Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Hur kan jag dämpa isvinden?

Bilfrågan

Det blåser kall nordanvind i min Subaru Forester. Ska det vara så? Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en Subaru Forester diesel från 2010. När jag ställt in fläkten på ”autoläge golv” och ”defroster” i autoläge med temp 20 grader och kört cirka 200 meter så startar fläkten på högsta fart. Det blåser kall nordanvind i bilen. Ska det vara så på en modern bil?

Jag har kört andra bilmärken och i dem väntar fläkten på att motorn blir varm innan den går på fullvarv. I fem vintrar har jag retat mig på systemet i min Subaru. Annars är jag nöjd med bilen.

Prenumerant 935165

Svar:
Vårt tips är att ställa klimatanläggningen i läge ”Auto” istället för ”Full Auto”. Då kan fläkthastigheten regleras. Alternativt kan man trycka en eller två gången på minusknappen och bromsa fläkten. 

Någon möjlighet att påverka mjukvaran så att kommandot ”full defroster” skulle ge lägre fläkthastighet finns inte.

Thomas Possling, Subaru Nordic

Diskutera: Har du haft liknande problem med klimatanläggningen?

Kommentarer

#1
2016-04-12 08:39

Nej, i min bil kör inte fläkten igång fullt förrän temperaturen börjar bli dräglig i autoläget. Behöver aldrig reglera fläkthastigheten.
Subarus system verkar inte vara optimerat om det blåser fullt på en gång innan det börjar komma värme och det är ganska dåligt tycker jag.

#2
2016-04-12 09:22

Kör jag full defrost på rutan så öser fläkten igång på max från första början.
Kör jag inte defrost så väntar fläkten tills värme finns innan den öser på. Ska det inte vara så?
Om jag vill isa/imma av rutorna så ska väl bilen inte invänta värme? (vilket kan ta en evighet i en diesel som står på tomgång) Även om luften som blåser är kall så är den fortfarande varmare än isen/imman på rutan så det frostas ju av som det skall.

#3
2016-04-12 10:39

Nej, det fungerar mycket bra på min bil från -06. I auto-läget ökar fläkten stegvis hastigheten (när det är kallt ute) med stigande motortemperatur, trycker jag på defrost blåser fläkten förstås på rutorna med nästan fullt varvtal oberoende av temperatur. I praktiken kör jag året om med auto-läget på och justerar endast önskad innertemperatur en eller två grader upp eller ner om så skulle behövas.

#4
2016-04-12 11:31

Tacka vet jag manuellt vred och värme från en rejäl motor som snabbt blir varm. Klimatanläggning... pfft! =)

.

#5
2016-04-12 11:53

Har hört av de som jobbar med bil-AC att den helst inte ska vara inställd någon längre stund på mindre än 22 grader, dels för din egen hälsa och dels för att förlänga livslängden på AC-anläggningen.

Följer det rådet sommar som vinter, AC:n står på auto och 22 grader och det är ytterst sällan jag behöver justera någonting.

#6
2016-04-12 15:11

Vill man köra full defroster innan motorn är varm så är väl det bästa tipset att gå en runda runt bilen och inspektera däcken en stund. Att sitta inne i bilen är knappast bra för hälsan.

#8
2016-04-12 19:53

"Är väl överskottsenergin från dom tre icke drivande hjulen som på detta sätt utjämnas."

Gapskratt!

#10
2016-04-13 08:19

c k
Inte för att sabba din tro på Volvo men dom har exakt samma funktion.
När du startat bilen så sätter du rutan på defrost så kommer fläkten att gå med nästan full styrka och då med kalluft. Men det är ju en Volvo så vad annat finns att vänta?

#11
2016-04-13 09:17

Att använda autoläge på en bil med ACC är höjden av lathet. Ställ in temperaturen och fläkthastigheten manuellt. Sen sköts temperaturen automatiskt. Autoläge är nån ingenjörs idioti som fått fotfäste... ty klimatanläggningen saknar dimm- och is-sensor så systemet vet inte om föraren ser genom vindrutan eller ej.
Och om nån blir irriterad på funktionen, varför använda den i 5 hela år???

#12
2016-04-13 10:18

Om AUTO-läget funkar bra och anläggningen är så smart att den dirigerar luftflödet dit det behövs så ser jag ingen orsak att ställa in något manuellt. Har funkat ypperligt för mig, året runt.

#13
2016-04-13 12:22

Bilar brukar ha PTC ellement i luftkanalerna vilket gör att varmluften kommer efter bara någon minut, kan lukta som när man kör med en hårtork.
http://www.ihp.se/produkter/ptc-element/
På Subarus forum diskuteras detta ämne.
http://swesubaru.forum24.se/swesubaru-about2601-0-asc-90.html

#14
2016-04-13 14:25

ACC eller för den delen ECC gör bara vad den blir tillsagd att göra. (s.k intelligent idiot) trycker man på knapp defroster så ska anläggningen blåsa max med riktning mot vindrutan utom i ck´s älskade volvo. Han har väl aldrig vågat pilla på knapparna. Prova tryck på knappen defrost ck, du kommer att bli överraskad, kallluft blåser det när inte motorn är varm.
Kommentaren visar bara att han har otur när han tänker.
Läget full Auto i Subaru gör att dom första minuterna styrs luften mot vindrutan för att sedan ställa om till golvläge. I läget Auto kan du ändra till vad du tycker är bäst med knappen Mode. Men trycker du på Defroster så blir det max blås mot vindrutan även om motorn inte blivit varm.

#15
2016-04-13 21:46

Mitt tips är att prenumeranten öppnar handskfacket och plockar ut instruktionsboken och läser den. Där står det hur bilens funktioner fungerar.

Har funnits i, tro det eller ej, men i alla bilar, sedan min första bil 1994...

#16
2016-04-15 10:10

"Läs instruktionsboken" var nog det första även jag tänkte på...

#17
2016-04-16 18:12

Min BMW öser också på rätt bra innan värme uppstår. Med tanke på att det kan ta en 30-35 mil på vintern innan det gör det så kan jag ifs förstå att den inte orkar vänta ;) Effekten blir hursom att den lilla värme som elementen snappar upp kyls av meddels inkommande luft och det tar ännu längre tid ;)

#18
2018-03-29 12:53

Har man otur lämnar inte dieselmotorn någon överskottsvärme och du får sitta i en kall bil. Åkte en V70 när det var riktigt kallt, nedåt 30 minus ute och den bilen blev inte ens varm efter 10 mils körning.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.