQ
Du talar som Jarl med den japanska staniolhatten!
Den enda garanti Toyota lämnar är att de levererar undermåliga bilar till höt pris och att deras VD är fulast i världen. Freågor? Nej, knappats - dra på dig staniolhatten nu!

#1
Eve
2010-05-12 00:47

Men man undrar ju om det finns skäl till att Skoda har bara två års garanti när det flesta (alla?) andra har minst tre?
Läser man de skadeanmälningar som kommit in så har Skodan fått en hel del fel som härrörs till dålig kvalitet på bildelar eller tillverkning.

#1
mikado
2010-05-12 01:52

#1
johan
2010-05-14 10:56

Service kostnader skokda och kian, Jag hade skrivit på ett service och reparetionsavtal hos VAG på min nya skoda. 2500 mil per år. avgiften blev mycket högre för service och reparartioner än vad jag hade räknat med. 650 kr i månaden vilket ger en kosstand på ca 7500 kr per år eller37500 kr under fem års tid, Nu kommer Kian att kosta 2500 vartannat år och 3400 vartannat år alltså drygt 14000 kr att servva under samma tidsperiod och då har jag ockås nybilsgarantin kvar.
Förr i tiden gällde VAG s service och reprationtoins avtal alla fel som kunde dycka upp under fem år men nu har man urholkat försäkringen så den gäller inte de flesta delar som kan gå sönder efter 2 år. SÅ detr var därför som ajg köpte kian, Fick både längre garanti och mycket lägre service kostander. på fem år blir det 22000 kr skillnad. bara i service.

#1
Seken
2010-05-14 22:08

Ser man bara till garanti- och servicekostnadspaket, så väljer jag hellre en Toyota eller VAG-bil (Skoda/VW/Audi) än en KIA.
Toyotan för att den har lägre servicekostnader och generösare garantipolicy.
VAG-bilen för att den har allra lägst servicekostnader (för de flesta modeller och användarprofiler.)
När det sen gäller själva bilens kvalitét/hållbarhet så är nog KIA, VAG och Toyota likvärdigt höga. Men Toyotan har, enligt ViB, sämre rostskydd.

#1
Wille
2010-05-15 13:25

Eve: Ja, då har väl VW & Audi också dåliga delar precis som skoda då de mångt & mycket är de samma. Riv bilarna så får du se. Å andra sidan har VW & Audi oxå bara 2 års garanti så de är väl kassa de också?
När jag tog in offert på en KIA Ceed så kostade den nästan 3 kr milen & Octavian 1,2 kr milen men de kanske ändrat på det de senaste 5 månaderna? Glöm inte att ett service & reparationsavtal täcker slitage, det gör inte KIAs garanti..

#1
Jarl
2010-05-17 01:05

Kolla:


Så rätt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.