Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Hur kan Opel komma undan?

Bilfrågan

"Efter 6 000 mil slocknade instrumentpanelen på min Opel Vectra. Hur kan Opel komma undan med sådana fel?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag äger en Opel Vectra -07 1.9 TDI och är mycket besviken på den. Jag läste noga igenom Vi Bilägares begbilguide 2009 och kom fram till att den bilen var optimal för min familj. Jag tänkte att ”barnsjukdomarna” är nog lösta vid det här laget.

Det första som hände var att hela instrumentpanelen slocknade. Opel-verkstaden anser att den måste bytas ut för en kostnad av 5 000 kronor. Gör jag inte det så släcks inte ”fel”-lampan och då får man väl problem på besiktningen? Detta känns helt fel för en bil som bara har rullat 6 000 mil.

Jag pratade med Opel om goodwill för detta men det var inget typiskt fel som man ville hjälpa till med. Att de kan komma undan med så dyra fel på så ny bil tycker jag är bedrövligt.

Sebastian

SVAR:
Lampan du skriver om är förmodligen varningslampan för fel på motorelektroniken (check engine). Om den inte fungerar blir det en tvåa i besiktningsprotokollet. Det är naturligtvis oacceptabelt att bilens instrumentpanel måste bytas efter tre år.

Tyvärr är bestämmelserna sådana att har nybilsgarantin gått ut så finns inget kostnadsskydd för en sådan reparation. Garantitiderna kryper uppåt men Sverige släpar efter härvidlag.


Idealet hade varit om nybilsgarantin hade omfattat hela bilens förväntade livslängd men vi är inte där ännu. Gör en reklamation till verkstaden som sedan får ta upp det med importören, det är det enda råd vi kan ge dig.

Vi har inte lyckats få någon kommentar från Opel-importören i denna fråga.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
Jorma af Hagels
2011-02-08 08:24

De borde självklart fixa felet som antagligen inte bara beror på att lamporna tagit slut och det kostnadsfritt.

Denna typ av fel förkommer inte ens på min 18 år gamla Toyota med 36 000 mil på mätaren.

Köp japansk kvalitet.

#2
Anonymou.s
2011-02-08 09:04

Japp det finns ingen som ännu slår japansk kvalité när det gäller antal fel per bil. Visst man får lite plastigare inredning om man inte köper lexus, Men man kan inte få allt

#4
DeN
2011-02-08 09:19

För det första är det nog inte instrumentpanelen som gått sönder, utan möjligtvis kombi-instrumentet, eller med den mer korrekta termen instrumentkluster.
5000kr för ett sådan är relativt vanligt och rimligt, då vissa andra fabrikat tar upp emot 8-12000 kr för motsvarande del.

Vad gäller garanti med mera, så om man inte kan få dem att ta det på goodwill, så bör man kolla om maskinskadeförsäkringen täcker detta, då denna produkt kan räknas som en del av drivlinesystemet med motor transmission osv...så ring försäkringsbolaget.

#6
gunnar44
2011-02-08 12:27

Inte ska väl motorelektroniklampan lysa för att instrumentbelysningen fallerar. Att den lampan lyser vid besiktning har ingen betydelse om avgasvärdena är enligt föreskrifterna. De enda kontrollamporna som bilprovningen tittar på är varningslamporna för helljus och ABS systemet. Tveksamt om detta fel på belysningen ingår i maskinskadedelen av försäkringen. Tveksamt är även verkstadens agerande. Har en bekant vars instrumentbelysning slocknade, Astra -06, där lokaliserades felet till en jordning av instrumentbrädan via felsökningskoden. Ca 1000 kr kostade detta. Eftersom jag hört att vissa Opelverkstäder INTE är uppkopplade mot Opels felsökningstjänst, alitar jag inte dessa verkstäder ens för service. Det finns privata verkstäder som betalar för tjänsten. Den dagen Opel står på egna fötter med egen serviceorganisation blir märket att räkna med i framtiden. Fråga gärna en mekaniker hos Opelhandlarna när de var på kurs hos Opel senast. Visserligen har man påbörjat ett nytt utbildningsprogram under 2010, men hur många har fått utbildnngen?

#7
SiggeN
2011-02-08 14:40

Opel Vectra och el-fel verkar vara en evig följetong.

#14
gunnar44
2011-02-08 18:58

Även Opel har en 5 årig garanti idag. Elfel förekommer även hos Japanska bilar, vilket jag fått erfara. Det jag har invändningar mot, är hur en del verkstäder beter sig. Verkstäder som ska vara märkesverkstäder, sköter sig inte utan försöker med en hög felsökningskostnad locka kunder till företagens andra märken!!
Jag tror att Opel fått ordning på elproblemen vid det här laget, Annars skulle de väl inte utlova någon garanti. Likaså kommer det att ordna sig servicemässigt, när man fått till en egen organisation.
Opel har tyvärr råkat ut för en massa Saabspöken efter det att GM tog över Saab.
En bra service tror jag är viktigare för bilens driftsäkerhet än själva bilmärket.

#15
2011-02-08 20:22

gunnar44, Elsystemen är mycket komplexa på dagens bilar och elfel kan bete sig på hundratals olika sätt beroende på vad som hänt.
Vad gäller ditt påstående att även japanska bilar kan drabbas av elfel är det självklart rätt eftersom det inte existerar bilar som inte kan drabbas av ett fel men risken att en sån här sak händer i tex en Toyota är inte ens i närheten av hälften så stor som i en Européisk bil kan jag intyga, skillnaderna där är oerhört stora.
Du har för övrigt helt fel i att motorlampnan inte har någon betydelse hos Bilprovningen så länge avgasvärdena är riktiga för man får anmärkning om motorlampan lyser eftersom det då föreligger något fel i motorelektroniken, dessutom finns det förmodligen någon felkod lagrad i bilens felminne vilket man även det får anmärkning på (vilket man började kontrollera i fjol) på bilar från -02 och frammåt!

#17
2011-02-09 07:53

Typiskt Opel. Har haft många Oplar, från Rekord till Meriva. Det har alltid varit samma problem när något mankerat. Jag har aldrig fått förtroende för någon verkstad. Ibland har min förhoppning varit stor och min entusiasm hög, men jag har alltid blivit nedplockad på jorden. Efter allt negativt jag senaste tiden läst och hört om SAAB så kan man tycka att man nu äntligen har samlat allt skit under ett tak.
Aldrig mer Opel. SAAB? Njäe... Vad då? Just nu provar jag Renault. Får väl se om det är samma skit där också. Har inga förhoppningar längre, men vill gärna hoppas ändå... Jag har ändå bestämt mig för att sluta köra bil efter denna. Bilar är för dyra, kostar för mycket i underhåll och har alldeles för hög säkerhetsutrustningar som inte lämnar något utrymme för förarnas egen omdömesförmåga, vilken hos alltför många visat sig ha mer eller mindre helt försvunnit.

#18
2011-02-09 08:04

Hur Opel kan komma undan?
Det står ju i reklamen!
....Opel kan....

#19
2011-02-09 22:28

Vi har under de senaste 10 åren kört Saab, BMW, Opel, Skoda, Renault o Hyundai i vår familj. Nuvarande Vectra -08 är den enda helt problemfria bilen av dessa märken. Min billeverantör säljer även BMW och Saab. Enligt honom var Opel deras mest problemfria märke, åtminstone vid den tidpunkten när jag beställde min bil. Min Renault var katastrofal kvalitetsmässigt! En bekant råkade ut för samma problem med en slocknande instrumentering på sin Renault Kangoo, så han bytte till en Opel Combo som går problemfritt...Men köper man bilar i detta segment får man nog hoppas mer på tur och otur beträffande driftssäkerhet.

#20
Niklas A
2011-02-10 23:00

Det här är en sak man bara kan ha personliga åsikter om.

Fakta är att Opel Vectra är en bil med mycket hög kvalitet rent allmänt sett och att enstaka fel ändå kan inträffa är inte mycket att säga om i det perspektivet.

Om man å andra sidan inte har något perspektiv eller ser någon helhet, så kan man ju få känslomässiga bekymmer.

Är man lite förnuftig så påverkar det inte alls bilen som helhet.

Personligen skulle jag ha reparerat detta gratis om jag haft ett inflytande på en verkstad.

Men hur man kan bli besviken på en hel bil bestående av tusentals olika komponenter därför att ETT enda fel uppstått, är verkligen en gåta.

Mycket underligt sätt att räkna.

En bil av denna typ ligger i inköpspris på ca 150 000 kr och har man ekonomi att köpa en så dyr bil så är det märkligt att man svimmar för 5000 kr.
Det är ju kaffepengar i sammanhanget och lätt att lägga ner på en så oerhört bra bil.

Förövrigt utgör arbetskostnaden en stor del av priset.

Visst kan man känna sig lite sur och irriterad och svära över sin otur men nog tycks det i detta fall ha tagit en smula absurda proportioner

Själv äger jag en (av flera bilar) som ska renoveras, marknadsvärdet är max 5000 men jag lägger gärna ner 30 000 på den.

Man ska leva som man lär.

#21
2011-02-11 00:29

Opeljanne, Vi har å andra sidan haft just en Opel Combo diesel-08:a inne på verkstaden där jag jobbar i över 3 veckor som vägrar starta för det mesta när den inte är genomvarm, i bland startar bilen men dör efter ett par sekunder då den verkar tappa strömmen till hela instrument-panelen och förmodligen öven tex. motorstyrdon m.m eftersom motorn lägger av, i bland kan motorn starta men då reagerar den inte alls på gasen och helt plötsligt kan den gå och då går den fullt ut så länge den är varm men nästa dag är den lika hopplös att få igång igen...
Det finns inga felkoder i bilens dator och allt man kan kolla är okey så det är förmodligen något mysko och roligt elfel på bilen någonstans som ger dålig kontakt i bland...
Våra duktiga killar på fordonstekniksupport avrådde oss till slut från att rota mer i bilens elsystem sista gången vi pratades vid eftersom även dom började få slut på idéer och dom påpekade att dom varit med om många liknande fel på flera Européiska bilar som blivit hur dyra som hälst att laga med sina komplexa elsystem (i några fall så dyra att nyare bilar i stället till och med hade fått skrotas!) och rådde oss att lämna bilen till en märkesverkstad (som förmodligen kommer börja byta diverse styrboxar) eftersom kunden ändå aldrig kommer att bli nöjd när han väl får fakturan...
Denna bil i fråga har för övrigt redan bärgats två gånger tidigare till verkstad på 6500mil för andra fel så den Combon har inte direkt varit problemfri...

#22
J.A.
2011-02-14 11:06

Min Opel Vectra -08:

Växellådan väsnades helt ofantligt mycket på min Vectra då den var varmkörd. Opel sade att detta var speciella egenskaper för de bilarna. Servon ryckte vid mindre rattutslag, höger-vänster. Jag gav mig inte då Opel försökte få mig att acceptera felen som normala eller speciella egenskaper. De tog då in bilen för "justering" och ljög för mig att de justerat så att felen skulle försvinna efter några hundra mils körning. Jag frågade om de hällt i någon typ av tjockolja för att kamouflera felen. De sa att de inte gjort det. Dock pressade jag en av personalen dagen efter via telefon och han erkände att de hällt i sådan olja i växellåda och servo. Jag spelade in samtalet.
VD på Kronobergs Bilaffär erkände att jag haft otur med denna Opel Vectra och att den var behäftad med fel. Varken han eller Opel ville häva köpet trots att det fanns nybilsgaranti kvar. Istället erbjöd de mig att byta till en fabriksny Opel Insignia. Fick rabatt på Insignian och taskigt betalt för Vectran. Gick lite i förlust (får skylla mig själv). Borde dragit detta ärende till ARN!! Nu har jag en massa fel på Insignian och Opel med Kronobergs Bilaffär i spetsen vill göra ytterligare en sådan inbytesaffär där jag får köpa en ny bil rabatterat. Till saken hör att den Opel Vectra jag hade slåts vidare av Kronobergs Bilaffär till annan kund några mil från mig, utan att de sagt till honom om problemen med växellåda och servo. Jag ringde honom för några veckor sedan och han berättade detta samt att det fortfarande finns problem med Vectran. Har även tagit del av andra som reklamerat sina bilar till Kronobergs Bilaffär och blivit erbjudna att byta in och köpa ny eller annan bil, istället för att reparation skulle ske. VD´n öppnar ibland sina "oseriösa bytesförslag" med orden -"har hört att du är missnöjd med din bil" Detta har han sagt både till mig och andra kunder. Detta har Kronobergs BIlaffär av allt att döma satt i system och det verkar som om Opel Sverige är med på noterna. Mycket oseriöst, mot både gamla och nya kunder som blir grundlurade!

#23
lena fridolfsson
2011-02-27 14:21

jag har disel opel vecktra 2007 i bland startar den inte utan jag måste vänta ett tag sen startar den vad är det för fel

#24
2013-06-14 22:07

Man blir smått full i skratt när man läser det här.
Trist att folk råkar ut för tråkiga elfel, rasslande växellådor osv.
Kan tala om att min svärfar o svärmor har en BMW 5 serien, 2008 som har gått ganska lite, men automatlådan funkar illa, den växlar upp o ner precis som den vill. BMW hittar inga felkoder, och säger att det bara är att byta låda.
Men de kan inte garantera att felet försvinner ändå. kostnad min 50.000kr. Detta är ju ett märke som ska ha bra kvalitet, och borde värna om sitt rykte, men så gör man tydligen inte där de köpte bilen.

En annan smått komisk sak är att någon lyfter vectra över skyarna som att det vore bilen med minst problem i världen, faktum är att det är en stor osanning, bilar med få problem som ligger långt före, är BMW, Toyota, Honda, Subaru, Mazda vectra kommer långt efter de flesta av deras modeller, flera av Volvos, Citroen och Peugeots modeller kommer före de med, i alla fall i den storleksklassen.
Men än mer komiskt blir det när man skriver upp vectran som så bra så att den skulle vara bättre en syskonen saab 9-3 0ch 9-5 som i det stora hela är samma bilar, vad gäller elektronik är det mesta under skalet samma saker, instrumenteringen är bara en sak som delas mellan dessa modeller, och så även med Cadillac och Chevrolet, samma underleverantör av dessa delar, sedan monteras de med olika paneler för hastighetsmätare osv.
De fel som man hört om Opels bilar har jag dock aldrig upplevt med de saabar jag ägt, pixelfel i displayen för färddatorn och acn är vanliga fel, men det är ett vanligt förekommande fel med liknande konstruktioner inom hela elektronikbranschen, och de foliekablarna och anslutningarna finns i många andra bilmärken. så där kanske de borde börja leta, för där finns många upphov till felkällor. foliekablar i instrumenteringen som börjar glappa kan ge många konstiga effekter och fel.

Det är inget ovanligt ens på tvapparater att det blir problem efter några år med sådana foliekablar, och då brukar de flesta tvapparater stå väldigt stilla.
Betänk då hur mkt en bil får utstå med, med allt från kyla till värme och fukt.

Att det sedan allt oftare, nu när man sett domen om Meca dessutom är så att märkesverkstäderna inte reder ut problemen med sina egne bilar iblan, visar ju på att kompetensen inte beror på märkestillhörigheten utan ligger på annat håll. Jag såg folk som påstod att Meca inte skulle ha råd med samma verktyg och diagnosinstrument, vilket är rent nonsens.
VAG köper samma diagnosprogramvara som Meca kan köpa, sedan köper man till de olika märkestilläggen, förvisso kostar det för varje märke och abonnemang årsvis, men programvaran i grunden är den stora kostnaden.
Vad gäller komptensen för övrigt känns det smått larvigt även det, för det är inte direkt raketforskning mekanikerna på VAG, BMW, Merca, Toyota, Opel mfl håller på med. Det är ingen skillnad i svårighetsgrad att byta bromsdelar på en VW, Audi, Skoda, än en BMW, Volvo, Toyota.
Specialverktyg pratar många om, jo men inte ens märkesverkstäderna använder dem alla gånger. Men de måste köpa in dem för att vara auktoriserade inom kedjan. Man behöver faktiskt inte en ny uppsättning med verktyg för varje ny bilmodell, men vissa verkar tro att det är så oerhört komplicerat så att man måste ha dessa till varje pris. Det finns heller inget som säger att verktyget är den bästa lösningen, det är det som ingenjörerna tagit fram. Inte är det mekanikerna som fått vara med.
För att knacka i ett nytt lager använder de flesta den gamla lagerbanan,vilket funkar alldeles utmärkt, men märkeskedjan har sina krav, satser finns hos dem som ibland är identiska till form och kvalitet med tex Biltemas verktyg,
Men de kostar det tiodubbla, och de är förvisso märkta med ett märkesverktygsspecifikt nr, så att man "lättare" skall hitta rätt verktyg.
Så det är lite småkomiskt på många sätt när man läser sådana här saker, och har sett från insidan av olika verksamheter. Det skiljer sig ytters lite dem emellan. Och att jobba på Meca kan ibland ge erfarenheter som vida överstiger den specifika kompetens som man utbildar på märkets utbildningar.

Men som sagt det blir till slut väldigt komiskt när folk tror sig sitta på den absoluta kunskapen bara för att en bil varit dålig, eller för att en bil varit ovanligt bra med hänseende på märkets övriga ansedda kvalité.

#25
2015-06-26 07:25

Kontakta

http://www.stojbybilel.se/ eller på tfn 0470-77 50 70

Han fixade hustruns instrumentpanel till en Skoda. Har fungerat utmärkt nu i 4-5 år.

#26
2015-10-18 17:41

Opel verkar vara en bil som man bör sälja strax innan garantin går ut. Trist, men sant.
Normalt brukar man byta bil om det är en Skoda (billigaste modellen) vart tredje år. Men med en såpass dyr bil som Opel så... Då har man nog för mycket pengar. Kanske dags för en Ferarri...?? Opraktisk och svindyr, men behåller andrahandsvärdet någorlunda.

#27
2015-10-18 17:41

Opel verkar vara en bil som man bör sälja strax innan garantin går ut. Trist, men sant.
Normalt brukar man byta bil om det är en Skoda (billigaste modellen) vart tredje år. Men med en såpass dyr bil som Opel så... Då har man nog för mycket pengar. Kanske dags för en Ferarri...?? Opraktisk och svindyr, men behåller andrahandsvärdet någorlunda.

#28
2016-03-05 14:34

Dumpar man ett bilmärke och en hel bil för att det råkat bli ETT eller TVÅ fel på den så bör man nog dels lära sig lite om bilar eftersom man uppenbarligen kan absolut noll, och sedan söka en psykolog för en konsultation.
För övrig har Vectra elektrisk servo som man inte häller olja på...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.