Nästa artikel
Bilfrågan: Hur kan Opel komma undan?
Bilfrågan

Bilfrågan: Hur kan Opel komma undan?

Publicerad 8 februari 2011 (uppdaterad 9 februari 2011)
"Efter 6 000 mil slocknade instrumentpanelen på min Opel Vectra. Hur kan Opel komma undan med sådana fel?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag äger en Opel Vectra -07 1.9 TDI och är mycket besviken på den. Jag läste noga igenom Vi Bilägares begbilguide 2009 och kom fram till att den bilen var optimal för min familj. Jag tänkte att ”barnsjukdomarna” är nog lösta vid det här laget.

Det första som hände var att hela instrumentpanelen slocknade. Opel-verkstaden anser att den måste bytas ut för en kostnad av 5 000 kronor. Gör jag inte det så släcks inte ”fel”-lampan och då får man väl problem på besiktningen? Detta känns helt fel för en bil som bara har rullat 6 000 mil.

Jag pratade med Opel om goodwill för detta men det var inget typiskt fel som man ville hjälpa till med. Att de kan komma undan med så dyra fel på så ny bil tycker jag är bedrövligt.

Sebastian

SVAR:
Lampan du skriver om är förmodligen varningslampan för fel på motorelektroniken (check engine). Om den inte fungerar blir det en tvåa i besiktningsprotokollet. Det är naturligtvis oacceptabelt att bilens instrumentpanel måste bytas efter tre år.

Tyvärr är bestämmelserna sådana att har nybilsgarantin gått ut så finns inget kostnadsskydd för en sådan reparation. Garantitiderna kryper uppåt men Sverige släpar efter härvidlag.

Idealet hade varit om nybilsgarantin hade omfattat hela bilens förväntade livslängd men vi är inte där ännu. Gör en reklamation till verkstaden som sedan får ta upp det med importören, det är det enda råd vi kan ge dig.

Vi har inte lyckats få någon kommentar från Opel-importören i denna fråga.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-02-08 08:24
Jorma af Hagels (ej verifierad)

De borde självklart fixa felet som antagligen inte bara beror på att lamporna tagit slut och det kostnadsfritt.

Denna typ av fel förkommer inte ens på min 18 år gamla Toyota med 36 000 mil på mätaren.

Köp japansk kvalitet.

#2 • Uppdaterat: 2011-02-08 09:04
Anonymou.s (ej verifierad)

Japp det finns ingen som ännu slår japansk kvalité när det gäller antal fel per bil. Visst man får lite plastigare inredning om man inte köper lexus, Men man kan inte få allt

#3 • Uppdaterat: 2011-02-08 09:19
DeN (ej verifierad)

För det första är det nog inte instrumentpanelen som gått sönder, utan möjligtvis kombi-instrumentet, eller med den mer korrekta termen instrumentkluster.
5000kr för ett sådan är relativt vanligt och rimligt, då vissa andra fabrikat tar upp emot 8-12000 kr för motsvarande del.

Vad gäller garanti med mera, så om man inte kan få dem att ta det på goodwill, så bör man kolla om maskinskadeförsäkringen täcker detta, då denna produkt kan räknas som en del av drivlinesystemet med motor transmission osv...så ring försäkringsbolaget.

#4 • Uppdaterat: 2011-02-08 12:27
gunnar44 (ej verifierad)

Inte ska väl motorelektroniklampan lysa för att instrumentbelysningen fallerar. Att den lampan lyser vid besiktning har ingen betydelse om avgasvärdena är enligt föreskrifterna. De enda kontrollamporna som bilprovningen tittar på är varningslamporna för helljus och ABS systemet. Tveksamt om detta fel på belysningen ingår i maskinskadedelen av försäkringen. Tveksamt är även verkstadens agerande. Har en bekant vars instrumentbelysning slocknade, Astra -06, där lokaliserades felet till en jordning av instrumentbrädan via felsökningskoden. Ca 1000 kr kostade detta. Eftersom jag hört att vissa Opelverkstäder INTE är uppkopplade mot Opels felsökningstjänst, alitar jag inte dessa verkstäder ens för service. Det finns privata verkstäder som betalar för tjänsten. Den dagen Opel står på egna fötter med egen serviceorganisation blir märket att räkna med i framtiden. Fråga gärna en mekaniker hos Opelhandlarna när de var på kurs hos Opel senast. Visserligen har man påbörjat ett nytt utbildningsprogram under 2010, men hur många har fått utbildnngen?

#5 • Uppdaterat: 2011-02-08 14:40
SiggeN (ej verifierad)

Opel Vectra och el-fel verkar vara en evig följetong.

#6 • Uppdaterat: 2011-02-08 18:58
gunnar44 (ej verifierad)

Även Opel har en 5 årig garanti idag. Elfel förekommer även hos Japanska bilar, vilket jag fått erfara. Det jag har invändningar mot, är hur en del verkstäder beter sig. Verkstäder som ska vara märkesverkstäder, sköter sig inte utan försöker med en hög felsökningskostnad locka kunder till företagens andra märken!!
Jag tror att Opel fått ordning på elproblemen vid det här laget, Annars skulle de väl inte utlova någon garanti. Likaså kommer det att ordna sig servicemässigt, när man fått till en egen organisation.
Opel har tyvärr råkat ut för en massa Saabspöken efter det att GM tog över Saab.
En bra service tror jag är viktigare för bilens driftsäkerhet än själva bilmärket.

#7 • Uppdaterat: 2011-02-08 20:22
Hanzzon

gunnar44, Elsystemen är mycket komplexa på dagens bilar och elfel kan bete sig på hundratals olika sätt beroende på vad som hänt.
Vad gäller ditt påstående att även japanska bilar kan drabbas av elfel är det självklart rätt eftersom det inte existerar bilar som inte kan drabbas av ett fel men risken att en sån här sak händer i tex en Toyota är inte ens i närheten av hälften så stor som i en Européisk bil kan jag intyga, skillnaderna där är oerhört stora.
Du har för övrigt helt fel i att motorlampnan inte har någon betydelse hos Bilprovningen så länge avgasvärdena är riktiga för man får anmärkning om motorlampan lyser eftersom det då föreligger något fel i motorelektroniken, dessutom finns det förmodligen någon felkod lagrad i bilens felminne vilket man även det får anmärkning på (vilket man började kontrollera i fjol) på bilar från -02 och frammåt!

#8 • Uppdaterat: 2011-02-09 07:53
Harry_1

Typiskt Opel. Har haft många Oplar, från Rekord till Meriva. Det har alltid varit samma problem när något mankerat. Jag har aldrig fått förtroende för någon verkstad. Ibland har min förhoppning varit stor och min entusiasm hög, men jag har alltid blivit nedplockad på jorden. Efter allt negativt jag senaste tiden läst och hört om SAAB så kan man tycka att man nu äntligen har samlat allt skit under ett tak.
Aldrig mer Opel. SAAB? Njäe... Vad då? Just nu provar jag Renault. Får väl se om det är samma skit där också. Har inga förhoppningar längre, men vill gärna hoppas ändå... Jag har ändå bestämt mig för att sluta köra bil efter denna. Bilar är för dyra, kostar för mycket i underhåll och har alldeles för hög säkerhetsutrustningar som inte lämnar något utrymme för förarnas egen omdömesförmåga, vilken hos alltför många visat sig ha mer eller mindre helt försvunnit.

#9 • Uppdaterat: 2011-02-09 08:04
Harry_1

Hur Opel kan komma undan?
Det står ju i reklamen!
....Opel kan....

#a • Uppdaterat: 2011-02-09 22:28
Opeljanne

Vi har under de senaste 10 åren kört Saab, BMW, Opel, Skoda, Renault o Hyundai i vår familj. Nuvarande Vectra -08 är den enda helt problemfria bilen av dessa märken. Min billeverantör säljer även BMW och Saab. Enligt honom var Opel deras mest problemfria märke, åtminstone vid den tidpunkten när jag beställde min bil. Min Renault var katastrofal kvalitetsmässigt! En bekant råkade ut för samma problem med en slocknande instrumentering på sin Renault Kangoo, så han bytte till en Opel Combo som går problemfritt...Men köper man bilar i detta segment får man nog hoppas mer på tur och otur beträffande driftssäkerhet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.